بازدید 7954
۴
بر پایه نظرسنجی «تابناک» مشخص شد؛

زلزله سرپل ذهاب و قتل کودکان خردسال، تلخ‌ترین اتفاقات سال ۹۶ از نگاه مخاطبان تابناک

زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه، حادثه نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، پازل تلخی‌های فصول دیگر سال ۹۶ را تکمیل کردند و کشته و آواره شدن زلزله زدگانی که هنوز هم تعدادی از آن‌ها در چادر‌ها و کانکس‌ها زندگی می‌کنند کام مردم کشورمان را تلخ‌تر کرد. حوادث اعتراضات خیابانی و نا آرامی‌های دی ماه ۹۶ نیز از اتفاقاتی بود که مدتی تعدادی از شهر‌های کشور را ملتهب کرد و تعدادی از هموطنانمان در این اتفاقات جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۷۸۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 24 March 2018

سال ۹۶ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش گذشت و اکنون در نخستین روز‌های ۹۷ قرار داریم. سایت تابناک در واپسین روز‌های سال گذشته طی چندین نظرسنجی، دیدگاه های مخاطبان خود را درباره موضوعاتی مختلف از جمله تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و اتفاقات سال ۹۶، خبرسازترین شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی، فرهنگی و ورزشی و نیز مهمترین نگرانی آن‌ها در ابتدای سال ۹۷ جویا شد؛ که در چند خبر نتایج و حاشیه نوشتی بر آن‌ها منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ سال ۹۶ سالی پر از حوادث و اتفاقات تلخ و ناگوار برای مردم ایران بود؛ هرچند اتفاقات همواره در هر کشور و هر بازه زمانی رخ می‌دهند، توالی و تنوع اتفاقات و حوادث سال گذشته ـ که از یک سو منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شد و از سوی دیگر، در پاره‌ای موارد مدیریت بحران، رسیدگی به بازماندگان و میزان آمادگی ما در برابر حوادث اعم از مخاطرات طبیعی و سوانح انسان ساز را به چالش کشید؛ حوادثی که به نظر می‌رسد عبرت‌های مناسب از آن‌ها گرفته نمی‌شود و جز روز‌های ابتدایی رخ دادن آن که توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را با خود همراه می‌کند، پس از گذشت چند ماه به بوته فراموشی سپرده شده و مشمول مرور زمان می‌شود.

زلزله خراسان و سیل آذربایجان اولین اتفاقات تلخ سال ۹۶ بودند که در بهار آن سال آغازی پر مخاطره با بلایای طبیعی را رقم زدند. اتفاقاتی که بعد‌ها مشابه آن‌ها با وسعت و تعداد تلفات زیاد جانی و مالی برای مردم نقاط مختلف کشور تکرار شد. حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر گلستان که منجر به کشته شدن تعدادی از کارگران معدن شد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری احساسات عمومی را جریحه دار کرد و بعد‌ها حوادث تروریستی داعش در تهران که منجر به کشته شدن تعدادی از مراجعین به مجلس شورای اسلامی و اعضای یگان حفاظت مجلس شد نیز بهار پرحادثه‌ای را برای سال ۹۶ رقم زد.

تابستان ۹۶ با انتشار اخبار تلخی که حاکی از گم شدن کودکان خردسال و چند روز بعد انتشار خبر‌هایی مبنی بر قتل و در برخی موارد جنایت همراه با آزار جنسی کودکان خردسال از آتنا گرفته تا بنیتا و اهورا منتشر شد. آن روز‌ها رسانه‌های رسمی و صفحات کاربران مشهور و غیر مشهور در شبکه‌های اجتماعی پر بود از گزارش‌ها و واکنش‌های مردم به این اتفاقات تلخ؛ خبر‌هایی که روز‌های تابستان سال گذشته را به روز‌های ناگوار کودکان تبدیل می‌کرد.

زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه، حادثه نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران – یاسوج پازل تلخی‌های فصول دیگر سال ۹۶ را تکمیل کردند و کشته و آواره شدن زلزله زدگانی که هنوز هم تعدادی از آن‌ها در چادر‌ها و کانکس‌ها زندگی می‌کنند، کام مردم کشورمان را تلخ‌تر کرد. حوادث اعتراضات خیابانی و نا آرامی‌های دی ماه ۹۶ نیز از اتفاقاتی بود که مدتی تعدادی از شهر‌های کشور را ملتهب کرد و تعدادی از هموطنانمان در این اتفاقات جان خود را از دست دادند؛ هرچند به فراخور حساسیت افکار عمومی و نوع خبررسانی حوادث مختلف حساسیت مردم و افکار عمومی در قبال این حوادث از درجه‌های متفاوتی برخوردار بود، سایت تابناک با گنجاندن هفت گزینه از بین حوادث تلخ و ناگوار سال ۹۶ از مخاطبان خود پرسید، به نظر شما کدام مورد تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۶ بود؟

زلزله سرپل ذهاب و قتل کودکان خردسال، تلخ‌ترین اتفاقات سال ۹۶ از نگاه مخاطبان تابناک

۱۵۲۴۹ تن از مخاطبان «تابناک» در این نظرسنجی شرکت کردند و یکی از هفت گزینه حادثه معدن زغال‌سنگ زمستان یورت، حادثه نفتکش سانچی، حوادث تروریستی تهران، زلزله سرپل ذهاب، سقوط هواپیمای ای‌تی آر تهران-یاسوج، قتل کودکان خردسال (آتنا، بنیتا، اهورا و...) و ناآرامی‌های دی ماه را به عنوان تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۶ برگزیدند.

از میان این شرکت کنندگان، بیشترین تعداد و نزدیک به نیمی از آن‌ها با حدود ۴۲.۴۶ درصد، زلزله سرپل ذهاب را تلخ‌ترین حادثه سال انتخاب کردند، که نشان می‌دهد احتمالا به خاطر حجم بالای تخریب و شمار کشته شدگان این حادثه و طولانی شدن وضعیت بحرانی در مناطق زلزله زده، این اتفاق از دید مخاطبان تابناک تلخ‌ترین اتفاق سال محسوب می‌شود.

دومین فراوانی آرا در انتخاب تلخ‌ترین اتفاق سال هم با ۲۱.۵ درصد مربوط به قتل کودکان خردسال (آتنا، بینتا، اهورا و ..) است که نشان دهنده حساسیت بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی به مقوله کودک آزاری و جنایت علیه کودکان نسبت به سایر موارد از جمله حوادثی از قبیل: حوادث تروریستی، سانحه نفتکش سانچی، سقوط هواپیما، حادثه معدن زمستان یورت و نا آرامی‌های دی ماه است.

حادثه نفتکش سانچی و نا آرامی‌های دیماه نیز با آرایی نزدیک به هم یعنی ۱۰.۷۶ و ۱۰.۰۴درصد به ترتیب از دیگر حوادث تلخ از دید مخاطبان «تابناک» محسوب شده اند.

حادثه معدن زمستان یورت گلستان و حوادث تروریستی تهران نیز با ۵.۰۶ درصد و ۲.۹۳ درصد کمترین آرا را در انتخاب تلخ‌ترین حوادث سال ۹۶ از دید شرکت کنندگان در نظرسنجی داشتند. با توجه به فاصله زمانی این دو حادثه دور از ذهن نیست دور شدن زمانی از برخی اتفاقات تلخ، اولویت انتخاب آن‌ها توسط شرکت کنندگان در نظرسنجی را نسبت به حوادثی با وسعت بیشتر و قربانیان بیشتر در زمانی نزدیک‌تر به انجام نظرسنجی منتفی می‌کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
زلزله یک اتفاق طبیعی است که انسان ها نقش چندانی در آن ندارند ولی در شش مورد دیگر انسان ها عامل اصلی حادثه بودند و مقایسه زلزله با دیگر موارد اشتباه بود
واقعا که وقتی با کلمات نظر سنجی رو مهندسی می کنید
نظر سنجی نتانیاهو چی شد!!!!؟؟؟؟
نا آرامی دیماه؟؟؟؟حادثه تلخ؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر