بازدید 11239
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «سیگنال سال جدید چینی به قیمت جهانی طلا» تا «مرغ ۹ هزار تومانی برای خروج مرغداران از زیان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در ایستگاه پایان هفته، ۱۲۰ تومان دیگر ارزان شد، سکه طرح قدیم ارزان شد، احتیاط خریداران در بازار مسکن، افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی، ۱.۱۷ تریلیون دلار وام بد برای بانک‌های اروپایی، صدرنشینان شاخص فلاکت اقتصادی ۲۰۱۸، ادامه واردات لاک‌پشتی برنج در فصل ممنوعیت، رشد اقتصادی مغولستان به ۵ درصد رسید و تأثیر مثبت قرارداد کاهش تولید اوپک بر بازار نفت آسیا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 16 February 2018

از «سیگنال سال جدید چینی به قیمت جهانی طلا» تا «مرغ 9 هزار تومانی برای خروج مرغداران از زیان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در ایستگاه پایان هفته، 120 تومان دیگر ارزان شد، سکه طرح قدیم ارزان شد، احتیاط خریداران در بازار مسکن، افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، ۱.۱۷ تریلیون دلار وام بد برای بانک‌های اروپایی، صدرنشینان شاخص فلاکت اقتصادی ۲۰۱۸، ادامه واردات لاک‌پشتی برنج در فصل ممنوعیت، رشد اقتصادی مغولستان به 5 درصد رسید و تأثیر مثبت قرارداد کاهش تولید اوپک بر بازار نفت آسیا را در بر دارد.

دلار در ایستگاه پایان هفته، 120 تومان دیگر ارزان شد!

بر اساس اطلاعات سامانه سنا، در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش قیمت 1199 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به نرخ 47 هزار و 196 ریال فروخته شد. روز چهارشنبه نیز دلار 178 ریال ارزان تر از روز سه شنبه، بازار را به پایان رسانده بود. همچنین هر یورو در آخرین روز کاری هفته، با کاهش 362 ریال همراه شد و به رقم 59 هزار و 568 ریال رسید. 

از «احتیاط خریداران در بازار مسکن» تا «سیگنال سال جدید چینی به قیمت جهانی طلا»

سکه طرح قدیم ۳۰ هزار تومان ارزان شد

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با کاهش ۳۰ هزار تومانی مواجه شد، بر این اساس هم اکنون نرخ سکه به یک میلیون و ۵۲۱ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد، ضمن اینکه نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی به ترتیب با کاهش ۱۲، ۱۰ و ۹ هزار تومانی قیمت مواجه شدند. در عین حال، نرخ نیم سکه ۷۶۶ هزار تومان، ربع سکه ۴۶۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۰۵ هزار تومان بود. /مهر

سیگنال سال جدید چینی به قیمت جهانی طلا

هر سال در آستانه آغاز سال جدید چینی، تقاضای طلا در بازار چین با رشد فزاینده ای روبه رو می شود و این مسأله عامل تعیین کننده و تأثیرگذاری بر قیمت طلاست. چین هنوز بزرگترین مصرف کننده طلای جهان به شمار می رود و هند در رتبه دوم قرار دارد. دانیل هاینس تحلیلگر ارشد مؤسسه ای ان زد تأکید کرد: روند صعودی تقاضای طلا در چین از اواخر سال 2017 آغاز شده و با آغاز سال 2018 نیز این روند با سال جدید چینی تشدید خواهد شد. پیش بینی می شود تقاضای طلای چین در سال 2018 میلادی با رشد دو رقمی روبه رو شود.

سیمونا گامبارینی تحلیلگر ارشد مؤسسه کاپیتال اکونومیکس نیز بر این باور است که تقاضای طلا با آغاز سال جدید چینی با افزایش روبرو می شود. البته این تحلیلگر اقتصادی پیش بینی می کند که تقاضای طلای چین در سال 2018 میلادی با کاهش روبرو خواهد شد که علت اصلی این مسأله تقویت ارزش یوان خواهد بود. بانک مرکزی چین نیز ظاهرا از اکتبر 2016 تاکنون ذخایر طلای خود را افزایش نداده است.

هاینس بر این باور است که تسهیل قوانین مربوط به واردات طلا به چین موجب افزایش تقاضای طلا در این کشور خواهد شد. افزایش درآمد خانواده های متوسط چینی نیز عامل مهمی در رشد تقاضای طلا در سال 2018 خواهد بود. با شکسته شدن سطح مقاومتی 1300 دلاری برای هر اونس طلا، برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که سرمایه گذاران چینی نسبت به افزایش قیمت جهانی طلا واکنش منفی نشان خواهند داد. از سوی دیگر نوسانات شاخص سهام در بازار چین نیز می تواند عامل مهمی برای تقاضای طلا در ماه های آینده باشد. به گزارش سایت طلا، تعطیلات سال جدید چینی از روز پنجشنبه به مدت یک هفته آغاز شده است.

احتیاط خریداران در بازار مسکن

مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران در مورد آخرین تحولات بازار مسکن عنوان می‌کنند: با وجود افزایش حجم مراجعه به بازار خرید و فروش مسکن، متقاضیان خرید ملک همچنان با احتیاط رفتار می‌کنند و به هر قیمت پیشنهادی نامتعارف تن نمی‌دهند. به گزارش دنیای اقتصاد، مطابق با آخرین بررسی‌های انجام‌شده از سوی مراجع رسمی همچون بانک مرکزی، طی چندماه اخیر نشانه‌های خروج کامل بازار مسکن از فاز رکود در بازار مشاهده می‌شود. به‌طوری‌که براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، حجم معاملات خرید و فروش مسکن در دی ماه به ۱۹ هزار واحد مسکونی رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۵/ ۱۳ درصدی حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. با توجه به مشاهده نشانه‌های قرارگیری بازار مسکن در فصل رونق، برخی از فروشنده‌ها قیمت‌های پیشنهادی خود را نامتعارف افزایش داده‌اند. با این حال به گفته مشاوران املاک خریداران ملک با احتیاط نسبت به قیمت‌های پیشنهادی از سوی فروشندگان رفتار می‌کنند.

افزایش بهای نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۶۳ سنت (یک درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۹۹ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۸۳ سنتی ( ۱.۴ درصد) بشکه ای ۶۱.۴۳ دلار صورت گرفت.  از دلایل افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش دلار عنوان شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، روز پنجشنبه برای نخستین بار ارزش دلار در برابر ین ژاپن به کمترین حد خود از ۱۵ ماه گذشته تا کنون رسید. لازم به ذکر است که کاهش ارزش دلار واردات نفت را در کشورهایی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند ارزان تر می کند و این به نوبه ی خود می تواند دلیلی بر افزایش میزان تقاضای نفت باشد. افزون بر این، اظهارات اخیر خالد الفلیح وزیر نفت دولت عربستان سعودی مبنی بر پایبندی به قرارداد کاهش اوپک باعث افزایش قیمت نفت در روز جاری شده است. به گفته ی وزیر نفت عربستان بازار نفت هنوز با مازاد عرضه نسبت به تقاضا رو به روست و این کشور ترجیح می دهد که همچنان تا پایان سال ۲۰۱۸ به قرارداد کاهش تولید نفت اوپک پایبند باشد. 

۱.۱۷ تریلیون دلار وام بد برای بانک‌های اروپایی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که در حال حاضر بانک های اروپایی با ۹۴۴ میلیارد یورو معادل ۱.۱۷ تریلیون دلار بدهی از سوی مشتریان خود روبه رو هستند که قادر به پرداخت سود بانکی آنها نیستند و این موضوع بر روی ترازنامه آنها تأثیر منفی گذاشته است. به گفته کارشناسان اقتصادی، وضعیت نامطلوب باز پرداخت این وام ها به بانک های اروپایی باعث شده که بانک ها در ارائه وام به افراد متقاضی با مشکل روبه رو شوند؛ از سوی مقامات اروپایی بانک های این منطقه را تحریک به فروش اعتبارات خود برای پرداختن به این چالش می کنند. این مسأله در کشورهایی که با بحران بدهی روبه رو هستند، بسیار وخیم گزارش می شود. در این میان بانک های ایتالیایی با بیشترین میزان وام بد (وام هایی که باز پرداخت آن به دلیل ناتوانی افراد در هاله ای از ابهام وجود دارد) مواجه هستند. بر همین اساس، بانک های اروپایی از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد در مجموع ۲۸۰ میلیارد دلار از وام هایی را که بدون باز پرداخت سود بانکی هستند، کاهش داده اند. در حال حاضر بانک مرکزی اروپا، بیشتر بانک های بزرگ این منطقه را تحت نظارت قرار داده و اعلام کردند که وام های بد همچنان چالش اصلی در اروپا محسوب می شود. /بلومبرگ انگلیسی

صدرنشینان شاخص فلاکت اقتصادی ۲۰۱۸

شاخص فلاکت اقتصادی از جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری به دست می آید. بلومبرگ در تازه ترین رده بندی خود، شاخص فلاکت اقتصادی ۶۶ کشور را محاسبه کرده است. ده کشور اول شاخص فلاکت اقتصادی به ترتیب عبارتند از ونزوئلا با شاخص فلاکت ۱۸۷۲، آفریقای جنوبی با شاخص ۳۳.۱، آرژانتین با شاخص ۲۷.۱، مصر با شاخص ۲۶.۴، یونان و ترکیه با شاخص ۲۰.۶، اکراین با شاخص ۱۷.۸، اسپانیا با شاخص ۱۷.۳، برزیل با شاخص ۱۵.۸ و عربستان با شاخص ۱۴.۷. همچنین کشورهایی که کمترین شاخص فلاکت جهان را دارند نیز عبارتند از تایلند با شاخص ۲.۵، سنگاپور با شاخص ۳.۲، ژاپن و سوئیس با شاخص ۳.۶، تایوان با شاخص ۴.۹، ایسلند با شاخص ۵.۳، نروژ و کره جنوبی با شاخص ۵.۶ و دانمارک و هنگ کنگ با شاخص ۵.۷. /جزئیات بیشتر

کمیسیون اروپا آماده مذاکره برای پیوستن ایران به طرح دالان گازی جنوب است

معاون اول کمیسیون اروپا در امور انرژی گفت: این نهاد آماده مذاکره برای پیوستن ایران به طرح دالان گازی جنوب است. «ماروش شف چویچ » عصر پنجشنبه در نشست خبری که در پایان «چهارمین اجلاس شورای مشورتی وزیران انرژی کشورهای فعال در طرح دالان گازی جنوب» در باکو، بر گزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اجلاس امروز مذاکرات در زمینه پیوستن ترکمنستان به این طرح را بررسی کردیم و این موضوع چندین بار با نمایندگان ایران نیز بررسی شده است. وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر علاقه مند به افزایش حجم صادرات نفت است، افزود: برای تحقق انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا باید زیر ساخت های لازم در ایران مهیا شود. شف چویچ افزود: این موضوع به ایران بستگی دارد، یعنی مهم آن است که ایران در رابطه با انتقال گاز طبیعی خود به اروپا چه استراتژی را در پیش می گیرد. وی در این نشست خبری دالان گازی جنوب را یک طرح راهبردی برای اروپا از نظر تأمین امنیت انرژی و متنوع سازی منابع انرژی عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح فرصت دسترسی به منابع سرشار ذخایر انرژی منطقه را فراهم کرده است.

ادامه واردات لاک‌پشتی برنج در فصل ممنوعیت

واردات برنج در بهمن ماه آن هم برای تنظیم بازار شب عید و سال آینده از سرگرفته شده بود اما آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در دی‌ماه نیز برنج خارجی به کشور وارد شده است، چرا که بنا بر آخرین آمار منتشره در ده ماهه نخست امسال یک میلیون و ۵۶ هزار و ۳۳۵ تن و ۹۵۰ کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر ۹۵۴ میلیون و ۹ هزار و ۱۶۱ دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۶۴.۸۱ درصد و از نظر ارزشی ۸۵.۷۵ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی نشان می‌دهد. البته بررسی آمارها و جداول واردات محصولات مختلف نشان می‌دهد که میزان واردات برنج در دی‌ماه هرچند جزئی و کم ادامه داشته است، زیرا در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۴۳ هزار و ۹۱۳ تن و ۹۸۸ کیلوگرم برنج به کشور وارد شده بود که با این حساب سهم دی‌ماه در واردات برنج ۱۲ هزار و ۴۲۱ تن و ۹۶۲ کیلوگرم بوده است. برنج عمدتا از کشورهای پاکستان، امارات، هند، تایلند و عراق به ایران وارد شده است که در این میان برنج هندی، پاکستانی و تایلندی بیشترین سهم را در بازار ایران دارند و تقریبا حدود ۹۵ درصد سهم بازار برنج خارجی را در دست گرفته‌اند. این آمارها با اظهارات مسئولان تناقض دارد، چرا که علی‌اکبر مهرفرد - معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی - پیش از این به ایسنا گفته بود که واردات برنج از ابتدای بهمن‌ماه با دستور وزارت جهاد کشاورزی آن هم تا پایان خردادماه سال آینده آزاد شده است.

رشد اقتصادی مغولستان به 5 درصد رسید

آمار منتشره توسط دولت مغولستان نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 میلادی از مرز 5 درصد گذشته است. رشد 5.1 درصدی اقتصاد مغولستان در سال گذشته میلادی نشانه ای از بهبود شرایط اقتصادی آن کشور است.  این آمار در حالی منتشر می شود که در سال 2016 میلادی دولت مغولستان رشد اقتصادی این کشور را یک درصد اعلام کرده بود. از سوی دیگر، صندوق بین المللی پول اوایل سال 2017 میلادی پیش بینی کرد که رشد اقتصادی مغولستان در این سال حدود 3/3 درصد خواهد بود. همچنین ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 میلادی به هشت میلیارد و 544 میلیون دلار رسید که در مقایسه با یک سال قبل از آن 417 میلیون و 600 هزار دلار بیشتر بوده است. افزایش مالیات، رونق گرفتن صادرات و همچنین توسعه بخش خدمات از عواملی بود که باعث شده است نرخ رشد اقتصادی مغولستان افزایش یابد. /ایرنا

تأثیر مثبت قرارداد کاهش تولید اوپک بر بازار نفت آسیا

تنها پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن قرارداد کاهش تولید نفت اوپک و همپیمانان آن، موجودی نفت در بازارهای نفت آسیا به طور چشمگیری کاهش یافته است به شکلی که به جای ذخیره ی نفت در تانکرها و نفت کش ها، بر میزان فروش و تحویل این محصول به مشتریان آسیایی افزوده شده است. بر اساس آمارهای منتشره در خصوص حمل و نقل دریایی کالاهای اساسی، در حال حاضر ۱۵ نفتکش بزرگ در حال منتقل کردن نفت در آب های اطراف سنگاپور و مالزی هستند. لازم به ذکر است که این دو کشور آسیایی مراکز اصلی مبادله و ذخیره ی نفت پس از تحویل گرفتن این محصول از کشورهای خاورمیانه هستند. البته به این نکته هم باید اشاره شود که تعداد کنونی نفتکش های فعال در آب های آسیا به نسبت ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ و همچنین اواسط این سال کمتر است. 

مرغ 9 هزار تومانی برای خروج مرغداران از زیان

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباه آخرین وضعیت قیمت نهاده های دامی بیان کرد: اکنون نرخ هر کیلو ذرت تحویل درب مرغداری هزار تومان، کنجاله سویا هزار و 850 تا هزار و 900 و هر قطعه جوجه یکروزه 2 هزار و 500 تومان است. یوسفی با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در مرغداری‌های گوشتی شایعه ای بیش نیست، تصریح کرد: آنفلوآنزای حاد پرندگان تنها ممکن است در مرغ های بومی رخ دهد و در مرغداری صنعتی گوشتی این امر شایعه ای بیش نیست. وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،از ثبات نرخ مرغ طی روزهای اخیر در بازار خبر داد و گفت: با افزایش قدرت خرید خانوار و تقاضا برای خرید مرغ از ابتدای اسفند پیش بینی می شود که قیمت مرغ به سمت واقعی شدن پیش رود. به گفته یوسفی؛ روند افزایش قیمت مرغ تا مرز 8 هزار و 500 تا 9 هزار تومان جهت خروج مرغداران از زیان فعلی باید ادامه یابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
ما كجاي فلاكتيم؟
ما كجاي فلاكتيم؟
۱۲۰ تومان دیگرارزان شد؟ کلا۱۰۰ تومان افت قیمت داشت وروزپنجشنبه به ۴۷۲۵ تومان رسید هنوزبالای ۴۷۰۰ است
پنجشنبه ۲۶ بهمن_ قیمت دلار آمریکا بعدازکنترل نرخ ارز : ۴۷۲۵ تومان !!!
وای خدا نابود شدم ازدیشب تابحال دوبارسکته قلبی کردم و یه بارهم سکته مغزی ! باکنترل نرخ ارز هرچه سوداگری کرده بودم بربادرفت قیمت دلارسقوط آزادکرد دلارشد ۱۰۰۰ تومان !!!!
احتیاط خریداران مسکن؟ بیخودی تلاش میکنید اینکارهامانع ازجهش قیمت مسکن نشده ونخواهدشد
یک پیشنهاد برای جلوگیری از زیان همه مشاغل کلا تعرفه همه مشاغل وحرفه ها 2 برابر بشه یارانه ها هم یک سوم بشه دلار هم 10000 تومان بشه خیال همه راحت بشه قاچاق کالا هم آزاد بشه در عوض قیمت مواد مخدر ارزون بشه تا همه ایرانیها دایم مواد مصرف کنند خیال همه راحت بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل