بازدید 7290
دانشگاه شهید بهشتی در سالی که گذشت؛

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادی

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 24 March 2018

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادیسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

دانشگاه شهید بهشتی از آن دست دانشگاه هایی است که به دلیل تمرکز محیط دانشگاهی و نیز جمعیت زیاد دانشجویی همواره کانون تحولات و محور بسیاری از فعالیت های دانشجویی بوده است که این دانشگاه را در زمینه های مختلف به یکی از مهم ترین دانشگاه های کشور بدل کرده است.

با توجه به اینکه از سال 1391 آیین نامه از سویی وزارت علوم مبنی بر اعمال محدودیت برای دانشجویان سنواتی از ورودی های سال 93 به بعد صادر شده است و از سال تحصیلی آینده اولین گروه از دانشجویان کارشناسی و دکتری را شامل می شود، در دانشگاه بهشتی اعتراضات گسترده ای به این موضوع در ماه پایانی سال 96 رقم خورد.

دانشجویان کارشناسی این دانشگاه که وروی 93 و بعد از آن هستند، ادعا می کنن مسئولین پیشتر از وجود چنین آیین نامه و محدودیتی آنها را با خبر نکرده بودند و حالا در ترم آخر سال چهارمی ها با اطلاعیه ای که صادر کرده اند، آنها را ملزم به پایان تحصیل در 4 ترم کرده اند که مورد پسند و رضایت آنها نیست؛ اعتراضات این دانشجویان تا کنون به نتیجه مشخصی نرسیده و ریاست دانشگاه توجه چندانی به مشکلات آنها نکرده است.

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادی

در جریان اعتراضات دانشجویی که هم پا با اعتراضات خارج از دانشگاه در دی ماه و بهمن ماه سال 96 رخ داد، بسیاری از دانشجویان و فعالان صنفی این دانشگاه نیز بازداشت و مورد بازجویی مأموران امنیتی قرار گرفتند؛ بازداشت هایی که در نهایت به حکم انضباطی نیز کشیده شد و در میان انفعال مسئولان ارشد دانشگاه به صدور حکم نیز منجر شد.

از جمله این افراد می توان به داود نعمتی دانشجویی علوم پزشکی شهید بهشتی و نماینده دانشجویان در پیگیری مطالبات دانشجویی اشاره کرد که تنها به دلیل پیگیری مشکلات صنفی دو سال از ادامه تحصیل محروم شد. البته در این مسیر او تنها نبود و چهار دانشجوی دیگر نیز در این جریانات هر کدام به یک سال محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

همزمان با آتش سوزی در ساختمان وزارت نیرو در میدان ولی عصر (عج) که اطفای حریق آن چند روز به طول انجامید، یکی از خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در مجاورت با این ساختمان بود با سرعت عمل دانشجویان و مسئولان و برای حفظ امنیت جانی ساکنین تخلیه شد و در جریان این آتش سوزی با رعایت نکات ضروری خسارت ندید.

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادی

همزمان با بارش شدید برف در بهمن ماه سال 96 و با توجه به موقعیت برف گیر دانشگاه شهید بهشتی در شمال تهران و نیز خیابان های پر شیب دانشگاه، محدودیت های فراوانی در تردد وسیله نقلیه و عابر پیاده در محوطه دانشگاه برای چند روز ایجاد شد که این مسئله در نهایت با تلاش مأموران خدماتی و گذر زمان حل شد.

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادی

زلزله تهران و خروج گسترده دانشجویان از ساختمان های مسکونی به محوطه دانشگاه و اسکان آنها در سالن های ورزشی و نیز مسجد دانشگاه از دیگر موضوعاتی بود که در این دانشگاه همانند دیگر دانشگاه های تهران رقم خورد و برای چن روز نگرانی و التهاب را به محیط های خوابگاهی دانشگاه وارد کرد.

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادی

دی ماه سال 96، اعتراضات گسترده دانشجویان بهشتی را به شهریه ای شدن واحدهای درسی برای دانشجویان روزانه و محدودیت های موجود برای دانشجویان سنواتی را به همراه داشت؛ اعتراضاتی که دامنه آن آرام آرام گسترش یافت و از موضوعات صنفی آموزشی به مسائل سیاسی نیز رسید.

آبان ماه سال 96 و در رابطه با چرایی دریافت شهریه از دانشجویان روزانه و نیز گرایش شدید دانشگاه شهید بهشتی به موضوع پردیس و نیز دانشجوی پولی، رئیس این دانشگاه در سخنانی مشکلات مالی و فقر منابع را دلیل این موضوع بر شمرد و گفت دانشگاه مجبور است که از طریق آموزش کسب درآمد کند؛ سخنانی که اعتراضات دانشجویی را تشدید کرد.

از اعتراض گسترده به اخذ جریمه از دانشجویان سنواتی تا خودکشی دانشجوی المپیادی

کمک به زلزله زدگان کرمانشاهی در آبان ماه در میان دانشجویان و جامعه دانشگاهی بهشتی نیز با استقبال بسیار خوب دانشجویان رو به رو شد و منابع مالی و مادی فراوانی از سوی این دانشگاه برای کمک به مردم زلزله زده روانه غرب استان کرمانشاه شد.

آبان ماه همچنین محمد علیجانی دانشجوی المپیادی این دانشگاه که در رشته حقوق تحصیل می کرد با پرتاب خود از یکی از ساختمان های دانشگاه به پایین خودکشی کرد و عملیات امداد و نجات نیز برای زنده نگاه داشتن وی به ثمر نرسید.

در دوران و ماه هایی که بازداشت گسترده و پر شمار دانشجویان و صدور احکام سنگین برای آنها تقریباً به بیش ترین رقم خود در سال های اخیر رسیده است، رئیس دانشگاه بهشتی در سخنانی عجیب و غریب در رابطه با نوع برخورد با دانشجویان و فعالان دانشجویی به رسانه ها گفت: بسیاری از مسیرها در آموزش عالی در این چهار سال اصلاح شده است؛ خوشحالیم که دیگر با پدیده «دانشجوی ستاره‌دار» مواجه نیستیم.

تیر ماه سال 96 و در پی دستور مدیریت امور دانشجویی دانشگاه مبنی بر تخلیه یکی از ساختمان های خوابگاهی برای انجام تعمیرات و امتناع دانشجویان برای تخلیه، منجر به این شد که مسئولان آب و گاز و برق را بر روی دانشجویان قطع کنند؛ اتفاق عجیبی که مدیران گفتند از قبل در این باره هشدار داده اند و دانشجویان نیز گفتند ساختمان جایگزین که می گویند به آن بروید فاقد امکانات مناسب برای زندگی است.

انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و جریان رقابت های انتخاباتی که به صف آرایی هواداران نامزدهای مختلف در دانشگاه منجر شد، دیگر تحول مهم دانشگاه بود که همراه با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در دانشگاه و سخنرانی های انتخاباتی شور و حال مضاعفی به دانشگاه بخشید؛ فرایندی که در نهایت با پیروزی هواداران دکتر روحانی پایان یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر