بازدید 9519
پتروشیمی‌ها سامانه نیما را دور زدند؛

۲ میلیارد دلار از ارز صادراتی پتروشیمی‌ها کجاست؟

در اوایل تیر ماه سال جاری بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، پتروشیمی‌ها با روش‌های مختلفی در حال دور زدن سامانه نیما هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پتروشیمی‌ها حدود ۲ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما عرضه نکرده اند.
کد خبر: ۸۱۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷ 11 July 2018

2 میلیارد دلار از ارز صادراتی پتروشیمی ها کجاست؟در اوایل تیر ماه سال جاری بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، پتروشیمی‌ها با روش‌های مختلفی در حال دور زدن سامانه نیما هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پتروشیمی‌ها حدود ۲ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما عرضه نکرده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با راه اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه سازی معاملات ارزی) قرار بر این شد که همه صادرکنندگان، ارز خود را با نرخ 4200 تومان در این سامانه عرضه و واردکنندگان نیز ارز مورد نیاز خود را با همین قیمت از این سامانه دریافت کنند.

در این میان، برخی صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها که به عنوان دومین منبع صادراتی بعد از نفت هستند، حاضر نشدند ارز خود را به بهای 4200 تومان به سامانه نیما بانک مرکزی واریز کنند. به همین منظور، دولت مجبور شد در ازای واریز ارز پتروشیمی ها به سامانه نیما برای آن ها امتیازی در نظر بگیرد؛ امتیازی که گویا در جلسه هشتم خرداد 1397 بین انجمن کارفرمایان پتروشیمی و معاون اول رئیس جمهور، از سوی کارفرمایان پتروشیمی مطرح شد. کارفرمایان پتروشیمی اعلام کردند در صورت گرفتن مزایایی چون نرخ خوراک با دلار 3800 تومان، نرخ ارز خود را به قیمت 4200 تومان عرضه کنند.

بعد از این پیشنهاد، دولت نیز در جلسه 23 خرداد 1397 هیأت وزیران به وزارت نفت اجازه داد تا در سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت های تابعه این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی را به ازای هر دلار، 3800 تومان منظور کند.

در چهارم تیر ماه 1397 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه ای گفت: اکنون شرکت های پتروشیمی که خوراکشان را با نرخ دولتی تهیه می کنند، با روش های مختلفی در حال دور زدن سامانه نیما هستند.

آمارها نشان می دهند که صحبت های پورابراهیمی پیرامون دور زدن سامانه نیما توسط پتروشیمی ها کاملاً درست است. در 19 تیر 1397 احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره آخرین وضعیت عرضه ارز پتروشیمی ها در بازار داخلی، گفت: پس از تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار، شرکت‌ های پتروشیمی با هماهنگی و در راستای سیاست ‌های ارزی بانک مرکزی ارز صادراتی خود را در بازار داخلی عرضه کرده اند. وی ادامه داد: در دو ماهه گذشته تاکنون بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارز صادراتی پتروشیمی ‌ها از مسیر سامانه نیما وارد بازار ارز داخلی شده است.

حالا آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که پتروشیمی ها در سه ماهه نخست سال جاری، حدود 3.5 میلیارد دلار صادرات داشته اند.

2 میلیارد دلار از ارز صادراتی پتروشیمی ها کجاست؟

با کنار هم قرار دادن آمارهای گمرکی و مصاحبه دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، به این نتیجه خواهیم رسید که پتروشیمی ها حدود 2 میلیارد دلار از ارزهای حاصل از صادرات محصولات خود را به سامانه نیما عرضه نکرده اند. حالا پرسش این است که این دو میلیارد دلار شرکت های پتروشیمی کجاست و چرا به سامانه نیما عرضه نشده است؟ با توجه به اختلاف قیمت 3700 تومانی دلار در سامانه نیما با دلار در بازار آزاد، اگر پتروشیمی ها دلارهای خود را در بازار آزاد فروخته باشند، توانسته اند از این فروش سودی حدود 7 هزار و 400 میلیارد تومان نصیبشان شود. این در حالی است که شرکت های پتروشیمی حاضر شدند در ازای دریافت نرخ خوراک با ارز 3800 تومان دلارهای صادراتی خود را در سامانه نیما به قیمت 4200 تومان عرضه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۰
رفته پیش بقیه دلارها!
خونه آقا شجاست!
خلاف قانون است چرا شفاف سازي نمي كنيد كه اين مبلغ كجا رفته؟
نماینده ها باید به نحوه ی تسعیر ارز پتروشیمی ها نظارت کنند زیرا بزرگترین اختلاس ها در همین نقطه است اما متاسفانه اکثر نماینده ها هیچ تخصصی در این زمینه ندارند
وقتی از قوانین اقتصادی پیروی نمیشود نتیجه همین است دائم دنبال مجرمان و سوء استفاده کنندگان بودن دنبال هزاران شرکت بودن که چی خریدن و چی فروختن و به کیا و با چه قیمتی و ...... و هزاران مشکل دیگر حاصل تصمیمات یک شبه و بدون بررسی
دولت تصمیماتی ارزی گرفت که از ابتدا مشخص بود قدرت اجرا کردن و کنترل آن را ندارد و هر روز مطالبی از مشکلاتی که ایجاد کرده میخوانیم
دیگه واقعا همه دیوانه شده اند با این آمار و ارقام
اگر حقیقت دارد فورا تمامی دست اندرکاران این فساد اقتصادی را بازداشت و مجازات کنید. فقط زور خود را به مردم و دختری 17 ساله نرسانید.
ارز مثل کالا عمل میکند و قیمت آن با عرضه و تقاضا تعیین میشود و دخالت در آن مشکلات زیادی بوجود میآورد
جالبه که این سود هم در صورتهای مالی شان نشان داده نمی شود و نصیب سهامداران بورس هم نمی شود.حالا این پول به چه حسابها و اشخاصی می ره .خدا داند که رانت هم اینجا نفوذکرده
لطفا یه نفر بگه تو این مملکت چه خبر دیگری غیر از دزدی و فقر و نکبت و فساد هست؟ جونمون به لبمون رسیده دیگه.
در شکم وجیب حرام لقمه ها.................
تمام کشور به دزدی و مکیدن خون مردم افتادن.
روحانی مچکریم....
آخه چی و کی سر جاشه که اینا سرجاشون باشند!!!!!!!!!!!!
نگران نباشید جان امنه. رفته کانادا
هر کجا رو که دست میزاری فساد نمایان میشه -

خدایا چه بلایی سر ایران اومده
قانون بلبشو طاعون مسری ایران .... ترامپ همین جا دم دست ماست جان بولتون در پتروشیمی حسابدار است و وزیر خزانه داری نقشه برای دلارهای پتروشیمی ووومی کشد ما نکند متوهم شده ایم کسی نمی آید برای تیتر زدن در کهکشان کیهان دنبال مو بگردد چون همه ماست لیسده شده
در جواب عنوان خبر:دست ۴ تا آقازاده که اونور آب دارن عشق و حال میکنند و به ریش ملت می خندند
تحریمهای امریکا بی اثرتر است ،در مقابل زیاده خواهیهای سرمایه داران داخلی که از رانت ارزی،و امتیازات رانتی استفاده میکنند ،و سفره های مردم ایران را نیمه کردند ،مردم ایران آنقدر که از رانتخواران ظلم دیده اند از هیچ دشمن ببگانه ای ندیده اند ؟ بیش از ۸۰٪ گرانیها هیچ ارتباطی با تحریم ،و دلار ندارد ، تنها عامل آن عدم پایبندی سرمایه داران داخلی به منافع ملی میباشد ،اگر دلارهایی که آقازاده ها در حسابهای خارجی خود دارند وارد چرخهٔ‌ اقتصاد گردد هیچ نیازی به سرمایه گذار بیگانه نمیباشد ، این آقازاده ها با آقاهای آنها ،خاینکار به وطن ،ومردم ایران میباشند ، بلحاظ اینکه هم ارزش پول ملی را نابود کرده اند ،و هم باعث رکود اقتصادی ،وکسادی بازار کسب ،وکار در کشور شده اند ،وقتی که ۱۵۰ میلیارد دلار ارز را از کشور خارج میکنند مبلغی حدود ۱۲۰۰ هزار میلیار تومان میشود ،که اگر برای اشتغال هر نفری یک میلیارد تومان لازم باشد مبلغ حسابهای آقازاده ها میتواند برای ۱۲۰۰۰۰۰ نفر شغل ایجاد نماید ،که این اقدامات آنان یک فاجعهٔ ملی میباشد ، که همینها باعث شده اند فساد گسترده نهادینه گردد ،وتا عمق جامعه رسوخ پیدا کند ؟،،خیانت ،و دشمنی با مردم ایران داخلی میباشد والا امریکا ،واسراییل ،توان مقابله با مردم ایران را نخواهند داشت ؟،،
شما به خدا هم رانت 3800 بدی ارز صادراتیشو 4200 نمیده وقتی بتونه 8000 بفروشه اینو از یه بچه هم بپرسی میدونه مسئولان ایرانو که می بینم یاد ریش سفیدای دهاتمون میوفتم
صاحبان اين پترو شيمي ها چه كساني هستند
بخور بخور مملكت را داره نابود ميكنه
تو رو خدا جلوي اين بخور بخور را يك مسلماني اگر در مملكت وجود داره بگيره
2 هزار میلیارد دلار پول نفت فروش رفته در 20 سال گذشته کجاست؟
نزد صرافی دوستان
سيماني ها هم پول صادراتشون رو نميارن داخل
تو جیب اقازاده ها......
يكي بگه شركتهايي مثل سرمايه گذاري نايع پتروشيمي چه مي كنند كه سود سهامداران ان يك تومان مي شود بعني هر چه در مياورند خرج مي كنند ووخجالت نمي كشند ايا اين كشور حتي پتروشيميش قابل اعتماد است ؟ مردم را خودتان به سمت دلالي و كارهاي نامولد سوق داده ايز
وقتی بدون حساب وکتاب وبر اساس اصل 44 اموال کشور را مثلا خصوصی میکردید باید فکر الان را هم می نمودید که برای برگشت دلار های صادراتی باید به آقایان باج بدهید!!!!!؟؟؟؟ خصوصی سازی از خیانت بار ترین کارهای بعد از انقلاب بوده و هرچه سریعتر باید کلیه صنایع خصوصی شده ملی ودولتی اعلام شود. طبیعتا" گردانندگان حال حاضر این صنایع حرفی برای گفتن ندارند چون از جیب مبارکشان برای خرید این صنایع اصولا پولی نداده اند !!!! بلکه با رانت و جو حاکم بر مملکت در یک مقطع از زمان این کارخانه جات مفت و مسلم به آنها حبه شده است!!!
باسلام همانجا که دکل حفاری.سه هزارمیلیارد.کشتی نفتی.املاک اهدائیست
سلام
با توجه به آظهارات اقای شریعتمدادی وزیر صنعت در مورد اینکه اعلان اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی جنگ با بخش خصوصی است آیا دههاشرکتت اقماری شرکت فواد ری که در هر رشته اقتصادی فعالیت دارد از این ارزها گرفته اند یا خیر؟
تابناک مثل کبک سرت را زیر برف کن؟؟!!! مطمئنم که دست اندر کارانت از کسانی هستند که در خصوصی سازی ها متنفع شده اند .پس حق داری سانسور کنی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل