بازدید 9955
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «امتیاز نفتی ۴۰ ساله عربستان به آرامکو» تا «کشوری با رکورد بالاترین مازاد درآمد دولتی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عراق درباره تعامل مالی با ایران با آمریکا مذاکره می کند، سقوط 3543 واحدی شاخص کل بورس، خوشبینی محتاطانه بازارهای آسیایی در مورد نفتا، امتیاز نفتی ۴۰ ساله عربستان به آرامکو، چرا قیمت نفت افزایش یافت، اسپانیا واردات نفت خام از ایران را افزایش داد، شیب آرام رشد «تسه»ها، توتال در نفت شیل آمریکا سرمایه‌گذاری نمی‌کند و افزایش صادرات LPG ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 29 August 2018

از «امتیاز نفتی ۴۰ ساله عربستان به آرامکو» تا «کشوری با رکورد بالاترین مازاد درآمد دولتی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عراق درباره تعامل مالی با ایران با آمریکا مذاکره می کند، سقوط 3543 واحدی شاخص کل بورس، خوشبینی محتاطانه بازارهای آسیایی در مورد نفتا، امتیاز نفتی ۴۰ ساله عربستان به آرامکو، چرا قیمت نفت افزایش یافت، اسپانیا واردات نفت خام از ایران را افزایش داد، شیب آرام رشد «تسه»ها، توتال در نفت شیل آمریکا سرمایه‌گذاری نمی‌کند و افزایش صادرات LPG ایران را در بر دارد. 

عراق درباره تعامل مالی با ایران با آمریکا مذاکره می کند

'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود پس از نشست هیات دولت عراق همچنین از تشکیل یک کمیته عالی به ریاست رئیس کل بانک مرکزی عراق برای نوع تعامل با تحریم های آمریکا علیه ایران خبر داد.  وی با اشاره به یکجانبه بودن تحریم های جدید و تاکید بر تداوم روابط اقتصادی میان ایران و عراق گفت: عراق با تحریم های اقتصادی علیه هر کشوری که باشد موافق نیست و این موضع راهبردی دولت است. العبادی درخصوص مشکل تعامل با دلار نیز گفت که کشورش آماده است در صورت امکان فنی و مالی، از یک سبد ارزی متشکل از چند ارز خارجی بجای انحصار دلار استفاده کند.  نخست وزیر عراق دربخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: با شرکت زیمنس آلمان برای توسعه بخش انرژی در عراق و رساندن سطح تولید برق به میزان مطلوب و تامین برق 24 ساعته برای شهروندان به توافق رسیدیم. وی میزان کنونی تولید برق در کشورش را 16 هزار مگاوات عنوان کرد. عراق در فصل گرما که مصرف برق به اوج خود می رسد، به 23 هزار مگاوات در ساعت برق نیاز دارد که به دلیل عدم تامین این مقدار، با مشکل جدی قطع مکرر و طولانی برق و در نتیجه خشم و انزجار عمومی مواجه می شود. 

سقوط 3543 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ، با کاهش 3543 واحدی معادل 2.53 درصد به رقم 136 هزار و 765 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 1036 واحدی معادل 2.53 درصد به رقم 40 هزار و 4 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 36 واحدی معادل 0.17 درصد، عدد 21 هزار و 127 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 25 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 14 هزار و 947 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3620 واحد کاهش معادل 2.42 درصد را رقم زد و به سطح 145 هزار و 703 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2932 واحد کاهش معادل 2.82 درصد به رقم 101 هزار و 80 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 5510 واحد کاهش معادل 1.99 درصد همراه بود و عدد 276 هزار و 341 واحد را به نمایش گذاشت.

از «امتیاز نفتی ۴۰ ساله عربستان به آرامکو» تا «کشوری با رکورد بالاترین مازاد درآمد دولتی»

خوشبینی محتاطانه بازارهای آسیایی در مورد نفتا

روز سه‌شنبه، درحالی که توافق آمریکا و مکزیک بر سر اصلاح کلی پیمان نفتا باعث شده ریسک‌پذیری به بازارها بازگردد، سهام آسیایی رشد کرد و دلار حول کمترین میزان یک ماهه خود معامله شد. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که کانادا هم در نهایت با شرایط جدید توافق کند و پیمان تجارت آزاد سه‌جانبه پابرجا بماند. به این ترتیب وضعیت نامعین اقتصادی که با تهدیدات مکرر ترامپ برای ترک پیمان نفتا آغاز شده بود، به پایان خواهد رسید. همچنین چشم‌انداز بهبود یافته تجاری با انتشار اخباری مبنی بر اینکه واشنگتن در حال فشار آوردن به اتحادیه اروپا برای شتاب دادن به مذاکرات تعرفه‌ای می‌باشد، تقویت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با دومین روز متوالی سوددهس خود روبرو شد و ۰.۴ درصد رشد کرد. سهام استرالیا ۰.۷ درصد بالاتر بسته شد و نیکی ژاپن سودهای اولیه خود را از دست داد و در پایان به رشدی ۰.۱ درصدی رضایت داد. اما با تداوم جنگ تجاری آمریکا-چین، سهام چینی در منطقه قرمز (ضرردهی) ماندند. کامپوزیت شانگهای ۰.۲ درصد افت کرد و شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ هم ۰.۳ درصد پایین آمد. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان، در ۹۴.۸۳ واحد که پایین‌ترین سطح یک ماهه آن است باقی ماند. در برابر ین نرخ برابری دلار به ۱۱۱.۲۴ رسید. /مهر

امتیاز نفتی ۴۰ ساله عربستان به آرامکو

عربستان سعودی به شرکت نفتی دولتی آرامکو یک امتیاز ۴۰ ساله برای بهره برداری ازذخایر هیدروکربن این کشور داد که بخشی از آْماده سازی برای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: این بسته جایگزین معیارهایی می‌شود که قدمت برخی از آنها به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد که عربستان برای نخستین بار موافقت کرده بود شرکت‌ها در این کشور عملیات حفاری انجام دهند. این تغییر قانونی ممکن است معنای چندانی نداشته باشد زیرا در حالی که آرامکو به خرید سهام عمده در شرکت پتروشیمی سابیک به ارزش ۷۰ میلیارد دلار نزدیک شده، عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت متوقف شده است. اما خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اظهار کرد که این کشور همچنان به برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در شرایطی که مناسب تشخیص دهد، متعهد است. فالح گفت: در راستای آماده سازی این برنامه ریاض امتیاز انحصاری بلندمدتی را برای این شرکت دولتی صادر کرده است. ریاض در سال ۱۹۳۳ قرارداد امتیازی را با شرکت‌های نفتی متعدد آمریکایی امضا کرده بود و این قرارداد را در سال ۱۹۳۹ به ۶۰ سال تمدید کرده بود. زمانی که عربستان سعودی آرامکو را در سال ۱۹۸۸ تاسیس کرد، در حکم سلطنتی تایید شد این شرکت از حقوق و امتیازات قرارداد اولیه برخوردار خواهد بود. به نقل از به ایسنا، بر اساس گزارش بلومبرگ، امتیاز اصلی در سال ۱۹۹۹ به پایان رسید و یک خلا قانونی ایجاد کرد. از آن زمان آرامکو امتیاز همیشگی بهره برداری از ذخایر عربستان در قبال مجموعه درآمدهایی به شکل مالیات، حق امتیاز و سود سهام داشته است.

چرا قیمت نفت افزایش یافت؟

بهای معاملات نفت روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به اختلالات عرضه در نقاط مختلف جهان شامل ونزوئلا و آفریقا که انتظارات نسبت به محدود شدن عرضه به بازار را تقویت کرد، افزایش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه، ۷۶.۳۷ دلار در هر بشکه بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، به ۶۸.۹۶ دلار در هر بشکه رسید. با وجود نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی به دلیل نزاع تجاری آمریکا و چین، عرضه نفت به دلیل اختلالات در تولید برخی از نقاط و محدودیت عرضه داوطلبانه کشورهای عضو اوپک، نسبتا محدود است.

اسپانیا واردات نفت خام از ایران را افزایش داد

روزنامه آ.ب.ث اسپانیا در گزارشی نوشت که اسپانیا در سال جاری میلادی، واردات نفت خام از ایران را پس از یک دوره کوتاه کاهش به دلیل تحریم ها، افزایش داده است. این روزنامه بر اساس داده های نهاد دولتی حفظ و کنترل ذخایر نفت و گاز در اسپانیا (کورس)، تصریح نمود که این کشور در شش ماه نخست سال جاری میلادی 2 میلیون و 925 هزار تن نفت از ایران وارد کرده است.این رقم به معنی آن است که حدود 9 درصد کل واردات نفت اسپانیا از ایران می باشد. این روزنامه ادامه داد:بین سال های 2013 تا 2015 ، به دلیل تحریم های بین المللی تحمیل شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، حتی یک بشکه نفت خام ایرانی هم به پالایشگاه های اسپانیایی وارد نشد. این نشریه با اشاره به اعمال تحریم های جدید نفتی‌ علیه ایران که از ماه نوامبر از سوی آمریکا اجرا خواهد شد،خاطرنشان ساخت که اسپانیا نفت خود را از حدود 25 کشور مختلف وارد می‌ کند. /ایرنا

بازار اوراق مسکن؛ شیب آرام رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 5/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 73 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد بازگشت آرام «تسه»ها از کف اردیبهشت بودیم. پس از ثبت رشد 8 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 2 ماه اردبیهشت و خرداد (پس از 6 ماه نزولی)، در تیر افت 3/ 3 درصدی و در مرداد کاهش 9/ 1 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. گزارش بانک مسکن از تحولات بازار مسکن تهران، در مرداد افت 2/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر و افت ۲/ ۳۳ درصدی نسبت به مرداد سال گذشته را نشان داد. رشد ماهانه قیمت مسکن ۱/ ۶ درصد و نسبت به مرداد افزایش ۱/ ۶۲ درصدی را به دنبال داشت. با توجه به رشد ماهانه ۹/ ۸ درصدی قیمت ماهانه در خرداد و ۱/ ۷ درصدی در تیر، شتاب رشد قیمت در مرداد کاهش پیدا کرده است.

صادرات LPG ایران افزایش یافت

صادرات LPG ایران در اوت به میزان ۸۰ هزار تن در مقایسه با ژوییه افزایش یافت و به حدود ۵۶۸ هزار تن رسید که بالاترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۶ بود که تحریم‌های غربی برچیده شده بودند. به نقل از پلاتس، عمده صادرات به مقصد چین است که واردکنندگان آن بدنبال تعرفه بالاتر برای واردات LPG آمریکا با هزینه واردات بالاتر روبرو شده و متقاضی محموله‌های خاورمیانه‌ای شده اند. همچنین افزایش صادرات ایران در حالی روی داد که آمریکا در آستانه بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، به خریداران نفت ایران تا چهارم نوامبر مهلت داده تا به قراردادهایشان خاتمه دهند. پکن و تهران در جریان سفر دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به چین در ژوئن با افزایش همکاری استراتژیک موافقت کرده بودند. با این حال برخی از معامله‌گران نگران بازگشت تحریم‌های ایران در نوامبر و تاثیر آن بر واردات LPG از ایران هستند. به نقل از ایسنا، برنامه صادرات ژوییه میزان صادرات ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون را به ۳.۷۱ میلیون تن می‌رساند. طبق آمار کشتیرانی، بجز چین سایر مقصدهای دیگر شامل تایلند و هند هستند.

توتال در نفت شیل آمریکا سرمایه‌گذاری نمی‌کند

غول نفت و گاز فرانسوی توتال یکی از معدود شرکتهای بزرگی که دارایی‌های شیل ندارد حتی پس از اینکه شرکت BP دارایی‌های شرکت بی اچ پی را خریداری کرد، خیال سرمایه گذاری در شیل را ندارد. پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال در حاشیه یک کنفرانس در نروژ گفت: نخست اینکه دارایی‌های شیل کاملا گران است و دوما ما منابع انسانی نداریم. پویانه در پاسخ به اینکه آیا قرارداد میان شرکت BP و بی اچ پی دارایی‌های شیل را جذاب‌تر کرده است، به رویترز گفت: شرکت BP منابع انسانی داشت بنابراین اقدامش قابل درک است اما این درباره توتال صدق نمی‌کند. مدیرعامل توتال در کنفرانس امسال سراویک در هیوستون گفته بود وی معتقد است پرمیان بهترین نقطه برای تخصیص سرمایه به منظور ایجاد ارزش برای این شرکت فرانسوی و سهامدارانش نیست. شرکت BP در بزرگترین قرارداد خود از سال ۱۹۹۹، در توافقی به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار دارایی‌های شیل شرکت بی اچ پی را خریداری کرد.

خروج ارز برای هود آشپزخانه به کشور

 آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۴ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۹۷ تن هود آشپزخانه از ۷ کشور وارد ایران شده است. لازم به ذکر است که بر اساس واردات این حجم هود آشپزخانه به کشور ۵۰۰ هزار و ۳۴۵ دلار ارز معادل ۲۰ میلیارد و ۴۸۲ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۹۱۸ ریال از کشور خارج شده است. براساس این گزارش هود آشپزخانه از کشور‌های لتونی، ایتالیا، ترکیه، چین، لهستان، امارات متحده عربی و آلمان وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات هود آشپزخانه از کشور چین به حجم ۷۷ تن به ارزش ۳۶۹ هزار و ۸۶۰ دلار بوده که رقم ریالی آن بیش از ۱۵ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

کشوری با رکورد بالاترین مازاد درآمد دولتی

داده‌های اداره آمار فدرال آلمان که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد این کشور در نیمه اول ۲۰۱۸ به رکورد دیگری از مازاد بودجه دولتی دست یافته است. طبق داده‌های اداره آمار، در بازه ژانویه تا ژوئن، درآمد رسمی دولت ۴۸.۱ میلیارد یورو (۵۵.۷ میلیارد دلار) از هزینه‌کردها بیشتر شد که این معادل ۲.۹ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است. این میزان بالاترین مازاد بودجه نیمه اول سال در تاریخ محاسبه آن است. اداره فدرال بیمه اشاره کرده است که دولت فدرال و سطوح مشترک دولت، همچنین طرح ملی بیمه اجتماعی، همگی در این مازاد بودجه نقش داشته‌اند. سطح فدرال دولت بیشترین مازاد بودجه را داشته است (۱۹.۵ میلیارد یورو) و دولت‌های ایالتی آلمان در رده دوم قرار دارند (اضافه بودجه ۱۳.۱ میلیارد یورو). طرح بیمه اجتماعی هم با ۹ میلیارد دلار مازاد بودجه و بخش‌های دولتی مشترک (۶.۶ میلیارد یورو اضافه بودجه) در رده‌های بعدی هستند. از سال ۲۰۱۴ به بعد، آلمان به طور مداوم با مازاد بودجه دولتی روبرو می‌شود. در نیمه اول امسال دولت آلمان با افزایش ۵.۲ درصدی درآمدهای مالیاتی روبروشد. در عین حال هزینه‌ها به لطف بهره پایین وام‌های آلمان ۸.۷ درصد افت کرد، هرچند هزینه‌کردهای عمومی ۱۲.۳ درصد افزایش یافته بود. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
انصافا اینی که میگن ما والمانها ازیک نژادیم درسته!؟
آلمان چگونه بعد جنگ جهانی به پا خاست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر