بازدید 15270
آخرین تحولات خاورمیانه؛

تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس سی روزه در سوریه/حمله شدیداللحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران/بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه/افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات

بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه، حمله شدیداللحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران، سفر یک هیأت رسانه ای سعودی به عراق پس از 28 سال، اعزام جنگنده سوخو-۵۷ روسیه به سوریه و افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات، از جمله مهم ترین خبرهاو رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، باید به تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس سی روزه در سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۷۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 25 February 2018

بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه، حمله شدیداللحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران، سفر یک هیأت رسانه ای سعودی به عراق پس از 28 سال، اعزام جنگنده سوخو-۵۷ روسیه به سوریه و افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات، از جمله مهم ترین خبرهاو رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، باید به تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس سی روزه در سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد را درباره آتش بس در غوطه شرقی دمشق تصویب کرد.

این قطعنامه به اتفاق آرا به تصویب رسید و تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن رأی مثبت دادند.

نماینده کویت در سازمان ملل در خصوص این قطعنامه گفت: بر اساس قطعنامه ۲۴۰۱ گذرگاه‌هایی برای ارسال کمک به مناطق تحت محاصره ایجاد خواهد شد.

«منصور عیاد العتیبی» افزود: این قطعنامه حل موقت مشکل است، حل دائمی از راه‌های سیاسی است.

گفتنی است، بنا بر مفاد این قطعنامه، حملات علیه افراط گرایان وابسته به داعش، القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل ذکر شده اند، از شمول آتش‌بس خارج است.

خارج کردن گروه‌های وابسته به القاعده از دامنه شمول آتش‌بس، از مهمترین تغییرات مورد تقاضای روسیه پیش از تصویب قطعنامه بود.

این قطعنامه پنجشنبه گذشته از سوی نمایندگان سوئد و کویت به شورای امنیت ارائه شد. طبق مفاد این قطعنامه، آتش بس سراسری در سوریه در بازه زمانی ۷۲ ساعت پس از تصویب این قطعنامه برقرار و خروج مجروحان و تحویل کمک های بشر دوستانه تا ۴۸ ساعت پس از تصویب آتش بس آغاز می شود.

تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس 30 روزه در سوریه/حمله شدیدالحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران/بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه/افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات

لازم به ذکر است، از روز پنجشنبه تاکنون، رأی گیری برای این قطعنامه چندین بار به تعویق افتاده است.

در نشست های پیشین شورای امنیت پیرامون بحران انسانی در سوریه، روسیه خواستار تغییراتی در پیش نویس قطعنامه شد.

درمقابل، دیپلمات های غربی روسیه را به وقت کشی متهم کردند و دولت فرانسه نیز بدون توجه به سکوت غیرموجه خود در قبال بحران انسانی در یمن مدعی شد، عدم اقدام بموقع (!) ممکن است پایان دوران اقتدار و مرجعیت سازمان ملل را رقم زند!

از سوی دیگر، آمریکا، انگلیس و فرانسه نیر خواستار تصویب قطعنامه آتش بس سی روزه بدون فوت وقت شده بودند.

«استفان دیمیستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت، «با تصویب و برقراری این آتش بس، امکان دسترسی سریع و بدون مانع به غوطه شرقی باید فراهم شود».

بشار الجعفری: آمریکا، انگلیس و فرانسه تنها صدای تروریست ها را می شنوند، نه مردم سوریه

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد طی سخنانی در جلسه شورای امنیت پیرامون رأی گیری درباره قطعنامه آتش بس در سوریه با بیان اینکه مقر هلال احمر در دمشق با ده خمپاره توسط تروریست های غوطه شرقی هدف قرار گرفته است، تأکید کرد: آتش بس باید اجرا شود، ولی ۲۹ قطعنامه سابق نیز باید اجرا شود.

«بشار الجعفری» در واکنش به سخنان «ماتیو رایکرافت» نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت: سوریه با تروریست هایی مواجه است که انگلیس از آنها حمایت می کند. ما به دلیل اهمیت توقف درگیری ها در سوریه به شکل مثبتی با این قطعنامه بین المللی تعامل کردیم و به توافق آستانه پایبندیم.

وی با بیان اینکه دولت سوریه جدا با تلاش ها برای برقراری آتش بس تعامل نموده و به مفاد آستانه پایبند بوده است، افزود: تروریست ها با حمایت حامیان خارجی خود به هیچ توافق یا تفاهمی پایبند نبودند و به شکل باورنکردنی توافقنامه های کاهش تنش را نقض کردند و دولت سوریه استثنایی از خود خویشتنداری نشان داد.

بشار الجعفری اظهار داشت: گروه های تروریست غیرنظامیان را در غوطه شرقی گروگان گرفته اند، این در حالی است که صدای مردم سوریه به نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی رسد، بلکه این تنها صدای تروریست هاست که به آنها می رسد.

بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه

ارتش ترکیه در جدیدترین دور حملات خود به عفرین به شدت منطقه جندریس واقع در شمال سوریه و جبهه‌های درگیری را بمباران کرد.

آن گونه که المیادین در گزارش خود آورده، اوضاع در منطقه راجو نیز بهتر از منطقه جندریس نیست و این منطقه نیز به شدت از سوی ارتش ترکیه بمباران می‌شود.

در همین حال، تروریست‌ها با انجام حملات خمپاره‌ای خساراتی را به بار آوردند؛ بنابراین، در پی حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به حومه حماه، چهار تن شهید و ده تن دیگر زخمی شدند.

حمله شدیداللحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران

وزیر اطلاع رسانی بحرین در سخنانی ضمن نادیده گرفتن حمایت های کشورش از تروریسم مدعی شد که ایران حامی تروریسم است!

به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، «علی بن محمد الرمیحی»، وزیر اطلاع رسانی بحرین در سخنانی بار دیگر علیه قطر مطالبی را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: آنچه در ارتباط با قطر رخ داده است، منازعه نیست بلکه یک موضع سیاسی ثابت است که توسط کشورهای چهارگانه و در راستای مبارزه با تروریسم اتخاذ شده است!

وی ادامه داد: سیزده شرط کشورهای تحریم کننده برای پایان دادن به بحران قطر همچنان روی میز است و دوحه تا زمان عدم تحقق این شروط، باید انتظار ادامه وضعیت کنونی را داشته باشد.

تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس 30 روزه در سوریه/حمله شدیدالحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران/بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه/افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات

این مقام بحرینی همچنین ضمن منفی توصیف کردن نقش شبکه قطری الجزیره در پوشش تحولات جهان عراق گفت: الجزیره خط و خطوط خود را از مقامات دوحه می گیرد و برنامه های آن را اجرا و به همه ارزش های عربی توهین می کند.

الرمیحی همچنین لب به یاوه گویی علیه ایران گشود و مدعی شد: هر که خطر ایران برای امت عربی را دست کم می گیرد، خود را به تجاهل زده است. ایران همواره برای دخالت در امور تمامی کشورهای عربی تلاش کرده است!

وی در همین ارتباط مدعی شد: بحرین قلعه ای است که توطئه های زیادی از سوی ایران روانه آن شده است! رسانه های قطری تلاش می کنند ایران را کشوری غیردشمن نشان دهند اما برای همه آشکار شده که ایران حامی تروریسم است!

سفر یک هیأت رسانه ای سعودی به عراق پس از 28 سال

یک هیأت بزرگ رسانه ای سعودی برای نخستین بار پس از 28 سال، وارد بغداد پایتخت عراق شد. تحرک عربستان برای تقویت روابط دوجانبه به عراق صورت می‌گیرد.

پایگاه عراقی السومریه نیوز اعلام کرد: این هیأت متشکل از مسئولان ارشد مطبوعات عربستان روز جمعه چهارم اسفند وارد بغداد شد و از سوی «مؤید اللامی» رئیس اتحادیه روزنامه نگاران عراق مورد استقبال قرار گرفت.

به نوشته السومریه نیوز، خالد بن حمد المالک رئیس هیأت مدیره و دبیرکل انجمن روزنامه نگاران عربستان و سردبیر روزنامه الجزیره و نیز سردبیران روزنامه های «الوطن»، «المدینه»، «الریاض»، «مکه»، «المواطن»، «سبق» و «المال» و مجله «الرجل»، «الحیات»، «عکاظ» و «الشرق الاوسط» از جمله اعضای این هیأت هستند.

تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس 30 روزه در سوریه/حمله شدیدالحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران/بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه/افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات

السومریه نیوز افزود: قرار است این هیأت با «فواد معصوم»، رئیس جمهوری، «حیدر العبادی»، نخست وزیر، «سلیم الجبوری»، رئیس پارلمان و شماری از وزرای دولت عراق به منظور افزایش همکاری ها دیدار کند.

روابط ریاض و بغداد از زمان سفر حیدر العبادی به ریاض در ژوئن گذشته، شاهد سلسله تحولات مثبتی بود که تا تشکیل شورای هماهنگی سعودی- عراقی پیش رفت؛ آن هم در شرایطی که روابط دیپلماتیک دو کشور از حدود 25 سال پیش قطع شده بود.

اعزام جنگنده سوخو-۵۷ روسیه به سوریه

یک مقام نظامی آمریکا مدعی شد، روسیه پیشرفته‌ترین جنگنده‌هایش را به سوریه فرستاده است؛ استقرار این جنگنده‌ها در سوریه خطرات بیشتری را متوجه نیروهای آمریکایی فعال در سوریه می‌کند.

سوخو-57 پیچیده‌ترین جنگنده نظامی روسیه و مجهز به قابلیت پنهانکاری (رادارگریزی) است.

سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «مسلماً استقرار جنگنده‌های نسل پنجم روسیه در سوریه در جهت تحقق وعده مسکو برای خروج نیروهایش از این کشور نیست».

اعزام این جنگنده‌ها به سوریه، کمی پس از استقرار پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا (جنگنده پنهانکار اف-22) برای حمله به مواضعی در سوریه انجام شد.

به نوشته سی‌ان‌ان، دو جنگنده اف-22 آمریکا در ماه دسامبر دو جنگنده روسی را که از «مرز عاری از تنش» عبور کرده بودند، متوقف کردند. به گفته مقامات آمریکایی، جنگنده‌های این کشور پس از اینکه جنگنده‌های روس چندین بار از این مرز که جنگنده‌های روسی و آمریکایی را در سوریه از هم جدا می‌کند، عبور کردند، شعله‌های هشدار شلیک کردند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکا، روسیه جنگنده‌های مذکور را در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه مستقر کرده است. هنوز مشخص نیست، روسیه این جنگنده‌ها را در واکنش به استقرار جنگنده‌های اف-22 آمریکا به سوریه اعزام کرده است یا از این موقعیت برای آزمایش جنگنده‌هایش استفاده خواهد کرد.

سوخو-57 نخستین جنگنده نظامی روسیه است که از فناوری رادارگریز استفاده می‌کند و برای شرکت در مبارزه‌های هوایی و حملات زمینی طراحی شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این جنگنده‌ها در سال 2018 به نیروهای روسی تحویل داده می‌شوند و دولت روسیه تاکنون 12 فروند از آنها را سفارش داده است.

افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات

امارات متحده از آغاز فعالیت نخستین راکتور خود در «نیروگاه هسته‌ای براکه» در نزدیکی ابوظبی و با ظرفیت تولید 1400 مگاوات برق خبر داد.

آن طور که مقام‌های امارات متحده عربی اعلام کرده‌اند، نخستین راکتور هسته‌ای جهان عرب سال جاری در این کشور آغاز به کار می‌کند.

وبگاه روزنامه «گالف تودی» روز شنبه نوشت، امارات متحده در سال جاری میلادی نخستین راکتور خود و جهان عرب را راه اندازی می‌کند. این راکتور در نزدیکی ابوظبی است و ظرفیت تولید 1400 مگاوات برق را دارد.

سازمان انرژی هسته‌ای امارات در ماه ژانویه اعلام کرد، نخستین واحد از «نیروگاه هسته‌ای براکه» در حال راه اندازی است.

به نوشته این روزنامه، امارات اعلام کرده به دنبال برنامه مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

این کشور ساخت چهار راکتور را در نظر دارد و آن طور که اعلام کرده، «واحد چهارم» این پروژه بیش 60 درصد، «واحد سوم» بیش از 79 درصد و «واحد دوم» بیش از 90 درصد تکمیل شده است.

چهار راکتور هسته‌ای امارات در مجموع 5600 هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد.

تصویب قطعنامه بحث برانگیز شورای امنیت برای آتش بس 30 روزه در سوریه/حمله شدیدالحن وزیر اطلاع رسانی بحرین علیه ایران/بمباران شدید عفرین توسط ارتش ترکیه/افتتاح اولین راکتور هسته ای جهان عرب در امارات

«محمد الحمادی» مدیر آژانس هسته‌ای امارات نیز اعلام کرده که نیروگاه‌ کشورش، معیاری جدید برای همه کشورها در توسعه صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای است.

به نوشته گالف تودی، کار ساخت این نیروگاه‌ از سال 2012 در کنسرسیومی به مدیریت شرکت بزرگ کره‌ای «کپکو» آغاز شد. قرار است سه راکتور دیگر امارات تا سال 2020 فعال شوند.

غیر از امارات، کشورهای مصر، سودان، اردن و عربستان سعودی نیز از تلاش‌ در این زمینه خبر داده‌اند. عربستان به تازگی اعلام کرده که عملیات اکتشاف اورانیوم و توریوم را آغاز نموده است.

وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از یک رسانه سعودی نوشت، عملیات اکتشاف و یافتن منابع اورانیوم و توریوم در منطقه «حائل» در استان الحائل از سوی سازمان زمین شناسی این کشور با مشارکت شهرک علمی «ملک عبدالله» و شرکت ملی اتمی چین آغاز شده است.

«زهیر نواب»، رئیس سازمان زمین شناسی عربستان در همین زمینه اعلام کرد، ریاض قصد استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را ندارد.

عربستان سعودی می‌گوید، با استفاده از انرژی هسته‌ای قصد کاهش وابستگی به نفت را دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۱
دولت فرانسه نیز بدون توجه به سکوت غیرموجه خود در قبال بحران انسانی در یمن مدعی شد، عدم اقدام بموقع (!) ممکن است پایان دوران اقتدار و مرجعیت سازمان ملل را رقم زند!
تابناک عزیز کمی منطقی باش گیریم فرانسه در یمن سکوت کرده است ایا باید در سوریه بیگناهان کشته شوند؟؟؟؟؟؟؟؟
صحبت این است هر کاری که درست باید انجام شود ولو از هزار جا غافل باشیم و فقط در یک جا ممکن باشد
توی 5 سال نیروگاه شون را ساختن.بعد ما سی سال طول کشید.همینه که اوضاع کشور این شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
یادت رفت بگی نه یکی بلکه چهارتا
چرا اونا تحریم نمیشن؟
میدونم میدنین.
جالبه! نیروگاه هسته ای امارت با ظرفیتی بیشتر از نیروگاه بو شهر طی چهار سال تکمیل شد و بدون هیچگونه حرف و حدیثی به بهرداری رسید ولی نیروگاه بوشهر بعد از چهل سال و آنهم با دنیایی حرف و حدیث و با چند برابر هزینه و هنوز هم کسی از کارایی آن مطمئن نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
تازه نیروگاه بوشهر همین قد هم که ساخته شده به لطف اینه که پروژه قبل بوده
پوتين خوب راره جنگنده هاي قراضه ضايعاتي را بر ملت بيچاره گرفتار شه ه دست اسد جاه طلب بر سر اين ملت ميريزه هيچ گاه به پوتين نبايد اعتماد كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
حاجی سوخو 57 آخرین نسل جنگده های روسیه است نه اولیش معرفی اصلیش امسال انجام میشه و الان حتما برای تست های نهایی و کارایی فرستاده سوریه.
امارات متحده از آغاز فعالیت نخستین راکتور خود در «نیروگاه هسته‌ای براکه» در نزدیکی ابوظبی و با ظرفیت تولید 1400 مگاوات برق خبر داد.
بدون هیچ جنجال تبلیغاتی هزاران بار شعار فتح قلل.
سال ها از شروع انقلاب همیشه شعار ما و افتخارمان به استقلال و جلوگیری از چپاول منابع و منافع کشورمان از دست امریکا و غرب بوده ؟؟؟؟؟؟ با کمی تفکر ؛مشاهده و مقایسه پیشرفت های خودمان با کشورهایی مثل کره جنوبی ؛ امارات و عربستان متوجه خواهیم شد که واقعا آنها تحت استعمار و غارت واقع هستند یا کشور ما ....

امارهای اقتصادی تولید ناخالص ملی ؛ درآمدهایی که منشاء آن تولید و توریست و صادرات هست نه نفت در کشورهای امارات و عربستان و خصوصا کره جنوبی بسیار بالاتر از ایران هست .

نیروگاه هستی امارات نه تنها بسیار در کوتاه مدت ساخته شده بلکه هزینه های آن بسیار کمتر از هزینه های ساخت نیروگاه بوشهر بوده این پروژه تنها گوشه ای از تفاوت ها هست

ما به ظاهر مستقل و شعار جلوگیری از چپاول منافع مان را می دهیم ا
ماهم راکتور داریم 5 برابر هزینه کردیم و هیچ،! تنها دلیلشم حرف برخی مسئول که جز هزینه چیزی نداره
شاخص کل بورس درادامه روند نزولی هفته های اخیر (بعلت افزایش مجدد سودبانکی به 20 درصد وافزایش احتمال برهم خوردن برجام) امروزنیزبه روند کاهشی خود ادامه داد وبا 100 واحدکاهش به مرز97 هزارواحد رسید
امارات دنبال برق هسته ای بود نه بمب هسته ای
برای همین خودشون بهترین نیروگاه را براشون ساختند
البته کاری هم به هلوکاست و ... نداشت
سازمان ملل چرا در عفرین که زیرشدیدترین بمبارنها ازسوی ارتش ترکیه قرار میگرد چطور اتش بس اعلام نمی کند مگه جان انسانها چه در غوطه شرقی چه دریمن وچه درعفرین باهم فرق دارن
آخر نفهمیدیم نیروهای موافق دولتی سوریه در عفرین هستند، نیستند. از بمباران شدید اردوغان معلومه که این نیروها رو متفق سوریه به ترکیه فروخته و بی پناه ماندن. حالا امارات هم راه افتاده و میخواد از ایران جلو زده پس این شرکتهای قراضه ای که این همه سرمایه رو ریخته اونجا از نتیجه کارش آگاه یا فقط دنبال پولدار شدن یه کم تو امارات کلا هتون رو قاضی کنید
وقتی کشوری گرفتار استبداد می شود عاقبتی جز عاقبت سوریه نخواهد داشت
ولی روسیه کار ایران را سی سال کش داد و طولانی کرد تا از کارت ایران در برابر غرب استفاده کند.
تو برد موشکهای عادی ما قرار داره اگر زیاد زبون درازی کنند.
خوب با اين قسمت كه از متن خبر ميباشد توجه نمائيد ««گفتنی است، بنا بر مفاد این قطعنامه، حملات علیه افراط گرایان وابسته به داعش، القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل ذکر شده اند، از شمول آتش‌بس خارج است»»
يعني تمام چهار صد هزار نفر مدرم غوطه شرقي همشان تروريست هستند كه بيش از يك هفته شبانه روز توسط سوريه و روسيه بمباران ميشوند. وجدان و اخلاق و انسانيت كجا رفته
بیچاره مردم سوریه کشورشان شده آزمایشگاه جنگنده ها و اسلحه های روسیه و امریکا خداوند هردوی آنهارا نابود کند آمین
نیروگاه اتمی ما در آخرین اخباری که رسما اعلام گردید حداکثر تا ۶۰ مگاوات آزمایش شده بود و هنوز اخباری مبنی بر تولید حداکثری ۱۰۰۰ مگاواتی آن اعلام نشده است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر