بازدید 3989

با این نگاه رئیس جمهور، منتظر روزهای تلخ تری برای دانشگاه ها باشید!

رئیس جمهور کشور در سخنانی که روز گذشته در اختتامیه سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی بیان کرد، موضوعاتی را در مورد مشکلات جامعه و مطالبات خود از دانشگاه های کشور بر زبان آورد که حاوی پیام های تلخ و شیرین و دوگانه ای بود؛ سخنانی که از یک سو درست مبتنی بر حقایق امروز جامعه است و از سویی خطر توجه و انتظار تک بعدی از دانشگاه ها را پیش می آورد.
کد خبر: ۷۷۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵ 25 February 2018

با این نگاه رئیس جمهور، منتظر روزهای تلخ تری برای دانشگاه ها باشید! رئیس جمهور کشور در سخنانی که روز گذشته در اختتامیه سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی بیان کرد، موضوعاتی را در مورد مشکلات جامعه و مطالبات خود از دانشگاه های کشور بر زبان آورد که حاوی پیام های تلخ و شیرین و دوگانه ای بود؛ سخنانی که از یک سو درست مبتنی بر حقایق امروز جامعه است و از سویی خطر توجه و انتظار تک بعدی از دانشگاه ها را پیش می آورد.

به گزارش«تابناک»، روز گذشته حسن روحانی در سخنان خود که با تکیه بر آسیب شناسی فضای دانشگاه ها و مشکلات جامعه مطرح کرد، با اشاره به اینکه جامعه اکنون دچار مشکلاتی چون ریزگردها، گردو غبار، ترافیک، آلودگی هوا، بحران آب و... است، از دانشگاه ها و جامعه دانشگاهی خواست که به این مشکلات توجه بیشتری داشته باشند.

روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم کاربردی شدن پژوهش های دانشگاهی اضافه کرد که پژوهش و تحقیق هایی که در دانشگاه ها مبتنی بر مشکلات مردم طراحی و اجرا شود، مورد حمایت دولت قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان خود و با اشاره به بی توجهی دانشگاه ها به موضوع مهمی چون اشتغال و کارآفرینی، اضافه کرد که باید دانشگاه های کشور را بر اساس میزان کارآفرینی رتبه بندی کرد.

او در همین رابطه و به طور مشخص گفت: اگر موضوع را به بنده واگذار کنند به دانشگاه کارآفرین امتیاز می‌دهم
روحانی با اشاره به اینکه علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود، گفت: هرگونه تلاش برای تقسیم‌بندی علم محکوم به شکست است. اساسا اینکه شاخه‌ای از علم را به جنبه‌ای از دین وصل کنیم برای آن علم شان و جایگاه ایجاد نمی‌کند و اگر آن را به دین وصل نکنیم هم چیزی از ارزش آن کم نخواهد شد.

او همچنین گفت: اساتید در دانشگاه‌ها باید بتوانند راحت‌تر نظرات خود را به‌صورت آزادانه بیان کنند؛ البته این به‌معنای آن نیست که بخواهند در دانشگاه ترویج مسائل سیاسی داشته باشند، چراکه محل ترویج مسائل سیاسی کلاس درس و دانشگاه نبوده بلکه احزاب است. استاد از لحاظ علمی باید آزاد باشد تا هر نظری را که به آن رسیده در تمامی علوم چه حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و... عالمانه و آزادانه بیان کند.

روحانی با اشاره به چهارمیلیون دانشجو و رتبه شانزدهم رشد دانشگاه‌های کشور، ‌محور دوم سخنان خود را مطرح کرد و افزود: باید در تحقیق‌ها و پژوهش‌ها مشکلات روز کشور و تحقیقات کاربردی که این مشکلات را به نتیجه برساند مدنظر قرار دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان تلویحی ایده دانشگاه داری دولت مثالی دراین‌باره زد و گفت: هر طرح و پژوهشی که بتواند موجب کاهش آلودگی هوا شده و با گرد و خاک و ریزگرد مقابله کرده و در زمینه بهره‌وری آب و رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی کمک کند، برای ما اولویت دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تاکنون تاکید بر این بود که دانشگاه باید پژوهش‌محور باشد و بتواند علم جدیدی را در اختیار بگذارد، گفت: امروز دانشگاه ما باید علاوه‌بر پژوهش‌محوری در راستای حل مشکلات جامعه ازجمله معضل اشتغال، کارآفرین هم باشد و آن دانشگاهی امتیاز دارد که همه فارغ‌التحصیلان آن پس از دو سال بیکار نباشند. جذب دانشجو و دروس دانشگاهی هنگامی که منجر به تولید کار و اشتغال در جامعه نشود، ایراد دارد و سازمان برنامه و بودجه در سال‌های آینده باید بودجه دانشگاه‌ها را برمبنای کارآفرینی آنها اختصاص دهد.

سخنان رئیس جمهور در رابطه با لزوم توجه به کارآفرینی و حل معضل بیکاری از مسیر دانشگاه، در حالی مطرح می شود که حل چنین مسائلی الزاماً نباید از این طریق پیگیری شود. چرا که دانشگاه علاوه بر دنبال کردن مسائلی چون بیکاری هزاران دغدغه و مشکل دیگر کشور را نیز باید دنبال کند.

روحانی همچنین در حالی با تأکید بر مشکلات روز کشور مثل ترافیک، آلودگی هوا، بحران آب و... این دست مطالعات را لازم و مورد حمایت دولت می داند که می دانیم برخورد ریشه ای با این مسئله نه تنها مشکل پژوهشی ندارد بلکه آنچه ریشه عدم حل مشکل است، در مقام عمل و مدیریت بحران است.

پژوهش های متعددی وجود دارد که به صورت دقیق و کارشناسی شده انجام شده اند، اما همچنان در پستوهای کتابخانه های کشور خاک می خورد و مدیران اجرایی کشور حتی روحشان نیز از وجود چنین مطالعاتی باخبر نیست!

رئیس جمهور رسالتی که در رابطه با مدیریت معضل بیکاری و کارآفرینی بر عهده خود و تیم های مدیریتی اوست را در حالی متوجه دانشگاه می کند و این وظیفه را از دانشگاه می خواهد که می دانیم دانشگاه تنها رسالت کارآفرینی ندارد و اساساً دانشگاه باید محل توسعه علم و دانش کشور باشد.

اینکه رئیس جمهور وظایفی که بر عهده مجموعه اجرایی تیم هست را از دانشگاه مطالبه می کند به این دلیل نگران کننده است که بدانیم با چنین رویه ای مسیر حقیقی دانشگاه ها از بین خواهد رفت و دانشگاه در مسیری قرار خواهد گرفت که اساساً تعهد چندانی به آن ندارد.

البته از این بعد که رئیس جمهور متوجه مشکلات اساسی و ریشه ای کشور شده و در پی راهکاری برای حل آن است باید از این موضوع خرسند بود و منتظر ماند تا راه صحیح حل مشکل نیز برای وی و دوستانش آشکار شود، اتفاقی که می تواند پیام آور خبرهای خوبی برای ایران باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر