بازدید 14239
پیمانه اقتصادی؛

از «عقب گرد دلار به کانال ۴۴۰۰ تومان» تا «هدفگذاری ترکیه برای قرار گرفتن در جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هکرها بار دیگر ارزهای مجازی را مورد سرقت قرار دادند، ذخیره ارزی کره شمالی رو به اتمام است، بانک مرکزی آمریکا درباره بدهی‌های این کشور هشدار داد، کاهش قیمت نفت آمریکا با افزایش ارزش دلار، طلای جهانی در پایین‌ترین قیمت یک هفته اخیر ایستاد، حجم مبادلات ایران و فرانسه ۳.۸ میلیارد یورو شد و رشد ۸ درصدی میانگین مصرف بنزین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 23 February 2018

از «عقب گرد دلار در کانال ۴۴۰۰ تومان» تا «هدفگذاری ترکیه برای قرار گرفتن در جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هکرها بار دیگر ارزهای مجازی را مورد سرقت قرار دادند، ذخیره ارزی کره شمالی رو به اتمام است، بانک مرکزی آمریکا درباره بدهی‌های این کشور هشدار داد، کاهش قیمت نفت آمریکا با افزایش ارزش دلار، طلای جهانی در پایین‌ترین قیمت یک هفته اخیر ایستاد، حجم مبادلات ایران و فرانسه ۳.۸ میلیارد یورو شد و رشد ۸ درصدی میانگین مصرف بنزین  را در بر دارد.

 

عقب گرد دلار به کانال ۴۴۰۰ تومان

دلار آمریکا در ادامه روند نزولی روزهای اخیر، در سومین روز از آخرین ماه سال، به کانال 4400 تومان بازگشت. به طوریکه در پایان معاملات بازار ارز روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا بر اساس اطلاعات سنا، با کاهش 454 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 943 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 782 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 55 هزار و 235 ریال رسید. همچنین در بازار ارزهای مبادله ای، براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه سوم اسفندماه با 35 ریال افزایش نسبت به روز چهارشنبه، 37 هزار و 210 ریال قیمت خورد. همچنین هر یورو با 159 ریال کاهش 45 هزار و 682 ریال ارزش گذاری شد.

هکرها بار دیگر ارزهای مجازی را مورد سرقت قرار دادند

شرکت تسلا تازه ترین قربانی در حمله سایبری به ارز رمزنگار شد. در همین حال کاربران تسلا توسط یک بد افزار که برای سرقت ارزهای رمزنگار نگار طراحی شده بود، آلوده شدند و سرقت ارز رمزنگار کلید خورد. هکرها موفق به دسترسی به یکی از حساب های تسلا در فضای ابری شدند و از آن برای تعبیه نرم افزار سرقت ارز رمزنگار استفاده کردند. این پرونده شبیه به حمله هکری به Aviva، شرکت بیمه چند ملیتی بریتانیا و جمالتو، بزرگترین تولید کننده سیم کارت در جهان است. هکرها از این طریق اقدام به استخراج اعتبارنامه ها از حافظه کامپیوتر برای آلوده کردن سایر رایانه ها در شبکه استفاده کردند. سپس این بد افزار از رایانه های آلوده برای هک ارز رمزنگار Monero مورد استفاده قرار گرفته است. Monero به عنوان دوازدهمین ارز رمزنگار محبوب جهان و سرمایه بازار آن تقریبا ۵ میلیارد دلار ثبت شده است. همچنین برخی از اطلاعات محرمانه شرکت تسلا در مورد خوردهای این شرکت هم به سرقت رفته است.

کره جنوبی: ذخیره ارزی کره شمالی رو به اتمام است

یک نماینده مجلس کره جنوبی مدعی شد ذخیره ارزی کره شمالی تحت فشارهای جهانی و تحریم ها رو به پایان است. به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، 'کان سوک هو' از حزب مخالف لیبرال کره جنوبی گفت این ذخیره ارزی احتمالا تا ماه اکتبر امسال کاملا خشک خواهد شد. وی گفت به نظر می رسد به دلیل همین موضوع است که کره شمالی در روزهای اخیر روی خوش به کره جنوبی نشان داده است. وی تاکید کرد اگر تحریم های اقتصادی علیه کره شمالی سفت و سخت ادامه یابد این کشور خزانه ارزی اش تا ماه اکتبر خالی خواهد شد. یونهاپ از قول وی آورده است به همین دلیل کره شمالی پس از دو سال با کره جنوبی وارد گفت و گو شد و به دنبال آن از 'مون جائه این' رییس جمهور این کشور برای سفر به پیونگ یانگ و برگزاری اجلاس سران دعوت کرد. نماینده مخالف در کره جنوبی گفت اگر تحریم ها ادامه یابد و تبادلات بانک های کره شمالی کاملا ممنوع شود این کشور دیگر ذخیره ارزی دلاری نخواهد داشت. وی تصریح کرد در شرایط فعلی شاید بهتر باشد کره جنوبی یک فرستاده راهی کره شمالی کند تا برای گفت و گو با آمریکا آماده شود اما همزمان باید جامعه بین المللی تشویق شود که تحریم ها علیه پیونگ یانگ را ادامه دهد. /ایرنا

بانک مرکزی آمریکا درباره بدهی‌های این کشور هشدار داد

بر اساس اعلام بانک مرکزی آمریکا، بدهی این کشور در حال حاضر ۲۰ تریلیون دلار است و طی یک دهه آینده به۳۰ تریلیون دلار خواهد رسید که این مسأله نگرانی مسئولان کشور را برانگیخته است. راپرت‌ کپلان رئیس فدرال رزرو دالاس آمریکا اعلام کرد: «من معتقدم که فدرال رزرو باید به تدریج و با صبوری موجودی صندوق فدرال را طی سال ۲۰۱۸ افزایش دهد». سوابق نشان می‌دهد که اگر فدرال رزرو بیش از این منتظر بماند عدم توازن بیشتر خواهد شد و در نهایت صندوق مجبور است که به این مسأله توجه ویژه‌ای بکند. سخنان این مسئول پس از گزارش این هفته گلدمن ساچز که اشاره داشت به اینکه بدهی آمریکا در دوره جمهوریخواهان ناپایدار خواهد بود اعلام شد. پیش از این «کپلان» به عنوان قائم‌مقام در گلدمن‌ساچز کار می‌کرد. بر اساس برآوردها بودجه جدید دونالد ترامپ کاملاً بر روی هزینه‌های نظامی متمرکز شده و همین مسأله می‌تواند بدهی آمریکا را طی ۱۰ سال آینده به ۳۰ تریلیون برساند. جزئیات بیشتر

سهام آسیایی با نگرانی از افزایش نرخ بهره آمریکا سقوط کرد

روز پنج‌شنبه در حالی‌که گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش سریع‌تر نرخ بهره در آمریکا، ریسک‌پذیری را در سطح جهانی کاهش داد، اکثر سهام آسیایی به دنبال افت سهام اس‌اندپی ۵۰۰، افت کردند.  گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه خارجِ ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی ۰.۸ درصد افت کرد، درحالی‌که شاخص ای‌مینی‌ اس‌اندپی ۵۰۰، امروز ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. نیکی ژاپن در حالی که سهام شرکت تجهیزات اداری ریکوه، با اخباری در مورد انجام آزمایشات اختلال، ۵ درصد سقوط کرد، ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. بازارهای چین که از تعطیلات طولانی باز می‌گشتند در حال‌وهوای بهتری بودند؛ شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ با بزرگان تکنولوژی ۱.۹ درصد جهش کرد. جزئیات بیشتر

کاهش قیمت نفت آمریکا با افزایش ارزش دلار

روز پنج شنبه، قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۴۸ سنت (۰.۷ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۹۴ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهشی ۵۳ سنتی بشکه ای ۶۱.۱۵ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت آمریکا در روز گذشته، افزایش ارزش دلار به بالاترین سطح خود در یک هفته ی گذشته در مقایسه با سبد ارزی مورد استفاده در بازارهای بین المللی بوده است. لازم به ذکر است که افزایش ارزش دلار باعث می شود که واردات سوخت توسط کشورهایی که از سایر ارزها استفاده می کنند گران تر شده و این به نوبه ی خود موجب کاهش میزان تقاضای نفت می گردد.  افزون بر این، بنا بر آمارهای منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا،  در هفته ی منتهی به ۱۶ فوریه موجودی نفت خام این کشور با کاهش غیرمنتظره ی ۹۰۷،۰۰۰ بشکه ای به مجموع ۴۲۰.۳ میلیون بشکه رسیده است. تحلیلگران یکی از دلایل کاهش موجودی نفت خام آمریکا را کاهش عرضه ی نفت توسط خط صادراتی ترنس کانادا کیستون به آمریکا می دانند. 

طلای جهانی در پایین‌ترین قیمت یک هفته اخیر ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر دورنمای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا تغییر چندانی نداشت و نزدیک به پایین‌ترین قیمت یک هفته اخیر ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور تغییری نداشت و در ۱۳۲۳.۹۵ دلار قرار گرفت، در حالیکه روز گذشته به ۱۳۲۲.۲۰ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در یک هفته اخیر بود. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۱.۷ درصد کاهش داشته است. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۵ درصد افت کرد و به ۱۳۲۵.۸ دلار رسید. به نقل از ایسنا، در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۶.۴۳دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و ۱۰۱۹.۲۵ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۹۸۹.۴۰ دلار ایستاد.

حجم مبادلات ایران و فرانسه ۳.۸ میلیارد یورو شد

بر اساس گزارش خزانه داری فرانسه وابسته به وزارت اقتصاد این کشور، مبادلات تجاری فرانسه با ایران که به علت تحریم های اقتصادی ۲۰۱۱ به بعد از رقم ۴.۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۶ به ۵۱۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته بود در پایان سال ۲۰۱۷ به رقم ۳.۸ میلیارد یورو افزایش یافت. بر اساس این گزارش، ۳۹۱ میلیون یورو از این رقم مربوط به صادرات قطعات هواپیما (افزایش ۲۶ درصدی) و ۱۴۴ میلیون یورو آن به صادرات قطعات خودرو (۶.۹) و تولیدات دارو ( ۱۳ درصد) مربوط می شود.

رشد ۸ درصدی میانگین مصرف بنزین

میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای سال تا ۳۰ بهمن ماه ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر) ۸ درصد رشد داشته است. بالاترین میزان مصرف بنزین در ۲۱ بهمن ماه به میزان ۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر و کم ترین میزان در ۲۷ بهمن ماه به میزان ۶۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده است. 

افت چهار پله ای ایران در گزارش جهانی «سهولت انجام کسب و کار»
 
نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به افت چهار پله ای رتبه ایران در گزارش جهانی «سهولت انجام کسب و کار» گفت: رتبه ۱۲۴ ایران بین ۱۹۴ کشور در گزارش جهانی «سهولت انجام کسب و کار» شایسته کشور نیست و باید اقداماتی اساسی و عملی برای بهبود این وضعیت انجام شود. محمد فیضی  ادامه داد: این رتبه بندی که در ۱۰ شاخص انجام شده است افت ایران را در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد. وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴، رتبه ایران ۱۵۲ بود و در سال های اخیر با افت محسوس همراه بوده است. به گفته فیضی هر چند پیشرفت سایر کشور ها در کاهش رتبه ایران موثر بوده اما اصلاحات فضای کسب و کار نیز در داخل کشور مطلوب نبوده است. وی  مسئولیت بهبود کسب و کار در ایران را متوجه وزارت اقتصاد و دارایی دانست و افزود: جذب و حمایت سرمایه گذاری داخلی و خارجی یکی از شیوه های بهبود رتبه کسب و کار است. /مهر
 
افزایش قیمت بلیت به دور از ارتقاء کیفیت خدمات دهی به مسافران تخلف محرز است
 
عضو کمیسیون عمران مجلس، از سوء استفاده برخی ایرلاین ها از قانون آزادسازی نرخ بلیت و گران فروشی انتقاد کرد و گفت: سوء استفاده از زمان های اوج سفرهای هوایی در راستای افزایش نرخ ها تخلفی است که باید با ورود ضربتی سازمان هواپیمایی متوقف شود. حسن خسته بند با تاکید بر اینکه هر نوع افزایش قیمتی که به دور از ارتقا کیفیت خدمات دهی به مسافران باشد تخلف محرز است، تصریح کرد: اعمال قانون آزادسازی نرخ بلیت در کشورهای مختلف در جهت آسایش مسافران انجام می شود اما در کشور ما در راستای پر کردن جیب برخی ایرلاین ها از این رو اصلاح این رویه لازم است. /خانه ملت
 
هدفگذاری ترکیه برای قرار گرفتن در جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان
 
بر اساس برنامه پنج ساله یازدهم ترکیه، این کشور قصد دارد اهدافی مانند ارتقای سطح تولید ناخالص داخلی به 2 هزار مییلیارد دلار و افزایش سرانه درآمد ملی به 25 هزار دلار را دنبال کند. همچنین بر اساس این برنامه دولت ترکیه هدف گذاری کرده است که صادرات خود را از حدود 200 میلیارد دلار کنونی به بیش از 500 میلیارد دلار افزایش دهد که به نظر هدفی بعید و بلندپروازانه است. دولت ترکیه همچنین بر اساس این برنامه قصد دارد تا نرخ بیکاری را که هم اکنون حدود 12 درصد است، به پنج درصد برساند و نرخ تورم را نیز از حدود 10 درصد کنونی کاهش داده و تک رقمی کند. تقویت زیرساخت‌های پژوهش و توسعه، تحولات فناوری در زمینه تولیدات کشاورزی و صنعتی، افزایش بازدهی و متنوع سازی تولیدات صادراتی از جمله پایه های اصلی استراتژی رشد آینده ترکیه در برنامه توسعه پنج ساله یازدهم تعیین شده است. به گزارش ایرنا، ترکیه تاکنون 10 برنامه توسعه پنج ساله را که همواره رشد با ثبات، مبارزه با تورم، ارتقای سطح رفاه شهروندان را به دنبال داشته، از سال 1963 تاکنون اجرا کرده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در آیین رونمایی از یازدهمین برنامه توسعه پنج ساله این کشور گفت: برای این که در صدمین سال تشکیل جمهوری ترکیه جزو 10 اقتصاد برتر جهان باشیم، چشم انداز 2023 را تدوین کردیم و اکنون که پنج سال به این هدف مانده است، گام های راسخی برداشته و به سمت هدف خود پیش می رویم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳
بسمه تعالی
ترکیه به اهداف اقتصادیش میرسه، ما باید یه فکری به حال و روز اقتصاد خودمان کنیم . که رانت و اختلاس کشور را به بحران رسونده
حجم مبادله تجاری ما با فرانسه 3.8 میلیارد دلار. جک هستش. اونوقت انتظار داریم فرانسه طرف مارو بگیره در مقابل آمریکا. این پول ها پول خرده حساب میشه برای اون ها. ما تنها اهرمی که داریم اهرم امنیتی در منطقه هست که باهاش فشار بیاریم به غربی ها.
آیا ترکیه هم مدل دفاع مقدس داره برای اقتصاد؟خیر ترکیه فهمیده نمیشه هم از جامعه جهانی برای توسعه بهره برد هم براش شاخ و شانه کشید ترکیه فهمیده اول باید به فکر توسعه باشه بعد کشورگشایی ترکیه جلوی فساد رو تا حد زیادی گرفته ...
ترکیه هست ها تابناک همون ترکبه که تو چشم دیدنشو نداری!،!
امروزپنجشنبه سوم اسفند برای ساعاتی قیمت دلاربه زیر۴۵۰۰ تومان رسیداماآخروقت دوباره روندافزایشی پیداکردوالان ۴۵۰۰ تومان است کف قیمت دلار ۴۵۰۰ تومانه وقطعاازاین پایین ترنخواهدآمد آنهایی که حرفه ایی اهستند میدانندکه الان وقت خرید است
آقای عراقچی اعلام کردبه آینده برجام خوشبین نیست وی ادامه داداگروضعیت برجام به همین صورت دربلاتکلیفی بسرببرد حتی درصورت عدم خروج آمریکا ایران ازآن خارج خواهدشد
ماشاالله به ترکیه ،حظ می کنم از مدیرانش!پروژه هاشون واقعا به نتیجه میرسه،در زمان تعیین شده بدون وابستگی به روسیه و آمریکا.
مردم ترکیه سخت کوش و انسانهای قانعی هستند و قطعا به اهدفشان خواهند رسید. البته سیستم پارلمانی و دموکراسی عامل اصلی و زیرساخت توسعه هست که ما فعلا سالها برای رسیدن به آنها کار داریم/
دلار ٤٤٠٠ تومنی در واقع دلار دیجیتال هست برای فضایه مجازی و در بازار و خیابان قیمت ها چیز دیگه هست و با شروع تحریم های دائمی موشکی حقوق ها مثل ونزوئلا به ماهی ٧ دلار در ماه میرسه و قیمت دلار از ٤٠ هزار تومن هم فراتر خواهد رفت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
مشخصه کلی دلار خریدی
ترکیه ی رهبری بسیار روشن، با ایمان واقعی، بی ریا، با سواد، مبتکر، و با صفر درجه تحمل برای فساد در اطرافیانش. اون رهبری یقینا کادر لایق خود را دارد،
تازه اگه تابناک، رگ ضد ترکیت نگیره، و از پیشرفتهای ترکیه در بسیاری زمینه ها مقاله بدی خوبه.
فقط تابناک یادت باشه تو هر قدر پنجره ات را گل بمالی خورشید رو نمیتونی از درخشیدن بر جهان جلو گیری کنی!یادت هست چه قدر علیه سفر به ترکیه تبلیغ کردی؟ نتیجه اش چه بود برات؟ ی صفر بسیار گنده.
پس بیا حد اقل عقلانبت رو حفظ کن،
سند چشم انداز 1404 چی شد!؟
پاسخ ها
خشایار
| Germany |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
١٤٠٤ آقایون جای دیگه مشغول خدمت هستند و آن دولت از ستم های دولت قبل چه ناله ها که نخواهند کرد،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر