بازدید 19998
پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» عنوان کرد؛

جنگ جدید فراخاورمیانه ای عربستان با ایران برای کسب نفوذ در جمهوری آذربایجان!

ایران و عربستان سعودی، این بار رقابت خود را خارج از خاورمیانه و در قفقاز گسترش می‌دهند. این در حالی ا‌ست که عربستان سعودی همچنان ایران را متهم می‌کند که می‌خواهد این کشور را با حمایت حوثی ها در یمن و قطر تحت در گذارد. آخرین زمین جنگ این دو کشور، آذربایجان غنی از نفت است که اکثریت آن شیعه هستند.
کد خبر: ۷۷۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 20 February 2018

رقابت ها و تنش ها میان ایران و عربستان در حال گسترش به خارج از خاورمیانه و تسری به مناطق دیگر است. یکی از این مناطق، قفقاز و مشخصا جمهوری آذربایجان است که جزئی از حوزه پیرامونی و نفوذ ایران محسوب می شود.

به گزارش «تابناک»؛ این رقابتی است که عربستان قصد دارد به آن دامن بزند و زمینه های مقابله با ایران در محیط پیرامونی اش را ایجاد کند. در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» در گزارشی به این رقابت جدید بین دو قدرت عمده خاورمیانه پرداخته و نوشته است: ایران و عربستان سعودی رقابت خود را این بار خارج از خاورمیانه و در قفقاز گسترش می‌دهند. این در حالی‌ست که عربستان سعودی همچنان ایران را متهم می‌کند که می‌خواهد این کشور را با حمایت حوثی ها در یمن و قطر تحت فشار قرار دهد.

آخرین زمین جنگ این دو کشور آذربایجان غنی از نفت است که اکثریت آن شیعه هستند. عربستان ادعا می کند که ایران قصد دارد جمهوری آذربایجان را به حوزه نفوذ خود تبدیل کند.

ایران و آذربایجان مدت‌هاست نگران هستند، طرف مقابل از مذهب یا اختلافات قومی برای ضربه زدن به دیگری استفاده کند. از سوی دیگر، آذربایجان نگران ارتباط ایران با ارمنستان است. این دو کشور با هم اختلافاتی بر سر تقسیمات خاک دارند.

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه نوامبر اعلام کرد که یک گروه تروریستی را در آذربایجان شرقی دستگیر کرده که با عربستان سعودی و ایالت متحده مرتبط بوده‌اند.

العربیه نیز به تازگی در مطالب و گزارش های تحریک کننده و ضد ایرانی خود و در راستای ایجاد شکاف میان ایران و آذربایجان در مقاله‌ای با نام «آیا ایران، آذربایجان را به عراق دوم تبدیل خواهد کرد؟»، موضوع درگیری‌های سه جانبه ایران، آذربایجان و عربستان را پیش کشیده است.

در این مقاله آمده: آذربایجان نگران است به سرنوشت عراق دچار شود. در این نوشتار با اشاره به سفر الهام علی‌اف به عربستان سعودی برای شرکت در فستیوال فرهنگی به دعوت ملک سلمان آمده که این کار بخشی از تلاش عربستان برای مقابله با ایران است.

جنگ جدید فراخاورمیانه ای عربستان با ایران برای کسب نفوذ در جمهوری آذربایجان!

به گفته رسانه‌های آذربایجان، هیأت‌های نظامی این دو کشور در اوایل ماه جاری درباره همکاری‌های نظامی مانند مانور مشترک و موضوعات مورد علاقه هر دو طرف گفت‌وگو کرده‌اند.

آذربایجان در سال‌های اخیر ارتباط نظامی نزدیکی نیز با اسرائیل داشته که این مسأله نقطه مشترک این کشور با عربستان سعودی است، در حالی که ایران دقیقا در نقطه مقابل آن قرار دارد. پیش از توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل و آذربایجان در مورد استفاده از پایگاه‌های هوایی آذربایجان برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت لزوم بحث کرده بودند.

گفتنی است، عربستان در راستای نفوذ بیشتر در قفقاز و اثرگذاری در اوضاع منطقه، درصدد افزایش همکاری با کشورهای این منطقه است.

روابط ریاض و باکو در حالی در مسیر توسعه قرار گفته که برخی تحلیگران منطقه ای بر این باورند، عربستان و رژیم صهیونیستی به دلیل همجواری جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران، به شدت خواستار همکارهای دفاعی و امنیتی با باکو هستند.

از سوی دیگر، با توجه به این که 85 درصد مردم این کشور شیعه هستند، عربستان سعی دارد، هم جامعه سنی و هم شیعیان جمهوری آذربایجان را هدف گیرد. باکو نیز به دلیل درگیری با ارمنستان، از هرگونه همکاری دفاعی با دیگران استقبال می کند.

در همین راستا، رسانه های رسمی و غیررسمی جمهوری آذربایجان تلاش کرده اند گرمای استقبال شاه و شاهزاده های سعودی از الهام علی اف و خانواده و هیأت همراهش را ناشی از افزایش نفوذ شخص علی اف در منطقه قلمداد کنند. اما تردیدی نیست که اهداف سیاسی و مذهبی پشت صحنه این سفر بسیار مهم است.

در شرایطی که عربستان به یمن (همسایه جنوبی خود) حمله نظامی کرده و درگیر جنگی بی سابقه در تاریخ موجودیت خود شده است و به علت کشتار مردم یمن به خصوص شیعیان این کشور و توطئه هایش علیه مردم شیعه عراق و حزب الله لبنان، چهره ضدشیعی سعودی ها بیش از پیش نمایان گشته، شاه سعودی نمایش استقبال از رئیس جمهوری یک کشور شیعه را فرصتی فوق العاده برای تطهیر عربستان برشمرده است.

در کنار اهداف مزورانه سیاسی و مذهبی سعودی ها از استقبال گرم از الهام علی اف و خانواده و هیأت همراهش در سفر به ریاض و مکه و مدینه، سعودی ها نیز به دنبال اهداف امنیتی - سیاسی و نیز اقتصادی و تجاری از ارتباط با باکو هستند. گزارش ها و تحلیل هایی که شبکه تلویزیونی العربیه از سفر الهام علی اف و هیأت همراهش به عربستان پخش می کرد، آشکارا گواه اهداف امنیتی ـ سیاسی سعودی ها از نزدیکی به باکو است.

در واقع عربستان سعی دارد نفوذ معنوی ایران در عراق و یمن و لبنان و سوریه و سایر کشورهای مسلمان را با نفوذ در جمهوری آذربایجان و ترویج وهابیت در این جمهوری و حرکت های ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد. مشابه این سیاست را رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان علیه ایران پیش می برد. البته سعودی ها در 25 سالی که از تشکیل جمهوری آذربایجان می گذرد، بیکار ننشسته بودند و بذرهای جریان وهابی را در جمهوری آذربایجان کاشته اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۱
ایران زمانی میتوانست برنده قاطع این جنگ باشد، زمانیکه ارمنیها ساکنان شیعه قره باغ رو به آتش کشیدند و صدایی از مسئولان ایرانی بلند نشد.... الان شاید کمی دیر بوده باشد. در مسائل سیاسی همیشه و هرجا باید به دور از احساسات باید دوراندیشی به خرج دهیم
عربستان هم به جریان طمع جمهوری آذربایجان به خاک پاک ایران پی برده ما هنوز در خوابیم.
ای مسئولین بیدار شوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
توهم تا به کی؟! تا زمانیکه مردم ما اینطور ناآگاهانه و به دور از کمترین اطلاعات اظهار نظر کنند نباید انتظار وضعیتی بهتر از این داشته باشیم
جمهوری اذربایجان قطعا عربستان رو انتخاب می کنه
عربستان را هم که ادب کنیم همه مشکلاتمان حل خواهد شد .
مسئولان کشور اگر به فکر مسائل داخلی بودید الان یکی کشورهای پیشرفته دنیا بودیم.
افکار پلید عربستان برای جهان حتی برای امریکا هم خطرناک است روسیه و جمهوری آذربایجان که دم تیغ افکار پلید وهابیت قراردارد اینگروه جنایتکار اگر با پول عربستان به سلاح اتمی دست پیدا کنند جهان را ویران میکنند ریشه آنها را قبل اینکه به نهال تبدیل شود باید سوزاند
وقتی اوضاع بد می شود یاد آذربایجان شیعه می افتید .
واقعا شما نمی تونید یک خبر را فقط بصورت خبر و بدون تحلیل های خودتان منتشر کنید؟!
به تبلیغات رسانه های آذربایجان خندم می گیره که از نفوذ الهام علی اف در سطح منطقه صحبت می کنند این آقا به دلیل شانه خالی کردن موضوع قراباغ را به گردن ایران انداخته حالا هم اسرائیل کم بود با عربستان هم دوست شده در حالی که در طول تاریخ به خاطر تشکیل یک کشور مسیحی در منطقه آذربایجان جنایت ها که در حق آذری ها نشده و حال هم به جای برادری با ایران که در خیلی مسائل درد مشترک داریم با ترکیه و اسرائیل و عربستان دوست شده و رجزهای توخالی برای قاراباغ می خونه هر وقت هم کم میاره مسائلشو تقصیر ایران می اندازه و مردم خودشو به خاطر عزاداری سرکوب می کنه
علی اف باید یه نگاهی به ساکاش ویلی بیندازد و نتیجه همکاری با آمریکا را به دیده عبرت بین بنگرد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
برو دوغتو بنوش بابا دشمنی با امریکا چه خیری واسه ایران داشته که واسه بقیه هم نسخه می پیچید؟
اتفاقا خبر خوبیه مگه عربستان در جایی نفوذ اقتصادی و سیاسی و نظامی کرده که اون کشور عاقبت به خیر بشه .بذارید عربستان به آذربایجان نزدیک بشه . ولی با شروع جنگ داخلی در آذربایجان که عنقریب رخ خواهد داد تمام نقشه های این دشمنان قسم خورده خاک آریایی نقش بر آب خواهد شد.
وای چقدر حساس.....
شیعیان که بر قلبهای مردم آذربایجان نفوذ دارند باید امیدوار باشند که تمام سرمایه گذاری صهیونیست ها و عربستان سعودی برعلیه خودشان انشاءالله بکار خواهد رفت. ما باید ارتباطمان را با مردم آذربایجان حسنه تر کنیم
امیدوارم پول هنگفت عربستان و تعامل با نظام بین الملل و ایضا لابی قوی آن در امریکا، نتواند حریف ج.ا.ا با ضعف مدیریت چه داخلی و چه خارجی شود
یاشاسین آزربایجان
تولید نفت ولو با. هیچ سود وهزیه سربه سر از منابع مشترک نفت وگاز. وپایین کشیدن فوری قیمت نفت. تنها راه شکست. عربستان است. نمی دانم چرا مسئولین تعلل میکنند. بخدا. این کارو نکنید.
آذربایجان مستقل است
آذربایجان باید به فکر منافع ملی خودش باشه
آذربایجان کشور کوچک و محصور در خشکی هست و اهمیت چندانی در معادلات منطقه ای و جهانی نداره.منابع نفتش تنها پنج درصد منابع ایرانه و کلا دوران اهمیت کشورهای نفتی رو به افوله.ایران باید به فکر تقویت روابط با کشورهای بزرگ و کم کردن تنش ها با عربستان باشه.مصر عربستان و ایران ارکان امنیت خاورمیانه هستند و نباید وارد کشمکش های شدید بشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر