بازدید 7932
۹
بر پایه نظرسنجی «تابناک» مشخص شد

شکست داعش خوب‌ترین اتفاق‌ سال ۹۶ از نگاه مخاطبان تابناک

در سال ۹۶ نیز اتفاقات خوب و امیدبخشی روی داد و باعث خوشحالی مردم کشورمان شد. هرچند فراوانی و وسعت این اتفاقات نسبت به رویداد‌های تلخ کمتر بود، اما سایت تابناک با گنجاندن ۴ اتفاق خوب در نظرسنجی که در روز‌های انتهایی سال گذشته انجام داد از مخاطبان خود خواست تا خوب‌ترین اتفاق سال را از نگاه خود تعیین کنند.
کد خبر: ۷۸۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 25 March 2018

سال ۹۶ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش سپری شد و اکنون در اولین روز‌های ۹۷ قرار داریم. سایت تابناک در واپسین روز‌های سال گذشته طی چندین نظرسنجی، نظرات مخاطبان خود را درباره موضوعاتی مختلف از جمله تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و اتفاقات سال ۹۶، خبرسازترین شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی، فرهنگی و ورزشی و نیز مهمترین نگرانی آن‌ها در ابتدای سال ۹۷ جویا شد؛ که در چند خبر نتایج و حاشیه نوشتی بر آن‌ها منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک» اگرچه همواره اتفاقات خوب و بد در هر بازه زمانی و هر کشوری رخ می‌دهند و رسانه‌ها نیز توامان به مخابره آن‌ها اقدام می‌کنند، ولی به نظر می‌رسد سالی که گذشت خبر‌های خوب کمتری نسبت به خبر‌های بد داشت. با این حال در سال ۹۶ اتفاقات خوب و امیدبخشی نیز روی داد و باعث خوشحالی مردم کشورمان شد. هرچند فراوانی و وسعت این اتفاقات نسبت به رویداد‌های تلخ کمتر بود، سایت تابناک با گنجاندن ۴ اتفاق خوب در نظرسنجی که در روز‌های انتهایی سال گذشته انجام داد از مخاطبان خود خواست تا خوب‌ترین اتفاق سال را از نگاه خود تعیین کنند.

سال ۹۶ سالی بود که در بهار آن تیم ملی ایران توانست به عنوان یکی از اولین کشور‌های جهان جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را کسب کرده و با دردسر و اضطراب کمتری خود را برای حضور در جام جهانی آماده کند. تیم ملی ایران پیش روی ۵۰ هزار نفر تماشاگر و تمام رؤسای سابق فدراسیون فوتبال ایران که برای دیدن این بازی دعوت شده بودند و در حضور معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری از ساعت ۲۱:۱۵ دوشنبه ۲۲ خرداد در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف تیم ملی ازبکستان رفت و با یک بازی زیبا و منطقی با گل سردار آزمون در دقیقه ۲۲ و مهدی طارمی در دقیقه ۸۷ با نتیجه دو بر صفر تیم ملی ازبکستان را شکست داد و برای پنجمین بار و دومین بار پیاپی به جام جهانی صعود کرد. این یکی از رکورد‌های شاگردان کی روش بود، رکورد دیگر تیم ملی ایران این بود که با پیروزی در این مسابقه به آمار گل نخوردن ۱۰۱۸ دقیقه رسید. ایران پس از روسیه میزبان و برزیل، سومین تیمی بود که توانست حضور خود در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را ثبت کند.

دیگر اتفاقی که در بهار سال ۹۶ روی داد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. انتخاباتی که با شور و شوق زیادی چندین ماه فضای کشور را انتخاباتی و سیاسی کرده بود. رقابت جریان‌های سیاسی و کاندیدا‌ها و سخنرانی‌های بعضا آتشین آن‌ها در کنار مناظره‌های تلویزیونی تنور حضور مردم در انتخابات را گرم کرده بود. دو رقیب اصلی این انتخابات حسن روحانی و ابراهیم رئیسی بودند. با پایان انتخابات مجموع آرای مأخوذه ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ رأی بود که از این تعداد حسن روحانی توانست ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۶۱۶ رأی را به خود اختصاص داد، بر این اساس روحانی با کسب ۵۷ درصد از آرای مأخوذه به عنوان رئیس جمهور مردم ایران انتخاب شد. همچنین ابراهیم رئیسی سادات نیز با کسب ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رأی توانست ۳۸ درصد از مجموع آرا را به خود اختصاص دهد. مصطفی میرسلیم ۴۷۸ هزار و ۲۱۵ رأی و مصطفی هاشمی‌طبا ۲۱۵ هزار و ۴۵۰ رأی را به خود اختصاص دادند. به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان رئیس دولت دوازدهم، جمعی از هواداران او با حضور در میادین سطح شهر‌های مختلف ایران به برگزاری جشن پیروزی پرداختند. در منطقه آشفته خاورمیانه برگزاری آرام انتخابات در جوار کشور‌هایی که درگیر نبرد با داعش بودند و حوادث تروریستی را تجربه می‌کردند. برگزاری این انتخابات بزرگ می‌توانست به عنوان یکی از گزینه‌های اتفاق خوب سال محسوب شود.

در تابستان ۹۶ سردار سلیمانی خبر از شکست قریب الوقوع داعش داده بود و پس از چندین سال ایجاد وحشت و ترویج خشونت داعش در کشور‌های همسابه ایران در ۳۰ آبان ۹۶ سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، پایان سیطره شجره خبیثه داعش را اعلام کرد. وی در این نامه رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و پایداری ملت، دولت، ارتش و نیرو‌های مردمی عراق و سوریه و مجاهدین و شهدای مدافع حرم از دیگر کشور‌های اسلامی را عامل پیروزی جبهه مقاومت در برابر داعش دانست. شکست داعش در عراق و سوریه نه تنها برای ایرانیان که برای مسلمانان و غیر مسلمانان سایر مناطق جهان نیز خبر خوبی بود که بازتاب‌های فراوانی به همراه داشت.

اما در کشوری مثل ایران که میانگین بارش‌ها کاهش نگران کننده ای را نشان می‌داد و کلانشهر‌های آن درگیر با آلودگی هوا بود و در مناطقی از آن ریزگرد‌ها اتراق کرده بود، بارش‌های زمستانه بهمن ماه اتفاقی بود برای چند روز پیاپی بخش‌های بزرگی از کشور را در بر گرفت. بارش‌هایی که در برخی شهر‌ها از جمله تهران کم سابقه معرفی شد. خیلی از متولدین دهه هفتاد و هشتاد هرگز چنین برفی را در تهران به یاد نمی‌آوردند. به گزارش سارمان هواشناسی در ایستگاه مهرآباد  که سابقه ثبت اطلاعات بارشی طی ۶۰ سال گذشته را دارد، آخرین عددی که از بیشترین عمق برف در تهران ثبت شده ۴۰ سانتیمتر و مربوط به سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۱) بوده است. بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه مهرآباد، طی بارش برف زمستان امسال، عمق برف تهران ۲۳ سانتیمتر بود. در سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۲) نیز بارش ۲۳ سانتیمتری در تهران ثبت شد. طی روز‌های اخیر ۱۹ میلی‌متر به بارش تهران اضافه شد که این میزان افزایش بارش، ۱۹ درصد نسبت به بلندمدت و ۱۳ درصد هم نسبت به سال گذشته اوضاع را بهتر کرده است.

بارش کم سابقه برف و شکست داعش خوب‌ترین اتفاق‌های سال ۹۶ از نگاه مخاطبان تابناک

چهار اتفاق با گزینه‌های صعود ایران به جام جهانی فوتبال روسیه، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، شکست داعش در سوریه و عراق و بارش کم سابقه برف در برخی شهر‌ها در معرض انتخاب مخاطبان تابناک قرار گرفت. در این نظرسنجی ۱۳۷۱۴ تن شرکت کردند و از دید ۳۴.۵۵ درصد شرکت کنندگان، بارش کم سابقه برف در برخی شهر‌ها  به عنوان خوب‌ترین اتفاق سال ۹۶ انتخاب شد. به نظر می‌رسد جبران بخشی از کمبود آب و کاهش بارش‌ها در کنار پاک شدن هوای تعدادی از کلانشهر‌ها و خوشحالی کشاورزان و باغداران از دلایل  این انتخاب مخاطبان تابناک  باشد.

دومین اتفاق خوبی که توانست بعد از بارش برف بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد گزینه شکست داعش در سوریه و عراق بود. ۲۹.۷۲ درصد از مخاطبان تابناک شکست داعش پس از سال‌ها ایجاد ناامنی در سوریه و عراق و عملیات‌های تروریستی مختلف در کشور‌های جهان را اتفاق خوب سال ۹۶ دانستند.
صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با ۲۲.۸۸ درصد آرا سومین انتخاب مخاطبان تابناک از لحاظ فراوانی رای برای خوب‌ترین اتقاق سال ۹۶ بود. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با اختصاص ۱۲.۸۵ درصد آرای شرکت کنندگان در این نظر سنجی به عنوان چهارمین اتفاق خوب سال گذشته انتخاب شد.
با این حساب مخاطبان تابناک، در بین گزینه‌های سیاسی، ورزشی و بین المللی یک گزینه اقلیمی یعنی بارش برف‌های زمستانه را به عنوان خوب‌ترین اتفاق سال برگزیدند. هرچند شکست داعش نیز با اختلافی نه چندان زیاد دومین گزینه‌ای است که از نگاه شرکت کنندگان در این نظرسنجی اتفاق خوب سال محسوب می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
نمودار شما بارش برف بهترین واقعه سال است. 68 درصد مردم اصلا توجهی به داعش نکرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
مگه میشه 68 درصد مردم به شکست داعش توجه نکرده باشن!!!؟؟؟ بهتره بگیم به عنوان بهترین اتفاق مورد نظرشون نبوده وگرنه فکر کنم نه تنها ایران بقیه کشورها هم از اون به عنوان یک اتفاق مهم یاد کنن
تیتر شما با نتیجه نظرسنجی همخوانی ندارد. اگر قرار بود گزینه دوم رو تیتر کنید چرا نظرسنجی برگزار کردید؟ از ابتدا گزینه دوم رو به عنوان انتخاب مردم بدون نظرسنجی میگذاشتید به عنوان تیتر!
تابی خوبی؟
طبق نموداری که خودت کشیدی » بارش کم سابقه برف در برخی شهرها« بهترین اتفاق سال 96 بوده ها نه شکست داعش!!!!!
چرا تيتر اشتباه زديد؟؟؟!!!!!!!
بارش برف رو نمبینی تیتر میزنی !
مخاطبان تابناک؟در تضاده به نظر سنجی قبلیتون که حوادث تروریستی تهران فقط2درصد رای آورده.مثل اینکه بارش باران اول بود.
سی سال سن دارم و در طول این سی سال خیلی به ندرت اتفاقات و خبر های خوب در ایران شنیدم ، از وقتی به یاد دارم فقط خبرهای تلخ، گرانی ، بیکاری ، تورم، ناعدالتی،
به اطلاع می رسانم داعش یک تفکر و ایدوئولوژی هست از قدیم الایام بوده و در آینده هم هست ولی با نام های متعدد و در لباس های گوناگون . اگر داعش از بین رفته پس تو سوریه چرا جنگه ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان