بازدید 3054

تلاش جدید عربستان و امارات برای ضربه زدن به اردوغان با حربه اقتصاد

کمپین‌های مختلفی با مشارکت رسانه‌ها و احتمالا دولت‌ها در امارات و عربستان با هدف ضربه زدن به اقتصاد ترکیه در شبکه‌های مجازی به راه افتاده است؛ تلاشی که به نظر می‌رسد شکست اردوغان در انتخابات آتی ترکیه را مدنظر دارد.
کد خبر: ۸۰۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 29 May 2018

کمپین‌های مختلفی با مشارکت رسانه‌ها و احتمالا دولت‌ها در امارات و عربستان با هدف ضربه زدن به اقتصاد ترکیه در شبکه‌های مجازی به راه افتاده است؛ تلاشی که به نظر می‌رسد شکست اردوغان در انتخابات آتی ترکیه را مدنظر دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، کمپین‌هایی برای تشویق عرب‌ها جهت سفر نکردن به ترکیه با هدف ضرر زدن به بخش توریسم این کشور و در نتیجه ضربه زدن به اقتصاد آن به شکل بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است، اقتصادی که همزمان با نزدیکی موعد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام که قرار است ۲۴ ژوئن برگزار شود، دچار نابسامانی شده و ارزش لیر، پول ملی این کشور به شدت سقوط کرده است.

پس از اینکه این کمپین‌ها به صورت تلاش‌های فردی از سوی برخی توئیت کنندگان در برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به ویژه عربستان و امارات شروع شد، در روزهای اخیر شکل منظمی به خود گرفته و رسانه‌ها و پایگاه‌های الکترونیکی عربستان در درجه نخست در این اقدام مشارکت دارند.

کارشناسان معتقدند که دولت‌های عربستان و امارات که به شدت از دست اردوغان خشمگین هستند، در این کمپین‌ها نقش مستقیم دارند. امارات و عربستان که همواره از جانبداری‌های ترکیه از اخوان المسلیمن شکایت داشتند، پس از حمایت قاطع آنکارا از قطر در بحران اخیر شورای همکاری خلیج فارس، به شدت از دست اردوغان خشمگین هستند و تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه او به راه انداخته‌اند.

این کمپین‌ها با استفاده از شیوه‌های مختلف از جمله ایجاد رعب و وحشت درباره اینکه گردشگران عرب در ترکیه در معرض خطر، قتل و سرقت قرار می‌گیرند و اینکه ترکیه دچار بی‌ثباتی سیاسی، امنیتی و اقتصادی شده، بر تشویق گردشگران عرب خلیج‌فارس و ملت‌های عرب به شکل عام برای سفر نکردن به ترکیه و جستجوی مکانی دیگر برای این امر متمرکز هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا از شهروندان کشورش خواسته تا برای "ناکام گذاشتن توطئه اقتصادی علیه ترکیه" با تبدیل ارزهای خارجی خود به لیر، مشارکت کنند.

وی گفت: ترکیه در معرض هجمه خارجی قرار گرفته است.

توئیت کنندگان عرب که بیشتر آنها عربستانی هستند از طریق هزاران توئیت با هشتگ "تحریم گردشگری ترکیه" و "خطر گردشگری در ترکیه" از شهروندان خواستند به این کشور سفر نکنند. بخش بزرگی از صنعت توریسم ترکیه بر گردشگران عرب تکیه دارد.

درخواست‌ها برای تشویق مردم عرب برای خودداری از خریداری ملک در ترکیه و بیرون کشیدن سرمایه‌هایشان از این کشور به صورت تدریجی گسترش یافته است، آنها مدعی اند ترکیه شاهد فروپاشی اقتصادی و فروپاشی ارزش پول رایج خود است و در این باره به کاهش ارزش لیر در هفته‌های اخیر استناد می‌کنند.

کمپین‌ها با محوریت رسانه‌های عربستان-امارات و تهیه ویدئوهایی شامل تحریم گردشگری، سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صورت منظمی به خود گرفته است.

همزمان با این امر دولت ترکیه اعلام کرد: کمپین‌ها و توطئه‌های بزرگ خارجی به دنبال ضربه زدن به این کشور از طریق اقتصاد آن هستند و مقامات ارشد ترکیه نیز نسبت به وجود طرح‌هایی برای تحت تاثیر قرار دادن نتیجه انتخابات آتی از طریق اقتصاد هشدار دادند.

ترکیه در چهار ماه اول ۲۰۱۸ میزبان 5 میلیون ۱۳۸ هزار گردشگر بود که نسبت به سال گذشته ۳۵ الی ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این باره اعلام کرد: کشورش با آغاز سال ۲۰۲۳ میزبان ۵۰ میلیون گردشگر با درآمد ۵۰ میلیارد دلاری خواهد بود.

در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰۰ هزار گردشگر عربستانی از ترکیه دیدن کردند و این کشور در خرید املاک در ترکیه در رتبه دوم و به لحاظ قیمت در رتبه نخست قرار دارد و با وجود کم رنگ شدن روابط سیاسی میان دو کشور صدها شرکت‌ سعودی، شرکت‌های سعودی–ترکیه‌ای مشترک با صدها میلیون دلار سرمایه در ترکیه حضور دارند.

البته در مقابل کمپین‌های مذکور که سفر نکردن به ترکیه را تبلیغ می‌کنند گروه‌هی از عرب‌ها نیز کمپین‌هایی برای تشویق سفر به ترکیه راه‌اندازی کرده و هزاران تصویر از آثار گردشگری، تاریخی و طبیعت این کشور با هشتگ "تابستان ما در ترکیه شیرین‌تر است" منتشر کردند.

دست‌اندرکاران این کمپین‌ها معتقدند توطئه سیاسی که از سوی کشورهای عربی انجام می‌شود تلاشی برای ضربه زدن به گردشگری و اقتصاد ترکیه با هدف تحت تاثیر قرار دادن نتیجه انتخابات آتی این کشور و پایان دادن به حکومت اردوغان و حزب عدالت و توسعه حاکم است.

دو هشتگ "فروپاشی لیر ترکیه" و "حمایت از لیر ترکیه" اکنون با یکدیگر رقابت جدی دارند. حامیان سفر به ترکیه که احتمالا بیشتر از قطر هستند، می‌گویند: کاهش ارزش لیر فرصت بزرگی برای گردشگران جهت سفر به ترکیه و استفاده از این کاهش ارزش در مقابل افزایش ارزش دلار است. در واکنش به کمپین "تابستان ما در ترکیه شیرین‌تر است" کمپینی علیه آن با هشتگ "تابستان ما در ترکیه خطرناک‌تر است" و "تحریم سفر به ترکیه" راه‌اندازی شده است.

بزرگترین واکنش علیه این کمپین‌ها از سوی خود عربستان بود که بسیاری از توئیت کنندگان این کشور خواستار عدم در هم آمیختن سیاست و گردشگری شده و با اشاره به تجارب گردشگری خود در ترکیه کمپین‌هایی که می‌گویند ترکیه کشور امنی نیست را تکذیب کردند.

در سال جاری لیر ترکیه ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و ۳.۹۲ لیر در مقابل یک دلار رسید.

همزمان با این امر ایدی کوهن، تحلیلگر اسرائیلی در ارزیابی خود از کاهش ارزش لیر در مقابل دلار در صفحه توئیتر خود نوشت: "شکست اردوغان". آیا نمی‌دانی که نیمی از ثروت جهان تنها برای یک خانواده یهودی است که حامی نخست اسرائیل است و اکنون وضعیت درباره دیگر ثروتمندان یهودی که تعدادشان بیشتر است چگونه خواهد بود!

وی در ادامه تاکید کرد: "بعدی بدتر است".

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر