بازدید 6997

استاندارد: بنزین پایتخت یورو ۴ نیست

کد خبر: ۷۷۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 21 February 2018
در حالی که وزارت نفت بارها اعلام کرده اند که بنزین توزیعی در پمپ بنزین های پایتخت ،دارای استاندارد یورو ۴ است، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران گفت: میزان گوگرد در برخی جایگاه‌های پایتخت بین ۸۰ تا ۹۰ بوده و در یک مورد به عدد ۴ هزار هم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرنفت، استانداردهای آلایندگی یورو (از یک تا ۶) حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده ناشی از سوخت بنزین و گازوئیل را تعریف می‌کند. افزایش عدد یورو در استاندارد سوخت به معنی اعمال سختگیری‌های بیشتر است. وقتی بنزین و گازوئیل در موتور خودرو می‌سوزد گاز خروجی از لوله اگزوز خودرو می‌تواند موجب آلودگی محیط شود. هر چه فرآیند تصفیه سوخت بهتر انجام شده باشد مواد ناخالص بیشتری از ترکیب سوخت حذف می‌شود و بر این اساس استاندارد سوخت بالاتر خواهد بود.

استاندارد آلایندگی یورو که از یورو ۱ شروع شده و اکنون به یورو ۶ رسیده است، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای جدید که در اتحادیه اروپا فروخته می‌شود، تعریف می‌کند. استاندارد سوخت یورو‌۴ اروپا سال ۲۰۰۵ تعریف شده است. سوخت دارای این استاندارد باید حداکثر دارای ۳۵ درصد مواد آروماتیک، ۱۸ درصد ترکیبات الفین، یک درصد بنزن، ۲٫۷ درصد اکسیژن و ۵۰ppm سولفور باشد. این در حالی است که در استانداردهای قبلی میزان مجاز برای گوگرد موجود در سوخت خودرو‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ یا حتی ۶۰۰ppm (ppm واحد در یک میلیون) می باشد. این سوخت بدون سرب است و عدد اکتان آن نیز بین ۹۱ تا ۹۵ است.استاندارد یورو ۵ اروپا نیز سال ۲۰۰۹ معرفی شد و ۱۰ppm سولفور بوده و عدد اکتان آن بالاتر از ۹۵ است. بنزن، گوگرد و مواد آروماتیک مهم‌ترین آلاینده‌هایی است که بسیار خطرناک و سرطان‌زا بوده و سلامت شهروندان را به خطر می اندازند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که در محل استانداری تهران برگزار شد ضمن اعلام استاندارد ۵۰ppm برای میزان گوگرد موجود در سوخت جایگاه‌ها گفت: دربرخی از نمونه‌هایی که از جایگاه‌ها گرفتیم این میزان ۸۰ تا ۹۰ نیز گزارش شده است.

محمد رستگاری افزود: در آخرین نمونه‌برداری‌های ما میزان گوگرد در برخی جایگاه‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ ppm مشاهده شده است که بالاتر از استاندارد است. یک جایگاه نیز ۴۰۰۰ppm گوگرد در بنزین توزیعی خود داشته است که البته موردی بوده و باید دید چرا این اتفاق افتاده است.

وی ضمن اعلام استاندارد یک درصد برای میزان بنزن در سوخت پایتخت تصریح کرد: نمونه‌برداری‌های ما در مورد میزان بنزن در بنزین توزیعی شهر تهران عدد حدود یک درصد را نشان می‌دهد که البته در برخی از جایگاه‌ها حدود ۱.۲ درصد نیز مشاهده شده است.

این در حالی است که ادیانی، نماینده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به اینکه کارشناسان می‌گویند ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران به دلیل استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد است، بیان کرد: بحث آلودگی هوا امروز یکی از چالش‌های جدی کلان شهرهاست و ریشه در یک سلسله عوامل متعدد دارد. دلیل اول این است که ما خودروهایی که در مجموعه ناوگان حمل و نقل درون شهری مانند شهر تهران و دیگر شهرها استفاده می‌کنیم، خودروهایی نیست که در چارچوب استانداردهای لازم و منطبق با مباحث زیست محیطی و آخرین شاخص‌های صنعت به لحاظ آشتی با محیط زیست تولید شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظم آلودگی هوای کلان شهرها به وسایل نقلیه مانند موتور سیکلت بر می گردد، افزود: هر موتور سیکلت حدود شش برابر خودروی سواری آلودگی ایجاد می‌کند. به اعتقاد من مسئولان تولید وسایل نقلیه از موتور سیکلت تا کامیون به ویژه خودروهای سواری باید به سمت انطباق تولیدات‌شان با استانداردها حرکت کنند.

به گزارش عصر نفت، مشخصه‌ای که در اعمال استاندارد برای سوخت مصرفی در خودروها مورد توجه است مقدار بنزن موجود در سوخت است. بنزن ماده‌ای سرطان‌زا و بسیار خطرناک است. براساس استاندارد یورو‌۴ میزان بنزن مجاز در سوخت بنزین حداکثر یک درصد است.

در این نشست مقرر شد تا پایان امسال نمونه‌برداری‌های جدیدی از جایگاه‌های سوخت با حضور نمایندگانی از شرکت پخش فراورده‌های نفتی انجام شود و نتایج آن در نخستین نشست این کارگروه در سال آینده اعلام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبری عصرنفت، بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیئت وزیران و همچنین بر اساس قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.وزارت نفت براساس این تکلیف موظف است،  در هشت کلانشهر اصفهان، اراک، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، اهواز و تهران و همچنین برخی شهرهای همجوار آنها بنزین یورو ۴ توزیع کند.

موضوع بنزین های با کیفیت پایین تر از استاندارد یورو ۴ را در کنار وارونگی هوا و این خبر قرار دهیم نگرانی ما بیشتر می شود:

در ایران هر روز بیش از ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که سهم تهران ۱۲٫۵ میلیون لیتر از این مقدار است. معنی دیگر آن این است که بنزینی که در ۶ استان مصرف می شود فقط در شهر تهران دود می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر