بازدید 1665

رئیس سازمان اطلاعات کره‌جنوبی، مرد پشت پرده دیدار رهبران دو کره

منابع امنیتی می‌گویند، برگزاری نشست تاریخی میان مون جائه این و کیم جونگ اون، ‌رهبران دو کره‌، مرهون تلاش‌های رئیس سازمان اطلاعات کره‌ جنوبی بوده است.
کد خبر: ۷۹۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ 28 April 2018

منابع امنیتی می‌گویند، برگزاری نشست تاریخی میان مون جائه این و کیم جونگ اون، ‌رهبران دو کره‌، مرهون تلاش‌های رئیس سازمان اطلاعات کره‌ جنوبی بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بعد از حدود 18 سال که سو هون، مقام اطلاعاتی کره جنوبی برای گفت‌وگو با کیم جونگ ایل، رهبر وقت کره شمالی به این کشور سفر کرده بود، روز جمعه شاهد متعهد شدن پسر کیم به بر قراری صلح در کره جنوبی بود.

در نشست تاریخی دو کره در روز جمعه برای اولین بار یک رهبر کره شمالی بعد از جنگ دو کره پا در خاک کره‌ جنوبی گذاشت.

سو در سال 2008 سازمان اطلاعات کره جنوبی را ترک کرد. او سال گذشته میلادی پس از ورود دوباره به این سازمان در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: هنوز گفت‌وگو درباره هرگونه نشست میان دو کره بسیار زود است اما ما به این گفت‌وگو نیاز داریم.

سو که به عنوان کارشناس ارشد کره‌ جنوبی در کره شمالی شناخته می‌شود، خود شخصا به تنظیم و برگزاری اجلاس دو کره در سال 2000 و 2007 کمک کرده بود. همچنین او کسی بود که با کیم جونگ ایل دیدار کرده بود 

در سال 2003 لی جونگ سئوک، وزیر پیشین اتحاد مجدد دو کره به همراه سو به پیونگ یانگ سفر کرده بودند.

همچنین سو 64 ساله دو سال در کره شمالی در اواخر دهه 1990 زندگی کرده است.

گفته می‌شود سو برای مایک پامپئو، رئیس پیشین سازمان سیا و وزیر خارجه کنونی آمریکا نیز از 31 ماه مارس تا دوم آوریل سفری به پیونگ یانگ تنظیم کرده بود.پامپئو روابط خوبی با کیم داشته و دیدارش را خوب دانسته است.

سو نه تنها روابط خوبی با پامپئو داشته بلکه با کیم جونگ چول، رئیس اطلاعات نظامی کره شمالی هم رابطه گرمی دارد.

همچنین سو یکی از دو مقامی است که در کنار مون به هنگام مذاکرات با کیم جونگ اون حضور داشت.

یک پژوهشگر موسسه مطالعات کره شمالی در سئول می‌نویسد: حضور سو در مذاکرات میان رهبران دو کره به تنهایی نشان می‌دهد که وی چه نقش مهمی در این اجلاس داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر