بازدید 7702
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌بینی رقم سود سهام عدالت در سال مالی ۹۶» تا «اذعان یک خودروساز به دروغ‌پردازی درباره ایمنی محصولات»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه جهش‌های شاخص سهام، سقف‌شکنی آیفکس، باید با احتیاط از ورود نقدینگی به بازار سهام استقبال کرد، گفت وگو شاه سعودی و ترامپ درباره اوضاع بازار نفت، صادرات غیرنفتی ایران از ۲۳ میلیارد دلار گذشت، مهم‌ترین کالای وارداتی ایران، مقصد کالا‌های ایرانی کجاست، چین صدرنشین صادرکنندگان کالا به ایران، اروپا بهانه‌ای برای به چالش کشیدن دلار پیدا کرد و هزینه ۴۰ میلیارد دلاری جنگ، تعرفه‌ای برای مصرف‌کنندگان آمریکایی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 30 September 2018

از «پیش‌بینی رقم سود سهام عدالت در سال مالی ۹۶» تا «اذعان یک خودروساز به دروغ‌پردازی درباره ایمنی محصولات»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه جهش‌های شاخص سهام، سقف‌شکنی آیفکس، باید با احتیاط از ورود نقدینگی به بازار سهام استقبال کرد، گفت وگو شاه سعودی و ترامپ درباره اوضاع بازار نفت، صادرات غیرنفتی ایران از ۲۳ میلیارد دلار گذشت، مهم‌ترین کالای وارداتی ایران، مقصد کالا‌های ایرانی کجاست، چین صدرنشین صادرکنندگان کالا به ایران، اروپا بهانه‌ای برای به چالش کشیدن دلار پیدا کرد و هزینه ۴۰ میلیارد دلاری جنگ، تعرفه‌ای برای مصرف‌کنندگان آمریکایی را در بر دارد.

پیش‌بینی رقم سود سهام عدالت در سال مالی ۹۶

مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تاکنون برای سود سهام عدالت، ۴۰ میلیون تن شماره شبای بانکی داده اند، اظهار داشت: پایان مهر ماه، آخرین فرصت برای ثبت شماره شبای بانکی است و این مهلت دیگر تمدید نمی‌شود. جعفر سبحانی در گفت وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سود سهام عدالت سال مالی ۹۶، گفت: تا این لحظه بالای ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدلت مشمولین که ناشی از عملکرد شرکت های سرمایه پذیر در سال ۹۶ است، قطعی شده که بیشتر از سال گذشته است.

وی ادامه داد: البته مجامع چند شرکت به همراه هلدینگ خلیج فارس پایان مهرماه سود مصوب خود را اعلام می کنند که پیش بینی می شود، در صورت ارائه این سودها، سود مصوب برای توزیع میان مشمولان به ۵ هزار میلیارد تومان برسد.

جهش‌های شاخص سهام تهران باز هم ادامه یافت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه هفتم مهرماه ۹۷، با افزایش ۶۷۷۰ واحدی معادل ۳.۷۵ درصد به رقم ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد رسید. این در حالی است که در هفته گذشته شاهد رشد ۲۳ هزار و ۳۰۷ واحد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۹۷۸ واحدی معادل ۳.۷۵ درصد به رقم ۵۴ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد ۱۱۶۳ واحدی معادل ۳.۷۰ درصد، عدد ۳۲ هزار و ۶۱۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۲۲ واحدی معادل ۳.۷۰ درصد به رقم ۲۳ هزار و ۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۱۷۷ واحد افزایش معادل ۳.۷۳ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۹ هزار و ۶۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۵۹۵ واحد افزایش معادل ۳.۴۵ درصد به رقم ۱۳۷ هزار و ۸۶۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۵۳۶۶ واحد افزایش معادل ۴.۲۸ درصد همراه بود و عدد ۳۷۴ هزار و ۱۸۷ واحد را به نمایش گذاشت.

از «پیش‌بینی رقم سود سهام عدالت در سال مالی ۹۶» تا «اذعان یک خودروساز به دروغ‌پردازی درباره ایمنی محصولات»

سقف‌شکنی آیفکس ادامه دارد

شاخص کل فرابورس ایران، هفته گذشته رشد نزدیک به ۱۱ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. روند صعودی این نماگر ادامه یافت و طی معاملات روز شنبه، با افزایش ۸۶/ ۳ درصدی (معادل بیش از۸۰ واحد) بالاتر از سطح ۲۱۵۰ واحدی ایستاد و سقف جدیدی برای نماگر این بازار رقم زد. در بازارهای چندگانه فرابورس دیروز، بیش از یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون سهام به ارزش نزدیک به ۷۳۵ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. نزدیک ۴۰ درصد از این میزان از نقدینگی در معاملات بازار اول و دوم به گردش درآمد.

باید با احتیاط از ورود نقدینگی به بازار سهام استقبال کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابزار امیدواری نسبت به اقدام فوری دولت برای ایجاد تعادل و آرامش بازارها، درباره جذب نقدینگی سرگردان از طریق بازار سرمایه عنوان گفت: می‌توان از طریق بازار سهام از شدت نقدینگی و سرایت آن به بازارهای غیر مولد کاست، به شرط آنکه قیمت سهام حباب گونه نباشد. رضایی افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران نباید در مواجهه با رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه دچار خوشحالی کاذب شوند، چرا که در صورت حبابی شدن قیمت‌ها آثار جبران ناپذیری در بازار شاهد خواهند بود، کما اینکه با رشد حجم پول و حبابی شدن نقدینگی تبعات آن را در اقتصاد امروز نظاره‌گر هستیم. به گفته وی، اگر با افزایش حبابی قیمت سهام در برخی صنایع یا گروه‌ها منجر به خسارت سرمایه گذاران در سال آینده شود، روند رکورد شکنی‌ها در بورس مطلوب نیست؛ اما اگر رشد بازار سهام به دنبال افزایش تولید صورت گرفته باشد، می‌تواند با استقبال سرمایه‌گذاران روبه رو باشد. دکتر محسن رضایی با یادآور شدن اینکه افزایش رشد ارزش بازار سهام در زمانی که تولید در رکود قرار گرفته، باید با احتیاط بیشتری از سوی سرمایه گذاران بررسی شود، افزود: هرچند باید از ورود نقدینگی به بازار سرمایه استقبال کرد، اما نسبت به رشد قیمت‌ها در هر یک از صنایع بورسی با توجه به اوضاع اقتصادی باید محتاطانه تصمیم‌گیری کرد.

بازار اوراق مسکن؛ نوسان «تسه» زیر فشار عرضه

هر ورقه تسه اسفند 95(تسه9512) روز گذشته با رشد اندک به قیمت 59 هزار و 54 تومان معامله شد. پس از افت قابل‌ملاحظه اوراق تسهیلات طی هفته گذشته تقاضا در بازار «تسه»ها اندکی بهبود یافت و مانع از افت شدید و دسته‌جمعی قیمت اوراق تسهیلات شد. همچنان چشم‌انداز رکودی بازار مسکن در کنار بازدهی چشمگیر بازارهای رقیب، از جمله سهام، عامل فشار بر قیمت اوراق «تسه» است. بر اساس گزارش بانک مرکزی که پایان هفته قبل منتشر شد، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریور گذشته به ۳/ ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب،  ۹/ ۱۳ و ۵/ ۳۳‌درصد کاهش داشته است. افت تعداد معاملات در حالی رقم خورد که متوسط قیمت واحدهای مذکور در تهران رشد ماهانه ۴/ ۹ درصدی را ثبت کرده است. /دنیای اقتصاد

شاه سعودی و ترامپ درباره اوضاع بازار نفت گفت و گو کردند

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان درباره ثبات در بازار جهانی نفت گفت و گو کرد. خبرگزاری دولتی عربستان (واس) با اعلام این خبر افزود: دو طرف در این تماس تلفنی درباره برخی مسایل مورد علاقه دو کشور هم بحث و تبادل نظر کردند. این گزارش به جزییات بیشتری از این گفت وگو تلفنی اشاره نکرد. رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه 20 سپتامبر در پیامی توییتری تاکید کرد که اوپک باید اکنون قیمتها را کاهش دهد. او در این پیام نوشت: «ما از کشورهای خاورمیانه محافظت می‌کنیم، آنها بدون ما برای مدت طولانی در امنیت نخواهند بود و با وجود این، همچنان به افزایش بهای بنزین ادامه می‌دهند. ما این را به خاطر خواهیم داشت. اوپک باید اکنون قیمت ها را کاهش دهد.»

صادرات غیرنفتی ایران از 23 میلیارد دلار گذشت

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی شش ماهه نخست امسال، در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به 56 میلیون و 644 هزار تن رسید که ارزش آن رقمی برابر 23 میلیارد و 123 میلیون دلار می‌شود. بر این اساس تا پایان شهریورماه سال‌جاری صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش دلاری افزایش 13درصدی داشته و در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران 16 میلیون و 220 هزار تن به ارزش 22 میلیارد و 182 میلیون دلار بوده است. واردات ایران در این مدت نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته 9 و 30 صدم درصدی (9.3 درصد) از نظر وزنی و 11 و 93 صدم درصدی (11.93 درصد) از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است.

قطعات خودرو، مهم‌ترین کالای وارداتی ایران

اقلام عمده وارداتی در شش ماهه نخست امسال، شامل قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ردیف 8703 بنزینی با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 14 تا کمتر از 30 به استثنای لاستیک به ارزش 978 میلیون دلار و سهم ارزشی 4 و 41 صدم درصد(4.41)، برنج به ارزش 964 میلیون دلار و سهم ارزشی 4 و 35 صدم درصد(4.35)، ذرت دامی به ارزش 961 میلیون دلار و سهم ارزشی 4 و 33 صدم درصد(4.33)، لوبیای سویا به ارزش 705 میلیون دلار و سهم ارزشی 3 و 18 صدم درصد (3.18) و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش 287 میلیون دلار و سهم ارزشی یک و 29 صدم درصد(1.29) بوده است.

مقصد کالاهای ایرانی کجاست؟

در شش ماهه نخست امسال، مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با 4 میلیارد و 633 میلیون دلار و سهم ارزشی 20 و 4 صدم درصد(20.4)، عراق با 4 میلیارد و 564 میلیون دلار و سهم ارزشی 19 و 74 صدم درصد(19.74)، امارات متحده عربی با 4 میلیارد و 63 میلیون دلار و سهم ارزشی 17 و 57 صدم درصد(17.57)، افغانستان با یک میلیارد و 668 میلیون دلار و سهم ارزشی 7 و 22 صدم درصد(7.22) و هند با یک میلیارد و 255 میلیون دلار و سهم ارزشی 5 و 43 صدم درصد(5.43) بوده‌اند.

چین صدرنشین صادرکنندگان کالا به ایران

در شش ماهه نخست سال‌ جاری به ترتیب از پنج کشور چین با 5 میلیارد و 502 میلیون دلار و سهم ارزشی 24و 80 صدم درصد(24.80)، امارات متحده عربی با 3 میلیارد و 159 میلیون دلار و سهم ارزشی 14 و 24 صدم درصد(14.24)، جمهوری کره با یک میلیارد و 433 میلیون دلار و سهم ارزشی 6 و 46 صدم درصد(6.46)، هند با یک میلیارد و 373 میلیون دلار و سهم ارزشی 6 و 19 صدم درصد (6.19)و آلمان با یک میلیارد و 172 میلیون دلار و سهم ارزشی 5 و 29 صدم درصد (5.29) انجام شده است.

بلومبرگ: اروپا بهانه ای برای به چالش کشیدن دلار پیدا کرد

به نوشته پایگاه خبری بلومبرگ، طرح پیشنهادی برای ایجاد یک «ابزار با هدف خاص» برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند استیلای آمریکا بر نظام مالی بین المللی را به بوته آزمایش بگذارد. در حالی که شرکت های اروپایی بیشتری در پی اعمال مجدد تحریم های آمریکا در حال ترک ایران هستند، ممکن است برای آمریکایی ها وسوسه برانگیز باشد که تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته ای را رد کنند. مقاومت در برابر این وسوسه کار عاقلانه تری خواهد بود. طرح جدید تهیه شده توسط آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه برای ایجاد یک زیرساخت مالی ویژه برای کار کردن با ایران می تواند یک چالش معتبر در برابر استیلای جهانی طولانی مدت دلار آمریکا باشد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نیویورک گفت که طرح ایجاد یک ابزار با هدف ویژه برای تجارت با ایران به این معناست که کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک «موجودیت حقوقی» برای تسهیل دادوستدهای مالی مشروع با ایران ایجاد خواهند کرد و این به شرکتهای اروپایی اجازه خواهد داد تا به تجارت با ایران ادامه بدهند. جزئیات فنی این موضوع هنوز مشخص نشده اما کلمات موگرینی سرنخ هایی درباره چگونگی کار این برنامه می دهد. /ایرنا

هزینه ۴۰ میلیارد دلاری جنگ تعرفه‌ای برای مصرف‌کنندگان آمریکایی

بانک جی پی مورگان که یکی از بزرگترین بانک های آمریکایی به لحاظ دارایی اعلام کرد، اگر ایالات متحده به زودی به مسأله تعرفه ها بر روی کالاهای چینی پایان ندهد، رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۲ درصد کاهش خواهد یافت؛ در حالی که تورم هسته ای داخلی این کشور بین ۰.۲ تا ۰.۳ درصد افزایش خواهد یافت. تحلیلگران این بانک اعلام کردند که تعرفه ها فاصله بودجه ای دولت آمریکا را به ۹۰۰ میلیارد دلار از یک تریلیون دلار در سال مالی ۲۰۱۹ میلادی کاهش خواهد یافت. کارشناسان اقتصادی جی پی مورگان بر این باورند که اگر اعتماد به فضای کسب و کار آمریکا به دلیل موضع تعرفه ها بیشتر از حد انتظار آسیب ببیند، تأثیر اقتصادی ناشی از وضع تعرفه ۵۴۴ میلیارد دلاری می تواند بیشتر باشد. روز دوشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که اجرای تعرفه اضافی ۲۰۰ میلیارد دلاری روی کالاهای چینی از روز بیست و چهارم ماه جاری میلادی شروع و از ۱۰ درصد تا ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی افزیش پیدا می کند. همچنین پکن با وضع تعرفه ۶۰ میلیارد دلاری بر روی کالاهای آمریکایی وارداتی اقدام به مقابله به مثل کرده است. جی پی مورگان پیش بینی کرد که مصرف کنندگان آمریکایی بیش از ۴۰ میلیارد دلار هزینه این تأثیرات اقتصادی را باید پرداخت کنند که معادل ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکاست. /ایبنا

افزایش ۵۲ درصدی مبادلات تجاری روسیه با عراق

حیدر منصور هادی، سفیر عراق در روسیه گفت: طی دو سال گذشته حجم مبادلات تجاری بین روسیه و عراق ۵۲ درصد افزایش یافته است. وی تأکید کرد: روابط ما با روسیه بسیار خوب است و این روند ادامه خواهد یافت. حجم مبادلات تجاری بین عراق و روسیه با ۵۲ درصد افزایش از ۹۰۰ میلیون دلار به ۱.۴ میلیارد دلار در ۲۴ ماه گذشته رسیده است. به نقل از فارس، سفیر عراق ادامه داد: مسکو و بغداد به همکاری خود برای افزایش مبادلات تجاری و مشارکت در حوزه‌های مختلف به خصوص انرژی ادامه خواهند داد.

قیمت خودرو در ابتدای هفته کمی افزایش یافت

فارس گزارش داد: قیمت خودرو در اولین روز از هفته جاری نسبت به هفته گذشته کمی افزایش یافت، طوری که اکثر خودروها بین 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان افزایش قیمت داشت. بر این اساس قیمت خودرو پژو 207 دنده که هفته گذشته در بازار 89 میلیون تومان بود، امروز در بازار تهران با 2 میلیون تومان افزایش به قیمت 91 میلیون تومان معامله شد و 206 تیپ 5 هم با یک میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته در بازار امروز تهران به قیمت 71 میلیون تومان معامله شد. 

قیمت برخی از خودروهای تولید داخلی 1397.07.07

ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
۱ پراید ۱۱۱ ۲۲۴.۹۲۰.۰۰۰ ۳۷۳.۰۰۰.۰۰۰
۲ پراید ۱۳۱ ۲۲۷.۹۰۰.۰۰۰ ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰
۳ پراید ۱۵۱ ۲۳۴.۰۰۰.۰۰۰ ۳۳۵.۰۰۰.۰۰۰
۴ تیبا صندوقدار ۲۷۵.۷۰۰.۰۰۰ ۴۰۲.۰۰۰.۰۰۰
۵ تیبا ۲ ۳۰۳.۸۹۰.۰۰۰ ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۶ سراتو ۱.۱۳۶.۲۰۰.۰۰۰ ۲.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۷ پژو ۴۰۵ ۳۲۹.۴۴۶.۰۰۰ ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۸ پژو SLX ۳۵۱.۰۵۹.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۹ پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۳۴۷.۴۵۲.۰۰۰ ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۰ پژو پارس ۴۰۵.۹۵۷.۰۰۰ ۶۹۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۱ پژو پارس TU5 کلاس ۱۳ ۴۲۴.۸۱۰.۰۰۰ ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۲ ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۶۲.۸۶۰.۰۰۰ ۶۰۲.۰۰۰.۰۰۰
۱۳ ۲۰۶ تیپ ۵ ۴۱۹.۴۲۰.۰۰۰ ۷۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۴ ۲۰۶ وی ۸ صندوقدار ۴۲۷.۶۳۱.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۵ سمند LX ۳۳۵.۳۵۴.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۶ سمند EF7 ۳۴۳.۳۸۲.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۷ سمند دوگانه کلاس ۱۶ ۳۶۶.۱۶۰.۰۰۰ ۶۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۸ دنا دنده ۴۶۹.۸۹۴.۰۰۰ ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۹ دنا پلاس اتوماتیک ۵۳۲.۶۵۸.۰۰۰ ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۰ ۲۰۷ دنده ۴۷۱.۲۸۳.۰۰۰ ۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۱ ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴۳.۶۱۹.۰۰۰ ۱.۰۹۰.۰۰۰.۰۰۰

مجوز رئیس جمهور برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان در استانها

حسن یونس سینکی معاون وزیر صنعت در خصوص افزایش قیمت نان در کشور گفت: در سال ۹۷ با دستور رئیس جمهور هیچ دستگاهی اجازه تصمیم گیری در مورد افزایش ملی قیمت نان را ندارد؛ اما رئیس جمهور اجازه داده در مراکز استان ها با بررسی در ستاد تنظیم بازار و با تأیید شورای تأمین استان ها، افزایش قیمت حداکثر تا سقف ۱۰ درصد صورت گیرد به این معنا که شوراهای تأمین استانها و ستادهای تنظیم بازار اجازه خواهند داشت تا سقف تعیین شده، مجوز افزایش قیمت نان را صادر نمایند. معاون وزیر صنعت افزود: این مجوز فقط در سطح استانی و منطقه ای بوده و هیچ گونه افزایش سراسری و ملی برای قیمت نان اتفاق نخواهد افتاد. وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر مجوز افزایش قیمت نان در تهران، تصریح کرد: در تهران هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و قیمت های قبلی جاری است.

اذعان یک خودروساز به دروغ‌پردازی درباره ایمنی محصولات

برای نخستین بار یک خودروساز ژاپنی اذعان کرده که درباره اطلاعات مربوط به ایمنی محصولات خود دروغ‌پردازی کرده است. مقامات شرکت خودروسازی سوبارو در نشست خبری اعلام کرده‌اند که برخی اطلاعات منتشر شده درباره سیستم ترمز و فرمان محصولات خود دروغ بوده است. به نقل از دنیای اقتصاد، در ماه ژوئن نیز این شرکت اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان داد سوبارو در مورد برخی اطلاعات مربوط به میزان آلایندگی و مصرف سوخت محصولات خود اطلاعاتی غیرواقع اعلام کرده است. در گذشته نیز برخی از خودروسازانبه دور زدن تست‌های محصولات خود اذعان کرده‌اند اما این نخستین بار است که یک خودروساز موضوع تغییر اطلاعات مربوط به ایمنی محصولات خود را اعلام می‌کند. درحالی که این خودروساز می‌گوید قصد فراخوان محصولاتی که اطلاعات نادرستی در مورد ایمنی آن‌ها اعلام شده بود را ندارد، قرار است وزارت ترابری ژاپن تحقیقاتی را در این زمینه از سوبارو انجام دهد تا مشخص شود که آیا مشکلی در مورد سیستم‌ ایمنی خودروهای این خودروساز رخ داده است یا خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
احسنت به خودرو سازان ما که اصلا دروغ در کارشان نیست! خوشا به حال ما با خودروسازان دولتی مان!
نان لواش 20 درصد و نان بربری و سنگک 50 درصد افزایش یافته است کی میگه 10 درصد .البته منظور من یک شهرستان مرزی دور افتاده است
اونا یک جای کارشون بلنگه سریع اعلام میکنند..........خودرو سازهای ما که یکجای کارشون نمیلنگه......بلکه از صد جا ی کار صدجای کارشون میلنگه و چون خیلی میلنگه دیگه از گفتن و عذز خواهی و برطرف کردن گذشته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر