بازدید 4417

بازدید مدیران بازار سرمایه از قطب سوم فولاد کشور

کد خبر: ۷۷۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 18 February 2018
روز چهارشنبه ۴۰ مدیرعامل و اعضای هیات مدیره نهاد‌های مالی و شرکت کارگزاری فعال در بورس به همراه خبرنگاران اقتصادی از کارخانه فولاد خراسان واقع در نیشابور بازدید کردند تا از نزدیک در جریان آخرین تحولات قطب سوم فولاد کشور قرار بگیرند.

فولاد خراسان؛ از گیج دره تا قطب سوم فولاد کشور

در این بازدید یک روزه که به همت پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس ۲۴، معاونت اقتصادی سرمایه گذاری معادن و فلزات و روابط عمومی فولاد خراسان برگزار شد، سید حسین احمدی مدیرعامل مجمتع فولاد خراسان در جمع اهالی بازار سهام در اظهاراتی از «فخاس» به عنوان قطب سوم فولاد کشور و یکی از افتخارات صنعت فولاد کشور یاد کرد و افزود:منطقه فولاد خراسان که ابتدا محله‌ای به نام گیج دره بوده بدلیل وجود منابع غنی سنگ آهن تبدیل به فضای صنعتی شده است. سال جاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سرمایه گذاری‌هایی که برای این واحد صنعتی انجام شده، به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت:: فولاد خراسان بعد از فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به عنوان قطب سوم فولاد کشور شناخته می‌شود و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود خالص برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

بالاترین مقام اجرایی فولاد خراسان با بیان این که «فخاس» هم اکنون به مرز تولید ۱.۵ میلیون تن فولاد رسیده، از برنامه تولید حدود ۳ میلیون تن شمش آهن ساختمانی در این مجتمع به عنوان تارگت نهایی تا افق ۱۴۰۴ خبر داد و افزود:شرکت برای رسیدن به این تارگت نیازمند مالکیت ۵ میلیون تن کنسانتره استحصال شده از معادن سنگان است و ما امیدواریم در کمتر از ۲ سال آینده فولاد خراسان به تنها واحد فولادی کشور تبدیل شود که می‌تواند تمامی ریسک‌ها را پوشش دهد.

او گفت:: این مجموعه موفق به انعقاد قرارداد با وزارت نیرو شده که طی آن تحت هر شرایطی آب کارخانه فولاد خراسان توسط وزارت نیرو تامین خواهد شد و در شرایط کنونی تنها شرکت فولادی است که با مشکل جدی آب مواجه نیست، چرا که در منطقه پرآبی واقع شده است. در واقع می‌توان گفت: ریسک‌های فولاد خراسان به مراتب پایین‌تر از سایر شرکت‌های فولادی است و بدون چالش‌هایی مثل کمبود آب، به سرعت در حال تکمیل زنجیره ارزش از دسترسی مناسب به سنگ آهن تا تولید محصول نهایی است.

مدیرعامل فولاد خراسان در پایان اظهاراتش از افتتاح قریب الوقوع خط تولید گندله سازی شرکت با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن و با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد ریال توسط رئیس جمهور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در برنامه ما قرار بود که خط گندله سازی در بهار سال آینده به بهره برداری برسد لکن از برنامه جلوتر افتادیم و کارخانه را آماده افتتاح کرده ایم.

سهم شناور «فخاس» بهبود پیدا می‌کند

در برنامه بازدید مدیران و فعالان ارشد بازار سرمایه از کارخانه فولاد خراسان مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی سرمایه گذاری معادن و فلزات و سهامدار عمده «فخاس» از این شرکت فولادی به عنوان یکی از بهترین فولادساز‌های کشور یاد کرد و افزود: بزودی با همکاری صندوق بازنشستگی فولاد سهم شناور آزاد شرکت در بورس افزایش می‌یابد.

وی درپاسخ به این سوال که مبنای قیمت‌های فروش فولاد خراسان چگونه است، گفت: صادرات بر اساس قیمت‌های جهانی و فوب خلیج فارس انجام می‌شود، حال آن در داخل کشور شرکت تابع مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت‌های بورس کالا و بازار آزاد است. خرید سنگ آهن هم بر مبنای فرمولی است که ایمیدرو برای خرید از شرکت‌های چادرملو و گل گهر تعیین کرده است.

علی اکبری درباره این که آیا فولاد خراسان امکان خرید معدن ندارد، گفت::معادن در اختیار دولت می‌باشد و امکان واگذاری نیست لکن شرکت‌ها اجازه بهره برداری دارند و در حال حاضر فولاد خراسان اجاز بهره برداری از بخشی از معادن سنگان خواف را دارد.

برنامه افزایش سرمایه تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان

در ادامه این برنامه بهروز اسماعیلی معاون برنامه ریزی فولاد خراسان در جمع مدیران بازار سرمایه و خبرنگاران اقتصادی گفت::مطالعات اولیه فولاد خراسان مربوط به سال ۱۳۶۲ می‌شود که توسط شرکت کوبه استیل ژاپن انجام شد. براساس این بررسی وجود معادن سنگ آهن در خواف و سنگان و از سوی دیگر منابع گاز خانگیران، این منطقه را بهترین نقطه برای ایجاد فولاد در شرق کشور دانست. بر همین اساس برنامه ایجاد کارخانه نورد، فولادسازی و احیاء دراین منطقه به طور جدی دنبال شد و در واحد‌های نورد و فولاد سازی در سال ۱۳۸۰ و واحد‌های مدول ۱ و ۲ احیائ در سال ۸۸ و ۸۹ به بهره برداری رسید.

وی گفت:: سرمایه ثبتی این واحد ۸۰۰ میلیارد تومان است که برنامه افزایش سرمایه شرکت تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان به طور جدی دنبال می‌شود.

او ترکیب سهامداران فولاد خراسان را این گونه اعلام کرد: بیشترین سهم فولاد خراسان مربوط به موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان بارقم ۵۱.۴ درصد است و سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در مجموع ۴۵.۵ درصد را دارند و مابقی هم در بورس معامله می‌شود. اما در مجموع می‌توان گفت: بالغ بر ۵ میلیون نفر سهامدار و ذی نفع این شرکت محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول در فولاد خراسان از فواصل کم مسافتی این کارخانه با امکانات زیر ساختی به عنوان یکی از مزیت‌های آن یادکرد و افزود:فاصله ۱۲ کیلومتری کارخانه با نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی نیشابور و فاصله ۱۴ کیلومتری آن با شبکه خط آهن سراسری کشوری و دسترسی به معادن سنگان در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از جمله مزیت‌های این کارخانه به شمار می‌رود.

چشم انداز «فخاس» به روایت معاون اقتصادی

برنامه بازدید فعالان بازار سرمایه از خط تولید فولاد خراسان با اظهارات مجید شکرانی معاون اقتصادی و مالی این شرکت دنبال شد.

این مقام مسئول با بیان این که تا افق ۱۴۰۴ برای تکمیل چرخه تولید سنگ آهن تا فولاد ۱۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است، اظهار داشت: علاوه براین سرمایه گذاری به منظور تکمیل خط تولید و دستیابی به معادن سنگان خواف، احداث کنسانتره سازی با مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سایت مجتمع معادن سنگان دردست اقدام می‌باشد.

وی افزود: امسال در اردیبهشت ماه واحد شماره ۲ فولاد سازی با ظرفیت ۷۲۰ هزارتن به بهره برداری رسید. کارخانه تولید اکسیژن هم با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب برای تولید اکسیژن و نیتروژن مورد نیاز افتتاح شده است. ۵۰۰ میلیارد تومان از ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم برای تولید گندله سازی صرف شد که آماده افتتاح است.

شکرانی با بیان این که مجری گندله سازی فولاد خراسان شرکت ایرانی پامیدکو است، گفت: در این خط تولید سالانه ۲.۵ میلیون پیش بینی شده و تا ۳.۴ میلیون تن هم قابلیت افزایش دارد.

معاون اقتصادی و مالی فولاد خراسان در پاسخ به سوالی درباره تشریح چگونگی تولید گندله در این مجمتع گفت: کنسانتره سنگ آهن وقتی وارد کارخانه می‌شود در واحد گندله سازی تا ۴۰ الی ۵۰ میکرون خردایش پیدا می‌کند. سپس با آب و آهک و بنتونیت چسبندگی پیدا می‌کند به شکل گرد (مدور) و در واقع گندله تبدیل می‌شود و به کوره انتقال پیدا کرده و تا ۱۵۰۰ درجه حرارت می‌بیند و پخته می‌شود. در واقع گندله سنگ آهن، ماده اولیه و اصلی کارخانه فولاد خراسان است. سایت سنگان نیز برای تامین سنگ آهن فولاد خراسان پیش بینی شده که با توجه به تامین بخش ارزی پروزه به مبلغ ۷۷ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی وحل و فصل مشکلات بانکی با بانک اقتصاد نوین اکنون به پیشرفت ۱۹ درصدی رسیده است. ساخت تجهیزات آن هم برعهده اتو تک (فنلاندی - آلمانی) ایریتک و کیسون ایران است و قابلیت تولید به میزان ۲.۵ میلیون تن کنسانتره را دارد. در چشم انداز ۱۴۰۴ هم ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در این مجمتع پیش بینی شده است.

شکرانی با بیان این که برای زیر ساخت یک واحد فولاد سازی مهمترین مساله آب است، خاطر نشان کرد: فولاد خراسان شاید تنها فولادسازی باشد که مشکل تامین آب ندارد، سد بار در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال غرب نیشابور و در فاصله ۳.۵ کیلومتری فولاد خراسان قرار دارد و از اردیبهشت ۹۴ آب این واحد صنعتی را سالیانه به میزان ۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر فولاد خراسان دارای ۲ واحد احیا مستقیم (۲ تا مدول) ۸۰۰ هزار تنی مجزا است.

وی وضعیت نیروی انسانی شرکت را این گونه اعلام کرد: در حال حاضر ۱۲۵۸ نفر به طور مستقیم، ۲۴۰۰ نفر در قالب همکاری قراردادی با پیمانکاران و ۲۵۰۰ نفر هم راننده تریلی با شرکت فولاد خراسان همکاری دارند و فولاد خراسان مفتخر است که حتی یک روز هم پرداخت پرسنل عقب نیفتاده و رابطه خوبی با ذینفعان و بالادستان دارد. از جمله اقدامات صورت گرفته برای کارکنان نیز ساخت ۵۵۳ واحد مسکونی و ۲۶۳ هکتار ایجاد فضای سبز است.

سهم ۲۸ درصدی در صادرات!

این برنامه با اظهارات محمد حسن پارسا معاون فروش فولاد خراسان ادامه پیدا کرد.

این مقام اجرایی در «فخاس» اظهار داشت: در حال حاضر پنج گروه اصلی مشتریان فولاد خراسان هستند شامل مشتریان نوردکار، شمش، تولیدی تجاری، عمرانی و خارجی. البته بناداریم علاوه بر محصول نهایی این واحد صنعتی که میلگرد است در آینده محصولاتی از قبیل: گندله و آهن اسفنجی را هم به مشتریان عرضه کنیم که به طور قطع دایره مشتریان ما را هم وسیع‌تر خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ترکیب خریداران محصولات فولاد خراسان از نظر جغرافیایی چگونه است، گفت: ۴۰ درصد محصولات شرکت به تهران و ۳۴ درصد هم در نیشابور به فروش می‌رسد و بقیه محصولات هم با رقم کمتر از ۴ درصد در سایر نقاط کشور عرضه می‌شود.

معاون فروش فولاد خراسان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قیمت گذاری محصولات فولاد خراسان چگونه است، تصریح کرد: مکانیزم فروش محصولات «فخاس» برپایه قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس است که کشف قیمت می‌شود و مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اکنون متوسط قیمت میلگرد این واحد در دوره ۱۰ ماهه امسال هر کیلو ۱۶۶۵ تومان است که تا پایان سال هم این رقم خواهد بود.

پارسا با با بیان این که صادرات امسال شرکت عمدتا شمش فولادی بوده است، خاطرنشان کرد:صادرات ما ۴۳ هزارتن به افغانستان، ۱۸ هزارتن عراق و ۱۰ هزارتن به مقصد پاکستان و ترکمنستان صورت گرفته است و البته محموله‌های کوچکتری را هم داشتیم که به سایر نقاط جهان صادر شده است. اما نکته مهم اینجاست که فولاد خراسان با وجود آن که ۸ درصد تولید میلگرد کشور را سال گذشته به خود اختصاص داده، سهم ۲۶ درصدی در صادرات فولاد داشته است.

در پایان این برنامه مدیران و فعالان بازار سرمایه از خطوط تولید فولاد مجتمع فولاد خراسان اعم از واحد ذوب، نورد، کارخانه گندله سازی و تولید میلگرد بازدید کردند.

در این برنامه تحلیل ۱۰۰ صفحه‌ای بورس ۲۴ از وضعیت صنعت فولاد در ایران و جهان با محوریت وضعیت حال و آینده فولاد خراسان ارائه شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر