بازدید 3149
اقتصاد در گذر زمان

از صدور فرمان نخست وزیری سیدضیاءالدین طباطبایی تا توقیف کشتی ایرانی در آب های آمریکا به دلیل بدهی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 25 February 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6 اسفند 1299، فرمان نخست وزيري سيدضياءالدين طباطبايي مدير روزنامه رعد كه از عوامل كودتاي رضاخان بود، از سوي احمدشاه قاجار صادر شد.

6 اسفند 1333، به دولت ایران اعلام شد که آلمان غربی تسهیلاتی جهت صادرات فرش ایران به آن کشور قائل شده است. همچنین در این روز، متن آیین ‌نامه جدید خرید تریاک که به تصویب رسیده بود، برای اجرا به «بنگاه صادرات تریاک» ابلاغ شد، بخشی از متن آیین ‌نامه زیر به این شرح است: 

فصل اول 

ماده ۱- سازمان خرید تریاک عبارت است از حوزه خرید- بخش خرید- کمیسیون خرید 

ماده دو- حوزه خرید عبارت است از استان یا شهرستانی که دارای چند بخش و چند کمیسیون باشد. حوزه ‌های خرید مستقیما با «بنگاه صادرات تریاک» ارتباط خواهند داشت.

ماده ۳- بخش خرید یک قسمت از حوزه خرید است که به چند کمیسیون خرید تقسیم می‌شود، بخش خرید تابع حوزه خرید است و مستقیما دستورات لازم را از رئیس خود دریافت می‌نماید و گزارش عملیات خود را هم به رئیس حوزه خرید می‌دهد.

6 اسفند 1343، وزیر راه به خبرنگاران گفت: دستور داده ‌ام به ماموران راه ‌آهن که برای افزایش درآمد و سهولت در حمل‌ و نقل مردم، فعالیت‌ های فوق ‌العاده‌ای داشته ‌اند دو برابر سال گذشته پاداش داده شود و به افرادی که سه هزار ریال یا کمتر حقوق می ‌گیرند، ششصد ریال نیز خواربار ویژه شب عید اختصاص یابد.

6 اسفند 1357، با تصویب شورای انقلاب، سازمان هواپیمایی کشوری به وزارت راه و ترابری منتقل شد. تا پیش از این سازمان مزبور زیر نظر وزارت جنگ قرار داشت. همچنین در این روز، كشتي ايراني «رستاخيز» وابسته به شركت كشتيراني «آريا» به حكم يك دادگاه محلي آمريكا در آبهاي آن كشور توقيف شد. اين واقعه به خاطر بدهي چند ميليون دلاري شركت كشتيراني آريا به يك شركت بازرگاني سوئيسي و متعاقب طرح شكايت شركت سوئيسي صورت گرفت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر