بازدید 39511
آخرین تحولات خاورمیانه؛

سفر ناگهانی ظریف به آنکارا و دیدار یک ساعته با اردوغان/واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هیأت آمریکایی به سوریه/کاهش دوباره ارزش لیر در ترکیه/استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال سوریه

کاهش دوباره ارزش لیر در ترکیه، استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال سوریه، سفر ناگهانی ظریف به آنکارا و دیدار یک ساعته با اردوغان، تکذیب ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه توسط ائتلاف آمریکا و فراخوان مقتدا صدر برای جمعه میلیونی مقابله با ظلم و فساد، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هیأت آمریکایی به سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۲۹۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 30 August 2018

کاهش دوباره ارزش لیر در ترکیه، استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال سوریه، سفر ناگهانی ظریف به آنکارا و دیدار یک ساعته با اردوغان، تکذیب ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه توسط ائتلاف آمریکا و فراخوان مقتدا صدر برای جمعه میلیونی مقابله با ظلم و فساد، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هیأت آمریکایی به سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌های منتشره درباره سفر مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به دمشق را رد کرد.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گزارش های منتشره درباره سفر مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به دمشق و دیدار با مقام امنیتی سوریه را رد کرد.

کاهش دوباره ارزش لیر در ترکیه

یک روز پس آنکه مؤسسه ارزشیابی اعتبار مالی مودیز، رتبه اعتبار مالی ۲۰ بانک و مؤسسه اعتباری ترکیه را کاهش داد و با توجه به چشم انداز منفی که درباره اوضاع اقتصادی ترکیه وجود دارد ارزش لیره ترکیه در مقابل دلار و دیگر ارز‌های معتبر جهان دوباره کاهش یافت.

روز گذشته، مؤسسه اعتبارسنجی مالی مودیز رتبه اعتبار مالی ۱۸ بانک و دو مؤسسه اعتبار مالی در ترکیه را کاهش داد، با این توضیح که این مؤسسه چشم انداز مالی و اعتباری ۱۴ بانک را یک درجه و چشم انداز مالی و اعتباری چهار بانک دیگر را نیز دو درجه کاهش داد.

این مؤسسه اعتبارسنجی مالی در گزارش خود درباره اوضاع اقتصادی و مالی ترکیه اعلام کرد، این خطر وجود دارد که با ادامه این وضع، روند تأمین مالی بانک‌ها و مؤسسات مالی کاهش یابد و با توجه به منفی شدن نظر سرمایه گذاران در این شرایط، دسترسی بازار به وام و تأمین مالی از طریق بانک‌ها محدود شود.

سفر ناگهانی ظریف به آنکارا و دیدار یک ساعته با اردوغان/واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هیئت آمریکایی به سوریه/کاهش دوباره ارزش لیر در ترکیه/استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال سوریه

بر اساس اعلام این مؤسسه اعتبارسنجی که در اواسط ماه اوت نیز رتبه اعتبار مالی ترکیه را به بی‌ای سه "Ba ۳"کاهش داده و چشم انداز اقتصادی این کشور را نیز در حالت منفی قرار داده بود، بانک‌های ترکیه با توجه به اینکه بیش از حد به تأمین مالی ارزی وابسته هستند، اکنون در وضع متزلزلی قرار گرفته اند. همین امر نظام بانکی ترکیه را به دلیل تغییر نظر احتمالی سرمایه گذاران حساس کرده است، زیرا دیون ارزی (اوراق قرضه به دلار و یورو) بانک‌های ترکیه به طور پیوسته باید تأمین شود.

برای نمونه؛ تا دوازده ماه آینده حدود ۷۷ میلیارد دلار از اوراق قرضه بانک‌های ترکیه سررسید می‌شوند و اگر این بانک‌ها نتوانند مشتریانی برای خرید اوارق قرضه‌ای که در آینده برای بازپرداخت اوراق سررسید شده قبلی شان منتشر می‌کنند، پیدا کنند به طور جدی با مشکل مواجه می‌شوند.

استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال سوریه

«فائض اسمر» از فرماندهان سابق سوری در دیرالزور در مصاحبه با روزنامه ینی شفق گفت: وزارت دفاع آمریکا برای استقرار یک سپر دفاع موشکی در الحسکه واقع در شمال سوریه آماده می شود.

وی افزود: اقدام بعدی آمریکا، ایجاد یک سپر دفاع موشکی در منطقه است که این اقدام باید بخشی از طرح بلندمدت واشنگتن برای ایجاد هرج و مرج در منطقه در نظر گرفته شود.

این فرمانده سابق سوری اظهار داشت: هدف اصلی آمریکا، حمایت از شبه نظامیان حزب کارگران کردستان به نام «پ ک ک» در منطقه است. آمریکا درک کرده که حضور «پ ک ک» در شرق فرات کافی نیست و به همین دلیل قصد دارد حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد.

روزنامه ینی شفق گزارش داد: واشنگتن پیش از این سه سامانه راداری در شمال سوریه مستقر کرده است.

دخالت نظامی آمریکا در سوریه بدون اجازه شورای امنیت و دولت مرکزی سوریه بوده است.

سفر ناگهانی ظریف به آنکارا و دیدار یک ساعته با اردوغان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر روز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار یک ساعته، مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز حضور داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام رایزنی‌های مستمر دوجانبه و تسلیم دعوتنامه حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به همتای ترکیه‌ایش برای سفر به ایران به منظور شرکت در نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) به آنکارا سفر کرده است.

تکذیب ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه توسط ائتلاف آمریکا

ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، با انتشار بیانیه‌ای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در اوضاع کنونی در سوریه رد کرد؛ هرچند این ائتلاف گفته که پیگیری این موضوع در آینده مردود نخواهد بود.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش همچنین در بیانیه خود، خبرها پیرامون ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه را به صراحت تحریف خبر عنوان کرده است.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که فایز اسمر به عنوان یکی از فرماندهان سابق شورای نظامی در استان دیرالزور سوریه روز گذشته اعلام کرد، پنتاگون در حال آماده شدن به منظور استقرار یک سپر دفاع موشکی در مناطقی در شمال شرق سوریه شامل مناطق الحسکه و رمیلان است. 

سفر ناگهانی ظریف به آنکارا و دیدار یک ساعته با اردوغان/واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هیئت آمریکایی به سوریه/کاهش دوباره ارزش لیر در ترکیه/استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در شمال سوریه

فایز اسمر در ادامه گفت وگوی خود به روزنامه ینی شفق ترکیه گفته بود، گام بعدی آمریکا این است که یک سپر دفاع موشکی در منطقه ایجاد کند که آن را باید بخشی از طرح بلندمدت واشنگتن برای آشوب در منطقه دانست.

فرمانده سابق شورای نظامی در استان دیرالزور سوریه همچنین افزوده بود، آمریکا به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه است و بر همین اساس سیستم‌های راداری را در مناطق واقع در شرق رود فرات به مساحت ۲۶ هزار کیلومتر که تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه است، مستقر کرده است.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عین حال استقرار سامانه‌های موشکی در شمال شرق سوریه را فقط برای انجام مأموریت و تضمین تأمین حمایت از تلاش‌های نظامی عنوان کرده است.

فراخوان مقتدا صدر برای جمعه میلیونی مقابله با ظلم و فساد

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اظهار داشت که مومنان عراق در حال آماده‌سازی خود برای اقامه نماز وحدت در مسجد کوفه به مناسبت سالگرد اقامه نخستین نماز جمعه در نوزدهم ذی‌الحجه سال ۱۹۱۴ توسط پدرش محمد باقر صدر در این مسجد هستند.

مقتدا صدر گفت: در آن زمان دین ممنوع و تمام ملت عراق توسط قدرتمندترین دیکتاتوری‌ها، یعنی صدام نابودگر و بعثی زندانی شده بودند. مؤمنان باید با نهایت هیبت، وقار و احترام مرجع و ولی خود را یاری کنند و همان گونه که محمد باقر صدر برای مقابله با رژیم بعثی کفن بر تن کرد، آنها هم برای مقابله با ظالمان کفن بر تن کنند.

وی افزود: پس از اینکه رژیم بعثی کشور را با ظلم و فساد به تباهی کشانده بودند، جمعه او (محمد باقر صدر) جمعه شایستگی و اصلاح بود. ای سربازان اصلاح (ائتلاف سائرون) برخیزید و با صلح و آرامش بگویید: درود و سلام بر عراق و ملت عراق. آماده برگزاری نماز میلیونی شوید؛ نمازی که فاسدان و ظالمان با دیدن آن به لرزه درمی‌آیند و خوار و ذلیل می‌شوند. ای سربازان اصلاح آماده شوید و بگویید: نه به فرقه‌گرایی، فساد، تروریسم و نه به اشغال.

رهبر جریان صدر عراق در ادامه ضمن درخواست از ملت عراق مبنی بر لبیک گفتن به خواسته حوزه و مراجع، تأکید کرد: در حال حاضر، عراق بسیار نیازمند یک تجمع مسالمت‌آمیز است تا این تجمع اولین نشانه ایجاد یک عراق جدید و به دور از وجود هر گونه فساد، تجاوز، بی‌عدالتی و اشغال باشد.

وی ضمن درخواست از اعضای ائتلاف سائرون برای برخاستن و متحد شدن به خاطر نجات کشورشان تصریح کرد: بگویید که عراق، عراق شماست و این وطن، وطن شماست و نعمت‌های آن نیز ازآن قشرهای مختلف ملت عراق از جمله مسلمان مسیحی و غیره است، نه فاسدان.

این مقام عراقی در پایان بر ضرورت حمایت از دین و عراق تأکید کرد، تا بدین واسطه ملت عراق خود رهبر خود باشند و دنباله روی طرف‌های خارجی و اشغالگر نباشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۴
ما هم یه یک گردهمایی صلح آمیز برای مبارزه با فساد نیاز داریم
دیپلماسی ظریف و شکننده با جناب ظریف .
پاسخ ها
احسان
| France |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
جالبه که رفتن ظریف به ترکیه همزمان شد با سقوط لیر!مسئولین ایرانی هرجا باشن ارزش پول اونجا سقوط میکنه
عجب قدمی داره ظریف .یک ساعت میره ترکیه و ارزش پولشون ده درصد کم میشه!!!!
،وای اگر مردم عراق بدانند در آینده چقدر این سخنان تهی و پوچ و بر عکس از آب در خواهد آمد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
احتمال پوچ بودن این سخنان کمتر هستش. ان شاالله که خدا کمکشان کند که ریشه فساد را در کشورشان بدون توجه به قومیت و مذهب و غیره برکنند. لااقل دعا کنیم تا آنها بتوانند
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
هر کسی باید در زمینه تخصصی خودش کار کند قطعا عراقی ها روزگار بدتری خواهند داشت
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
شما الان از کدوم کشور کامنت گذاشتی!
سرباز رجوی هستی یا آقازاده خارج نشین دو تابعیتی!
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اقای مسلم عادت کردید به تهمت زدن
ظریف رفته بگه اقا محل نشست عوض شد. تبریز نیا بیا تهرون.
ناگهانی که هیچ ، غیر منتظره و بسیار عجیب! رئیس جمهور ترکیه قرار است جمعه در تبریز با روسای جمهور ایران و روسیه دیدار کند با گرانی دلار و بلیت هواپیمایی که چند برابر شده سفر وزیر امورخارجه توجیه ناپذیر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
وقتی برگشت ، شخصا برای شما توضیح خواهد داد تا رضایت شما را جلب کند
سفر آقای ظریف به ترکیه و پاکستان و شاید هم به افغانستان و کشورهای اطراف مرز ایران بخاطر فشار نمایندگان مجلس هست که از دولت خواستند هر چه زودتر اتاق جنگ اقتصادی بخاطر تحریم نفتی فعال شوند از قبل پیش بینی بکنند که بتوانند با کشورهای مرزی ارتباط تجاری برقرار کنند چون ظاهرا با آمریکا طبق دستور مذاکره نخواهد شد و برای همیشه کشمکش ادامه دارد برای دور زدن تحریما این سفر نیاز هست
اقای ظریف دوروزقاچاقی بفرستیم امریکا ارزش دلارمیاد پایین اینجوری میتونیم امریکارونابود کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار