بازدید 3390

شرکت‌های بین‌المللی خواهان ایفای نقش در صنعت نفت ایران

صنعت نفت در هفته که گذشت شاهد تداوم تلاش شرکت های بین المللی برای همکاری با ایران در جهت توسعه میدان های نفت و گاز، امضای تفاهمنامه جدید نفتی و ابراز تمایل اتحادیه اروپا برای واردات گاز از ایران بود.
کد خبر: ۷۷۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸ 23 February 2018

به گزارش ایرنا، پس از اجرای توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در دی ماه 1394 مذاکره با شرکت‎های خارجی برای توسعه میدان های نفتی کشور به‌ طور جدی پیگیری شد که امضای حدود 36 تفاهمنامه مطالعاتی میدان های نفتی و گازی نتیجه این رایزنی ها بود.
تاکنون برای توسعه صنعت نفت کشور با شرکت هایی مانند لوک اویل روسیه، پرتامینای اندونزی، مرسک دانمارک او.ام.وی اتریش، گازپروم نفت روسیه، وینترسهل آلمان، توتال فرانسه، شل انگلیس - هلند و اِنی ایتالیا تفاهمنامه امضا شده است.

روسیه با امضای 6 تفاهمنامه در صدر کشورهای دارنده تفاهمنامه مطالعه میدان های نفتی و گازی با ایران است.
برخی از این شرکت ها در ماه های اخیر، نتیجه مطالعات و همچنین پیشنهادهای فنی خود را برای مشارکت در توسعه میدان های نفت و گاز ایران ارائه کرده‌ اند که البته این مرحله به معنای واگذاری طرح ها نیست و باید برای مشخص شدن پیمانکاران، مناقصه هایی برگزار شود.

در هفته ای که گذشت نیز شماری از طرح های مطالعاتی که شرکت های بین المللی برای توسعه میدان های نفتی ایران ارایه کرده بودند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

**بررسی نتیجه مطالعه او.ام.وی اتریش درباره توسعه میدان نفتی بندکرخه 

شرکت ملی نفت در هفته ای که گذشت نتیجه مطالعه شرکت او.ام.وی (OMV) اتریش درباره میدان نفتی بندکرخه را بررسی کرد.

میدان بندکرخه نیز در جنوب غرب ایران و شمال غربی میدان اهواز قرار دارد که وجود ذخایر هیدروکربوری در این میدان در سال 2٠٠5 توسط شرکت OMV اثبات شد.

شرکت ملی نفت ایران همچنین هفته گذشته، نتایج مطالعات شرکت«او.‎ام.‎وی» اتریش در میدان پایدار غرب را نیز بررسی کرده بود.

**امضای تفاهمنامه توسعه میدان نفتی سوسنگرد با «زاروبژ نفت» روسیه

تفاهمنامه همکاری و مشارکت در توسعه میدان نفتی سوسنگرد نیز در هفته ای که گذشت بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت زاروبژ نفت روسیه (ZARUBEZHNEFT) امضاء شد.

براساس این تفاهم نامه که به امضای مدیران شرکت توسعه نفت و گاز گسترش ایرانیان (ایدرو اویل) و زاروبژ نفت روسیه رسید، قرار است کارگروه تخصصی مشترک تشکیل شود و در صورت توافق نهایی 2 شرکت برای مذاکره و اخذ قرارداد توسعه با شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

به گفته مدیرعامل ایدرو اویل در ماه های گذشته شرکت ایدرو اویل با شرکت های متعدد که دارای اعتبار لازم در این حوزه هستند، مذاکره کرده و نتیجه مذاکره های اولیه به عقد تفاهمنامه همکاری و مشارکت با شرکت زاروبژ نفت روسیه منجر شده است.

برآورد اولیه میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در میدان نفتی سوسنگرد 900 میلیون دلار است.

میدان نفتی سوسنگرد در 45 کیلومتری شهر اهواز واقع شده و جزو میادین اکتشافی جدید است که بر اساس

برآوردهای اولیه توان تولید روزانه حدود 30 هزار بشکه نفت در 2 فاز توسعه را خواهد داشت.

نشریه پلاتس نیز با انتشار گزارشی درباره امضای این قرارداد اعلام کرد: براساس تفاهم نامه ای که در هفته جاری به امضای «شرکت توسعه صنایع نفت و گاز گسترش ایرانیان» (ایدرو اویل) و «زاروبژنفت» روسیه رسید، قرار است یک گروه تخصصی از دو شرکت، توسعه میدان نفتی سوسنگرد در جنوب ایران را مطالعه و ارزیابی کنند و در صورت نهایی شدن توافق، برای مذاکرات و تصمیم گیری های نهایی اقدام شود.

این قرارداد شامل پشتیبانی فنی و مطالعه میدان نفتی سوسنگرد بوده و قرار است ظرف مدت 6 ماه انجام شود.
در هفته گذشته (منتهی به 27 بهمن) نیز نتایج مطالعات 2 شرکت روسی و اتریشی برای توسعه میدان‌های آبان و پایدارغرب برگزار شده بود.

تفاهم‌نامه مطالعاتی این 2 میدان، تیرماه پارسال میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه امضا شده بود.
پیش از آن نیز شرکت ملی نفت ایران و او.ام.‎وی اتریش با هدف مطالعه چند میدان از جمله میدان پایدار غرب، تفاهنامه‌ای امضا کرده بودند.
میدان‎های نفتی آبان و پایدار غرب از میدان‎های مشترک ایران و عراق به شمار می‎روند که در حوزه فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب) واقع شده‎اند.

**ابراز تمایل اروپا برای پیوستن ایران به کریدور گاز جنوب

رخداد مهم دیگری که در هفته گذشته رسانه ای شد مربوط به ابراز تمایل اروپا برای پیوستن ایران به کریدور گاز جنوب است.

اروپایی ها با وجود فشاری که از طرف آمریکا برای کارشکنی در گسترش مناسبات با ایران وجود دارد، نمی توانند از ذخایر عظیم گازی ایران چشم پوشی کنند.

ایران بر اساس گزارش برخی موسسه های بین المللی انرژی، در جایگاه نخست بزرگترین دارندگان منابع گازی جهان قرار دارد.

بر این اساس، خبرگزاری «آ.پی.آ» جمهوری آذربایجان گزارش داد «ماروس سفکویچ» معاون کمیسیون اروپایی در حوزه انرژی در نشست خبری مربوط به چهارمین نشست وزارتی شورای مشاوره‌ای کریدور گاز جنوب اعلام کرده اتحادیه اروپا خواهان پیوستن کشورهای دارای ذخایر غنی گاز به این طرح است.

معاون کمیسیون اروپایی در حوزه انرژی در این نشست از آمادگی اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره پیوستن ایران به خط لوله کریدور گاز جنوب خبر داد.

وی افزود: همه گزینه‌ها در این زمینه در نظر گرفته شده‌اند و ما آماده مذاکره با همه شریکان کریدور گاز جنوب درباره پیوستن ایران به این طرح هستیم.

معاون کمیسیون اروپایی در حوزه انرژی گفت: مهم است که کریدور گاز جنوب، اروپا را به کشورهای دارای منابع غنی گاز متصل کند و ما خواهان مشارکت خریداران و عرضه‌کنندگان جدید در این طرح هستیم.

سفکویچ گفت: در این نشست‌ها، مذاکراتی با ترکمنستان و ایران انجام شده است.

وی یادآوری کرد: ایران خواهان انتقال نفت خام است و برای این هدف، خطوط لوله و زیرساخت‌ها باید در ایران ایجاد شود.

طرح «کریدور گاز جنوب» قرار است با هموار کردن موانع ترانزیتی و جلب همکاری کشورهای منطقه گاز جمهوری آذربایجان را از مسیر گرجستان و ترکیه به اتحادیه اروپا برساند.

ایران اکنون با تولید روزانه بیش از 800 میلیون مترمکعب گاز، با مازاد تولید گاز روبروست و تمایل دارد در صورت فراهم شدن شرایط مناسب مانند قیمت، به اروپا نیز گاز صادر کند.

متنوع سازی مقصدها و شریکان صادراتی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

**مذاکرات نفتی با هند

در جریان سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به هند، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز حضور داشت تا درباره مناسبات نفتی 2 کشور درباره موضوعات مختلف رایزنی شود.

اگرچه درباره جزئیات کامل مذاکرات هیات های نفتی 2 کشور، خبر رسمی منتشر نشده است، اما تعیین تکلیف مشارکت توسعه میدان گازی فرزاد بی توسط هند، صادرات نفت، چگونگی دریافت پول صادرات و تعامل در بخش پایین دستی نفت از مهم ترین موضوعاتی به شمار می رود که به عنوان محورهای مذاکرات اعلام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل