بازدید 4442
اقتصاد در گذر زمان

از آغاز جلوکشیدن ساعت برای صرفه جویی در برق تا آزادی عمل جیمی کارتر به بانک های آمریکایی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۸۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 31 March 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 فروردین  1297 (1918)، جلو كشيدن ساعت به منظور صرفه جويي در مصرف برق (دي لايت سيوينگ) از اين روز در سال 1297 در آمريكا به اجرا درآمد. در سال 2007 تغييراتي در آغاز و پايان آن بعمل آمد و در مارس سال 2008 اعلام شد با محاسباتي که بعمل آمده است؛ اين پيش و پس کشيدن عقربه ساعت تاثير چشمگيري در صرفه جويي در مصرف برق نداشته است.

11 فروردین 1304، براي اولين بار در كشور تقويم رسمي برپايه هجري شمسي برقرار شد. تا آن تاريخ تقويم كشور براساس هجري قمري بود.

11 فروردین 1358، مرحله دوم رفراندوم تعيين هويت سياسي آينده نظام حاكم بر ايران آغاز شد.

11 فروردین 1359 (1980)، جيمي كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا سيستم بانكي اين كشور را «دي رگيوليت» كرد و به بانكها در تعيين نرخ بهره خود و تعيين شرايط معامله آزادي عمل داد. در سال 2007 معلوم شد که اين آزادي عمل سرانجام کشور آمریکا را وارد بحران اقتصادي ساخته زيرا که تسهيلات برخي از بانکها در دادن وام و عدم توانايي مديون به رد دين و اقساط آن مخصوصا در معاملات مستغلات مسئله ساز شده و ميليون ها خانه و آپارتمان در آمريکا به مالکيت بانکها درآمده و در معرض حراج قرار گرفته و قيمت ها را شديدا پايين برده که دودش به چشم بانکها رفته است. شوراي پول آمريکا درصدد چاره جويي برآمد و در مدتي کوتاه چند بار نرخ بهره «پايه» را - نرخي که با آن بانکهاي مرکزي 12 گانه پول در اختيار بانکهاي ديگر قرار مي دهند پايين آورد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و سایت روزنامک

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان