بازدید 20081

با هواپیمای سقوط کرده و سوابق حوادثش آشنا شوید

در ایران، دو شرکت هواپیمایی "ایران‌ایر" و "آسمان" کاربر این نوع هواپیما می‌باشند. ایران‌ایر به تازگی تعداد ۲۰ فروند از این هواپیمای توربوپراپ را خریداری کرده که تاکنون هشت فروند آن وارد کشور شده و آسمان، از مدت‌ها پیشتر کاربر این نوع پرنده است و شش فروند آی تی آر در اختیار داشت که با حادثه دردناک امروز، به پنج فروند کاهش یافت.
کد خبر: ۷۷۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 18 February 2018
ای‌تی‌آر ۷۲، هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود. ای‌تی‌آر ۷۲ (که یکی از نمونه‌های خانواده آن امروز سقوط کرد) از جمله مدل‌هایی است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، در ایران، دو شرکت هواپیمایی "ایران‌ایر" و "آسمان" کاربر این نوع هواپیما می‌باشند. ایران‌ایر به تازگی تعداد ۲۰ فروند از این هواپیمای توربوپراپ را خریداری کرده که تاکنون هشت فروند آن وارد کشور شده و بقیه آن‌ها تا پایان سال ۲۰۱۸ وارد کشور خواهند شد و آسمان، از مدت‌ها پیشتر کاربر این نوع پرنده است و شش فروند آی تی آر در اختیار داشت که با حادثه دردناک امروز، به پنج فروند کاهش یافت.
 
 تصویر هواپیمای شرکت آسمان که ساعاتی پیش سقوط کرد
تصویر هواپیمای شرکت آسمان که ساعاتی پیش سقوط کرد
 
سابقه سوانح ATR در جهان

سال ۱۹۹۴: ATR ۷۲–۲۱۲ خطوط هواپیمایی امریکن ایگل (American Eagle) در ۳۱ اکتبر دچار حادثه شد و تمامی ۶۴ مسافر آن (۴ نفر خدمه) در دم جا سپردند.

سال ۱۹۹۵: ATR ۷۲-۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا (TransAsia Airways) در ۳۰ ژانویه با دامنه کوه برخورد کرد و ۴ خدمه جان خود را از دست دادند.
 
سال ۲۰۰۲: ATR ۷۲–۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا (TransAsia Airways) در ۲۱ دسامبر به دلیل یخ زدگی سقوط کرد و دو خدمه آن جان سپردند.
 
سال ۲۰۰۵: ATR۷۲-۲۱۲A خطوط هواپیمایی ترانس آسیا (TransAsia Airways) در ۱۹ ژوئیه دچار حادثه شد.
 
سال ۲۰۰۵: ATR ۷۲–۲۰۲ خطوط هواپیمایی Tuninter Flight در ششم آگوست در ۲۹ کیلومتری پالرمو در دریای مدیترانه سقوط کرد و از ۳۹ مسافر، ۱۶ نفر جان باختند.
 
سال ۲۰۰۸: ATR ۷۲–۵۰۰ شرکت Air Dolomiti در ۲۴ آگوست در ایتالیا به خاطر هشدار دود انجام نشد. اشکالی که گفتند کوچک بوده، اما بعد مشخص شد که هواپیما آتش گرفته بوده که مسافران را پیاده کردند!
 
سال ۲۰۰۹: ATR ۷۲-۲۱۲A شرکت هواپیمایی Bangkok Airways در ۴ آگوست دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و ۱۰ مسافر زخمی شدند.
 
سال ۲۰۰۹: ATR ۷۲-۲۱۲A خطوط هواپیمایی Kingfisher Airlines در ۱۰ نوامبر هواپیمای پس از ورود به فرودگاه دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه، در سلامت سرنشینان متوقف گشت.
 
سال ۲۰۱۰: ATR ۷۲–۲۱۲ شرکت Aero Caribbean در ۴ نوامبر دچار سانحه شد و تمامی ۶۸ مسافر آن جان باختند.
 
سال ۲۰۱۱: ATR ۷۲–۲۱۲ شرکت هواپیمایی Aer Arann در ۱۷ ژوئیه بر اثر سقوط دماغه (nose gear collapsed) به هنگام فرود در ایرلند دچار سانحه شد. ۴ خدمه و ۲۱ مسافر آن آسیبی ندیدند.
 
سال ۲۰۱۲: ATR ۷۲–۲۰۱ خطوط هواپیمایی UTair Flight در ۲ آوریل بلافاصله بعد از برخاستن سقوط کرد. ۳۳ نفر از ۴۳ (۳۹ مسافر ۴ خدمه) مسافر در دم کشته شدند.
 
سال ۲۰۱۳: ATR ۷۲–۲۱۲A شرکت هواپیمایی Carpatair در ۲ فوریه در هنگام فرود دچار سانحه شد و ۱۶ نفر زخمی شده و ۲ نفر از جمله کمک خلبان آسیب جدی دیدند.
 
سال ۲۰۱۳: ATR ۷۲–۶۰۰ خطوط هواپیمایی Lao Airlines در ۱۶ اکتبر در نزدیکی فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافرانش در دم جان باختند.
 
سال ۲۰۱۴: ATR ۷۲-۵۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا (TransAsia Airways) در ۲۳ ژوئیه هنگام فرود دچار حادثه شد و ۴۸ مسافر کشته شدند و ۱۰ نفر نجات یافتند.
 
سال ۲۰۱۵: ATR ۷۲-۶۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا (TransAsia Airways) در ۴ فوریه در زمان برخاستن دچار حادثه شد و از ۵۳ مسافر و ۵ خدمه آن، تنها ۱۵ نفر نجات یافتند.
 
سال ۲۰۱۸: ATR ۷۲-۲۱۲ شرکت هواپیمایی آسمان در ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ خورشیدی) ساعاتی پس از پرواز از رادار محو شد و به کوه برخورد کرد تا تمامی ۶۶ سرنشین آن جان ببازند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار