بازدید 4579

شفاف سازی به سبک شریعتمداری؛ فهرست کوتاهی از دریافت کنندگان ارز دولتی منتشر شد!

سوءاستفاده از ارز دولتی توسط برخی واردکنندگان این روزها باعث شد تا دو وزیر ارتباطات و صمت رو در روی یکدیگر قرار بگیرند. یکی موافق شفاف سازی و دیگری مخالف آن. فشار رسانه ها و افکار عمومی باعث شد تا وزیر صمت نیز برای ساکت کردن رسانه ها تا حدودی در مسیر شفاف سازی قدم بگذارد و تنها اسامی بخش کوچکی از دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کند.
کد خبر: ۸۱۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 01 July 2018

فهرست کوتاهی از دریافت کنندگان ارز دولتی منتشر شد!سوءاستفاده از ارز دولتی توسط برخی واردکنندگان این روزها باعث شد تا دو وزیر ارتباطات و صمت رو در روی یکدیگر قرار بگیرند. یکی موافق شفاف سازی و دیگری مخالف آن. فشار رسانه ها و افکار عمومی باعث شد تا وزیر صمت نیز برای ساکت کردن رسانه ها تا حدودی در مسیر شفاف سازی قدم بگذارد و تنها اسامی بخش کوچکی از دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها عدم شفافیت باعث شده است تا موریانه های فساد به جان پایه های اقتصاد این مملکت بیفتند و مردم اعتماد خود را به دولت از دست بدهند. در این شرایط محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات قدم هر چند کوچک اما تحسین برانگیزی را در راستای ایجاد شفافیت در وزارتخانه تحت هدایت خود برداشت. وی در هفته گذشته و با بالا گرفتن اعتراضات مردمی نسبت به گرانی های اخیر گوشی همراه، اقدام به انتشار اسامی شرکت هایی کرد که ارز دولتی به قیمت 4200 تومان جهت واردات دریافت کرده بودند. با انتشار این فهرست مشخص شد که برخی از این دریافت کنندگان یا کالایی را وارد نکرده اند یا اگر هم وارد کرده اند آن را به قیمت دلار در بازار آزاد به مشتریان خود فروخته اند. این دو تخلف توسط سوءاستفاده کنندگان از ارزهای دولتی باعث شد تا رسانه ها و مردم به دولت، جهت شفاف سازی های بیشتر فشار بیاورند.

فشار رسانه ها و مردم جواب داد و رئیس جمهور حسن روحانی اعلام کرد که وزارتخانه صنعت، معدن  و تجارت (صمت) و بانک مرکزی به عنوان متولیان اصلی این موضوع باید جهت شفاف سازی، فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کنند.

حرکت و اقدام وزیر ارتباطات و همچنین دستور رئیس جمهور جهت شفاف سازی گویا به مذاق محمد شریعتمداری وزیر صمت خوش نیامد و وی در نشست خبری خود انتقاداتی را علیه وزیر ارتباطات مطرح کرد و به نوعی اعلام کرد که فهرست را منتشر نخواهد کرد.

بعد از مقاومت شریعتمداری در مقابل شفاف سازی، رسانه ها وی را به باد انتقاد گرفتند و این فشارها باعث شد تا وزارتخانه صمت اعلام کند که فهرست افراد دریافت کننده ارز دولتی را به بانک مرکزی جهت انتشار ارسال نموده است.

بانک مرکزی هم امروز مورخه 10 تیر ماه 1397 این فهرست را منتشر کرد ولی در کمال تعجب این فهرست تنها بخش بسیار کوچکی از دریافت کنندگان ارز دولتی را در بر گرفته است. موضوعی که بانک مرکزی در اطلاعیه خود این گونه به آن واکنش نشان داد: یادآوری می شود، این گزارش به درخواست وزارت صمت برای کالاهایی که از سوی آن وزارتخانه مشخص شده، تهیه شده است؛ بنابراین در بر گیرنده تمام کالاهای تامین ارز شده توسط بانک مرکزی نیست. همچنین گفتنی است، بانک مرکزی علاوه بر تخصیص و تامین ارز کالاهای مندرج در جدول زیر، مقادیر قابل توجهی ارز به مسافران خارج از کشور، دانشجویان، بیماران و نیز خدمات ثبت سفارش شده اختصاص داده که در اینجا به آنها اشاره نشده است.

باید گفت که این سبک شفاف سازی که تنها منحصر به وزیر صمت می باشد، این شبهه را ایجاد می کند که محمد شریعتمداری تنها برای آرام کردن جو به وجود آمده علیه خودش اقدام به رسانه ای کردن بخش کوچکی از اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی نموده و این نوعی توهین به مردم و رسانه ها است. اینکه به این میزان وزیر صمت در مقابل شفاف سازی مقاومت می کند و حتی دستور رئیس جمهور را هم نادیده می گیرد جای بسی تعجب دارد و کمی شک برانگیز است. اگر شریعتمداری به فکر بخش خصوصی است باید گفت که بخش اعظمی از بخش خصوصی از اعلام اسامی دریافت کنندگان این رانت دولتی حمایت می کنند و وی بهتر است برای این مقاومت خود و امنیت بخشیدن به سوءاستفاده کنندگان از ارز دولتی به فکر دلایل دیگری باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان