بازدید 4982
وزیر امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد

روابط اقتصادی با ایران در اولویت‌ ترکمنستان

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان گفت: برای کشور ترکمنستان توسعه روابط اقتصادی با ایران در خطوط اول اولویت‌‌ها است.
کد خبر: ۷۹۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 13 May 2018

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان گفت: برای کشور ترکمنستان توسعه روابط اقتصادی با ایران در خطوط اول اولویت‌‌ها است.

به گزارش فارس، هیأتی بلندپایه شامل وزیر امور خارجه، وزیر انرژی، وزیر صنایع، وزیر حمل و نقل ریلی، وزیر تجارت و اقتصاد خارجی و معاون وزیر منابع آب به همراه شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور ترکمنستان از روز گذشته با حضور در کشورمان با مقامات عالی‌رتبه ایران شامل رئیس‌جمهور،‌ مشاور مقام معظم رهبری، رئیس مجلس و غیره دیدار و گفت‌وگو کردند.

ریاست این هیأت ترکمنستانی را رشید مردوف به عنوان وزیر خارجه ترکمنستان و ریاست هیأت ایرانی را عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) بر عهده داشت.

در این مراسم معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان اظهار داشت: در 2 روزی که اینجا بودم، هیأت ما مشاهده کرد‌ طرف ایرانی کاملا مصمم به همکاری در همه بخش‌ها است.

رشید مردوف ادامه داد: افتخار بزرگی بود که در این سفر با رئیس‌جمهور ایران، مشاور مقام معظم رهبری و رئیس مجلس دیدارهای سازنده داشتیم.

وی بیان کرد:‌ همچنین شب گذشته تا دیروقت با رئیس نهاد ریاست جمهوری ایران جلسات مهمی برگزار شد؛ مذاکراتی با وزیر نفت ایران داشتیم و در وزارت نفت ایران مسائل گازی بین دو کشور بررسی شد.

مردوف اظهار داشت: در طول این دو روز امکانی فراهم شد، تا اعضای این هیأت ترکمنستانی با همتای خود در ایران دیدار و گفت‌وگو کنند، همه‌ دیدارها پرنتیجه بود و رضایت نسبی از نتیجه این سفر داریم.

وی افزود:‌ ما توافق کردیم روند رو به رشد تعاملات دو طرف کاهش نیابد؛ در این دو ماه همه شرایط‌ تا جلسه بعدی فراهم خواهد شد و تا آن زمان به جلسه‌ای در عشق‌آباد خواهیم داشت توافقات نهایی حاصل شده است.

مردوف افزود: در روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان برای ما ارتقاء روابط اقتصادی با ایران در خطوط اول اولویت‌های ترکمنستان است.

وی ادامه داد: اقدامات در سال 2016 میلادی حجم روابط اقتصادی دو طرف یک میلیارد و 10 میلیون دلار بود که با وجود ظرفیت‌های دو کشور این رقم پایین است و باید افزایش یابد.

وی بیان کرد: در مورد مسائل تجاری و صنعت با وزیر صنعت ایران دیداری داشتیم؛ دو طرف به مسئله تجارت در صادرات و واردات به درک مشترک رسیده‌اند.

وی گفت: توافقات دیگری مبنی بر تهیه اقلام در زمینه‌های تجاری و تامین نیازها انجام شد که امیدواریم دو کشور در این حوزه به یکدیگر کمک کنند.

وی ادامه داد: در مرز باجگیران ایران و ترکمنستان شرایط و ظرفیت خوبی دارند. باید در نظر داشت که منطقه آزاد تجاری بین دو کشور تاسیس شود.

مردوف ادامه داد:‌ امیدواریم همه این پیشنهادات به صورت سیستماتیک پیاده شود و تا قبل از برگزاری کمیسیون مشترک اقدامات آن انجام شود.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان افزود: در زمینه حمل و نقل مذاکراتی انجام شد، در هیأت ما وزیر راه‌آهن، وزیر حمل و نقل جاده‌ای و شرکت‌های حمل کالا حضور دارند.

مردوف تاکید کرد: دیگر کشورها مانند ازبکستان و قزاقستان را به سیستم واحد تعرفه دعوت کنیم تا از آسیای میانه راهی به سمت خلیج فارس ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین اینجانب از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی ایران مبنی بر اینکه نیمه دوم امسال جلسه‌ای چهارجانبه با حضور ترکمنستان، ازبکستان،‌ ایران و عمان استقبال می‌کند.

وی افزود: در این دیدارها درباره راه‌آهن ایران، قزاقستان، ترکمنستان صحبت‌هایی شد که هر دو طرف به درک مشترک برای حل مسائل فنی رسیدند و کار مهم دیگر ما هماهنگی و یکسان سازی تعرفه‌ها بین دو طرف است.

وی ادامه داد: سه سال پیش رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند، تعداد کامیون‌های عبوری بین دو طرف روزانه هزار دستگاه باشد. ما 4 نقطه مرزی مشترک و زیرساخت مناسب در این حوزه داریم و به همین علت نیاز داریم که در مذاکرات همه را نهایی کنیم.

مردوف افزود: ترکمنستان سالهاست که برق ایران را در شمال کشور فراهم می‌کند و مسائلی که بین دو طرف درباره تامین برق وجود داشت قطع شده و تحرک جدیدی هم برای حل و فصل مسائل انرژی الکتریکی دنبال می‌کنیم.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان ادامه داد: پروژه دیگر برای انتقال انرژی برق از سرخس است که آن را دنبال می‌کنیم که در دستور کار همکاری‌ اقتصادی دو طرف است.

وی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان در وضعیت اقلیمی خشک قرار دارند، گفت:‌ در استفاده از منابع آبی تعاملات و تصمیم‌گیری‌های دو طرف مهم است. امروز با افزایش فعالیت‌های اقتصادی و فعالیت‌های کارخانه‌ها مصرف آب در بخش‌هایی نظیر کشاورزی، صنعت و غیره افزایش یافته است که به دوستان ایرانی پیشنهاد دادیم مسائل آبی دو کشور را حل کنیم.

مردوف افزود: پیش‌نویس موافقتنامه بین دو دولتی در حوزه استفاده از منابع آبی تهیه شده است که رسما پیشنهاد دادیم، کمیسیون مشترک بین دو طرف درباره منابع ابی تامین شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد دادیم کارگروه تخصصی برای نظارت بر رودهای اترک و سه رود دیگر تهیه شود؛ بر اساس تشکیل چنین کارگروه‌ها و کمیسیون‌هایی که می‌توان بر اساس صداقت و اصول متقابل منابع آبی خود را حفظ کرد.

وی افزود: مسئله بدهی شرکت‌های ایرانی در حوزه گاز نیز بررسی شد. همچنین درباره قراردادهای سوآپ بین دو کشور مذاکراتی داشتیم.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر خارجه ترکمنستان افزود:‌در مورد مسائل گازی به صورت راهبری شراکتی بین دو کشور مذاکرات انجام شد که باید این شراکت به صورت درازمدت ادامه یابد.

مردوف گفت:‌ ما باید از امکانات و ظرفیت‌های دو کشور برای منطقه و فضایی گسترده‌تر نظیر آسیای میانه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: مسئله‌ای که همیشه بر آن تاکید دارم این است که اگر اختلافی بین دو طرف بود، اما تحت نظارت دو کشور قرار گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان