بازدید 7113
۱
بلاتکلیفی سینمای ایران شش ماهه شد؛

نه حکم ابقای رئیس سازمان سینمایی صادر شد، نه جانشینش مشخص شد

این بلاتکلیفی شرایط پیچیده‌ای را رقم زده، چون حیدریان با وجود عدم ابقا در این دوره زمانی، نه تنها تغییرات مدیریتی گسترده‌ای انجام داده، بلکه مجموعه‌ای از تغییرات در حوزه سیاست گذاری و اجرایی سینما را در دستور کار قرار داد که آثار میان مدت و بلندمدتی خواهد بود و اگر رئیس سازمان سینمایی تغییر کند، تبعات این تصمیمات به مدیر بعدی سینمای ایران تحمیل شده است...
کد خبر: ۷۷۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 20 February 2018

نه حکم ابقاء رئیس سازمان سینمایی صادر شد، نه جانشینش مشخص شدمعاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در شرایطی تغییرات گسترده‌ای در ساختار مدیریتی و اجرایی سینما به وجود آورده و از سیاست گذاری کلان در این حوزه سخن به میان می‌آورد که هنوز تکلیف او مشخص نیست و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نه حکم ابقای حیدریان را صادر و نه جانشینش را تعیین کرده و بدین شکل، سینمای ایران ششمین ماه بلاتکلیفی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش «تابناک»؛ سید عباس صالحی، چهره‌ای مورد وثوق حتی در میان جریان‌های منتقد دولت روحانی ـ تا بدین جا ـ بوده و به همین دلیل از همان زمان که شایعه معرفی او به جای صالحی امیری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم رنگ واقعیت گرفت، مشخص بود که صالحی می‌تواند رأی اعتماد کسب نماید و تصدی امور این وزارتخانه را به دست گیرد و در این راه، کار چندان دشواری پیش روی ندارد.

از یکشنبه 29 مرداد 1396 که سیدعباس صالحی توانست با کسب 242 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رأی اعتماد بگیرد، تاکنون بیش از شش ماه گذشته و اکنون صالحی هفتمین ماه مدیریتش در رأس این وزارتخانه را پشت سر می‌گذارد. با وجود این، هنوز برخی از بخش‌های کلیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلاتکلیف مانده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد خواهد بود!

نه حکم ابقاء رئیس سازمان سینمایی صادر شد، نه جانشینش مشخص شد

در صدر بخش‌های بلاتکلیف زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی به چشم می‌خورد که بدون تردید، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بخش وزارت فرهنگ و ارشاد است. با وجود این، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز درباره مدیریت این سازمان تصمیم گیری نکرده و با گذشت شش ماه از تکیه بر کرسی وزارت، نه حکم ابقای محمدمهدی حیدریان را صادر و نه رئیس جدید سازمان سینمایی را تعیین کرده است.

این بلاتکلیفی شرایط پیچیده‌ای رقم زده، چون حیدریان با وجود عدم ابقا در این دوره زمانی، نه تنها تغییرات مدیریتی گسترده‌ای انجام داده، بلکه مجموعه‌ای از تغییرات در حوزه سیاست گذاری و اجرایی سینما را در دستور کار قرار داد که آثار میان مدت و بلندمدتی خواهد بود و اگر رئیس سازمان سینمایی تغییر کند، تبعات این تصمیمات به مدیر بعدی سینمای ایران تحمیل شده و به عنوان کارنامه کاری مدیر بعدی خواهد بود، حال آنکه اساساً رئیس بعدی صرفاً هزینه میراثی که برای او از دوره حیدریان بر جای مانده، خواهد پرداخت.

بنابراین انتظار می‌رود سینمای ایران از این بلاتکلیفی خارج شود و شاهد صدور حکم ابقای رئیس کنونی سازمان سینمایی و یا صدور حکم رئیس جدید متولی سینمای ایران باشیم. این بلاتکلیفی و اداره سینما توسط مدیری که از وزیر حکم ندارد، آثار بدی برای سینما خواهد داشت و دست کم بخشی از سینماگران به انتظار می‌نشینند تا ببینند چه گروهی از چه طیفی اداره سینما را در دست می‌گیرند و تا زمانی که وضعیت مشخص نشود، صرفاً نظاره گر اوضاع خواهند بود.

سیدعباس صالحی، نزدیک‌ترین معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خود را نیز تغییر داد؛ اما درباره حیدریان که از صالحیِ امیری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم دارد، هنوز تصمیم گیری نکرده و در عین حال، با سکوت در این زمینه، راه را برای تغییرات باز گذاشته است. این گمانه وجود داشت که پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر ـ که گردنه‌ای سخت محسوب می‌شود و حواشی که با توجه به انتصاب یک پزشک برای دبیری این رویداد قابل پیش بینی بود ـ شاهد تغییرات مدیریتی در سینمای ایران باشیم اما هنوز این تغییرات عملیاتی نشده است.

تاکنون اغلب پیش‌بینی‌ها درباره ترکیب مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره صالحی اشتباه از آب درآمده و بنابراین نمی‌توان به شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره مدیریت سینما در دوره صالحی نیز توجه کرد. باید دید، آیا صالحی خواهد توانست تغییرات مدنظرش را در مدیریت سینما پیاده سازی کند، یا با صدور حکم ابقاء برای حیدریان تأکید می‌کند که وضعیت موجود سینما، شرایط مطلوبِ او تا پایان عمر دولت دوازدهم است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حالا تشریف بیارن و وضعیت معلوم شه،مگه قراره چیزی حل بشه?مثل بقیه قسمتای مدیریتی کشور.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر