بازدید 6810
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

باید مشخص شود، چه برخوردی با متخلفان دریافت کننده ارز شده است/ لیست منتشره در برابر میزان ارز تخصیصی بسیار ناچیز است

در هفته های گذشته و با افزایش یکباره بهای برخی کالاها، برخی از وزارت خانه ها و نیز بانک مرکزی، اقدام به انتشار لیستی از اسامی و میزان ارز تخصیصی به برخی از شرکت های واردکننده کالا کرد و اعلام شد، انتشار این لیست در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی انجام گرفته است.
کد خبر: ۸۱۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ 21 July 2018

وزیر دادگستری به جای حضور در فدراسیون شنا، به کار تعزیراتی خود رسیدگی کند/ باید مشخص شود، چه برخوردی با متخلفان دریافت کننده ارز شده است/ لیست منتشره در برابر میزان ارز تخصیصی بسیار ناچیز استدر هفته های گذشته و با افزایش یکباره بهای برخی کالاها، برخی از وزارت خانه ها و نیز بانک مرکزی، اقدام به انتشار لیستی از اسامی و میزان ارز تخصیصی به برخی از شرکت های واردکننده کالا کرد و اعلام شد، انتشار این لیست در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی انجام گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود انتشار این لیست، اما برخورد چندانی با وارد کنندگان و حتی شرکت هایی که اقدام به واردات کالاهای غیر تخصصی کرده بودند، نشد؛ حتی برخی واردکننده ها خود را در دریافت ارز محق دانسته و گفتند، این ارز حق آنها بوده است.

اما آنچه در این میان مهم است اینکه لیست های منتشر شده با میزان ارز تخصصی مطابقت ندارد و به نظر می رسد، لیست حاضر با دقت بسیاری نتظیم شده و بسیاری از کالاهای وارداتی و میزان ارز تخصیصی به آن و همچنین برخی از اسامی در لیست حاضر از قلم افتاده است!

این در حالی است که موضوع برخورد نکردن با واردات غیرقانونی و همچنین سوءاستفاده مالی برای افراد از فرصت ایجاد شده توسط دولت با واکنش های بسیاری از سوی برخی افراد و نمایندگان مجلس روبه رو شد، به گونه ای که نمایندگان خواستار شفاف سازی بیشتر و همچنین برخورد با متخلفان هستند.

فرید موسوی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: بنا بر گزارش های رسیده، حدود 12 میلیارد دلار از طریق سامانه نیما به واردکنندگان ارز داده شده است و از این میزان، حدود 2.5 میلیارد به کالاهای اساسی اختصاص دارد و کمتر از یک میلیارد دلار هم واردات دارو صورت گرفته و بقیه شامل سایر کالاهاست.

این نماینده مجلس گفت: نگاه گذرا به آمار و حتی فارغ از اینکه ارز به چه کسانی داده شده، نشان می دهد که تنها یک بخش بسیار کوچکی از ارقام منتشر شده است؛ بنابراین، خواسته امروز افکار عمومی این است که دستگاه های زیربط این موضوع را شفاف سازی نمایند و مشخص شود، چه کسانی از این موقعیت و رانتی که ایجاد شده استفاده کرده اند.

وی در ادامه یادآور شد: به رغم تأکید رئیس جمهور بر این موضوع، هنوز شاهد اجرای این دستورها و مطالبه عمومی نیستیم. این حق مردم است که بدانند چه بر سر این کشور آمده است. وقتی ما اجازه می دهیم از حق و جیب آنها و منابعی که متعلق به کل ملت ایران است، برداشت شود، باید این حق را نیز بدهیم که بدانند سرنوشت پولشان چه شده است.

البته ترکیب کالاهای وارداتی هم مهم است. متأسفانه در همین لیست اندکی هم که منتشر شده است، کالاهای عجیب و غریبی می بینیم که هیچ نیازی به برخی از آنها وجود ندارد و می توان گفت، منابع ارزی ارزشمند خود را به درستی مراقبت نکرده ایم.

این نماینده مجلس، در واکنش به ادعای برخی وارد کننده ها که می گویند کار غیر قانونی نکرده اند نیز گفت: در شرایطی که بسیاری از تولیدکننده های کشور از دریافت ارز برای تهیه مواد اولیه خود محروم مانده اند، و ارز به کالاهای دیگری اختصاص داده شده و این ها را ذیحق کرده، دادن ارز به این افراد درست نبوده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زمانی که هیچ دستورالعملی نباشد و هیچ گونه مراقبتی در تخصیص ارز صورت نگرفته باشد، این افراد هم برای خود چنین حقوقی را تعریف می کنند.

وی در ادامه گفت:حسب کوتاهی ها و عدم مراقبتها افرادی سو استفاده کرده اند. در واقع دولت بستر و زمینه ای فراهم آورده و مجریان امروز مدعی هستند که چون هیچ نظام نامه و دستورالعمل شفافی برای ساز و کار اجرایی تعریف نشده و دستورالعملی وجود ندارد که بتوان جرمی را اثبات کرد فلذا کارشناسان حقوقی اذعان دارند که بیشتر کوتاهی رخ داده است. واردات با مجوز صورت گرفته است. و برای صدور مجوز و تخصیص ارز مراقبت نشده است. مصالح عمومی مد نظر واقع نشده است. خلاف، زمانی رخ داده که فرد کالا را وارد کرده و ارز دولتی را گرفته؛ اما کالاهای خود را در ارز آزاد به فروش رسانده است. اینجا جرم صورت گرفته و باید تعزیرات و دستگاه های نظارتی در اینجا ورود کنند.

موسوی در پایان افزود: ما این ارز را اختصاص دادیم که کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد. الان دستگاه های نظارتی موظفند به مردم گزارش دهند، این اتفاقات چگونه بوده و هم اکنون خلافکاران در چه وضعیتی هستند. همچنین باید مشخص شود پس از انتشار این لیست، آیا برخوردی با متخلفان شده یا فقط لیست افراد منتشر شده است؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۱
همه آقایون کشور رو رها کرده اند. حتمن با این میزان مسولیت پذیری در برابر برجام مقاومت و پیروز خواهیم شد!!!
راستی اسم این وزیر چیه اصلن؟! کارش چیه؟! بهتره کلن این پست رو از هیات دولت حذف کنند.
اگر نمیتوانید کاری انجام دهید حداقل با اعصاب ملت بازی نکنید و اخلاق را رعایت کنید.
چرا هرکس رییس جمهور می شود در توجیه ناتوانیش مدام می گوید " عده ای هستند که

نمی گذارند "

عده ای هستند که نمی گذارند. این جمله از زمان اقای خاتمی مطرح شد و مکررا" توسط
ایشان و دکتر احمدی نژاد عنوان می شد و بهانه اقای روحانی نیز همین است.

سؤال اساسی از این اقایان این است که اگر عده ای هستند که نمی گذارند پس چرا در مقام
تشریفاتی ریاست جمهوری باقی ماندید و استعفای خود را تقدیم ملت ایران نکردید.

ایا وقتی عده ای هستند که نمی گذارند باقی ماندن در مقامی که ظاهریست و در عمل هیچ
اختیاراتی ندارد
و ایا باقی ماندن در پست ریاست جمهوری با این شرایط خیانت به رای مردم و همسویی
با همان عده ای نیست که نمی گذارند.

وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند معنی ان این است که دولت پنهان ضد مردمی
وجود دارد
تصمیمات را می گیرند که تفکرات ضد بشری و غیر انسانی دارند.

وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند یعنی انتظار مردم برای مبارزه با فساد و
بهبود اوضاع اقتصادی بیهوده است.

وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند وشما هم بدون کوچکترین احساسی نسبت به
سرنوشت ملت در پست بدون قدرت ریاست جمهوری باقی مانده اید و کنار نمی روید یعنی
اینکه شما مانع از رونمایی و شناسایی این دولت پنهان توسط مردم می شوید و نقش سپر
بلا را برای انها ایفا می کنید.

وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند یعنی .................


پس یا بدون هیچ واهمه و ترسی انها را معرفی کنید و یا استعفا دهید تا دولت پنهان رخ
بگشاید و مستقیما" برای حل مشکلات وارد عمل شود و دیگر بهانه ای نداشته باشند که
بگویند عده ای هستند که نمی گذارند.
یورو ازده هزاروصدتومان هم عبورکزد ! مسوولان اقتصادی کلاهشان رابالاتربگذارند
حالا مگه اصلا لیسته جرمه؟ خود دولت گفت هر کی میخواد بیاد از طریق سیستم نیما اقدام کنه؟ حالا این وسط دولت نتونسته عدالت رو برقرار کنه ... خودش باید پاسخگو باشه ...
اقا حساب مسئولان چک بشه
کی به کیه؟
واقعا اگر امام خمینی بود این اختلاس ها بود ؟؟؟ بعید است
تمام مشکلات این کشور ومردم به خاطر این هست که هیچ مسئولی انجایی که نباید باشد هست..............
واقعا که شما نمایندگان از همه جا بی خبر، فرار به جلو هم حدی دارد! شما و امثال شما بودید که با غفلت و بی خبری! حالا مدعی شدید، بگیرید بگیرید،شما که در کمیسیون اقتصادی هستی در جریان اقتصاد و چپاول اموال مردم نیستی یا هستی خودتو به اون راه زدی که خواب بودی، چه کنم که نمیدانید به سر اسلام و جوانان مسلمان چه اوردید!؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر