بازدید 14291
نظر نمایندگان مجلس درباره فوت استاد دانشگاه در زندان؛

سعیدی: خودکشی توسط پزشکی قانونی تأیید شده است/ پارسایی: مستند صدا و سیما در مورد سید امامی بیجا بود

کاووس سیدامامی در لواسان به خاک سپرده شد؛ اما چگونگی فوت او در زندان اوین، همچنان یکی از بحث‌های داغ بهارستان است. اصولگرایان مجلس، به محرز بودن خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین رأی می‌دهند، ولی فراکسیون امیدی‌ها همچنان بر ابهامات در چگونگی و چرایی وقوع این حادثه تأکید می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸ 19 February 2018

سعیدی: خوکشی توسط پزشکی قانونی تأیید شده است/ پارسایی: مستند صدا و سیما بیجا بودکاووس سیدامامی در لواسان به خاک سپرده شد؛ اما چگونگی فوت او در زندان اوین، همچنان یکی از بحث‌های داغ بهارستان است. اصولگرایان مجلس، به محرز بودن خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین رأی می‌دهند، حال آنکه فراکسیون امیدی‌ها همچنان بر ابهامات در چگونگی و چرایی وقوع این حادثه تأکید می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، فراکسیون امید به محمدرضا تابش، نماینده اردکان ـ که ریاست فراکسیون محیط‌ زیست را بر عهده دارد ـ مأموریت داده است تا با بررسی جزئیات بیشتر ماجرای خودکشی سیدامامی، ابهامات موجود درباره خودکشی او در زندان اوین را بررسی کند.

در روزهای گذشته و پیش و پس از جلسه علنی مجلس فراکسیون محیط ‌زیست با نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، قوه قضاییه، وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور و دادگستری جلساتی در خصوص خودکشی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام‌صادق (ع) برگزار کرده است که این جلسات، دو دستورکار ویژه دیگر هم داشت: یکی اطلاع از وضعیت فعالان حوزه محیط ‌زیست که تازگی بازداشت شده‌اند و دیگری اتهاماتی است که از سوی نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی به آنها وارد شده است. با این حال، همچنان ابهاماتی در میان مردم و نمایندگان در خصوص ادعای خودکشی وجود دارد و نمایندگان هنوز از بابت خودکشی قانع نشده اند.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: فراکسیون امید، پیگیر این موضوع است و در روزهای گذشته نیز جلساتی با مسئولان محیط زیست کشور و نهادهای مختلف برگزار کرده ایم و همه توضیحاتی در این باره داده اند. همچنین در فراکسیون امید کمیته ای به این منظور تشکیل شده تا پیگیر این موضوع باشند.

این نماینده مجلس گفت: قرار است کمیته، هم دیدارهایی با خانواده های بازداشتی ها و هم با مسئولان ذیربط جلسه داشته باشند تا به نتیجه مشخصی برسند؛ اما این موضوعات ـ که یا ناشی از نقص قوانین یا از نقص مدیریت ماست ـ این احساس را به وجود آورده تا هم اصلاحات مدیریتی و هم قانونی انجام دهیم.

وی افزود: این دست کارها، نه تنها هیچ کمکی به نظام نمی کند، بلکه صدمات سنگینی به نظام وارد می کند و باعث سودجویی معاندین و خدشه به اعتماد عمومی و ارکان نظام می شود که این امر به نوعی جبران ناپذیر می شود.

پارسایی در پاسخ به اینکه خودکشی از سوی برخی نهادها تأیید شده و اینکه آیا قرار است کمیته حقیقت یاب در این خصوص تشکیل دهد، گفت: کمیته تشکیل شده به دنبال همین موضوع است، ولی کمیته حقیقت یاب باید از سوی مجلس تعیین شود. به نظر من، این ابهام باید هرگونه که شده رفع و جواب داده شود و اگر لازم باشد، کمیته حقیقت یاب نیز تشکیل شود.

این نماینده در ادامه یادآور شد: با این حال، فراکسیون امید این موضوع را به کمیسیون اصل نود ـ به عنوان کمیسیونی که می تواند بر کار هر سه قوا نظارت کند ـ ارسال کرده است. علاوه بر این، کمیته چهار نفره از سوی رئیس جهور برای این موضوع تشکیل شده و هر دو گروه، همه تلاش خود را می کنند تا به نتیجه مشخصی برسند.

وی درباره مستند صدا و سیما نیز گفت: به نظر من، آن مستند بسیار بی جا بود. اولا کسی حق ندارد طبق قوانین موجود، با آبروی مردم بازی کند. دوما هنوز جرمی محرز نشده و همه چیز در حد اتهام است و ایشان متهم به جاسوسی بوده و در هیچ دادگاهی علیه وی رأیی صادر نشده بود که بتوان به آن استناد کرد.


توضیحات دوستان و فیلمی که پخش شد، نشان می دهد، دوربین هایی که سید امامی و گروه وی از آن استفاده کرده، 4 مگا پیکسل بوده و از یک دوربین موبایل امروزی و با کیفیت 20 مگاپیلسل، ضعیف تر بوده و حداکثر دید آن 15 متر است؛ بنابراین، اینکه بخواهیم شائبه بر شائبه بیفزاییم و شک و تردید میان مردم ایجاد کرده و اذهان عمومی را تشویش کنیم، درست نیست.
هنوز برای ما دلیل فوت سید امامی مشخص نیست و ادعاهای مطرح کنونی را نپذیرفته ایم و برای همین هم دست از تلاش برنمی داریم تا به نتیجه مشخصی برسد.

همچنین فاطمه سعیدی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: پزشکی قانونی خودکشی وی را تأیید کرده است. باید بگوییم زندانی، یک امانت در دست زندانبان و قوه قضاییه است؛ بنابراین، باید با دقت عمل بیشتری رفتار می شد و باید کسانی که پشت این دوربین ها نشسته اند، از این اتفاق جلوگیری می کردند.
به نظر من، سهل انگاری شده است. من خود بحثی روی خودکشی وی که هست یا نیست ندارم و بعد از تأیید پزشکی قانونی خیلی نمی شود کاری کرد، ولی باید مردم را مجاب نمود و اعتقاد دارم که باید مراقبت بیشتری می شد.

وی درباره مستند صدا و سیما نیز گفت: من این مستند را ندیده ام و اظهارنظری در این باره ندارم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۵
خودکشی بود آقای پارسایی
تو را خدا پس ميخواستي تاييد نکنند
اتفاقا مستند قشنگی بود.
جالبه که هنوز دادگاهی تشکیل نشده صدا و سیما مستند را کامل میسازه
همین پزشکی قانونی مننژیت قبلیها را هم تایید کرده بود
اکثریت مردم باور ندارند که ایشان خودکشی کردند
خودكشيش با دارو احتمالش بيشتر است
پزشکی قانونی علت مرگ را تعیین میکند و نه اینکه خودکشی بوده یا قتل، این وظیفه کاراگاهان است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
کاملا درست هست پزشک قانونی میگه مرگ به علت خفگی یا حلق اویز شدن حالا این که خودش این کار رو کرده یا.. ربطی به پزشکی قانونی نداره و کارگاه باید صحنه رو برسی کنه و شواهد رو ببینه.
پايان داستان.
پ ن پ پزشکی قانونی میاد و خلاف نظر قوه قضاییه نظر میده
قبول ! شما راست میگی .
شما مطمئن باشید این ها هیچ موضع صریحی در این مورد نمی گیرند. همان طور که در مورد انتخابات ۸۸ هیچ گاه موضع شفافی نگرفتند و نمی گیرند. عده ای روش شان استخوان لای زخم نگه داشتن است.
اتفاقا مستندش خیلی به جا بود
چقدر در این دوره جاسوسی و نفوذ و وطن فروشی زیاد شده. لیبرالها اتوبان نفوذ رو باز گذاشتن تا به هدف پلید خودشون برسن
اینها همه به خاطر مخالفت با احکام خدا و از سر لجبازی با دین خداست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
تو اصلا می دانی فرق لیبرال و غیر آن نیست که صرفا از آن به صورت یک برچسب اتهام که مساوی با هر بدی ای است استفاده می کنی؟
دوربين ٤ مگاپيكسل براى جاسوسى؟؟؟
آقاى نقوى حسينى كه ازهمون اول مى گن خودكشى واضح است و١٠٠ درصد است لطفا فيلم رو پخش كنيد
همين رفتار مهربان تر از دايه برخى هست كه شك وترديدهارو بيشتر ميكنه، مثلا فرضا بنده طنابى بندازم دورگردن كسى وخفه اش كنم پزشك قانونى مى تونه علت مرگ رو خفگى اعلام كنه ولى اينى كه خودكشى بوده يانه فكر نمى كنم هيچ جاى دنيا درصلاحيت پزشكى قانونى باشه
بهرحال فكرنمى كنم افكارعمومى قانع شده باشند
تو مستندی که پخش شد یک سری دوربین نشون داده شد که برام سواله که آیا با توجه به تکنولوژی هایی که آمریکا در اختیار داره و ماهواره های متعددی که با دقت بالایی میتونن تصاویر زنده تهیه کنند، آیا باز هم به نصب همچین دوربینایی در طبیعت نیاز دارند؟ این دوربینها تا چه شعاعی میتونن تصویربرداری کنن؟ همینطور مناطق نظامی و هسته ای تا شعاع بسیار زیادی از این مراکز تحت کنترل پدافند هستند، تیم ایشون چطور تونستند در اون حوالی تصویربرداری کنند؟
هنوزم کسی هست فیلمای تخیلی صدا و سیمارو ببینه ؟
مستند بیجا بود!!خوب که شما هم فهمیدین
اگر خودکشی کرد یا نه، مهم نیست. این جنایتکار باید محاکمه شود جنایات او علیه مردم ایران است
یعنی شماها منتطر بودید پزشکی قانونی جوابی غیر از این ازش بیاد بیرون!!!!!!!! خداییش همچین انتظاری داشتین؟؟؟؟؟
سيماي ميلي براي رضاي هدا هم كمه شده در اين چند ده سال يكبار هم نشد ماري انجام بدهد كه خرف و خديثي در پي تداشته باشد اهر اينهم شد نديريت چرا براي اين رسانه نميتوانيد مديران لايق و شايسته تربيت كنيد
فقط میگم خخخخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر