بازدید 1966

خطر امنیتی زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا

کارشناسان تسلیحاتی به آمریکا هشدار دادند، زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای این کشور در اروپا به رغم برنامه‌هایی که واشنگتن برای بهینه سازی و به روزرسانی آنها در نظر گرفته یک خطر امنیتی بزرگ به لحاظ تعیین شدن به عنوان اهدافی برای تروریسم و دزدی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۷۷۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 17 February 2018

کارشناسان تسلیحاتی به آمریکا هشدار دادند، زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای این کشور در اروپا به رغم برنامه‌هایی که واشنگتن برای بهینه سازی و به روزرسانی آنها در نظر گرفته یک خطر امنیتی بزرگ به لحاظ تعیین شدن به عنوان اهدافی برای تروریسم و دزدی محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، نزدیک به ۱۵۰ سلاح هسته‌ای آمریکا براساس گزارش‌ها در اروپا نگهداری می‌شوند.

در عین حال حدود یک سوم بمب‌های B۶۱-۱۲ تحت کنترل مشترک آمریکا و ناتو گمان برده می‌شود که در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه هستند و دولت‌های برخی کشورهای عضو ناتو نسبت به نگهداری این سلاح‌ها در این فاصله نزدیک به سوریه اظهار نگرانی کرده‌اند.

گروه موسوم به ابتکارعمل تهدید هسته‌ای (NTI) در گزارشی دریافته حملات تروریستی اخیر و بی‌ثباتی‌های سیاسی فرضیه‌ها درباره ایمنی و امنیت سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در اروپا نگهداری می‌شوند را زیرسوال برده است و اکنون باید این فرضیه در نظر گرفته شود که آنها به عنوان اهداف تروریسم و دزدی مطرح هستند.

پیشتر در ماه مارس ۲۰۱۶ پنتاگون اقدام به تخلیه خانواده‌های نظامیان از پایگاه اینجرلیک به بهانه "نگرانی‌های امنیتی مرتبط با داعش" کرده بود.

در ماه ژوئیه نیز افسر فرمانده این پایگاه به اتهام نقش داشتن در کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه دستگیر شد.

این گزارش خاطر نشان کرد: این اتفاقات نشان می‌دهد که چطور فرضیه‌ها درباره ایمنی و امنیت سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خارج از خاک این کشور می‌توانند خیلی سریع دچار تغییر و دگرگونی شوند.

در عین حال این گروه هشدار داد: این سلاح‌ها ممکن است عامل بازدارنده موثرتری نسبت به سلاح‌هایی که پیش از این در کشورهای اروپایی عضو ناتو نگهداری می‌شوند، نباشد و لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در این طرح زیرسوال رفته است.

در این گزارش تصریح شده که بمب‌های B۶۱ صرفاً برای اطمینان بخشی به اعضای ناتو نسبت به تعهد آمریکا به دفاع از اروپا هستند و زرادخانه هسته‌ای راهبردی آمریکا به عنوان یک عامل بازدارنده هسته‌ای واحدی در مقابل دشمنانی نظیر روسیه عمل می‌کنند.

در گزارش مذکور آمده است: این شرایط را به سختی می‌توان تصور کرد که در آن یک رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین بار در بیش از ۷۰ سال گذشته دستور به حمله هسته‌ای می‌دهد در حالی که یک جنگنده ناتو تحت پرواز خلبان‌های غیرآمریکایی می‌بایست بمب‌های B۶۱ آمریکا را بیندازد.

براساس اعلام اداره امنیت هسته‌ای آمریکا برآورد هزینه بمب‌های B۶۱ مربوط به سال ۲۰۱۰ حدود چهار میلیارد دلار بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان