بازدید 4415

هدف از سفرهای زیارتی، ایجاد تحول روحی و اخلاقی است

کد خبر: ۷۷۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 24 February 2018

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت تاکید کرد: درسفرهای زیارتی معرفت افزایی و ایجاد تحول روحی و اخلاقی در زائران برای مقابله با آسیب های اجتماعی باید دراولویت قرار گیرد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در جمع صدها تن از روحانیون و مداحان عتبات عالیات منطقه تهران با برشمردن برخی آسیب های اجتماعی در جامعه، بر لزوم استفاده بهینه از فرصت سفرهای زیارتی و تلاش مجموعه دست اندرکاران در کشور برای حل این معضلات تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به برخی اتفاقات مانند اظهارنظرهای مغرضانه برخی افراد که سال ها در کشور راس کار بودند و یا قضیه دراویش، خاطرنشان کرد: از همه دستگاه ها از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی، صدا و سیما، حوزه های علمیه، مساجد و تریبون های نمازجمعه انتظار می رود برای خنثی کردن توطئه های دشمنان و رفع آسیب ها هماهنگ با یکدیگر برنامه ریزی نموده و در جامعه فرهنگ سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمن از راه های گوناگون حتی استفاده از یک مجری فاسد در خارج از کشور و یا به راه انداختن بحث حجاب اجباری به دنبال ضربه زدن به کشور است، افزود: این وضعیت می طلبد که نگاه و رویکرد جدیدی نسبت به سفرهای زیارتی داشته باشیم و برای ایجاد تحول روحی و اخلاقی در چند میلیون زائری که سالیانه به اماکن متبرکه در حج و عتبات عالیات مشرف می شوند برنامه ریزی و هرچه بیشتر تلاش کنیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر سپس به تفصیل آثار ایجاد تحول روحی و اخلاقی در زائران برای مقابله با آسیب های اجتماعی را بیان کرد و هشدار داد اگر برای مقابله با آسیب های اجتماعی همه کمک نکنند و به موقع اقدام نشود آثار نامناسب در جامعه خواهد داشت و در آیات و روایات نیز تصریح شده است که می تواند به فروپاشی یک جامعه منجر شود.

وی خواستار تلاش هرچه بیشتر روحانیون و مداحان کاروان ها برای تبدیل کردن موضوع زیارت از یک سفر معنوی ساده به یک سفر تحول آفرین شد و گفت: در روایات یکی از اهداف زیارت نجات از سرگردانی و جهالت ذکر شده است که تحقق آن ازطریق فعالیت گسترده فرهنگی برای ارتقاء سطح معلومات زائران و دستیابی به تحول روحی و اخلاقی امکان پذیر است.

نماینده ولی فقیه بر لزوم تکیه به معرفت افزایی در سفرهای زیارتی تاکید و تصریح کرد: اگر زائر در این سفرها گوشه ای از عظمت والای ائمه معصومین علیهم السلام را بشناسد شیفته آنها خواهد شد لذا برای افزایش معرفت زائر نسبت به ائمه باید برنامه ریزی شود.

وی همچنین اهمیت توجه به محورهای اخلاص، شوق، درک شرایط زمان با قرارگرفتن درصحنه واقعه کربلا و محزون بودن درسفرهای زیارتی را برای ایجاد تحول روحی و اخلاقی در زائر یادآور شد و گفت: در آداب زیارت علاوه بر غسل، به پوشیدن لباس های تمیز و مرتب، استفاده نکردن از زینت و سفره های رنگین، رعایت سکوت، پرهیز از جنجال و وقار و آرامش توصیه شده است.

حجت الاسلام قاضی عسکرتصریح کرد: این سفر باید برای مردم درس آموز باشد و برای کنارگذاشتن برخی حرکاتی که متاسفانه شماری از زائران انجام می دهند و با فرهنگ زیارت فاصله دارد برنامه ریزی شود و زمینه بهره برداری کافی برای همه فراهم گردد.

وی با بیان اینکه از راه و روش ائمه معصومین باید الگو گرفت، افزود: در زیارت بارگاه ائمه با آنها بیعت می بندیم که پیرو راه و روش آنان باشیم و به دنبال حق و فضیلت حرکت کنیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر درادامه زندگی ساده برخی علما و آثار آن در میان مردم را یادآورشد و از روحانیون خواست از رفتارهایی که به شئون روحانیت لطمه وارد می کند، دوری کنند و بدانند اگر دنیا زده باشند نمی توانند دیگران را به دوری از دنیا دعوت کنند.

نماینده ولی فقیه همچنین برخی مشکلات سفر با کاروان های آزاد به عتبات عالیات را برشمرد و با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای متعادل نگاه داشتن هزینه سفر به عتبات و حج، گفت: در برنامه ریزی ها ارائه خدمات بهتر به زائران حوزه حج و زیارت در اولویت قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مداح و روحانی باید کمک کنند تا در زائران معرفت افزایی تحقق یابد، از ذاکرین خواست که به مداحی های سنتی و اثرگذار بپردازند و از اشعاری که در جان و دل مردم نفوذ و به معرفت افزایی آنان کمک می کند، استفاده کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برگزاری حج آینده، از ثبت نام زائران در کاروان های حج تمتع در روزهای آینده خبر داد.

بر پایه این گزارش، در ادامه این همایش حجت الاسلام سید جواد مظلومی و آقای محمدرضا باقری معاونین فرهنگی و بین الملل بعثه مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت های فرهنگی، راهکارهای بهبود نظام تبلیغ دین، تلاش دشمنان برای براه انداختن تبلیغات سوء علیه مذهب و مسایل مهم عراق و منطقه سخنرانی کردند.

گفتنی است درابتدای همایش یک روزه روحانیون و مداحان عتبات عالیات منطقه تهران حجت الاسلام والمسلمین اصغر محمدی مسئول دفتر نمایندگی بعثه تهران به بیان نقش روحانیون و مداحان در افزایش رضایتمندی زائران در سفر به عتبات عالیات پرداخت و در پایان هم آقای ابراهیم جهروتی زاده مدیر حراست بعثه مقام معظم رهبری برخی نکات امنیتی را تشریح کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار