بازدید 2347

فاصله حرف تا عمل در حوزه فرهنگ؛ از عرش تا فرش

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از تصویب اساسنامه جدید سازمان استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: به زعم آقای روحانی دانشگاه ها باید برای حل مشکلات صنعت در زمان تحریم ها تمامی تلاش خود را به کار برند.
کد خبر: ۸۴۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 11 October 2018

احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نطق پیش از دستور خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در این جلسه گزارشی از جلسه دوشنبه(16 مهر ماه) کمیسیون فرهنگی که با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور هم فکری در حوزه اعتبارت فرهنگی برگزار شد ارائه گردید.

فاصله حرف تا عمل در حوزه فرهنگی؛ از عرش تا فرش

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران در حوزه فرهنگی فاصله میان نظر تا عمل بسیار است؛ نظر در عرش و عمل روی فرش است بایستی این فاصله کاهش پیدا کند چراکه بودجه حوزه فرهنگی نسب به سایر فعالیت‌ها سهم بسیار پایین تری دارد.
موازی‌کاری بین دستگاهی و درون دستگاهی در حوزه فرهنگی آسیب های بسیاری ایجاد کرده است؛ به طور مثال سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد و دفتر تبلیغات اسلامی هر سه نهاد برای یک هدف خاص اعتباراتی در نظر می‌گیرند اما نمی توانند به نتایج مطلوب و دلخواه دست یابند.

مازنی با انتقاد از موازی کاری در حوزه فرهنگ، بیان کرد: متاسفانه موازی‌کاری بین دستگاهی و درون دستگاهی در حوزه فرهنگی آسیب های بسیاری ایجاد کرده است؛ به طور مثال سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد و دفتر تبلیغات اسلامی هر سه نهاد برای یک هدف اعتباراتی در نظر می‌گیرند اما نمی توانند به نتایج مطلوب و دلخواه دست یابند.

موازی کاری؛ صرف هزینه بدون بازدهی

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه موازی کاری باعث می شود اعتبار در نهادهای مختلف برای حوزه فرهنگ صرف شود اما نتیجه قابل قبولی حاصل نشود، اظهار کرد: برای رفع این مشکلات و شبهات دستگاه ها باید از موازی کاری خودداری کنند، از سوی دیگر موازی‌کاری‌های درون دستگاه‌ها نیز مشکلات را شدت می بخشد به طور مثال ممکن است معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با معاونت کانون‌های مساجد هدفی مشابه را پیگیری کنند که به نوعی هدر رفت بودجه است؛ بایستی تا جای ممکن از موازی کاری کاسته و بر هم‌افزایی افزوده شود.

هر چه برای حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه شود از تعداد زندانیان کاسته خواهد شد

مازنی با اشاره به ضرورت پیشگیری و تفوق پیشگیری بر درمان در حوزه فرهنگی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: هر چه برای حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه شود از تعداد زندانیان کاسته خواهد شد هرچه اعتبارت تخصیص یافته به سینما افزایش یابد تعداد پرونده‌های دادگستری کمتر می‌شود. اگر برای پیشگیری آسیب های اجتماعی هزینه شود از آمار بزهکاران اجتماهی کاسته می شود و تحقق این مهم نیاز به بودجه و سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ دارد.

تصویب اساسنامه جدید سازمان استعدادهای درخشان

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: اساسنامه جدید سازمان استعدادهای درخشان در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

لزوم کمک دانشگاه ها به بخش صنعت و مولد

وی با اشاره به ادامه دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: در پایان جلسه به نقش دانشگاه ها در رفع مشکلات صنعت تاکید کردند؛ به زعم وی در گذشته تولیدکنندگان برخی از محصولات داخلی را 100 درصد ایرانی و داخلی معرفی می‌کردند اما در حال حاضر که کشور با تحریم‌ها مواجه شده بیان می‌کنند 20 درصد از قطعاتشان باید از خارج تامین شود؛ برخی گمانه زنی ها از واقعیت این موضوع حکایت دارد و برخی دیگر آن را غیرواقعی و به علت مسائل ارزی پیش آمده می داند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به توصیه های رئیس جمهور در این جلسه ، گفت: دانشگاه ها بایستی به کمک بخش صنعت و مولد آمده و با تلاش قطعات موردنیاز خارجی را تولید کنند در همین راستا از معاونت علمی ریاست جمهوری آقای ستاری خواسته شد پیگیری های لازم در این زمینه انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر