بازدید 9334

اسارت ایران در بحران آب و متولیانی که هم پای طبیعت آن را تشدید می کنند!

اگر همه خسارات آبی دهه های گذشته را در یک طرف ترازو قرار دهیم، آنچه در سال آبی کنونی رخ داده و در حال رخ دادن است، نه تنها با همه خسارات گذشته برابری می کند، چه بسا از آن بیشتر نیز باشد؛ اتفاقی که سوء مدیریت ها در شکل گیری آن کاملاً مشهود است و همچنان این ناکارآمدی هاست که افق های آینده را تاریک تر می کند.
کد خبر: ۷۷۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 17 February 2018

اسارت ایران در بحران آب و متولیانی که هم پای طبیعت آن را تشدید می کنند!اگر همه خسارات آبی دهه های گذشته را در یک طرف ترازو قرار دهیم، آنچه در سال آبی کنونی رخ داده و در حال رخ دادن است، نه تنها با همه خسارات گذشته برابری می کند، چه بسا از آن بیشتر نیز باشد؛ اتفاقی که سوء مدیریت ها در شکل گیری آن کاملاً مشهود است و همچنان این ناکارآمدی هاست که افق های آینده را تاریک تر می کند.

به گزارش «تابناک»؛ پاییز و زمستانی که اکنون از نیمه گذشته و به پایان خود نزدیک می شود، برای بسیاری از ایرانیان دوستدار طبیعت و توسعه پایدار کشور، سال چندان خوبی نبود. از این جهت که نه تنها در این بازه زمانی بارش های برف و باران قابل قبولی نبارید، بلکه مروری بر عملکرد و برنامه های متولیان آب، دست خالی آنها را در اداره این بحران آشکار می کند؛ دستی که هم حرکتی داشته باشد نه در جهت خوب کردن اوضاع بلکه به سمت بدتر شدن بحران تفسیر می شود.

این را می توان از عملکرد گذشته متولیان منابع آب در دهه های اخیر به خوبی برداشت کرد، چون در این سال ها توسعه کشور بدون توجه به پایداری طبیعت در دستور کار مدیران قرار گرفت و کار به جایی رسید که در سال های اخیر، خسارت های عملکرد گذشته آنها کاملاً مشهود است.

مدیرانی که از آنها سخن به میان است، از دهه سی شمسی، تلاش مضاعفی برای ترغیب کشاورزان به بهره برداری از آب های بستر و سفره های زیر زمینی به کار بستند و با یاری آنها به حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق آنها را به الگوهای کشتی عادت دادند که نه تنها به بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سطح اجتماعی و اقتصادی آنها کمک نکرد، بلکه سال به سال منابع آبی که طی سده های طولانی فراهم شده بود، به سمت نابودی کامل کشاند.

این رویه که به آن اشاره در هیچ یک از مقاطع گذشته متوقف نشد، سال به سال شرایط در مورد این مسأله بدتر شد. اگر در دهه 30 شمسی تنها کشاورزی بود که تهدیدی برای منابع آب زیرزمینی به شمار می رفت، خیلی زود توسعه صنعت و شهرنشینی نیز به این مقوله اضافه شد و مدیرانی که نسخه تمدن سازی و نیز مدرن شدن را اشتباه یاد گرفته بودند، سال به سال به نابودی کشاندن تمدن کهن ایرانی کمک کردند.

اکنون در دورانی قرار داریم که صدها هزار چاه عمیق آب، صدها مورد سد بزرگ و کوچک و ده ها تونل بزرگ و کوچک انتقال آب نیز توان پاسخگوی به نیازهای روزافزون کشاورزی، صنعت و شرب مردم ایران را ندارد و متولیانی که در دهه های گذشته از تصمیمات خود خرامان بودند، حالا با دستپاچگی در پی جبران گذشته برآمده اند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان متولیان آب کشور که به خوبی به خطاهای گذشته واقف هستند، اکنون نیز در مسیر اصلاح خطا و در پیش گرفتن روش صحیح مدیریت منابع آب همچنان با خطا رو به رو هستند و اوج بدشانسی آنها نیز این است که در شرایط کنونی، دیگر طبیعت نیز برای جبران مشکل با آنها همراهی نمی کند.

چندی پیش، بهلول علیجانی، پدر آب و هواشناسی سینوپتیک ایران در مورد چرایی کاهش چشمگیر بارش های کشور در سال های اخیر و به ویژه سال جاری به «تابناک» گفت: وضعیت بارندگی های ایران عمدتاً متأثر از جریان بادهایی است که از سمت دریای مدیترانه و سیبری به سمت ایران حرکت می کنند و این بادها در سال های اخیر به دلیل گرم شدن هوا، مسیرشان را به سمت عرض های شمالی تغییر داده اند.

علیجانی افزود: دلیل تغییر مسیر بادها به سمت عرض های شمالی تر، گرم شدن شدید کره زمین تحت تأثیر تولید روزافزون دی اکسید کربن و متان است که با این وضعیت دیگر نباید در ایران انتظار بارش چندانی را داشته باشیم، چون منابع بارشی ایران از طریق دریای مدیترانه تأمین می شد و این منابع دیگر مسیرشان تغییر کرده است.

پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی کشور نیز در همین رابطه به «خبرآنلاین» گفت: تولید بیش از حد دی اکسید کربن و گاز متان توسط انسان ها، جریان بادها را کاهش داده است و با شرایط کنونی در کشوری چون ایران که تقریباً یک سوم میزان متوسط جهانی بارش داشت، شرایط به مراتب بدتر خواهد شد. به این معنا که تحت تأثیر شرایط جدید مناطقی که در گذشته بارندگی زیادی داشتند با افزایش بیشتر بارش و مناطقی که دارای بارش اندک بودند، با کاهش بیشتر بارش رو به رو خواهند شد.

البته کردوانی همه اشکال کنونی را متوجه اقلیم و تغییرات طبیعی نمی داند و معتقد است، در چنین شرایطی، متولیان منابع آب نیز با تصمیم های عجولانه ای که در حوزه کشاورزی می گیرند به افزایش بحران دامن می زنند.

وی با به کار بردن تعبیر «جنگ وزارت نیرو با کشاورزان»، صریحاً از اقدامات اخیر وزارت نیرو نسبت به کشاورزان انتقاد می کند و معتقد است جدا از عوامل طبیعی که به بحران خشکسالی ایران دامن زده است، مدیریت ضعیف و ناکارآمد مدیران که در گذشته نیز نقش مؤثری در تشدید بحران داشتند در این موضوع مهم اثرگذار است.

این استاد دانشگاه با هم راستا دانستن اقدامات اخیر مسئولان وزارت نیرو در برخورد با بحران آب با رویکردهایی که در گذشته آنها برای توسعه کشور با تأکید زیاد روی کشاورزی داشتند، این دو را لبه های تیز یک شمشیر می داند که به میزانی که تصمیمات گذشته در بروز بحران مؤثر بود، رویه های کنونی نیز به آن دامن خواهد زد و در اصل ماجرا تغییری رخ نداده است!

بررسی ها صحت گفتار دکتر کردوانی را در این زمینه به خوبی نشان می دهد. فشار شدید مدیران منابع آب به کشاورزان و تلاش برای پلمب چاه های آب آنها به ویژه در حالی که برای آینده شغلی و اجتماعی آنها برنامه ای وجود ندارد، تصمیم های نادرست دیگری است که نه تنها می توان در راستای تصمیم های غلط گذشته تفسیر کرد، بلکه باید گفت، این رویه به آسیب های مضاعفی چون مهاجرت روستا به شهر، افزایش شغل های کاذب، افزایش اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی کمک خواهد کرد.

این انتقاد به ویژه از آن جهت وارد است که گویا تنها زور وزارت نیرو به کشاورزان می رسد و این وزارت خانه و متولیان منابع آبش، اراده، توان و نیرویی برای مقابله با مصرف بی رویه آب در بخش شرب و صنعت ندارد.

برابر مطالب مذکور، دو عامل مهم یعنی تغییرات اقلیمی و بحران آب ناشی از مدیریت غلط منابع، حالا ایران و ایرانیان را در شرایط دشواری قرار داده است؛ شرایطی که البته اگر رویه های مدیریتی کنونی عادلانه اصلاح شود، نه تنها نگران کننده نیست، بلکه می توان با کمک رویه های درست، فرصت های مناسبی برای توسعه پایدار نیز آفرید. با این حال، گویا اصرار بر رویه های مدیریت کنونی و استمرار آنها مجموعه دلایلی باشد که با آن روزهای سختی را پیش روی ایرانیان قرار خواهد داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۶
ما باید این تصمیم بزرگ را بگیریم که بین سیاست تبلیغی خودکفایی کشاورزی برای حداکثر چند سال و از بین بردن منابع اب ملت و فلات ایران مرکزی برای تقریبا همیشه یکی را انتخاب کنیم.
پاسخ ها
اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
مراقب باشید که این اظهار نظر ها منجر .به جاسوس بود شما نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
میشه با مقدار کمی آب محصول قابل توجهی به دست آورد و البته این نیاز به برخورداری از علم نوین داره. مسئله مهم اینه که ما در بحثی مثل گندم و غذای پایه جمعیت امکان سستی نداریم، چون تاریخ نشون داده که اگه محتاج غذا باشیم مثل قحطی زمان احمدشاه، هیچ کسی نیست که دلش برای این مردم بسوزه و بنابراین امنیت غذایی پا به پای امنیت آب و امنیت ملی و جغرافیایی ما تعریف شده هست. در مابقی مسائل و محصولات بسیار آب بر مانند هندوانه و کلا آب مجازی، بله. باید وارداتی باشه و بعد هم مابقی منابع آبی ما درست مدیریت بشه چه در سرچشمه ها و سدها و چه در مسیرهای انتقال و نهایتا مصرف کننده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
دقیقا
حرف نزن در مورد اب میگیرنت مگه بیست وسی نگفت استاد دانشگاه در پی تشدید بحران اب بوده
شما یک مورد ،فقط یک مورد مدیریت درست نشون بدید ،من دیگه حرفی نمی زنم.
تا وقتی که حلقه مدیران به صورت ارثی به ژنهای به اصطلاح خوب برسه ،انتظار هیچ پیشرفتی رو نباید داشته باشیم. و به نظرم باید خودمون رو برای مهاجرتهای میلیونی آماده کنیم.
پس حضرات دولت چکاره اند
پرفسور اول اینکه ایا شما میزان اب شرب وکشاورزی را میدانید اب کشاورزی انقدر زیاد مصرف شده که امارس را خودتان بهتر میدانید.چاههای عمیق که با زیر سببیلی وغیره حفر شده برای ده نسل کافی هست .نتیجه تفکر امثال شما شده کشاورزی به هر قیمت .که میبینیم سیب قوجه قلابی سیب زمینی وغیره حدود ده سال است تقریبا قیمت ثابت مانده چون تولید لجام گسیخته با نابودی منابع اب وغیر استاندارد که کشورهای از نظر ما بدبخت نیز به دلیل الودگی میوه ها از خرید ان معذورند .بعد شما سنگ کشاورزان و چاه های ویرانگرشان را به سینه میزنید .خسته نباشی
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
طبق امار بین 92 تا 96 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است . بنابراین اینکه بگوییم زور وزارت نیرو فقط به کشاورزان می رسد کاملا نادرست است. هرچند صرفه جویی در بخش های دیگر هم مهم است
اول باید فرهنگ درست مصرف کردن آب را هر روز در شبکه های صدا وسیما به مردم گوشزد کرد حتی در آموزش وپرورش و در صنعت ودر کشاورزی در تمام ارگانهای مختلف کشوری در تمام سطح شهر وروستاها پوسترهای درست مصرف کردن به مردم داده بشه
مدیران و مسئولین نیز هر سال گزارش بدند در راستای درست مصرف کردن آب چکارهایی انجام دادند. از دید جهانی ایران تلاش کنه تا در جهت کاهش دمای زمین کشورهای مختلف را جلب کنه
چرا شلوغش می کنید! اگر اراده ای وجود داشته باشد می توان هم حجم و کیفیت کشاورزی را بالا برد و هم مشکل بی آبی این کشور را یک بار برای همیشه حل کرد. به جای آه و ناله کمی از علم کمک بگیریم.
تابناک دلت خوشه ها!این همه گزارش وخبر مینویسی چه تاثیر داشته یا داره؟آقا جان بحران مدیریت داریم!شهر ما معروفه به شهر آبها وسرابهای خروشان باید تابستان بیای ببینی چقدر آب از چاههای عمیق برا محصولات بی ارزشی مثل خیار وگوجه و...هدر میره،اگه سرچ کنی میبینی که شاید بیست ساله دلسوزان وکارشناسان شهر نسبت به خشک شدن دشت پر آب شهرمون هشدار میدن ولی کو قدرت اجرا کو گوش شنوا؟نتیجش اینه
زمین داره نشست میکنه سفره های زیرزمینی داره خشک میشه وبرداشت آب همچنان با قدرت تمام ادامه داره...اگه مثل من بدبخت کاری از دستت نمیاد اینجا بمون تو آینده منتظر خشکسالی وقحطی و...باش اگه نجومی بگیر و ژن خوبی برو دیار کفر پر آب وپر نعمت حالشو ببر
در کشور ما 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است پس طبیعی است که وزارت نیرو برای صرفه جویی در مصرف آب های زیر زمینی زورش تنها به کشاورزان برسد یعنی باید به مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بیشتر بخش های دیگر اهمیت داد چرا که معضل اصلی در مصرف آب کشاورزان هستند که می توان با تغییر روش های آبیاری و نوع کشت این مصرف را مدیریت کرد. تصور کنید با ده درصد صرفه جویی در کشاورزی به اندازه کل دو بخش دیگر آب ذخیره می کنیم حالا ما مدام به مردم بگوییم آب کم مصرف کنید مگر چقدر از مصرف آب کم می شود. اگر مردم از تشنگی هم بمیرند و هیچ آبی هم مصرف نکنند نهایت سه چهار درصد از مصرف آب در کشور کم می شود.
اطلاعات منابع ابی را در اختیار اجانب میگذاری ؟؟؟؟؟؟
باید دو کویر مرکزی ایران از آب دریای عمان پر شوند
چاره دیگر، فقط برای کوتاه مدت سودمند است
جمعیت ایران باید بشود بیست میلیون
نظرم خیلی کارشناسی شده نیست (یعنی ممکنه عملی نباشه). ولی اگر می توانید با انرژی خورشیدی آب خلیج فارس را شیرین کنید و بفرستید بقیه جاها.
چه چیز این مملکت رو حساب و کتاب است که منابع ابی ان باشد. من که امیدی به بهبودی ندارم
تا زمانی که در مدیریت های خرد و کلان، نگرش سیستمی کم باشد، هر سیستم مشکل را در قبال عملکرد ضعیف یا بد سیستم دیگری ببیند و تاثیر خودش را نادیده بگیرد، مشکلات کشور خل شدنی نیست. در این مقاله حداقل با سه سیستم کار داشتیم(مصرف کنندکان آب شرب، کشاورزی و صنعتی) و گویا نویسنده مقاله بیشتر طرف کشاورزان بود و برای حل مشکل، بر روی دو سیستم دیگر تاکید داشت.
من طرح کسب و کار در زمینه آب دارم چه کسی من را حمایت می کند ؟ به چه کسی ایده ام را بگویم ؟
چرا باغ و ویلا های غیر مجاز را تخریب نمیکنید؟
معنى ومفهوم كزارش ونظرات ديگران اينست كه ما با طبيعت در افتاده ايم ودراين مبارزه پيروزى از ان طبيعت وشكست سهم ما شده است شكست غرامت دارد وبايد انرا به طبيعت پرداخت كشور ما بخاطر محدوديت اب جمعيت اباديها يش كم فاصله هاى انها زياد است وقناعت رمز ماندگارى انها مى باشد درمورداب ما با يد مانند پدران مان قناعت پيشه كنيم وگرنه طبيعت مارا نابود ميكند
تنها مشکل وزارت نیرو عدم برنامه ریزی صحیح در ذخیره سازی و توزیع آب با توجه به شرایط اقلیمی برای مناطق مختلف است باید برنامه های قابل انعطاف با توجه به تغییرات در هر زمان و مکان داشته باشد نداشتن برنامه real time بقول برنامه ریزان مشکل اصلی است این کشور همیشه با خشکسالی و کمبود منابع آبی روبرو بوده ما بحران مدیریت در اب را بیشتر از بحران اب می بینیم
خداوند تبارک و تعالی ، طبیعت را در قالب نظم خلق کرده است . ولی متاسفانه ما علیرغم ادعای مسلمانی ، اعتقادی به نظم خدادادی طبیعت نداریم . ریشه تمام خشکسالی ها ، دست بردن انسان در طبیعت خدادادی و تخریب آن است. ساخت انواع سد ها بر روی رودخانه ها ، انتقال آب کارون از طریق تونل کوهرنگ به کویر لوت ، خشک کردن تالابهای هورالعظیم و شادگان برای استخراج نفت ، همه و همه تخریب های طبیعت خدادادی است که در سایه سکون سازمان محیط زیست صورت گرفته است و عامل خشکسالی شده است .همچنین احداث کارخانجات تولید فولاد که مصرف آب در آنها بسیار زیاد است در مناطق کویری کشور نظیر اصفهان و یزد و کرمان در هیج جای دنیا توجیه اقتصادی ندارد ، ولی ما این کارهای غیر عقلانی را انجام داده ایم و باعث خشکسالی شده ایم . کاری که ما در ایران با طبیعت خدادادی کرده ایم و ضربه ای که به طبیعت زده ایم ، در کشورهای پیشرفته دنیا نکرده اند.
باز صد آفرین به سردبیر تابناک، با پرداختن به مشکلات مهم کشور. دست مریزاد.
بقاء این کشور و نسل های بعد آن و نیز خاورمیانه و کشورهای اسلامی، هم اکنون به آینده آبی ناگوار دوخته شده است. بپذیریم که در گذشته در مدیریت آب اشتباهات زیادی کردیم:
1- در استفاده از آبهای زیر زمینی، بسیار زیاده روی نمودیم. یک علت تکیه بر کشاورزی به عنوان یک عامل اشتغال و نیز تولید درآمد ملی و منابع غذایی کشور بود بدون آنکه به تعادل آب های زیر زمینی در دراز مدت اندیشیده باشیم. واگر بودند کارشناسان و مدیرانی که هشدار چنین روزهایی را می دادند، برای اینکه با کشاورزان در زدن چاه و یا استفاده غیر مجاز از چاه ها، برخوردی صورت نگیرد، اچازه دادیم تا همه جای کشور آبکش چاه های کم عمق و سپس عمیق شود. یک دلیل مهم این بود و هست که برای کشاورزان رانده شده از کشاورزی در اثر بستن چاه ها، گزینه اشتغال دیگری نمی توانستیم فراهم کنیم و لذا کار تا آنجا پیش رفت که خود کشاورزان مجاز و غیر مجاز، رزق و روزی یکدیگر را بریدند و سفره ها هر روز عمیق تر و عمیق تر شد.

2- در رابطه با آبهای سطحی، بدون توجه به جغرافیای جمعیتی و اکوسیستم های کشور، هر جا و به زور هر فرد غیر کارشناس، سد زدیم و سد زدن خود را به بهانه های مختلف توجیه نمودیم. در کشوری که دارای حدود 100 میلیارد متر مکعب آبهای روان سطحی بود، ساخت مخازن سد حداکثر تا 40 میلیارد متر مکعب برای تنظیم جریانات کفایت خواهد نمود اگر ضوابط و معیارهای طراحی را درست رعایت نموده باشیم. حال کافی است به حجم مخازن ساخته شده و یا در دست ساخت و یا مطالعه توجهی گردد که نزدیک 2.5 برابر حجم مذکور است.

3- تغییرات اقلیم را که از سال 1988 در دنیا بسیار جدی گرفته شده، حدود سه دهه است که در پذیرش آن به عنوان یک واقعیت تلخ در حال وقوع، بسیار دیر و آنهم ناقص عمل نموده ایم و بموقع طراحی سدها و مدیریت منابع و مصارف خود را نه تنها با این تغییرات مهم، هماهنگ ننموده ایم بلکه هنوز استراتژی ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی را تدوین و به مرحله اجرا نبرده ایم.

4- آموزش یکی از راهکارهای مدیریت بحران آبی است. تا زمانی که ذینفعان و کاربران آب، به زبان ساده به شرایط بحرانی آب آشنا نگردند و نیز آموزش های لازم را دریافت ننمایند، نمی توان چشم امیدی به هم گام گردیدن مردم با مدیریت های آب در بهینه سازی مصرف آب، داشت. و در انجام این مهم رسانه ها و صدا و سیما می توانند نقش بسیار مهمی را به انجام برسانند. ضمن تشکر از تابناک، برای پرداختن به این موضوع مهم در حال و به دفعات در گذشته، جا دارد صدا و سیما بجای پخش تیزر های تبلیغاتی بی ارزش، اقدام به پخش مستمر تیزرهای مدیریت مصرف آب هم در بخش کشاورزی، و هم آب های بهداشتی نماید.

مشکلات تنها می توانند با شناخت دقیق علت ها و معلول ها، با مدیریت اصولی و دلسوزانه حل شوند و لاغیر.
نه تنها باید به فکر آینده فرزندان خود بود بلکه باید به فکر حیات وحش در حال انقراض و اکوسیستم های آبی این کشور بود.
برخی بیابان ها دشتها.کوه ها همه جارا ویلا سازی کردندوهزاران چاه عمیق احداث وبعد وبلا ها را فروختند وایرانی ویران به آیندگان تحویل وخود با ثروت های باد اورده جلای کشور خواهند کرد
گرچه انتقادها وارد هست. ولی ای کاش یه بار هم کارشناسان مرتبط بجای نقد . راهکار ارایه بدن. واقعا همگی باید خودمون رو مسوول بدونیم
شما از یکطرف گفتین بهره برداری بیش از حد منابع آبی و حفر چاه عمیق اشتباه بزرگی بوده، از ظرف دیگه هم توقف این کارها را محکوم کردین چون به کشاورزان فشار میاره. خوب نگفتین پس چه کار باید کرد؟
برخی که برای بستگان خود بفکر پس انداز کردن میلیاردی در بعضی از حسابهای آنان است که نمی تواند بفکر ایران و ایرانی باشد
انباشتگی بی فکری و سوء مدیریت طی چند ده سال پیش تاکنون سبب این وضعیت بحرانی در اب و منابع آبی شده است. اگرچه انتظار داریم وزارت خانه های ذیربط و مدیران به صورت اورژانسی به بحران آب برخورد و تلاش کنند اما انتظار نداشته باشید که این دولت یا هر دولت دیگری روی کار بود تمام آنچه اتفاق افتاده است را بتواند حل کند. به نظرم برای آب یک ستاد بحران باید در سطح کشور تشکیل شود و از همه قوا و نهادهای قدرت موجود در کشور در آن باشند و یک برنامه ضربتی تهیه و با سرعت به اجرا در بیاورند چون خیلی از کارهایی که باید انجام شود مستلزم هزینه های مادی و حقوقی است که از توان مالی و قدرت دولت خارج است. مدیریت حل بحران آب نیاز به یک سری کارهای انقلابی فرادولتی دارد.
خودتان ببینید شسشتوی برنج و سبزیجات و فرش و لباس کف حیاط و خیابان و ماشین و همه و همه
ما اسیر مدیرانی هستیم که دقیقه ۹۰ یادشان می افتند کاری را کنند.
تابناک جان عزیز.فقط همیشه تو هستی که در مورد معضل کم آبی مطلب می ذاری و داد ما را به گوش مسئولین می رسانی ولی افسوس از گوش شنوا.
مسئولین نشسته اند تا یک اتفاق بزرگ ملی بر سر آب در کشور راه بیافته انوقت به فکر چاره باشند
پلمپ کردن چاههای غیر مجاز کار غلطیه؟!
البته که معیشت کشاورزان هم ضروری است اما موضوع کمبود آب هم ضروری است.
به هر حال این چاهها غیر قانونی حفر شده اند و منابع آب زیرزمینی ایران تحمل این میزان برداشت را ندارد.
فقط مهاجرت
باران آب داد. پس باران آمد. انشاءالله نظر اینجانب هم چاپ میشود تابناک
واقعیت اینکه این کشور نمیتونه تا این حد کشاورزی داشته باشه باید نصف نصف کم بشه یا به سیستم پیشرفته ی کم مصرف تجهیز بشن وه گرنه وضع میشه خشک شدن دریاچه ی اورمیه و کم اب شدن رودهای خوزستان در نتیجه ریزگرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر