بازدید 7379
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «امتیاز تعرفه‌ای ترامپ به اتحادیه اروپا و شش کشور» تا «خروج بیش از ۳ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش بهای نفت و طلا در بازار جهانی، افزایش قیمت نفت با پایان توافق هسته‌ای، زمان آغاز خرید تضمینی گندم، جنگ تجاری با آمریکا را تا پایان ادامه می‌دهیم، گرانی و ارزانی مواد خوراکی در آخرین هفته ۹۶، رشد ۱۰ درصدی معاملات مسکن تهران در سال ۹۶ و جدیدترین اقدام ونزوئلا در پی تداوم بحران اقتصادی و تورم افسار گسیخته را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 24 March 2018

از «امتیاز تعرفه‌ای ترامپ به اتحادیه اروپا و شش کشور» تا «خروج بیش از ۳ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش بهای نفت و طلا در بازار جهانی، افزایش قیمت نفت با پایان توافق هسته‌ای، زمان آغاز خرید تضمینی گندم، جنگ تجاری با آمریکا را تا پایان ادامه می‌دهیم، گرانی و ارزانی مواد خوراکی در آخرین هفته ۹۶، رشد ۱۰ درصدی معاملات مسکن تهران در سال ۹۶ و جدیدترین اقدام ونزوئلا در پی تداوم بحران اقتصادی و تورم افسار گسیخته را در بر دارد.

افزایش بهای نفت و طلا در بازار جهانی

علی رغم اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در روزهای اخیر 25 صدم درصد افزایش داده است و پیش بینی می‌شد این روند سرمایه‌گذاری‌ها را از سمت طلا به بازارهای پول معطوف کند،بهای طلا در بازارهای جهانی طی دو روز گذشته صعودی بوده و طلا  روز جمعه تا مرز 1343 دلار تقویت کرد. نماگرهای 24 ساعته کیتکو در ساعات گذشته رشد بیش از 13 دلاری را برای فلز گرانبها به ثبت رسانده‌اند و هم اکنون بهای طلا بیش از 1341 دلار است. این در حالی است که قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی رشد داشته و نفت برنت تا این لحظه رقم 69 دلار و 6 سنت را ثبت کرده است.

قیمت نفت با پایان توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد

تارنمای اینترنتی 'انرخیا 16' در گزارشی پیش بینی کرد با پایان توافق هسته ای بین آمریکا و ایران و اعمال تحریم ها، قیمت نفت می تواند افزایش یابد. در گزارش این تارنما آمده است: توافق هسته ای، پس از خروج «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه آمریکا در خطر قرار گرفته است. حضور «مایک پمپئو» رئیس سابق سازمان سیا در راس وزارت خارجه این کشور، باعث گمانه زنی‌ های بسیاری شده که اثر مستقیم‌ بر قیمت نفت به دلیل تحریم ایران، یکی از این شایعات است. انرخیا 16 ادامه داد: تیلرسون، همانند یک فرد اعتدالگرای، به برجام نگاه می کرد و چندین بار به ترامپ از اتخاذ نکردن هرگونه تصمیم جدی در این زمینه هشدار داده بود. این نشریه اینترنتی تصریح کرد: اما مایک پمپئو مواضع سختگیرانه تری دارد. رئیس سابق سیا ، قبلا خواستار سرنگونی توافق هسته ای شده بود. حتی چند روز پس از انتخاب ترامپ، پمپئو در توییتر خود نوشت که 'بی‌ صبرانه منتظر است تا که این توافق فاجعه بار پایان یابد.' در این گزارش آمده است: مطالعه اخیر از سوی مرکز سیاست انرژی جهانی‌ در دانشگاه کلمبیای آمریکا ، سناریوی بالقوه ای را تحلیل کرده است. این گزارش برآورد می‌ کند که ایران ممکن است حدود 400 تا 500 هزار بشکه نفت روزانه خود را بعد از تحریم ها از دست دهد و اگر آمریکا بتواند چین ، هند و ترکیه را همراه خود کند، حدود 600 هزار بشکه به این رقم افزوده خواهد شد و اوپک بلافاصله قیمت هایش را افزایش خواهد داد. /ایرنا

امتیاز تعرفه‌ای ترامپ به اتحادیه اروپا و شش کشور

ترامپ به طور موقت تا اول مه 2018 (11 اردیبهشت)، شش کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره جنوبی، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا را از اعمال تعرفه های بالاتر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا که قرار است از روز جمعه اعمال شود، معاف کرد. تصمیم جدید آمریکا شامل اعمال تعرفه 25 درصد برای واردات فولاد و 10 درصد برای واردات آلومینیوم به آمریکا است که به نوشته رویترز عمدتا کنترل واردات از چین را هدف قرار می دهد. کاخ سفید به نقل از بیانیه ترامپ از تصمیم ترامپ برای معاف کردن موقت این کشورها خبر داده و نوشت: کشورهایی که در فهرست تعرفه های جدید آمریکا قرار ندارند، می توانند با واشنگتن درباره چگونگی رفع نگرانی های امنیت ملی آمریکا در نتیجه واردات فولاد از کشورشان مذاکره کنند. پیشتر، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هشدار داده بود در صورتی که آمریکا واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا را از اعمال این تعرفه های معاف نکند، اتحادیه اروپا قاطعانه به آن واکنش نشان خواهد داد. کمیسیون اروپا هم پیشنهاد داد اگر تعرفه های آمریکا علیه این نهاد اعمال شود، این کمیسیون آمریکا را در سازمان جهانی تجارت به چالش خواهد کشید.

زمان آغاز خرید تضمینی گندم

هر ساله وزارت جهاد کشاورزی گندم تولید شده توسط کشاورزان را در قالب قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، از گندمکاران به صورت تضمینی و براساس نرخ‌های تعیین شده خریداری می‌کند که البته امسال با وجود آغاز شدن فصل خرید، هنوز نرخی برای این محصولات تصویب و ابلاغ نشده است که تاخیر بی‌سابقه‌ای در این دولت به شمار می‌رود. البته یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گفت: خرید تضمینی گندم از اوایل هفته از منطقه سرباز استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و با وجود آنکه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هنوز تصویب و ابلاغ نشده است جای هیچگونه نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد چراکه دستورعمل‌های خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به همه مناطق کشور ابلاغ شده است. وی افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شود که هم اکنون همه مراکز خرید در سراسر کشور آماده هستند تا تولید کشاورزان را به نرخ تضمینی سال زراعی گذشته (۱۳۹۵ - ۱۳۹۶) از کشاورزان به صورت علی‌الحساب خریداری کنند و مابقی بهای محصول آنها پس از ابلاغ نرخ‌های تضمینی امسال به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

سفارت چین در واشنگتن: جنگ تجاری با آمریکا را تا پایان ادامه می‌دهیم

پس از امضای سندی از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه ها و محدودیت های جدید تجاری علیه چین، سفیر این کشور در واشنگتن گفت: پکن جنگ تجاری را تا پایان ادامه می دهد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه (به وقت واشنگتن) سندی امضا کرد که تعرفه های جدیدی برای کالاهای چینی به ارزش 60 میلیارد دلار و همچنین محدودیت های تجاری جدید علیه این کشور اعمال می کند. سفارت چین در واشنگتن در بیانیه ای که در تارنمای رسمی خود منتشر کرد، این تصمیم ترامپ را «اقدام یکجانبه حمایتگرایانه» توصیف کرده و نارضایتی و مخالفت شدید پکن را با آن اعلام کرد. در این بیانیه با تاکید بر اینکه چین خواهان جنگ تجاری نیست، تصریح شده است: اما اگر جنگی تجاری از سوی آمریکا آغاز شود، چین برای دفاع از منافع مشروع خود تا پایان خواهد جنگید.

گرانی و ارزانی مواد خوراکی در آخرین هفته ۹۶

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خُرده فروشی برخی از مواد خوراکی درتهران رادر هفته منتهی به ۲۵اسفند ماه اعلام کرد که طی آن قیمت ۵گروه از جمله مرغ،تخم مرغ وگوشت قرمز افزایش یافت. براساس اعلام بانک مرکزی قیمت خُرده فروشی گروه‌های لبنیات، برنج، قند و شکر، چای و روغن نباتی در هفته منتهی به بیست و پنجم اسفندماه نسبت به هفته قبل از آن ثابت بود. همچنین قیمت خُرده فروشی گروه‌های تخم مرغ ۶.۴ درصد، حبوب ۰.۹ درصد، گوشت قرمز ۰.۲ درصد، میوه‌های تازه ۲.۲ درصد و گوشت مرغ ۱.۴ درصد در مدت مشابه افزایش و قیمت گروه سبزی‌های تازه ۰.۷ درصد کاهش داشته است. جزئیات بیشتر

رشد ۱۰ درصدی معاملات مسکن تهران در سال ۹۶

آمار به دست آمده از اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد در سال 1396 بالغ بر 221 هزار و 441 قرارداد خرید و فروش در شهر تهران امضا شده که نسبت به سال قبل از آن 10 درصد افزایش یافته است. به نقل از اتحادیه املاک، قراردادهای اجاره در شهر تهران اما با کاهش رو به رو بوده است. تعداد 190 هزار و 401 اجاره‌نامه طی سال 1396 در شهر تهران امضا شده که از افت 17 درصدی نسبت به سال 1395 حکایت دارد.آمار کل کشور نیز حاکی از آن است که 652 هزار و 473 مورد خرید و فروش مسکن طی سال 1396 در کل کشور انجام شده که نیم درصد نسبت به سال 1395 افزایش نشان می‌دهد. همچنین 630 هزار و 235 قرارداد اجاره طی سال 1396 در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به سال قبل از آن 14 درصد کاهش یافته است.

جدیدترین اقدام ونزوئلا در پی تداوم بحران اقتصادی و تورم افسار گسیخته

رئیس جمهوری ونزوئلا در پی تداوم بحران اقتصادی و تورم افسار گسیخته، دستور حذف 3 صفر از واحد پول ملی این کشور را صادر کرد. به نقل از رویترز، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا دستور ارزش گذاری مجدد پول ملی این کشور را صادر کرد. خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی به نقل از مجلس قانون گذاری ونزوئلا مدعی شده بود که نرخ تورم در این کشور به بیش از 4000 درصد رسیده است. تورم در ونزوئلا به حدی بالاست که هر 35 روز یکبار قیمت ها تغییر می کند. ونزوئلا پس از کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی شدیدی از جمله کمبود مواد غذایی، دارو و تورم افسار گسیخته دست به گریبان است که در نتیجه آن، اعتراض های گسترده‌ای علیه دولت این کشور روی داده است.

کره جنوبی تجارت با ارزهای رمزنگار را قانونی می کند

رگولاتورهای مالی کره جنوبی اعلام کردند که با نظارت بر روی حساب های بانکی افراد که قصد تجارت با ارزهای رمزنگار را دارند، بکارگیری ارزهای مجازی در این کشور قانومند می شود. به نقل از یانهاپ، رگولاتورهای مالی کره جنوبی تحقیقاتی را بر روی بانک های داخلی این کشور بمنظور تطبیق قوانین ضد پولشویی آنها برای انجام عملیات بانکی با صرافی های ارز رمزنگار انجام خواهند داد. همچنین واحد اطلاعات مالی کره جنوبی و کمیسیون نظارتی مالی این کشور از ماه آینده میلادی اقدام به وارسی حساب های صرافی های ارز رمزنگار در بانک های کره ای را شروع می کنند. البته در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی هم کمیسیون نظارتی مالی کره جنوبی اعلام کرده بود که هر گونه تجارت ارز رمزنگار را بصورت ناشناخته ممنوع خواهد کرد و برای تجارت با ارز رمزنگار نیاز به حساب تجار در صرافی های ارز رمزنگار است که مرتبط با حساب های بانکی آنها و با اسامی واقعی باشد. در همین حال «کیم دانگ یئان»، وزیر دارایی کره جنوبی بار دیگر تایید کرد که دولت این کشور بازار ارزهای رمزنگار را ممنوع یا سرکوب نخواهد کرد. بر پایه این گزارش پیش از این در ششم ماه جاری میلادی، دولت کره جنوبی مقامات رسمی این کشور را از نگهداری و تجارت با ارزهای رمزنگار را بر اساس قانونی کارمندان کشوری ممنوع کرده بود. /ایبنا

خروج بیش از ۳ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۹۶، نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار و ۹۵۰ تن آدامس از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم آدامس، بالغ بر ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۶۸۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۹۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۶ آدامس از کشور‌های ایتالیا، ترکیه، امارت متحده، روسیه، هنگ کنگ، سوئیس وارد ایران شده است. در بین کشور‌های ذکر شده امارات با صادرات بیش از ۶۷ تن انواع آدامس به کشور اولین و بزرگترین صادرکننده این محصول به شمار می‌رود که درآمد ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۸۳ دلاری را نصیب خود کرده است. /میزان

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
واردات آدامس و مربا و ... شرم آور است، ما ملت بزرگی هستیم، نفت بفروشیم که آدامس و مربا و آب معدنی وارد کنیم!!!
واردات اینها بایستی ممنوع شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
هرچند ارز از مملگت خارج می شود ولی باید اجازه رقابت بین تولید کننده داخلی و خارجی را فراهم کرد. از واردات ادامس متاسفم ولی با آن موافقم
از اول هم امریکا قصدش گذاشتن مالیات رو کالاهای اروپا نبود و اینا همش فیلم بود و هدف امریکا جلوگیری از ورود اجناس چینی به امریکا است . مالياتي كه رو جنس اونا ميات قيمتشو بالا ميبره و توليدات داخلي امريكا مىتونن قابل رقابت بشن با جنس وارداتي، اين كارو ما هم بايد تو ايران بكنيم و از توليدات داخلي همايت كنيم تا برا مردم شغل ايجاد بشه.
واردات بی رویه انواع کالاهای غیر ضروری و از جمله آدامس از اقدامات عملی دولت برای کمک به تولید داخلی است که همیشه پشت تریبون برای ملت گفته میشه (اقدام و عمل )
از «امتیاز تعرفه‌ای ترامپ به اتحادیه اروپا و شش کشور» تا «خروج بیش از ۳ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس» - سایت خبری تحلیلی تابناك|اخبار ایران و جهان|TABNAK
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر