بازدید 20608
«گرت پورتر» تاریخدان و روزنامه‌نگار تحقیقی؛

طرح سه‌صفحه‌ای برای تغییر نظام در ایران با استفاده از اقلیت‌های قومی و مذهبی

اکنون‌ که دولت ترامپ توافق هسته‌ای را زیر پای گذاشته، موضوع قدیمی تغییر نظام در ایران دوباره مطرح ‌شده است. قطعاً جان بولتون، مشاور امنیت ملی مهم‌ترین و اصلی‌ترین طرفدار تغییر نظام در ایران است و دلایل متعددی نشان می‌دهد که او در اولین ماه از حضور خود در دولت فشار زیادی برای غالب کردن این سیاست در دستور کار ترامپ وارد کرده است.
کد خبر: ۸۰۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 24 May 2018

اکنون‌ که دولت ترامپ توافق هسته‌ای را زیر پای گذاشته، موضوع قدیمی تغییر نظام در ایران دوباره مطرح ‌شده است. قطعاً جان بولتون، مشاور امنیت ملی مهم‌ترین و اصلی‌ترین طرفدار تغییر نظام در ایران است و دلایل متعددی نشان می‌دهد که او در اولین ماه از حضور خود در دولت فشار زیادی برای غالب کردن این سیاست در دستور کار ترامپ وارد کرده است.

بولتون بخشی از جرگه محافظه‌کاران قدرتمندی است که در شورای امنیت ملی جورج بوش بودند و برنامه مفصلی برای تغییر نظام در ایران داشتند که چندان تفاوتی با آنچه اکنون بولتون به دنبال آن است نداشت؛ اما این طرح قبلاً شمالی از دخیل کردن گروه تروریست تبعید شده مجاهدین خلق داشت که هیچ‌گاه حمایت دولت بوش را پشت سر خود نداشتند.

فراخوان ترامپ برای تغییر

ترامپ در گذشته ظاهراً چندان از ایده تغییر نظام در ایران بدش نمی‌آمد. طی اعتراضات ماه دسامبر در ایران، وی در توییتر نوشت که زمان تغییر فرا رسیده است و اشاره کرد، «مردم بزرگ ایران برای سال‌هاست که تحت ‌فشار هستند».

با این ‌حال سخنرانی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، نشانه‌های هدف‌گذاری برای سرنگون کردن جمهور اسلامی را در خود نداشت. به‌ جای آن ترامپ پیشنهاد داد، «رهبران ایران باید به یک توافق طولانی‌مدت و جدید تن دهند»؛ «توافقی که برای ایران و همه مردم ایران مفید باشد». وی گفت: «وقتی رهبران ایران این کار را بکنند، من آماده انجام این توافق بوده و توان آن را هم دارم.»

چند روز بعدازاین سخنرانی، یکی از مقامات ارشد شورای امنیتی ملی، هرگونه گمانه‌زنی در مورد تغییر نظام ایران را در دولت ترامپ رد کرد و در مصاحبه با نشریه محافظه‌کار «واشنگتن فری بیکان» گفت: «سیاست مورد تأکید ما تغییر رفتار نظام ایران است».

اکنون بولتون در مصاحبه با ABC خیلی قوی‌تر این ایده تغییر نظام را رد کرده است: «تغییر نظام ایران سیاست دولت آمریکا نیست. سیاست دولت ما این است که مطمئن شویم ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته ای دسترسی پیدا نخواهد کرد.» همچنین در مصاحبه با CNN بیان کرد، «وقتی یک شخص مستقل بودم چیزهای زیادی گفتم و نوشتم. قطعاً در مورد همه آن چیزهایی که قبلاً گفته‌ام، هنوز هم به آن‌ها معتقد و پایبندم؛ اما این‌ها عقاید شخصی من در آن زمان بوده است. شرایطی که اکنون من در آن هستم این است که من مشاور امنت ملی رئیس‌جمهور هستم. من تصمیم‌ساز امنیت ملی نیستم.»

خوانش مفاهیم مستتر در گفته‌های بولتون سخت نیست: پیام ضمنی این است که هنوز دیدگاه او برای تغییر رژیم در ایران بر دولت ترامپ کامل مسلط نشده است.

جزئیات طرح سه‌صفحه‌ای برای تغییر نظام در ایران با استفاده از اقلیت‌های قومی و مذهبی

بولتون: ایران را بمباران کنید

بولتون بیش از هر چیز و برای مدت‌زمان زیادی، یکی از طرفداران اساسی تغییر نظام در ایران بوده است؛ هرچند بیش از همه به خاطر طرفداری‌اش از بمباران ایران شناخته‌شده است. وی یکی از شخصیت‌های مجذوب گروه مجاهدین خلق دو دولت بوش بود؛ گروهی که به دنبال سرنگون کردن نظام ایران هستند.

بولتون تنها کسی نبود که در مراسم مجاهدین خلق در پاریس شرکت کرد و به همراه او مقامات ارشد سابق آمریکایی نیز در این مراسم حضور داشتند. در جولای 2017 وی گفت: دولت ترامپ باید سیاست خود را مطابق با تغییر نظام در ایران همسو کند و از گروه مجاهدین خلق به‌عنوان یک جایگزین معتبر برای نظام ایران یاد کرد و جمله آخرش که بسیار حائز اهمیت است این بود که در سال 2019 باهم در تهران جشن می‌گیریم.

به نظر می‌رسد، در ماه گذشته نیز بولتون تلاش زیادی برای جا انداختن ایده تغییر نظام ایران در دولت داشته است. واشنگتن فری بیکان در دهم ماه می گزارش داده است که گزارش طرحی ابتدایی و سه‌صفحه‌ای از تغییر نظام در ایران از سوی گروه تندروی دست راستی موسوم به گروه مطالعات امنیتی که بولتون با آن‌ها روابط بسیار نزدیکی دارد در میان اعضای شورای امنیت ملی آمریکا دست‌به‌دست می‌چرخد. مطالب بیان ‌شده از خلال این گزارش سه‌صفحه‌ای در واشنگتن فریبیکون نشان می‌دهد که تمام استراتژی تغییر نظام در ایران مبتنی بر تعمیق تعارضات و شکاف‌های قومی و مذهبی در این کشور است.

این گزارش بیان کرده که اقلیت‌های قومی مانند کردها، آذری‌ها، اعراب اهواز و بلوچ‌ها یک‌سوم از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و آورده است، «فشارهای نظام ایران بر اقلیت‌های قومی و مذهبی فرصت بی‌نظیری برای متلاشی کردن نظام ایران و چندپاره کردن آن به دست داده است.»

این گزارش افزوده است: آمریکا از تلاش‌های استقلال‌طلبانه آن‌ها هم در خفا و هم در آشکارا حمایت کرده و نظام را مجبور به توجه به آن‌ها می‌کند و توان نظام را برای انجام سایر فعالیت‌های مخرب دیگر کاهش می‌دهد.

این اقلیت‌ها در گذشته سازمان‌های منسجمی برای انجام فعالیت‌های خشونت‌آمیز از جمله بمب‌گذاری و ترور مقامات ایرانی داشته‌اند و یک چنین استراتژی به شکل مفروض شامل حمایت و تقویت چنین رفتارهایی خواهد بود؛ به‌ عبارت ‌دیگر آمریکا از فعالیت‌های تروریستی علیه مقامات و دولت ایران حمایت می‌کند.

تروریست خوب وجود ندارد

اما هیچ یک از این‌ها جدید نیست. این خط پیوند رسمی نو محافظه‌کاران و محور دیک چنی – رامسفلد در دوران دولت بوش است. در سال 2003 «داگلاس فیث» معاون سابق وزیر دفاع که فوق‌العاده محافظه‌کار بود، طرحی را تدوین کرد که بر اساس آن گروه مجاهدین خلق ـ که از سوی آمریکا خلع سلاح شده بود ـ با نام و چهره جدید مشغول به عملیات شبه‌نظامی مخفی در ایران شود.

در همین حال، ایران پیشنهاد داد در ازای دریافت اطلاعات در مورد مجاهدین خلق، اطلاعات و نام اعضای القاعده را که دستگیر کرده بود در اختیار آمریکا قرار دهد. وقتی وزیر دفاع سابق دونالد رامسفلد تلاش کرد که مجاهدین خلق را از این معامله حفظ کند پاسخ بوش این بود: ما معتقدیم که چیزی به نام تروریست خوب وجود ندارد».

به رغم ثبات نومحافظه‌کاران در حمایت از مجاهدین خلق، هم CIA و هم اسرائیل اکنون مدت‌هاست که ایده استفاده از این گروه به ‌عنوان جایگزین معتبر برای تغییر رژیم در ایران را مضحک می‌دانند. بعدازآن که این گروه به صدام حسین در سرکوب شورش کردها و شیعیان کمک کرد، هرگونه وجه مشروعیت در داخل ایران را از دست داد. بعد از آن که دوباره بعد از جنگ عراق به این کشور بازگشت، بیش از همیشه به سمت فرهنگ دیکتاتوری و خودمختاری حرکت کرد.

«یوری لبرانی»، سفیر سابق اسرائیل در ایران که اختیار تام برای ترتیب دادن برنامه در راستای بی‌ثباتی در ایران داشت، آن‌گونه که در مصاحبه با دو تن از روزنامه‌نگاران اسرائیلی گفته، مدت‌ها قبل به این درک رسید که مجاهدین خلق توان انجام هیچ کاری در ایران را ندارند.

این لبرانی بود که برای اولین بار این ایده را مطرح کرد که یک‌سوم جمعیت ایران را اقلیت‌ها تشکیل می‌دهند و تلاش برای فعالیت‌های ضد تهران منجر به بی‌ثباتی نظام خواهد شد. طی سال‌ها، این گروه‌ها اقدام به بمب‌گذاری و سایر فعالیت‌های تروریستی مسلحانه در سراسر ایران کردند و مستنداتی محکم وجود دارد که اسرائیل گروه تندروی جندالله را در این‌گونه عملیات حمایت و تشویق کرده است؛ اما اسرائیلی‌ها از گروه مجاهدین خلق، تنها برای بیرون کشیدن اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران استفاده کردند.

طرح تغییر نظام بولتون، استفاده از نیروی نظامی در صورت لزوم در راستای این هدف را به شکل صریح مطرح می‌کند. این وعده طرح چنی-بولتون برای تغییر نظام ایران بوده؛ آن‌گونه که مشاور امور خاورمیانه دیک چنی «دیوید وورمسر» اخیراً افشا کرده است و این بازی است که بولتون، این هواخواه بمباران ایران، ظاهراً هنوز مشغول آن است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴۴
این حکومت هم عوض بشه همونطور که در 150 سال گذشته چندین بار عوض شده باز هم شرایط تغییری نخواهد کرد و به همه شما قول میدم که شرایط بدتر خواهد شد.
مشکل رو من در حکومت ها نمیبینم. مشکل در خود مردم هست. مردم ساده لوحی که قدرت تصمیم گیری منطقی و اتحاد با هم را ندارند. مردمی که به هموطن خودشان هم رحم نمیکنند. مردمی که هر سال با وعده های تکراری گول میخورن و رای میدن.
پاسخ ها
سید حسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
زمان کمی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خدا امواتت رو بیامرزه.مشکل اصلی فرهنگیه که بین ما مردم ایران رایج شده.از سیاست مدار گرفته تا کاسب و کارگر و کشاورز و کارفرما و ..‌‌همه منفعت خودشون مهمه حتی اگه این نفع حق شرعی قانونی و اخلاقی اونا نباشه و مال کس دیگه ای باشه.
ضمنا به نظر من هدف اصلی آمریکا توی ایران تغییر نظام نیست بلکه تجزیه ایرانه و البته تجزیه ایران هم خودش مقدمه ای برای هدف دیگه ای هست.هدف از تجزیه ایران ایجاد درگیری دائمی و تمام نشدنی بین این اجزاء است.یعنی کار آمریکاییها با ایران تازه بعد از تجزیه کردن ایران شروع خواهد شد ،به اینصورت که در زمان تجزیه کردن ایران مناطقی رو بین دو محدوده تجزیه شده بین دو طرف بصورت حل نشده باقی میگذارن و یا بعد از تعیین حدود به هرکدام از دوطرف خواهند گفت که فلان منطقه مال شماست ولی طرف مقابل اون رو به ناحق تصرف کرده و به اینصورت یک درگیری دائمی بین تمام اجزاء تجزیه شده ایجاد میکنند و در نتیجه به غیر از اینکه این کشورهای جدید و کوچک خطری برای امریکا ندارند و حتی هرکدام برای نزدیکی بیشتر به امریکا حاضر به دادن باجهای قابل توجهی به امریکا میشوند و از طرف دیگه تمام ثروت و درامد انها برای جنگ با یکدیگر صرف خرید تسلیحات از امریکا و غرب خواهد شد.
مثال واضح این مساله رو میشه در عراق دید،در جاییکه وقتی بین حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی درگیری بوجود آمد هرکدام از انها مدعی سلطه بر کرکوک بودند و الان هم اگر کردستان در جهت جدایی پیش برود بر سر کرکوک با حکومت مرکزی درگیری خواهد داشت
امیدوارم همه هموطنای عزیز متوجه این مساله باشند و به کسانی که بحثای قومیتی یا مذهبی رو دامن میزنن فرصت فعالیت ندن.
الان ما۸۰میلیون نفر هستیم و باز هم امریکا میخاد به ما زور بگه ،اگه ی روزی از هم جدا بشیم دیگه میخاد با ما چکار بکنه
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
دوست عزیز وظیفه دولت ها همین آموزش مردمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
هیچ کشور قدرتمند و پیشرفته مردم اینطور که ما هستیم باهم برخورد نمیکنن.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خوب درسته و باید اضافه کنی که حکومت هم باز برخواسته از همین مردم هستن
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
نمی دانم چطور به خودتان اجازه چنین توهینی به مردم می دهید.
هدف بعدی ترامپ تحریک عوامل داخلی برای شورش هست از فرمانده کل قوای کشور تقاضا میکنم در صورت شورش عوامل آمریکا و اسرائیل و عربستان برای مقابله حکم جهاد رو واجب عینی صادر کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
دوست عزیز بهتر اونه که بجای اینکه منتظر بشینیم که شورش بشه بعد بریم جهاد کنیم بهتره همین الان جهاد کنی جلوی فساد رو بگیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اونوقت تو داخل هموطن خودت رو به بهانه جهاد می کشی؟؟؟؟
گر نگهدار من آن است مه من مي دانم

شيشه را در بعل سنگ نگه مي دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
با شعر و شاعری مملکت درست نمیشه .
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
.
به خودت دلداری بده
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خسته آمدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
دوست من اگه اینطوره چرا مردم ایران قرن به قرن و سال به سال و روز به روز بدبخت تر می شوند؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
کسایی که منفی دادن به شیشه اعتقادی ندارن یا به بغل؟
یا به خدا؟؟؟
این نشون میده که نتایج این اعداد و نظرسنجی ها واقعی نیست و از بیرون آب میخوره
آنچه بیشتر از هرکس به تحریک اقوام دامن می زند نه تلاش های بیگانگان بلکه سیاست های غلط است. عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی، توهین به اقوام از صدا و سیما ، عدم برخورداری اقوام از حقوق برابر، آذری نامیدن ترک ها و صدها ظلم دیگر زمینه را برای ... فراهم کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
عده ای از تجزیه طلب ها هم همین جملاتی که گفتیو برای رسیدن به مقاصدشون برای تجزیه ایران تکرار میکنن
یک بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
انچه بیشتر از همه چیز به تضعیف ایران دامن میزند وطن فروشی آمریکاست.
نادر قاضی پور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
عجیبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اختلاف انداختن و مظلوم نمایی بعضی از اقوام خاص!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
شما تورکا تنها کاری که بلدید آب گرفتن از ماهی گل آلوده..هزار رحمت به دشمن...شما اصل دشمنید..
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خودتم میدونی که اینها بهانه ای هست برای اعتراض .
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خیلی از آذری ها خودشون رو ترک نمیدونن ،حتی در آذربایجان و باکو
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
همه اینها که گفتی در راستای همین طرح هستن.متاسفانه مغز شما شستشو پیدا کرده وگرنه آذری هیچ وقت ترک نبوده
امیرحسین
| Germany |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اصل 15 قانون اساسی رسما اعلام کرده زبان رسمی کشور فارسی هست که داره اجرا میشه.
مردم ایران هزاران ساله که متحد هستن.
ایران مثل عراق و سوریه نیست که صد سال هم نیست که با طراحی انگلیس و فرانسه به وجود اومدن.
غیر از اینه مردم؟کرد عزیز؟لر عزیز؟فارس یا بلوچ یا آذری عزیز؟غیر از اینه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
امریکا از بیرون هرکاری که تونسته تا الان کرده ولی نتیجه نگرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
منظور از آذري چيه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
این همه منفی!!!!
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ظلم به مردم ایران یکسان داره وارد می شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
جوابت رو از تعداد منفی ها گرفتی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
با این لایک ها به نظرم غیر اینه خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
پس عرب عزيز چي شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
پاسخ ها ی منفی را می بینی؟ تعدادی هم پاسخ مثبت داری.
خطاب به شیطان بزرگ آمریکا همه با هم بگوییم:

ای مگس، اینجا عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
آقای عباسی کجا سیر میکنی ؟ مثل اینکه واقعا از وضع مملکت و دنیا بی خبری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
مانند مردم بدبخت تا حالا گشنگی نکشیدی که اینطور جولان میدی
هیچ کس از این فکرا نمیگنه!مردم بریدن هزینه بالا درامد کم چقدر شرمنده بچه بشیم که تولبنان و فلستین و.... جنگ باشه چقدر بی حرمتی بشه به مردممون باز جونامو فدا کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
من که خدارو شکر میکنیم ازدواج نکردم
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اول املای فلسطین را یاد بگیر ببم جان
جالب است سران آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می کنند و ادعای حمایت از ملت ایران را دارند!! یکی نیست از این حضرات آمریکایی بپرسد که مگر در ایران چه اتفاقی افتاده که شما این قدر دلسوز مردم ایران شدید؟!
در ضمن شمای که ادعای دلسوزی و حمایت از مردم را دارید پس چطور از منافقین که نزدیک به ۳۵ هزار نفر از مردم مظلوم ایران را به شهادت رساندند جانانه حمایت همه جانبه می کنید! پس شما بدانید که مردم ایران از هر زمان دیگر دوست و دشمن خودش را می شناسند ویکی از دشمنان قسم خورده ملت ایران شما سردمداران آمریکایی هستید ، چون شما به زبان با ملت ایران اظهار دوستی ودر قلب های خود دشمنی می کند.در ضمن زمان آن نیز گذشته که برای خودتان می خوابیدید وبرای دنیا خواب می دیدید.
کشورم ایرانم جانم فدایت
رهبرم جانم فدایت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
این منفی مثبت ها خیلی خطرناکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
بازم صداقت دارند
به این ترتیب، آشکار میشود که برخی کم خردی ها در اعمال تبعیض مسئولین علیه هموطنان سنی ما، آن هم در چنین شرایطی، چه عواقب خطرناکی میتواند در پی داشته باشد.
پاسخ ها
خرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
تو همون تقرفه گر هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اینا هم ایرانی هستن
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
داداش ربطی به شیعه سنی کرد و غیره نداره اینجا همراه باشی عزیزی سفارشی باشی عزیزی حالا سنی باش .
دشمن از نقاط ضعف ما یعنی عذم اجازه مشارکت اقوام ومذاهب د تصمیم گیری ذر حگومت داریکه عملا دیده می شود استفاده می کند می تواند ایران درعمل برای همه ی مذاهب واقوام باشد نگذارید دیر شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اقوام ایرانی باید بتوانند به زبان خود اموزش ببینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اکثریت کشور شیعه است.
مگه ما ایالات متحده هستیم که حالا بود و نبود دو تا نون خور بیشتر در راس امور مشکلی رو حل کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
مشارکت؟؟ اینها اقوام رو تحقیر نکنند مشارکتشون پیشکش. موقع خطر که میشه اقوام میشوند برادر. اینها کارشون نیست که کشور رو درست اداره کنند
فرض کنیم تحلیل شما درست باشه خب شما حقوق ملتهای غیرفارس را تامین کنید تا نتونن از اون طریق تفرقه افکنی کنند
همینکه در همین مقاله بجای ترک نوشتید آذری نشون میده چی به چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ملت های غیر فارس؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
سياست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
برو به اردوغان بگو در ایران فقط یک ملت داریم : ملت بزرگ ایران.

آفرین پسر خوب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ملت های غیر فارس؟!
مشکل دقیقا همینجاست ک
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
بابا یه بار برید ببینید ترک درسته یا آذری خوب .
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ما ملت فارس وغیر فارس نداریم.آذری هم ترک نبوده ونمیشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
تفاوت ترک و اذری در چیست روشن فرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
برادر من آذری ها ایرانی الاصل هستند
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خب چونکه آذری درست است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
یه جوری نوشتید ملت های غیر فارس انگاری فارس ها دارند توی بهشت زندگی می کنند،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
اگر نژاد به زبان هست خوب آذریها ترک هستند
این موضوعات تازه نیست ولی در کل مرگ بر وطن فروش حالا هر کی می خاد باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خداوند لعنت ونابود کند خایین وطن فروش را انشاالله
در برابر این طرح ما چه رفتاری با اقوام و اقلیتهای مذهبی در پیش میگیریم راه اشتباه گذشته را میریم یا اجازه مشارکت در تصمیم سازیها و تصمیم گیریها رو بهشون میدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
از بین آذری ها واقعا به نسبت افراد بسیار کمی در پست های مدیریتی هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
همه ی ایران خود را فارس میداند شما هستید
این بساط مسخره بازی چیه
جانم فدای ایران اسلامی ، که اینطور شیطان بزرگ را مستاصل کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
!!!!اینایی که منفی دادن یعنی ایرانی نیست ؟؟؟؟
آمريكايي ها مي دانند كه دولت ايران با شرايط حال حاضر بيشترين منفعت را براي آنها دارد
یعنی
میتونن تغییر بدن ?
از سایت شما بخاطر حمایت هایتان در این سالها تشکر میکنیم
این طرح نشان دهنده وجود نقطه ضعف در اقوام و مذاهب می باشد.
همین تیتر هم خالی از اشکال نیست! اطلاق کلمه اقلیت! بر اساس کدام سرشماری و کدام تعریف از کلمه اقلیت استفاده کرده اید!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
عموجان ما همه اقوام جزء کشور ایران هستیم وبه آن افتخار میکنیم اقلیت واکثریت نداریم آنهای که تقسیم بندی میکنند نیت شوم در سر می پرورانند وبا دشمنان همصدا هستند
کی‌ و کجا
اینارو نوشتین تا بهانه ای باشه برای سرکوب حقوق ملل غیر فارس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ملل؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ملل ؟
شما تو ترکیه آموزش دیدی؟
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
خیلی دوست دارم این فارس رو تو نقشه ایران به من نشون میدی کجای ایرانی فارسی زبان اولشونه ؟دوست عزیز دارای اشتباهی میزنی
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ملل غیر فارس؟؟؟؟ چی می زنی داداش همه کره زمین یک ملت هستن تو داری از چی حرف می زنی؟؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
مافقط یک ملت داریم جناب پانترک.
با عرض سلام و خسته نباشید. در شرایط کنونی و بویژه از زمان روی کار آمدن دولت روحانی رسانه ملی و دیگر رسانه های متعلق به اصولگرایان و تا حدودی اصلاح طلبان به شکل ویژه و موثری به القای نا امیدی در جامعه پرداخته اند. در شرایط کنونی که دشمنان با استفاده از تمام ابزار ها کمر به همت بسته اند تا کشور ایران را نابود کنند و شرایطی بس خطیرتر از زمان جنگ تحمیلی ایجاد کرده اند لازم است که این رسانه ها به جای انجام رویه قبلی و داشتن نقش مخرب به نقش سازنده مبدل شوند. اما چگونه؟
به این منظور میبایست این رسانه ها و بویژه رسانه ملی ضمن اشاره کامل و اطلاع رسانی از خدمات دولت در بخشهایی که دولت دارای نقص و ضعف میباشد به انتقاد سازنده روی بیاورد. منظور من از انتقاد سازنده این است که در کنار اینکه ضعف بیان می شود ریشه مشکل و راهکارهای مناسب و عملی برای حل این ضعف نیز بیان شود. این انتقادات سازنده باید با دربرداشتن نظرات نخبگان و کارشناسان همراه باشد تا به نوعی هم به دولت کمک فکری شود و هم با دادن راه حل های مناسب باعث ایجاد نا امیدی در جامعه نشود.
در شرایط کنونی که ترامپ و هم پیمانانشان امید دارند که با اعمال تحریمهای سنگین و ایجاد نا امیدی در جامعه اعتراضاتی مشابه اعتراضات دی ماه ۹۶ شکل دهند نقش رسانه ها برای جلوگیری از این اقدامات ضروری و لازم است. به امید داشتن ایرانی قدرتمند و سرافراز در تمام زمینه ها
خوب ما هم میتوانیم با برسمیت شناختن حقوق اولیه اقوام بهانه دست دشمنان ندیم!!! کار سختی نیست !
شما خودتان تفرقه افکن بزرگ هستید نیازی به تفرقه افکنی آمریکا نیست وقتی ترک را آذری می نامید امیدوارم سر عقل بیایید یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
پانطورچ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
درود بر ترک های عزیز, از طرف یک بختیاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
فقط در ایران از واژه آذری استفاده میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
فهمیدم بابا لازم نیست 50 تا کامنت بذاری
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
آذری هیچگاه ترک نخواهد بود
امیرحسین
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
ترک یعنی ساکن کشور ترکیه.. آذری یعنی ساکن ایران یا جمهوری آذربایجان. فهمش سخته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
زین پس بگویید ترک از نسل چنگیز!
اونقدر اقوام در اینها سالها به حاشیه رانده شده و مورد توهین تلوزیون و رسانه های نوشتاری شده که اینها به خود اجازه فکر کردن به این موضوع را میدهند
البته این حقیقت هست که اقوام در ایران مورد بی مهری قرار گرفتند اما باید سوال کرد آیا آمریکا بدتر است یا اونهایی که بر طبل نفاق می‌کوبیدند؟ و سر مست از توهین و تبعیض به اقوام بودند؟
چرا کمتر به فکر تقویت اتحاد بودیم؟
چرا
در متن انگلسیی گزارش اسم هیچ قومی نیومده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
من که دریک متن انگلیسی این خبر دیدم اسامی چند قومیت رو هم در اون دیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
بجز تورک منظور کی میتونه باشه؟
بعد از خواندن این متن لازم دیدم یک نکته را گوشزد کنم و آن اینکه طرح اینبار فقط برای از هم پاچیدن رژیم جمهوری اسلامی نیست بلکه هدف نهایی تجزیه نرم ایران هست. این تجزیه نرم همانند تجزیه نرم عراق و لیبی خواهد بود و در ۱۰ سال اول شاید نقشه فعلی‌ ایران حفظ شود ولی‌ این کشور در اصل روند از هم پاچیدگی را طی‌ خواهد کرد. این همان طرح قدیمی‌ برنارد لوی هست که بطور جدی توسط نئو کنسرواتیست‌ها در آمریکا دنبال میشود و میکل لدین فردی هست که بطور جد در نزدیک به ۱۵ سال به سیاست مداران آمریکا توصیه می‌کند که به روی برگ تجزیه قومی ایران بیشتر از بقیه کار کنند. او میگوید چیزی به نام ناسیونالیسم ایرانی‌ وجود خارجی‌ ندارد و این فقط یک توهم هست که ایرانی‌‌ها دارند، و هرچیزی هم که حتا سطحی از دوران رژیم قبل وجود داشته بطور کامل در طی‌ ۴۰ سال انقلاب ایران که بنظر او کاملا ضد ملی‌ گرایی بوده از بین رفته و از این رو ایران همانند میوه‌ای هست که فقط باید آن را از درخت چید چون کاملا رسیده هست. از این رو او باور دارد که برگ اصلی‌ باید روی اقلیت‌های ایرانی‌ باشد و چاشنی‌ کار باید مخالفان رژیم باشند و نه بر عکس.

امیدوار هستیم که ایرانیان با هوشیاری، درایت و حس همبستگی‌ و با توجه به منافع ملی‌ خود جلوی بیگانگان ایستاده و توطئه‌های پلید آنان را خنثا کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
بهترین کار قطع کامل سیستم اینترنت جهانیه. یه بار اسونتر هست اینه که به وضع مردم رسیدگی کنیم . گرچه ما مرد کارهاش دشواریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
تحلیلتان کاملا درست است ولی شما این حس همبستگی را به ما نشان دهید تا جلوی بیگانگان باهم بایستیم
از اماری که ارائه داده اند معلوم هست که اطلاعاتشان ضعیف هست
متاسفانه خیلی از افراد نگاه ساده لوحانه ای به شرایط جامعه دارند و واقعیت های مجازی را قبول می کنند
مگر به حرف است واقعيت همين است كه گقت.
دلمون خوش بود
آمریکا می خواهد این که دخالت مستقیم در ایران کنند
در انتخابات ریاست جمهوری که برخی بر موج تفرقه سوار می شوند و اقوام را بدبین و نا امید می کنند
مجلس باید قانونی تصویب کند که هر کس به تفرقه دامن زد مجرم شناخته شود
برای گام اول که تو دهنی به ترامپ زده باشیم،لطفا نماینده شورای شهر که هم وطن زرتشتی است را به شورای شهر بفرستید.ممنون
تا زمانی که سپاه هست رهبری هستند ما هستیم
کل این مطلب خیالبافی وعوام فریبانه است
به راهکارای مقابله گوش داده نمیشه
یاد عدنان خاشقچی افتادم
كساني كه تركها راآذري مي نامند درايجاد كينه ونفاق وتفرقه ازترامپ بدترند
قومیت یعنی چی
ایرانیان عزیز, در حال حاضر خیلی از کشورها قصد تجزیه ایران را دارن, مواظب باشین
متاسفانه صدا و سیما و رسانه های ایران کوچکترین اقدام و برنامه سازی برای مقابله با پان ترکیسم نداشتن
خوب تابی جون در عرض یک سال حداقل پنجاه بار نظر منو ثبت نکردی
چی؟؟؟ آذری ها کردها بلوچ ها عرب ها جمعا یک سوم جمعیت ایران رو دارند؟؟؟؟
ببينيد چه بلايي بر سر مردم آورديد
به یاد بیاورید حوادث پس از اعلام جدایی اقلیم کردستان عراق را
همین اقوام باید سرشون رو بنداژن پایین و شرمنده باشن.
خوشم مي آيد جرات پخش كامنت هاي بنده را كه براساس حقايق روز مملكت نوشته مي شود نداريد ، دست شما درد نكنه
طبق معمول سیاست بازی
عدو سبب خیر شود گر خدا خواهد
بنظر بنده ملت ما خیلی عاقلتر از انند که گل چرندیاتی مثل قوم گرایی و نژاد پرستی و ....را بخورند
در خوزستان و مخصوصا در بلوچستان محرومیت بیداد میکنه
سوال اصلی اینه که چرا در ایران به اقلیت‌ها تبعیض میکنیم که کارمون به اینجا بکشه؟
ملی گرایی را تخریب کردیم
ای بابا دنبال چی میگردین .
حتی اگر این گزارش هم عینا" درست باشد نباید بهانه ای برای ظلم به اقوام غیر فارس باشد.
و به بهانه همکاری با آمریکا با هر درخواست برابری و عدالت مقابله بشود
حتما اون هایی که هروز به ترک ها توهین میکنن
وقتی نصف مملکت ترک هست ولی اقلیت آنهم آزری خطاب میشود
با تغییر نظام مشکلی حل نخواهد شد بدتر ایران با تجزیه مواجه خواهد شد و بخشهای بزرگی از کشور تحت سلطه کشورهای عربی و ترکی قرار خواهد گرفت منابع حیاتی کشور در جنوب از کشور جدا خواهد شد .
خوده این سایت ترکها رو همیشه میکوبه
این گونه تصمیمات یک وظیفه مضاعفی برای همه ما ایرانیان تعیین می کند. و آن این که هوشیار باشیم.
به بولتن دهاتی بگوئید ملت ترک زبان ایران اکثریت را در ایران دارد
البته دسته بالاتر فقط خداست
آمريكا هيچ وقت راضي به تغيير نظام ايران نمي شود. از كنار ايران كلي منافع مي برد. مگه خل و چلند كه تغييرش دهند.
آنچه بیشتر از هرکس به تحریک اقوام دامن می زند نه تلاش های بیگانگان بلکه سیاست های غلط است.
ياشاسين ازربايجان
جمعیت تورکها در ایران نزدیک چهل میلیون نفره،چطوری نوشتین جمعیت غیر فارس یک سوم هست، توهماتتون دیگه از حد گذشته
عدم توجه به مشکلات اقتصادی داخلی ، رعایت نشدن حداقل حقوق اقلیت ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل