بازدید 4819
بانک مرکزی هم مردم را محرم ندانست:

فهرست کامل ارز بگیران دولتی فقط برای وزارت اقتصاد ارسال شد

بعد از انتشار دو فهرست ناقص از شرکت هایی که برای واردات کالا ارز دولتی دریافت کرده بودند و همچنین ابهامات و تخلفات گسترده ای که از این دو فهرست بیرون آمد، رسانه ها و مردم خواستار انتشار فهرست کامل ارز بگیران دولتی شدند. در حالی که همگان منتظر انتشار فهرست کامل بودند، بانک مرکزی این فهرست را تنها برای وزارت اقتصاد ارسال کرد!
کد خبر: ۸۲۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 02 August 2018

فهرست کامل ارز بگیران دولتی فقط برای وزارت اقتصاد ارسال شدبعد از انتشار دو فهرست ناقص از شرکت هایی که برای واردات کالا ارز دولتی دریافت کرده بودند و همچنین ابهامات و تخلفات گسترده ای که از این دو فهرست بیرون آمد، رسانه ها و مردم خواستار انتشار فهرست کامل ارز بگیران دولتی شدند. در حالی که همگان منتظر انتشار فهرست کامل بودند، بانک مرکزی این فهرست را تنها برای وزارت اقتصاد ارسال کرد!

به گزارش تابناک اقتصادی، در خرداد ماه سال جاری و بعد از آنکه مردم به افزایش قیمت وحشتناک گوشی های تلفن همراه اعتراض کردند، وزیر ارتباطات فهرست شرکت های واردکننده تلفن همراه که ارز دولتی دریافت کرده بودند را منتشر کرد. انتشار این فهرست نشان داد که برخی شرکت ها تخلفاتی را در این زمینه داشته اند. به همین جهت و با فشار رسانه ها، رئیس جمهور روحانی به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد که فهرست تمام شرکت هایی که ارز دولتی گرفته اند را در اختیار رسانه ها و مردم قرار دهد. در ابتدا وزیر صنعت اندکی برای انتشار این فهرست مقاومت و مخالفت نمود اما سرانجام تسلیم این خواسته مردم و رئیس جمهور شد و تنها بخش کوچکی از این فهرست را برای بانک مرکزی جهت اطلاع رسانی ارسال نمود.

در تاریخ 10 تیر 1397 بانک مرکزی اولین فهرست اسامی شرکت هایی که ارز دولتی گرفته بودند را منتشر کرد. این فهرست شامل بخش کوچکی از شرکت هایی بود که ارز دولتی دریافت نموده بودند اما همین بخش کوچک نیز نشان می داد که تخلفات فراوانی صورت گرفته است. با فشار و اعتراض رسانه ها دومین فهرست شرکت های ارز بگیر دولتی در تاریخ 12 تیر 1397 منتشر شد. این فهرست هم تنها شامل شرکت هایی بود که برای واردات خودرو ارز دولتی گرفته بودند. در این فهرست نیز ابهامات بسیار بود از جمله اینکه برخی شرکت های غیرنمایندگی برای واردات خودرو ارز دولتی دریافت کرده بودند که این برخلاف مصوبات دولت بود.

دو فهرست منتشر شده باز هم تمام شرکت های ارز بگیر دولتی را پوشش نمی داد. در تاریخ 2 مرداد 1397 مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست ‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی طی مصاحبه ای اعلام کرد: در جلسه روز یکشنبه مورخه 31 تیر ماه 1397 که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، موضوع انتشار فهرست کامل دریافت کنندگان ارز به نرخ رسمی مطرح و در نهایت مقرر شد این فهرست مطابق با مصوبه ستاد اقتصادی دولت در هفته آینده (هفته ای که در آن هستیم) توسط بانک مرکزی اطلاع رسانی شود.

در حالی که روزها به پایان هفته جاری نزدیک می شد و همگان منتظر انتشار فهرست کامل شرکت های ارزدولتی بودند بانک مرکزی در مورخه 11 مرداد 1397 خبر از ارسال این فهرست برای وزارت اقتصاد داد! در این خبر که در سایت بانک مرکزی درج شد، آمده است:  بنا به دستور رئیس جمهور صبح دیروز (مورخه 10 مرداد 1397) عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی فهرست کامل واردکنندگانی که از ۲۲ فروردین تاکنون ارز به نرخ رسمی دریافت کرده اند را برای بهره برداری و اقدام لازم از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

با این اقدام بانک مرکزی و ارسال فهرست کامل شرکت های ارزبگیر دولتی تنها برای وزارت اقتصاد می توان این گونه برداشت نمود که گویا بانک مرکزی علیرغم تصمیم ستاد اقتصادی دولت مردم را محرم ندانسته است و این در صورتی است که این یارانه های ارزی پرداخت شده به شرکت ها از جیب مردم خارج شده است و مردم حق دارند که بدانند کدام شرکت ها و به چه منظوری ارز دولتی دریافت کرده اند و با این یارانه ارزی در جهت رفاه حال آن ها چه اقداماتی را انجام داده اند.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل