بازدید 17725
گذار دردناک مرزنشینان از «کولبری» به «پیله‌وری»؛

مرزنشینان سفره خالی‌شان را در خیابان پهن کردند! +تصویر

جراحی بدون داروی بیهوشی یا سر کننده؛ این حال و روز اهالی بانه و شهر‌های مجاور است که سخت‌ترین روز‌های عمرشان در یک دهه اخیر را پشت سر می‌گذارند؛ روزهایی که قرار بود خوش شود اما فعلا این گونه نشده و به غایت تلخ است.
کد خبر: ۷۹۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 16 April 2018
جراحی بدون داروی بیهوشی یا سر کننده؛ این حال و روز اهالی بانه و شهر‌های مجاور است که سخت‌ترین روز‌های عمرشان در یک دهه اخیر را پشت سر می‌گذارند.
 
به گزارش «تابناک»؛ از شهریور ماه سال گذشته که خبر رسید دو کولبر بانه‌ای به ضرب گلوله هنگ مرزی جان باخته‌اند و پیرو آن اوضاع منطقه پیچیدگی‌هایی پیدا کرد، همه چیز تغییر یافت؛ تغییراتی وسیع که فعلا سهم مردم منطقه از آن، تنها اوضاع وخیم اقتصادی است که مشخص نیست تا کی ادامه خواهد یافت!
 
تغییرات آنقدر وسیع بود که تقریبا کسی نتوانسته با آن کنار بیاید. از بسته شدن مرز‌ها و برچیدن بساط کولبری گرفته تا نام نویسی در سامانه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای گرفتن کارت پیله‌وری که البته شامل همه مرزنشینان نمی‌شود و شرایط و ضوابطی خاص و ویژه دارد؛ سازوکاری که قرار است، همه چیز را در مرز‌های غربی کشورمان دیگرگون کند.
 
آن گونه که مسئولان می‌گویند، هیأت وزیران به پایان کولبری رأی داده و به جای آن، اقداماتی از قبیل: تجمیع بازارچه‌های مرزی و اعطای سهمیه به مرزنشینان در دستور کار قرار گرفته تا به جای کولبری در کوه‌ها و دره ها، جابجایی کالا‌ها از مرز‌های قانونی در دستور کار قرار گیرد و همه چیز به مانند همه مرز‌های عادی میان کشور‌ها شود. با این ملاحظه که برای مرزنشینان امتیازی ویژه در نظر گرفته شده است.
 

مرزنشینان سفره خالی‌شان را در خیابان پهن کردند! +تصویر

امتیازی از جنس معافیت ۵۰۰ هزار تومانی در هر ماه برای آن‌هایی که در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز‌ها ساکنند. مرزنشینانی که به مانند مسافران اجناس خود را از مرز عبور می‌دهند و تنها تا سقف ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان از پرداخت عوارض گمرکی معافند، نه اینکه از گذرگاه‌های مرزی عبور کنند و جانشان در معرض خطر باشد و به نوعی قاچاقچی محسوب شوند.

طرحی که پیله‌وری نامیده می‌شود و آن گونه که مسئولان مدعی هستند، عامل آن، تصمیم دولتمردان عراقی بوده است. به این صورت که عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند بسیاری از نقاط مرزی کشورشان با ایران را ببندند و از بازرگانان و تجار عراقی خواسته اند که از هر گونه تبادلی در نقاط مرزی تایید نشده خودداری نمایند. تصمیمی که پیرو آن دولتمردان کشورمان، طرح پیله وری را به اجرا گذارده اند؛ هرچند آنچه این روز‌ها در مناطق مرزی غرب کشورمان جریان دارد، چیزی جز تعطیلی نیست!

تعطیلی هرگونه تبادل که موجب شده بازارچه‌های مرزی به وضع وخیمی درآیند. از جمله بازارچه مرزی شهر بانه که شهرتی فراگیر در کشورمان داشت و حالا در سایه تعطیلی کولبری، به حال و روز ناخوشی مبتلا شده است. آنقدر ناخوش که کسبه این بازارچه‌ها تا کنون در چند نوبت تجمعات و اقداماتی تدارک دیده و کوشیده‌اند به این وسیله، صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

از جمله اعتراض ساعاتی پیش ایشان که متفاوت بود و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی یافت؛ اعتراضی از جنس پهن کردن سفره‌ای بلند وسط یکی از معابر شهر که نشان می‌داد در سایه برچیدن بساط کولبری و دایر نشدن طرح پیله وری، سهم ایشان از روزگار چیزی جز سفره خالی نبوده است؛ سفره خالی‌ که اگر به چشم مسئولان بیاید، ممکن است تدابیری برای تغییر در اوضاع در دستور کار قرار گیرد.

سفره خالی مردمانی که توانسته‌اند به مدد کولبری برای خود بازاری مشهور در کشورمان رقم بزنند که هر ساله شمار زیادی از هموطنانمان را روانه این دیار می‌کرد و مهاجرت برخی از اهالی شهر‌های دور و نزدیک به آن دیار را موجب شده بود، اما به جای آنکه موجب ارتقای این شهر و شهرستان به منطقه آزاد اقتصادی و تجاری شود، به تصمیماتی منجر شد که مدتی است نان ایشان را به کل آجر و زندگی شان را مختل کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۵۳
دولت > است دیگر !!!
مرزهای دریایی وخشکی استان سیستان وبلوچستان مال تجار بزرگ تهرانی است و مرزنشینان بلوچ هیچ حقی در تجارت مرز ندارند وناچارا برای کار به استانهای دیگر میروند

اولا بنادر ازاد برای مردم عادی ازاد نیست دوما مرزهای خاکی هم مال نور چشمی های تهرانی است
پاسخ ها
زرشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
آخه یطوری مینویسی تهرانی آدم فکر میکنه مردم تهرانن این بنده خداها که شما میگید خودشون از شهرهای دیگه اومدن میگن ما تهرانی هستیم..........
علی برکت الله
با تبدیل کولبری توسط دولت به پیله وری درآمد قاچاقچیان بزرگ و دلالان کم شده و درآمد کولبران واقعی افزایش یافته است . از دولت محترم سپاسگزار هستیم چون قاچاقچیان بانه ضربه مهلکی رو به اقتصاد کردستان وارد کردند هیچ تولیدی و کارخانه ای ایجاد نخواهد شد اگر قرار باشد یه قاچاقچی بزرگ با وارد نمودن هزاران تن کالا در عرض یک هفته به بهانه کولبری اقتصاد تولید محور منطقه را هدف قرار دهد.
کولبری یا قاچاق؟؟؟؟؟؟؟؟
به جای توجیه قاچاق کالا که به نام کولبران زحمتکش هست و به کام قاچاقچیان مفت خور، دولت به همت مردم مرز نشین باید شغل پایدار براشون ایجاد کنه.
به جای هزینه کرد های کلان عمرانی در کلان شهر ها که هیچ پایانی نداره این شهر های مرزی رو سر و سامان بدبن.
در منطقه ای که بهترین خاک و بارندگی را دارد چرا کشاورزی نمی کنند و اصرار به کار غیرقانونی و کولبری بدون نظارت دارند که باعث مشکلات اقتصادی و امنیتی می شود هیچ کشوری اجازه چنین کاری را نمی دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
قبل از همچین افاضاتی بهتره یه سر به منطقه بزنید اونوقت جواب سوالت رو پیدا میکنی
رضا از کردستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
بارندگی داره عزیز، اما اینجا خاک نداره!
اینجا دو متر مربع تخت یافت نمیشه، یا سنلاخیه یا جنگل بلوط!
تنها تو شرق استان کردستان میشه کشاورزی کرد، غربش یعنی مرز ایران و عراق، فقط کوه های تیز و سنگلاخه!
مردمی که قاچاق زیر زبانش مزه کرده باشد عمرا تن به کار بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
طبق معمول یه عده با قاچاقچی قاچاقچی گفتن قصد دارن صورت مساله رو پاک کنن و محرومیت اون منطقه رو تو چشم دیگران هم بی اهمیت نشون بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
بله درست میگی اما این مطلب در مورد اقازادگان و بالایا صدق میکنه نه این بندگان خدا
مرزهای غربی چرا باید استثناء باشد و مانند سایر مرزهای کشورمان نباشد!؟ مگر همسایه غربی مان کشور ژاپن یا چین هست که اجناس در آنجا ارزانتر باشد و بدون گمرگ هم وارد کشور شود!؟
بایستی همه در مقابل قوانیت و مقررات یکسان باشند. اگر هم برای مرز نشینان عزیز تسهیلاتی اندیشده شده بایستی برای همه مرزنشینان یکسان باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
به علت جمعیت جوان و زیاد اون منطقه و نبودن هیچ شغل دیگه ای حتی کارگری ساختمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
بعضی از نظرات مثل این بیشتر از اینکه منطقی باشه بوی قوم گرایی و نژادی میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
والا بخدا خراسان و سیستان بلوچستان هم امار بیکاریش بالاست
قاچاق عامل اصلی بیکاری و رکود تولید در کشور است، لطفا اشک تمساح نریزید. بسیاری از روستاهای مرکزی ایران که حتی یک صدم منابع آبی و طبیعی آنجا را ندارند. بدون قاچاق چطور زندگی می کنند. چرا یک عده با اشکال عوام فریبانه و تحت عنوان کولبری و حمایت از حاشیه نشین به دنبال حفظ قاچاق و رونق آن هستند. اتفاقا به دشت باید به هر شکلی از قاچاق به کشور مبارزه شود تا تولید و اشتغال در کشور رونق بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
مطمئنی روستاییان مرکز کشور گرفتار بیکاری نیستن؟؟ لطفا شما هم برای به اصطلاح تولید کشور اشک تمساح نریز که این کار حتی به دولت هم نیومده چه برسه به شما!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
برای اینکه روستاییان مرکزی حمایت و پشتیبانی دولت های مختلف از اول انقلاب دارن و قومیت های مرزنشین مثل کورد و بلوچ و عرب و... ازین حمایت برخوردار نیستن ....
بعد تحلیل کنید چراامریکا به سوریه حمله کرده چراعربستان کینه داره چرااسرائیل بافلسطین درگیره کریمه متعلق به روسیست اورپاییا انسانیت ندارن امریکاییا حیوانن.شماها که نمیتونین دقدقه اولییه مردمتونو درست کنید چجوری میخوایین اسرائیلو نابودکنید؟چجوری میخوایید ناوای امریکاروکه به بروزترین سلاحها مجهزه تودریا بزنید؟چجوری میخوایید به قبله اول مسلمونا موشک بزنید؟چجوری میخوایید ایرانو قدرت اول دنیا کنید؟شماها اول این80میلیون ایرانیی که تو کشور دارن بارنج زیاد و سخت زندگی میکننو مشکلاتشونو حل کنید قدرت اول منطقه و یا قدرت کل دنیا پیش کش.
دولت زورش به وارادات كشتي به كشتي و هواپيما به هواپيماي قلدران و گردن كلفتان آشنا نميرسه اومده گير داده به يه بازارچه دوتا شهر كوچيك كه جمع وارادات كولبريش به اندازه يه لنجه.... بابا بريد اول سراغ گردن كلفتهاي با درامدهاي هزاران ميلياردي در ماه بعد بيايد سراغ درآمدهاي ده ميليون تومني در سال
مرزها بسته بشه یه عده فریاد کوله بران بی رزق را سر می دهند.
مرزها باز بشه یه عده به خطر افتادن تولیدات ملی را فریاد می زنند.
خلاصه هر کاری بشه یک عده فریاد خواهند زد.
کار دولت درست است هر کولبر روزی یک دستگاه تلویزیون یا کولر یا ... بیاره حساب کنید ببینید چه حجم بالایی از قاچاق وارد کشور میشه شاید این عزیزان سود زیادی نصیبشون نشه ولی با این کار عمله و وسیله اون آدم مغازه داری هستند که داره سود زیادی میبره
جیب ما پول نداره ، الله اکبر / سفره ما نون نداره ، الله اکبر
مردمان بانه و مریوان هموطنانی هستند خونگرم و میهمان نواز و منصف، به امید حل این مشکل
مگر تنها راه امرار معاش جابجایی کالا از این طرف به آن طرف و از آن طرف به این طرف مرز است؟! هزاران شغل تولیدی و خدماتی دیگر هست که می تواند سفره ها را پر کند!!!
اونی که به سفره برکت می دهد تلاش است و صداقت!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
نشستی بیرون گود میگی لنگش کن. من نمیدونم چرا بعضی هیچ اطلاعی از منطقه ندارن، چرا نظر میدن؟
شما هیچی نگید سنگین‌تری
من اولین بار سال 1376 به بانه رفتم و بیشتر شبیه به یک شهرک فقیر نشین بود ولیکن در عید مبعث برای خرید کولر گازی مجددا به آن شهر سفر کردم .باور کردنی نبود چقدر پاساژهای مجلال و حتی هتل پنج ستاره دیدم و جدا بانه رشد چشمگیری کرده است . این بی انصافیست که هر خبری زردی را منتشر کردند . در همین تصویر که مشاهده می کنید بعضی از پاساژها را مشاهد می کنیم .
منتهی برای بهبودی وضع موجود باید فکر بکری کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
مرد حسابی هتل ۵ ستاره تو تهران هم به زور پیدا میشه چرا دروغ میگی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
عزیز هتل لاله بانه ۵ ستارست
پهن كردن سفره خالي اهالي محترم اين شهر علاوه بر نشانه وضع وخيم معيشتي مردم آن ديار نشان از زنگ خطري است كه بايد هرچه زودتر مسئولين بشنوند و فكر چاره كنند.

خواهشا" به همان اندازه كه مسئولين بفكر تغيير و تحولات منطقه اي هستند به همان ميزان نيز بفكر سفره مردم شريف و غيور اين خطه نيز باشند مطمئنا" مشكلات حل خواهدشد.
همون بهتر که مرزهای قاچاق بسته بشه. هرچی جنس تقلبی و بنجله از این منافذ وارد میشه. این طوری دیگه کس بیگناهی تحت عنوان کوله بر کشته نمیشه و سره از ناسره تشخیص داده میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
اون مرزهای قاچاق که ازش میگی، همون مبادی اصلی و گمرکیه. اگه نمیدونی بدون اگرم نمیخوای بدونی که هیچی
تابناک انگار تو هم با قاچاق کالا به نون و نوایی رسیده بودی و الان نونت اجر شده . تا تونستی از قاچاق و قاچاقچی حمایت کردی. تو همین بانه روزانه صدها میلیارد جنس قاچاق وارد کشور میشد . به فکر کل کشور نیستی که به فکر نون خودتی ....
سلام به همه برادران مرز نشینم . سلام دورود و تحیتی از اعماق قلبم . وقتی برادران کولبر را در تلوزیون می دیدم . سر شکسته میشدم و دلم می سوخت . ممکن است قوانین جدید بیشتر به ضرر مردم عادی باشد . ولی معلوم است که مانع قاچاق شده . دولت .حتی مردم مناطق دیگر باید کمک کنند که خانواده های مرزی در تنگنا قرار نگیرند .
قصد توجیح ندارم اما این قاچاقی که یه عده ازش دم میزنن چه حجمی از قاچاق کشور رو تشکیل میده؟؟ چرا قاچاق اینا اینقدر به چشم بعضیا میاد ولی قاچاقهای کلان تر دانه درشت ها به چشم نمیاد؟؟ اون یه عده ای که اشک تمساح میریزن برای تولید ملی مطمئن هستند که یه جای کارشون ایراد نداره؟؟
یادمه یه بی... میگفت برای حل مشکل زلزله زده های کرمانشاه بهتره مردم اون منطقه زاد و ولد نکنن!! یعنی خودشون نسل خودشونو از بین ببرن تا مشکلاتشون هم حل بشه!! این داستان قاچاقچی گفتن به کولبرها هم مثل همین حکایته... یعنی یه عده قصد دارن فقط صورت مساله رو حل کنن تا بلکه اون مشکل دیگه به چشم نیاد! جا داره حداقل تو سال جدید که به حمایت از تولید ملی مزین شده دولت تا حد امکان کارخونه و شرکت بسازه تو اون منطقه که هم از تولید ملی حمایت کرده باشه هم جلوی کولبری رو گرفته باشه و هم اینکه نشون بده برای رفع کاستی های چند دهه ی اخیر در اون منطقه عزمش جزمه....
(۱۰۰ درصد سانسور میشود ولی بازهم مینویسم )
دولت اگر زورش میرسد و خیلی هنر دارد یکی از دها اسکله غیر مجاز تعطیل کند یا جلوی قاچاق کانتینری را از کمرگ و مبادی قانونی را بگیرد البته اگر خودش شریک نیست ! اعمال قانون فقط برای بدبخت بیچاره ها است چون قانون حریف گردن کلفتها نمیشود.
حتی توی نوار غزه هم مردم مجبور نیستن برای نون شب همچین شغل خطرناکی رو انجام بدن.
اگه کولبری نکنن چیکار کنن؟ همه باید مهاجرت کنن تهران برای کارگری تو بازار؟ همین الانش هم بازار تهران پره از باربرهای همین استان مرزنشین!
با سلام.قاچاق قاچاق است چه کولبریش و چه با کشتی هیچ کشوری اجازه قاچاق نمیده به کالای خارجی.اگر میخواهید سفره خالی به اندازه ایران پهن نشه باید به فکر تولید و صادرات بود و کار وتلاش وزحمت کشیدن فرهنگ غالب کشور باشد.البته قاچاق راه پرسود و کلانی است برا بعضی ها و به همین راحتی مزه اش را با کارکردن عوض نمی کنند.
کولبری = قاچاق
اینقدر هم با احساسات خوانندهگان سایتتان بازی نکنید. آن دوستانی که دیگر ظاهرا قاچاق نمیکنند یا نمیتوانند بکنند تازه شده اند مثل خیل عظیم بیکاران داخل کشور. درد تنها آنها نیست درد خیلیهاست در کل کشور. مگر اینکه کردها یا بلوچها حق خاصی برای خود منظور کرده باشندکه آن امری دیگر است.
تقریبا اکثر مرزنشینان از راه قاچاق زندگی می کنند. دراین بین افراد محلی بسیاری با ثروت های نجومی هستند. آنجا هم مثل تهران برخی از برخی دیگر بهره می کشند.
کارمند گمرک هستم اگر دنبال مبارزه با قاچاقیم باید بدونیم 98 درصد کالاهای قاچاق تحت عنوان ته لنجی بیشتر و بقیه کوله بری وارد کشور میشه ، اینکه عده ای میاین و میگن مبارزه با قاچاق و از طرفی مرزنشین باید کار کنه این یه مسله متضاده ، یا باید خفه شد و مسله قاچاق اینها رو مطرح نکرد یا اینکه بیخیال بود لنج کوله بر کار کنه
خیلی جالبه اونها تا حالا قاچاق می کردند و الان که چلوشون رو گرفتند ناراحتید؟ مطینید شما منصفید و دنبال درست شدن این مملکت هستید ؟ دولت نمی گیره جلوشون رو می گید قاچاق ول شده ، می گیره ، می گید چرا گرفت !
به نظر من دولت کارش را ادامه بدهد تا هر کاری روی روال قانونی بیفتد به این حرفها هم توجه نکند
اينجا زمين كشاورزي نيست
كارخانه اي هم وجود ندارد
فقط دام داري در ابعاد كم همه ميدانند كه بايد براي زمستان علوفه تهيه كنند ولي وقتي زمين كشاورزي كمه وچند ماه هم زمستان سخت دام داري هم جوابگو نيست پس دولت بايد فكري به حال اين مردم بكند
اینهایی که می گن کولبری تولید داخل رو نابود کرده. آقا شما تولید کنید بدید به همین کولبرا ببرن اون ور مرز. واقعیت اینه که ما چیزی تولید نمی کنیم و اگرم بکنیم قیمت آن چهار پنج برابر ارزش واقعی آن است به دلیل عدم بهره وری تولید داخل. برای به اصطلاح قاچاقچی چه فرقی می کنه از کجا به کجا ببره. شما تولید باکیفیت ارزون بکنید خودم قاچاقی می برم ترکیه.
حمایت از تولید ملی با کسی تعارف ندارد
بسمه تعالی
خداوند متعال به حضرت موسی (ع) وحی کرد :
تا ندانی که گنجهای خدا تمام شده غم روزی نخور .
در این حدیث قدسی مراد کسب دانش ومهارت برای کشف گنج های خداوند می باشد که متاسفانه در منا طق بانه مردم فقط به دلالی وکسب روزی آسان عادت کرده اند که باید چنین فرهنگی را کنار بگذارند وراه پیشنیان خود را فراموش نمایند
بیشترین سودی که عاید میشود برای دلال و درشتدانه است که بازارچه و غرفه میسازد و اجناس را میبرد سایر شهرها برای فروش با قیمت بیشتر. مثلا مناطق آزاد انزلی و اروند و ارس و اینچه برون و شاندیز فقط جنس وارداتی فروش در غرفه های سی متری یک یا دو میلیاردی میرود . اگر قاچاق کار خوبی است نباید انحصاری باشد و هر ۵ سال برای همه مردم یک خودرو و تلویزیون و یخچال باید با یک چهارم قیمت تحویل دهید وگرنه باید جمع کرد.
مناطق ازاد در دوره محمود مطرح شد که هدفش دور زدن تحریم بود ولی الان مشکل اساسی برای خوداتکایی و خودکفایی است. قیمت غرفه ها حداقل متری ۱۵ میلیون است و فقط جنس خارجی چینی و اشغال با کشتی وارد و فروش میرود. بهتره جلوگیری و منحل شوند چون عمدتا درشتدانه های غیر بومی دخیل در این مناطق اند و سودی عاید مردم بومی نمیشود. ممکنه سیاست ساخت آن توسط چین و هند و انگلیس ابلاغ شده باشد.
هیچ کسی هم از حجم کلان قاچاق قانونی ژن خوب ها و آقا زاده ها ناراحت نشده تو این کامنتها!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر