بازدید 12063
زیان انباشته ایران خودرو دیزل 1677 میلیارد تومان

آیا ایران خودرو دیزل هم به سرنوشت ارج دچار خواهد شد؟

صورت های مالی ایران خودرو دیزل نشان می دهد که زیان انباشته این شرکت در چند سال اخیر همواره رو به رشد بوده تا جایی که در صورت های مالی منتهی به 30 اسفند 1395 این شرکت، زیان انباشته به حدود 1700 میلیارد تومان رسیده است. اگر این شرکت نتواند بر این اوضاع فائق آید باید آن را نیز در خاطرهایمان در کنار نام هایی چون ارج قرار دهیم.
کد خبر: ۷۷۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 18 February 2018

آیا ایران خودرو دیزل هم به سرنوشت ارج دچار خواهد شد؟صورت های مالی ایران خودرو دیزل نشان می دهد که زیان انباشته این شرکت در چند سال اخیر همواره رو به رشد بوده تا جایی که در صورت های مالی منتهی به 30 اسفند 1395 این شرکت، زیان انباشته به حدود 1700 میلیارد تومان رسیده است. اگر این شرکت نتواند بر این اوضاع فائق آید باید آن را نیز در خاطرهایمان در کنار نام هایی چون ارج قرار دهیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در این سال ها که اقتصاد کشور دچار رکود شده است، چندین و چند کارخانه ریشه دار و قدیمی به ورطه ورشکستگی و تعطیلی کشیده شده اند و با ثبت، نام خود در کتاب تاریخ اقتصادی این مرز و بوم برای همیشه از صحنه رقابت محو شده اند. ارج، داروگر، روغن نباتی جهان و ... همه نام های آشنایی برای ایرانیان هستند که این روزها دیگر مثل سابق در سپهر اقتصاد ایران فروغی ندارند و رسانه ها از تعطیلی آن ها خبرها منتشر نموده اند. ایران خودرو دیزل نیز یکی دیگر از همین کارخانه های قدمت دار است که شاید در آینده ای نه چندان دور نام آن در کنار نام ارج به تاریخ بپیوندد.

شرکت ایران خودرو دیزل (سهامی عام) در تاریخ 10 اسفند 1338 تحت شماره 7174 به نام گروه صنعتی خاور در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرانتفاعی تهران به ثبت رسیده و در همین تاریخ شروع به فعالیت نموده است. شرکت در تاریخ 23 اسفند 1372 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و به استناد صورت جلسه مجمع فوق العاده مورخ 9 خرداد 1378 نام شرکت از گروه صنعتی خاور به شرکت ایران خودرو دیزل تغییر یافته است. موضوع فعالیت این شرکت عمدتاً در زمینه های تولید و فروش انواع کامیون های سبک و سنگین، مینی بوس، خودروی سواری ون و اتوبوس می باشد. سهامداران اصلی این شرکت، شرکت سرمایه گذاری سمند و شرکت ایران خودرو می باشند که به ترتیب 35 و 23 درصد از سهام شرکت ایران خودرو دیزل را در اختیار دارند.

مطابق با نمودار زیر که از صورت های مالی شرکت ایران خودرو دیزل استخراج شده است، زیان انباشته این شرکت از سال 1391 تا 1395 همواره افزایش یافته و از 76 میلیارد تومان به هزار و 677 میلیارد تومان رسیده است.

 آیا ایران خودرو دیزل هم به سرنوشت ارج دچار خواهد شد؟

همین زیان های انباشته باعث شده است تا این شرکت برای کاهش هزینه های خود دست به فروش شرکت های زیرمجموعه بزند.

هر چند شرکت ایران خودرو دیزل پس از امضای برجام با شرکت دایملر آلمان برای تولید و توزیع کامیون قراردادی را امضا نمود اما باید گفت که با این وضعیت زیان های انباشته، به نظر می رسد که هر آن باید منتظر ورشکسته اعلام شدن شرکت ایران خودرو دیزل باشیم. شرکتی که روزگاری به سی کشور دنیا کامیون صادر می کرد حالا باید منتظر سرنوشتی شبیه سرنوشت شرکت ریشه دار ارج باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل