بازدید 35533
قرینه‌سازی ایران از جناح قدرت؛

چرا ترامپ موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد؟

ترامپ 26 سپتامبر را برای این نشست انتخاب کرده که اساساً همه توجهات به سازمان ملل خواهد بود. زمان این نشست بعد از سخنرانی ایران است و آنچه قرار است ترامپ در این نشست بیان کند، شکایت از ایران در نقض «حقوق بین‌الملل» خواهد بود.
کد خبر: ۸۳۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 05 September 2018

شب گذشته، نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد در 26 سپتامبر نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد با محوریت ایران برگزار کند که به ‌احتمال بسیار، شخص ترامپ نیز با توجه به ریاست دوره‌ای آمریکا بر شورا در ماه سپتامبر، ریاست این نشست را بر عهده خواهد گرفت.

آنچه نیکی هیلی بیان کرده است، موضوع این نشست «تخطی ایران از حقوق بین‌الملل»، «بی‌ثباتی عمومی که ایران در سراسر منطقه خاورمیانه ایجاد کرده» همچنین درخواست از رهبران کشورها در راستای «رویکردی صریح‌تر در قابل ایران» است. با توجه به این‌که ایران قرار است در 25 سپتامبر توسط حسن روحانی مواضع خود را در خصوص مسائل بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کند، سخن از آن گفته‌ شده که احتمال دارد، شاید روحانی یا وزیر خارجه ایران نیز در این نشست شورای امنیت باشند.

بیش از این، رسما چیز زیادی در خصوص این نشست بیان نشده و هنوز ایران در خصوص این نشست موضع رسمی در پیش نگرفته است؛ اما می‌توان با توجه به پویایی‌های اخیر در روابط میان ایران و آمریکا، حدس‌هایی در خصوص این نشست داشت.

چرا ترامپ موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد؟

قرینه شدن با ایران از جناح قدرت

نخستین مسأله‌ای که می‌توان در خصوص اقدام دولت ترامپ برای برگزاری یک نشست در شورای امنیت سازمان ملل متحد با محوریت ایران، بیان کرد، شاید این باشد که دولت ایالات‌متحده رویکرد ایران در رجوع به نهادهای بین‌المللی را از زاویه‌ای متفاوت تقلید می‌کند. در حالی‌ که کشاکش حقوقی ایران و آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری از حدود یک هفته قبل شروع شده و در گیرودار بحث‌ و جدل‌های مبتنی بر اسناد قابل رجوع قضایی، فضای بین‌المللی تا حد زیادی از تحریم‌های آمریکا متوجه این جدال شد.

مراجعه ایران به یک مرجع حقوقی ـ آن ‌هم در موضوعی که ابعاد کاملاً سیاسی و سیاست قدرت دارد ـ تاکتیکی بود که به شکل موفق منجر به برهم خوردن نظم بازی ایالات‌متحده در رویارویی با ایران شد. در واقع آنچه از پس این اقدام برآمد و از دستاوردهای مهم آن تلقی می‌شود، نه حصول نتیجه مطلوب در دیوان ـ که بسیار دور از انتظار است و اگر چنین هم باشد چندین ماه و شاید چند سال زمان می‌خواهد و شاید نوش دارویی باشد که بعد از مرگ سهراب آمده ـ بلکه اساساً نوسان و تغییر ولتاژ یکباره‌ای در رویکردهای مورد انتظار آمریکا از ایران بود.

سیاست خارجی دولت ترامپ در چند ماه گذشته و بعد از خروج از برجام ـ حتی قبل از آن ـ به ‌گونه‌ای تدوین شده بود تا قدم‌به‌قدم ایران را به نقطه مدنظر خود برساند: یا توافق مجدد بر سر برنامه هسته‌ای و یا انزوای مجدد در جامعه بین‌المللی. قطعاً و بدون شک، هدف نخست برای ترامپ مطلوب‌تر و جذاب‌تر بوده و این امر با توجه به هزینه‌های کمتر گزینه نخست و احتمال شکست بیشتر ـ یا موفقیت با هزینه بیشتر ـ گزینه دوم.

فشار بر اتحادیه اروپا قبل و بعد از خروج از برجام، تغییر کابینه و میدان دادن به عناصر تندرو در قبال ایران، بازگشت تحریم‌های سابق به همراه تحریم‌های جدید (سناریویی که حتی تحلیلگران شبکه‌ای مانند بی‌بی‌سی نیز هرگز به سمت آن نرفته بودند) دامن زدن به فشارهای سیاسی داخلی از طریق تبلیغات گسترده در خصوص فروپاشی اقتصادی نظام و افزایش تحرکات گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از مرزهای ایران و حتی نمایش‌های ترامپ در سنگاپور از پس دیدار با کیم جونگ اون، نقاط اتصال شبکه‌ای بود که ترامپ و سیاست او در قابل ایران در راستای کشاندن جمهوری اسلامی بر سر میز مذاکره دنبال کرد.

این شبکه، قصد دارد با ایجاد توهم افزایش هزینه برای ایران و قرار دادن ایران در موقعیت یک بازنده، احتمال ریسک کردن از سوی جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد. این ریسک چنانچه در راستای مذاکره مجدد باشد ـ که ترامپ یک ‌بار با برداشتن هرگونه پیش‌شرطی در خصوص آن شانس خود را در این مورد آزمایش کرد ـ مطلوب اول و اگر در راستای اقدامات تهاجمی و از سر دستپاچگی باشد ـ مانند اقدام جدی برای شروع یک درگیری نظامی ـ مطلوب دوم دولت ترامپ بوده است.

اما رجوع ایران به دادگستری بین‌المللی محاسبات این بازی را به نحوی غیرقابل‌پیش‌بینی برای دولت ترامپ برهم زد. این مراجعه به یک مرجع حقوقی نه به خاطر ماحصل مرافعه، بلکه به خاطر نشان دادن ماهیت رفتار ایران در برخورد با تنگنای سیاسی که آمریکا برایش فراهم کرده حائز اهمیت است: آرام و خونسرد و به ‌دور از دستپاچگی. نمی‌توان بجد گفت که تصمیم سازان سیاست خارجی ایران از قبل به این خروجی توجه کرده بودند یا خیر و یا صرفاً از روی ناگزیری به آن دست یازیدند. اما خواسته یا ناخواسته این اقدام تأثیر بسیار عمیقی بر محاسبات آمریکا از ایران داشت.

از سوی دیگر، دست ایالات‌متحده از فشار اقتصادی بیش از این بر ایران کوتاه است؛ هرچند تا همین‌جا نیز فشار این تحریم‌ها با توجه به شبکه گسترده ناکارآمد اقتصادی در داخل و به دلیل وجود فساد در لایه‌های متفاوت در سطح اجتماع و همچنین به دلیل فقدان چهارچوب در اقتصاد ایران و رانتی بودن اقتصاد – و بسیاری دیگر از دلایل که اقتصاددانان به آن اشراف کامل دارند – برای بخش‌هایی از بدنه اجتماع به‌ویژه در پایین‌دست اساسی بوده و قطعاً آثار تورمی تحریم‌های آمریکا بعد از این بیشتر خود را در اقتصاد ایران نشان خواهد داد.

اما متفق‌القول همه تحلیلگران داخلی و خارجی بر این عقیده‌اند که تحریم‌های ایالات‌متحده در دور جدید، تفاوت آشکاری با تحریم‌های بین‌المللی دوران اوباما دارد و آن عدم کارایی و انسجام آن‌ها به علت یک‌جانبه بودن و عدم پشتیبانی اروپاست. نمونه این تحلیل‌ها را بلومبرگ روز قبل به نقل از چند تن از تحلیلگران اقتصادی بیان کرد.

درنتیجه ایالات‌متحده کارت‌هایی که از تحریم در اختیار داشته، اکنون بازی کرده و اثر تحریم‌های آمریکا خود را بر اقتصاد ایران نشان داده است. در چنین شرایطی مراجعه ایران به دیوان دادگستری تلنگری ضمنی به این خالی بودن دست ترامپ از کارت‌های تحریم است و اگر با شانس حتی یک درصد رأی دیوان به نفع ایران صادر شود، تأثیر روانی آن عمیقاً شکست مطلقی برای دولت ترامپ خواهد بود، چون اثر سیاسی و واقعی رأی دیوان به نظر دور از دسترس برای ایران است.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که ایالات‌متحده برای بازگرداندن بازی خود در قبال ایران به ریل سابق، به یک اقدام متفاوت نیاز داشت و کشاندن ایران به شورای امنیت، بهترین گزینه برای ترامپ ـ آن‌هم در زمان برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی ـ است.

چرا ترامپ موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد؟

ترامپ تاریخ 26 سپتامبر را برای این نشست انتخاب کرده که اساساً همه توجهات به سازمان ملل خواهد بود. زمان این نشست بعد از سخنرانی ایران است و آنچه قرار است ترامپ در این نشست بیان کند، شکایت از ایران در نقض «حقوق بین‌الملل» خواهد بود.

می‌توان به ‌سادگی دریافت که این اقدام ترامپ در درجه نخست، پاتکی به شکایت ایران در دیوان است و درواقع ترامپ از فرصت توجهات بین‌المللی در ماه سپتامبر قصد بیشترین بهره‌برداری در جهت سرهم کردن یک داستان جالب را دارد: چگونه کشوری که خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق بین‌الملل است، می‌تواند به یک مرجع حقوقی بین‌المللی برای شکایت از دیگر کشورها مراجعه کند؟ قطعاً در این نشست، نمایش‌های کلامی و شاید تجسمی ـ مانند کار هیلی در نشان دادن قطعات موشک ـ را برای بی‌اعتبارسازی ایران از منظر حقوقی شاهد خواهیم بود.

دلیل دوم را باید در این مسأله جستجو کرد که ترامپ قصد قرینه‌سازی رفتار ایران اما در جناحی متفاوت یعنی جناح قدرت را دارد. دیوان بین‌المللی دادگستری و شورای امنیت سازمان ملل متحد، هر دو نهادهای معتبر بین‌المللی هستند، ولی عملاً یکی واجد جنبه‌های حقوقی و فاقد ضمانت اجرای سیاسی، دیگری فاقد جنبه‌های چندان حقوقی اما دارای ضمانت‌های اجرایی قوی و قدرتمند است.

دولت ترامپ با کشانیدن ایران به شورای امنیت سازمان ملل، رویکرد ایران را از زاویه‌ای متفاوت تقلید کرده که با توجه به نمادهای موجود در دو نهاد مورد مراجعه دو کشور، به‌خوبی می‌توان زبان ایالات‌متحده را در اقدام اخیر خواند: نمایش تفاوت قدرت در چهارچوبی یکسان؛ همانند ایران و دیوان، نتیجه و خروجی این نشست در شورای امنیت هم به نظر برای ترامپ و آمریکا اهمیت چندانی ندارد – بعید است که این نشست با توجه به حضور کشورهای مخالف خروج آمریکا از برجام قطعنامه و یا حتی بیانیه محکمی در محکومیت ایران داشته باشد - بلکه ماهیت اقدام آمریکا می‌تواند یادآور بازی اصلی آمریکا برای ایران باشد.

دلیل سوم را اما باید در روانشناسی فردی ترامپ جستجو کرد. آمریکا هر زمان دیگری را می‌توانست برای برگزاری نشستی با محوریت ایران در شورای امنیت جستجو کند؛ اما انتخاب این زمان، می‌تواند یادآور اتفاقاتی باشد که سال گذشته بین ترامپ و روحانی رخ داد.
چندی پیش افشا شد که ترامپ در خلال نشست مجمع عمومی سال گذشته در نیویورک، هشت بار از روحانی برای ملاقات و گفت وگو درخواست نموده که روحانی این درخواست‌ها را همگی رد کرده است. امسال قرار است ترامپ در نشست عمومی، موضوع ایران را به شورای امنیت ببرد و به شکلی جالب‌توجه بیان شده که ایران ‌هم می‌تواند در این نشست باشد و سخنرانی کند. ترامپ با این نشست، ‌ظاهرا به دنبال انتقام از ماجرای سال گذشته است. آمدن یا نیامدن ایران به این نشست برای ترامپ فرقی ندارد، چون در هر صورت او چشم‌ها را در این نشست به دهان خود خواهد دوخت؛ چه با ایران چه بدون ایران. اما اگر با درصدی از شانس و احتمال اینکه ایران نماینده‌ای در این نشست داشته باشد، ترامپ به آنچه در سال گذشته می‌خواسته، به نحوی دیگر دست می یابد؛ هرچند متکلم وحده باشد.

ایران هنوز موضع رسمی در خصوص این نشست و محتوای آن در پیش نگرفته است. می‌توان گفت که موضع ایران هیچ اهمیتی برای آمریکا ندارد و 26 سپتامبر به‌ احتمال‌ زیاد این نشست فارغ از خروجی آن برگزار خواهد شد؛ اما آنچه برای آمریکا از پس این نشست مهم خواهد بود، توان ایران در واکنش به بازگشت بازی آمریکا به ریل سابق است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۴
با این شرایط بین المللی که در انتظار کشور هست، انقلاب مدیریتی را آغاز کنید مردم ناراضیند. چرا دست دست میکنید تا همه چیز از دست برود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
چون منافع مدیران در حفظ وضع موجوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
آقا یا خانم محترم به رای مردم احترام بگذار.
دوست دارد یار این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی
شکایت ایران به دادگاه لاهه هرچند از لحاظ عملی منفعتی برای ایران ندارد ولی از جنبه روانی می تواند مفید باشد. اینکه ایران را مدام به بی منطقی متهم می کنند خاصیت خود را از دست داده و در نقطه مقابل این آمریکا است که به پیمان شکنی و نقض عهد متهم است.
جناب حسین شریعتمداری و دوستان ایشان شاید این گونه برخورد ایران را منفعلانه تلقی کنند اما نتایجی که از صبر و دور اندیشی و اسیر احساسات نبودن حاصل می شود همیشه بهتر از تندروی بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
همه چیز از دست رفته داش خوابی
هر جا ببرد ببرد آنهایی نگران باشند که چیزی برای باختن دارند خودروسازها نگران باشن عامه مردم چیزی برای از دست دادن ندارند اکنون در نهایت سختی و مشکلات هستیم و...
هدف از این کار ترامپ این هست که ایران رو در حالت انفعالی قرار بدهن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
ترامپ اگر شعور داشت هیچ کاری نمی کرد .
ترامپ تاجر است، اهل مذاکره و بده بستان است. باهاش میشه توافق کرد. مردم خسته اند. از اینکه جلوی چشممان ریال داره سقوط میکنه ناراحت هستیم. کاری کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
ترامپ فقط تا نوامبر به ایران احتیاج داره! بعدش فحش هم به ایران نمیده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
من وشما ناراحت هستیم . مسئولین مشغول بشکن زدن هستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
جان کری و اوباما که تاجر نبودند، ببین چجوری گوش دکتر رو بریدند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
بعد ترامپ چی؟
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
مذاکره یعنی حماقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
عاقل از یکجا دوبار گزیده نمی شود . تمام مشکلات ما از این مذارکره با آمریکاست .چند بار دیگر می خواید به اینا امتیاز بدید وبعد زیرش بزنن . مرگه یکباره بهتر از چند باره است .
هشت بار تقاضای ملاقات، وووووا خیلی جالبه، حتما به نقل از کیهان اینرا نوشته اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
فقط بلدید چشم بسته به کیهان بد وبیراه بگید
بدون توجه به برخی ناکارآمدیهای نظام.

ترامپ و تیمش نمایشنامه اسرائیل رو بازی میکنن شدن عروسک خیمه شب بازی لابی صهیونیست ها.

قطعات موشک و.. نشون دادن نشد کار، پس همه دنیا که از قطعات و سلاح های آمریکایی استفاده میکنن چی آمریکا باید پاسخگو باشه

آمریکا اول مذاکره ای که بعد چند سال چند کشور مهم انجام دادن و با هزار سختی به نتیجه رسیدن و پایبندش باشه سپس دوباره درخواست مجدد مذاکره کنه.

هر کشوری به منطقه پیرامونش حساس هستش و باید دنبال نفوذ و... باشه که براش مشکل ساز نشه و 8 سال دفاع مقدس و جنگ، کشته و ویرانی نداشته باشه برای کشورش چراکه الان ترکیه سوریه رو اشغال کرده و...

آمریکا از هزاران کیلومتر اونطرف تر اومده میگه ایران با منطقه ت کاری نداشته باش چقد غیر منطقی واقعا!!

جای بحث زیاده که در اینجا مجال نیس...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
اصولا و بر اساس محتوای ایران در اصل به آن پایبند نبوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
میدونید چرا آمریکا اون کارها رو می‌کنه چون قدرت داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
مطلب شما درست است ولی کو گوش شنوا در دنیا وگفتن اینکه امریکا قلدری میکنه برهمه روشن است ولی با یکدست هرگز صدایی در نمی اید مگر بشکن بزنی که فقط خودمان میشنویم ومتاسفانه دنیا به ان سمت قش کرده چون از نظر اقصادی ریشه در همه دنیا دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
چرا اینقدر منفی !
گاو باز میخواد کار ایران یک سره کنه فکر کده صاحب دنیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
هنوز تو زمین گاو بازی نیومده این روزگارمونه.
مواظب خودت باش.
این گاو با هیچکس شوخی و تعارف نداره.
علی غیاثی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
اگه ما هم قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا را داشتیم باهمه دنیا به بهانه‌ی اسلام و یا گسترش تمدن... مبارزه و
!! قدرت نمایی نمی‌کردیم
فکر کنم بد نباشه ابتدا مجوز سخنرانی را آن هم برای لحظات آخر نشست یعنی آخرین سخنرانی بگیرید ولی شخصی را به عنوان نماینده بفرستید که از مقامات نباشد و اینگونه نشست را خفیف خواهید کرد.
چرا حاکمان ما به فکر ایران عزیز و مردم وفرهنگ ایران نیستند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
چون براشون مهم نیست وچیزایذدیگه مهم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
واقعا نمی دونی چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خداوکیلی خودت فهمیدی چی گفتی؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
خداییش نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
چون عمرشون تموم شده
این تحلیل ها دوریال ارزش ندارد.وفقط بازی با کلمات است وبس.خدایا روشنفکران وسیاستمداران کشورمان رابصیرت وصداقت عطا فرما.الهی آمین
ترامپ انقدر به قدرت نظامی واقتصادی امریکا مطمئن هست که احتیاجی به سازمان ملل نداشته باشد ولی این بازی نتانیاهو برای مظلوم نمایی است که ترامپ را وادار به چنین نشستی کرده وهمین را سراغازی برای اجماع علیه ایران درنظر گرفته اند .
تابناک مقالات شما در راستای ترساندن مردم شده اصلاح کن بالاخره باید پاسخ عملکردمون رو بدیم
حرفه ای باش در راستای منافع ملی نه چیزی که فکر می کنی درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
باید دید منافع ملی چگونه تعریف می شود؟
من معذرت میخوام
شما ببخشیدش
مطمئنن بالاخره ایران تحریم جهانی خواهد شد
ترامپ به دنبال خودنمایی است. باید حساب شده عمل کنیم. می توانیم از این فرصت برای ضربه زدن به ترامپ استفاده کنیم که "والله خیر الماکرین"
به نظرم می توانیم اقدامات زیر را بررسی کنیم :
1- حضور یک مقام دون پایه ولی سر و زبان دار از طرف ایران در جلسه مذکور با هدف عصبانی کردن ترامپ!
2- هماهنگی با چین و روسیه و حتی اروپا برای اتخاذ موضوع مناسب در مقابل ترامپ
3- مانور رسانه ای برای بی اعتبار کردن ترامپ
4- بردن شواهدی از بمب های آمریکایی در یمن و افغانستان به جلسه
5- یادآوری مشکلات داخلی ترامپ (فساد اخلاقی، تبانی با روس ها و استیضاح) در رسانه ها و احیاناً جلسه شورا
باید خیلی دقت کنیم. به نظرم فرصت خوبی برای کوبیدن ترامپ خواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
خدا طرف کیه الان ؟ ما ؟
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
هیچ جای دنیا از ایران خوششون نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
ادم نمی دونه به این طرز تفکرها گریه کنه یا بخنده؟
ناشناس
| Australia |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
برادر یا خواهر من، اول شما املا نوشتن یاد بگیر بعد تحلیل سیاسی کن!
تفکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
برادر عجب تفکر نابی داری ما دنبال امثال شما هستیم میخواهیم پوزه تمام دنیا را به خاک بکشیم.خدا حفظت کنه.
كارتهاي تحريم رو بازي كرده!؟! فكر كنم مطلب ديروز نوشته شده ؛ در طول همين مطلب سقوط آزاد ارز ادامه داشته! كاشكي قبل از انتشار مطلب بازبيني ساعتي ميشد
باید روی این نکته فکر کرد چرا رهبر قدرتمندترین کشور جهان در مقابل ایران این مقدار عصبانی و دستپاچه است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
جدی میفرمایید ؟ عجب !
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
چون از ایران میترسن
واسه چی میرید سازمان ملل صحبت میکنید طبق معمول از فلسطین حمایت کنید! که چی پول مردم و حیف و میل میکنید
البته همون برید بهتره چون اگر نرید اونجا هم پول رفت و برگشت و آقازاده هاتون می خورن
حق این مسئولانه با این خودروسازها و فروش آشغال ها ، مسئولان و خودروسازها باهم سر یک سفره هستند. در تمامی بخش های دیگه هم همینطوره
"توهم افزایش هزینه برای ایران" رو خوب اومدی!!!!!!!!!!!!!!!
اقتصاد ویران را به تلی از خاک تبدیل کردید با این تحلیلهایتان . عملکرد تان را به خدا واگذار میکنیم مردم در اداره زندگی در مانده شده اند
عزیزم حالت خوب نیست مقاله ننویس
بلومبرگ غلط کرده که تحریم تاثیر نداشته مردم اسيرند طرف یا باید مغرض باشه یا کور البته کر کور هم با پوست گوشت واستخوان درک کرده
ها ؟
یا آمریکا میتونه غلطی بکنه یا نکنه ؟

اگه نمیتونه...بره شورای امنیت

شورای امنیت را ایستگاه صلواتی میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
خواستی چایی بریزی تو لیوان کاغذی بریز.
البته از درایت و شعور بالای ترامپ بوده که هشت بار سعی کرده باروحاني ملاقات کنه
مهم،مهم،مهم،مهم،مهم،
مشروط به توقف تحریم ها بعد از خروج دولت ترامپ از برجام و مذاکرات بدون پیش شرط به منظور بررسی ماهیت اختلافات دو کشور اگر فرصت و مجالی در مجمع سازمان ملل مهیا گشت از مذاکره با آمریکا سر باز نزنید و حتی از ملاقات مستقیم روسای دو جمهور واهمه به خود راه ندهید و این فرصت را به تهدید بسود دشمنان قسم خودره ملت و کشور ایران تبدیل نکنید. فریب ظواهر را نخورید و با توجه به اوضاع کنونی در ایران به بن و ماهیت مسئله بیشتر وقوف داشته باشید. نقد را رها نکنید و دل به فرضیه های محتمل خوش کنید. ترامپ و دیدگاه های او بخشی از واقعیت آمریکا هستند. مشروط به شروط ذکر شده مذاکرات ایران با ترامپ به مراتب سهل از مذاکره با دمکرات ها و دولت های بعد از او خواهد بود باز تکرار می کنم فریب ظواهر را نخوردید و به باطن مسئله بیشتر توجه کنید و این موضوع ارتباط مستقیمی با بحث منافع و امنیت ملی کشور دارد روی این موضوع خوب تعمق کنید و شروط ذکره شده فراموش نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
جناب سواد سیاسی نداری 9 خط الکی ننوس
نبه دلیل شرایط اقتصادی که نتیجه سیاستهای غلط هست:
۱. رفت آمد فامیلی ما قطع شد
۲. نصف فامیل ما شغلشون را از دست دادن
۳. ۳۰‎٪ فامیل طلاق گرفتنند
۴. بعضی هاشون معتاد شدند
۵. الانم با این وضعیت باقی فامیل دارن به معضلات فوق دچار میشن
این بیماری سیاستهای غلط همه را نابود میکنه آخرش
ببرد بهتر است اقلا تکلیف مردم با دولت بی عرضه مشخص می شود
مرگ بر ترامپ و مرگ بر آمریکای جنایتکار
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
یعنی خاک بر سر اونایی که آنلایک دادن واقعا حقتونه هر بلایی سرتون
بیاره آمریکا. از تاریخ عبریت بگیرید
ما بیشتر از اینکه از آمریکا ضربه بخوریم از خودی های رادیکال ضربه خورده ایم. حداقل انصاف داسته باشید و مثل آمریکا رو بازی کنید نه اینکه مردم را نامحرم بدانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
مرسی
خوبی دکتر ؟ آب قند بیارم ؟
باحتمال زیاد در صدد ترغیب این شورا برای صدور قطعنامه علیه ایران اما کور خودن مردم ایران ثابت کردن که کاغذ پاره هستن.
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
کاغذ پاره !!!!؟ واقعا نفست از جای گرم بیرون میاد
ترامپ برخلاف روحانی اهل لاف زدن ووعده پوچ نیست هرحرفی زده عمل نموده هنوز چند ماه مانده به تحریمها اقتصاد مملکت فلج گردید و تورم بی سابقه گریبان ملت ایران راگرفت دلار آمریکا به 14هزارتومان وسکه به نزدیک 5میلیون تومان رسید وروحانی کوچکترین اقدامی نتوانست بعمل آورد وهمچون 5سال گذشته با حرفهای مفت وتکراری خودش رافریب میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
اگر دلار 14 تومنی تو بازار پیدا کردی به ما هم آدرسش رو بده.
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
ثروت و قدرت ترامپ اعتماد به نفس خوبی بهش داده
آمریکا نتوانسته بر مردم فشار وارد کند؟ و بیش از این نیز نمی تواند ایجاد کند؟ داریم میمیریم. خدا چشمان این نویسنده را در عمل به حقایق بگشاید که اینگونه اند تمام مسئولان جمهوری اسلامی. هر حرفی میزنند و هر کاری می کنند و به هر راهی میروند بجز برای منفعت مردم و بجز برای خیر مردم و بدون در نظر گرفتن حال و آینده مردم......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
مواظب باش مثل چرخ هسته ای نشه
ما که نفهمیدیم چی گفتی. امیدوارم حداقل خودت فهمیده باشی
بیا تو مردم ببین چه خبره؟! مردم این دفعه گرسنه و عصبانی هستند.
بیا تو مردم ببین چه خبره؟!
به روح امام ره قسم تا اخرین نفس با آمریکا مقابله میکنیم
فقط یک دلیل یک دلیل بیارید چرا هوموطنانم و من باید این وضع تحمل کنیم فقط یک دلیل
لازم نیست ترامپ کاری کند .
مقاله نویسه شکم سیر
آیا دوبرابر شدن قیمت خودروهایی که از بی کیفیت ترین خودرو در جهان است هم کار امریکا است ؟
آیا بی ارزشی ریال در مقابل دلار هم کار امریکاییان است ؟
لیاقت مردمی که اینجور برای خرید پراید لگن به سایت سایپا حمله میکنند همینه
سپهر خان.
برا مورد 1 آقای جلیلی را بفرست خیلی مناسبه .
برای مورد2 باقی خزر به روسیه ببخش تا بات هماهنگ بشه.
یکی از دلایل مهم دیگر این نمایش، منحرف کردن افکار عمومی امریکا از رسواییهای او و همدستانش بویژه در آستانه انتخابات میان دوره ای امریکاست.
آقای روحانی ازشیرمعروفی که به ترامپ گفتی بازی نکند چه خبر
مشکل عظیم واصلی ملت ایران ترامپ وغیره نیست
غلامرضا حیدری نماینده فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مجلس گفت:

از ابتدای انقلاب با نگاهی منفی با دنیا مواجه شدیم و این نگاه منفی چه در روابط داخلی و چه خارجی موجب تنش و روابط حذف گرایانه شد.

نخست وزیران، روسای جمهور، روسای مجلس و بسیاری دیگر، عموما به حذف، حصر یا زندان کشیده شده اند.

سفارت آمریکا را اشغال کردیم که نقطه آغازینی برای شروع تحریم و جنگ شد و جنگ تحمیلی را حتی پس از فتح خرمشهر ادامه دادیم تا به‌ جایی رسید که امام در پذیرش قطعنامه فرمودند جام زهر را می‌نوشم.
«مراجعه ایران به یک مرجع حقوقی ـ آن ‌هم در موضوعی که ابعاد کاملاً سیاسی و سیاست قدرت دارد ـ تاکتیکی بود که به شکل موفق منجر به برهم خوردن نظم بازی ایالات‌متحده در رویارویی با ایران شد. در واقع آنچه از پس این اقدام برآمد و از دستاوردهای مهم آن تلقی می‌شود، نه حصول نتیجه مطلوب در دیوان ـ که بسیار دور از انتظار است»
تابناک جان خود شما اگه به این تحلیل های آبکی اعتقاد و باور داشتی حداقل نام نویسنده این مطلب رو مینوشتی اما همینکه یک مقاله رو گمنام چاپ میکنی خیلی چیزها رو نشون میده!
شكايت كجا بريم
چون دوست دشمن است شكايت كجا بريم
ترا خدا فکری به حال ایران بکنید
ترامپ درکشورآمریکای بیش از350میلیون جمعیت تورم وبی کاری رابه حداقل رسانده آتهم در مدت دوسال ولی روحانی با آن لباس وادعای حقوقدانی با رفع تحریمها و آزادشدن بیش از150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش قیمت جهانی نفت از 45دلاربه بیش از80دلار ودرآمدهای نجومی ازمحل دلالی وفروش سکه ودلار 80درصد ملت 80میلیونی رابه زیرخط فقروفلاکت برده 43 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی طبق گزارش رسمی خود دولت بی کارهستند
خسته شدیم
این دیوانه آدم بسیار زرنگه
موضوعاتی که آمریکا برای طرح در شورای امنیت بیان کرده ، حتا اگر وجاهت قانونی داشته باشد ، در واقع فرصتی است برای طرح موضوعات مشابه در مورد سیاست مداخله گرانه
قبل از برجام خطر اینکه امریکا بعد برجام دوباره طمع کنه دهنش به آب بیفته و علیه ایران رادیکال تر بشه رو همه گفتن بخصوص اگر سعودی با 700 میلیارد دلار سیاست خارجی ترامپ رو بخره حتی رهبری هم گفت امریکای دوره ترامپ به شدت تند اقتدارگرا هست حتی علیه دوستانش فقط دنبال تولید شغل برای داخل امریکا و تولید بیکاری برای حتی دوستان هست.....مطمئن باشید تا زمانی که سیلی زدن به مردم ایران برای امریکا هزینه نداشته باشه این بازی 60 ساله با ایران ادامه داره....
زمان جنگ عراق و آمریکا مردم به شوخی می گفتند عراقیها در مرز تابلو زده اند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و در طرف مقابل هم سربازان آمریکایی تابلو زده بودند که صدام رفتنی است. جالبه که هر دو هم درست گفتند.
ریاست دوره‌ای آمریکا بر شورا امنیت
فاتحه شورای امنیت را باید خواند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر