بازدید 15498

اقدام جالب يك شوراي شهر براي مبارزه با موش

کد خبر: ۹۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹ 14 April 2010

طرح مبارزه با موشها در بوشهر مدتی است که با جدیت پیگیری می شود اما طرهای اجرا شده هیچ یک در بلندمدت جوابگو نبوده است و شورای شهر بوشهر در اقدامی جدید باتصویب مصوبه ای تصمیم گرفته به ازای تحویل هرموش به شهروندان مبلغی را بپردازد.

به گزارش مهر شورای شهر بوشهر هفته گذشته مصوبه را به تصویب رساند که بسیار جالب و در عین حال عجیب به نظر می رسید.

بر اساس این مصوبه به ازای هر موش گرفته شده از سوی مردم بوشهر 1500 تومان وجه نقد پرداخت می شود که البته سایز موش ها در نرخگذاری انجام شده نیز متفاوت خواهد بود.

شهرداری بوشهر در سال 87 با سم زدایی و کشف کلنی های موش به وی‍ژه در مناطق شمالی بوشهر سعی در کاهش جمعیت موش ها داشت که به رغم هزینه سنگینی که بر روی دست شهرداری گذاشت اما چندان جوابگوی وضعیت موجود در شهر بوشهر نبود.

موش ها در بوشهر جولان می دهند

در همین خصوص عضو شورای شهر بوشهر گفت: موش ها آن قدر در شهر بوشهر گسترش و افزایش پیدا کرده اند که در شهر بوشهر جولان داده و به نظر می رسد کسی جلودار آنان نیست.

داریوش پوربهی با بیان اینکه همکاری و همیاری مردم مهمترین راه حل جهت مبارزه با موش ها است، افزود: ابراز تشویقی باید در این زمینه طراحی و سعی شود به گونه ای عمل کنیم که مردم ترغیب به شکار و دفع موش ها شوند که طرح یاد شده نقش به سزایی در کاهش این جاندار موذی خواهد شد.

وی اظهار داشت: شهرداری بوشهر در دوسال گذشته طرح مبارزه با موش ها را با 90 میلیون تومان اعتبار انجام داد اما در نهایت نتیجه مناسبی در مبارزه با موش ها کسب نکرد.

عضو شورای شهر بوشهر گفت: مشارکت مردم و برخورد با این جاندار موذی که عامل انواع بیماری بشمار می روند در بلند مدت می تواند، جمعیت موش ها را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: به جای استفاده از شرکت های بخش خصوصی اگز از تمامی اقشار مردم کمک بگیریم به طور قطع طرح یادشده بهتر پیاده سازی شده و موجب خواهد شد شهری با کمترین آلودگی های زیست محیطی که از سوی این جانداران جامعه را تهدید می کند، روبرو شویم.

وی در خصوص نحوه تحویل موش ها گفت: شهروندان می توانند موش های شکار شده را به شهرداری بوشهر تحویل داده و شهرداری بر اساس برنامه ریزی انجام شده آنها را معدوم خواهد کرد.

موش های موجود در بوشهر بومی نیستند

کارشناس محیط زیست استان بوشهر در این خصوص به خبرنگار مهر در بوشهر گفت: طبق بررسی های صورت گرفته موش های که در شهر بوشهر وجود دارند بومی نبوده و از دیگر کشورها وارد این شهر شده اند.

علی محمودی افزود: بندر بوشهر از دیرباز به عنوان یک بندر تجاری مورد استفاده قرار می گرفته و سالانه بسیاری از کالاهای تجاری صنعتی، تجاری، خوراکی و ... از طریق کشتی وارد این بندر می شود که این کالاها بعضاً مهمانان ناخوانده ای همچون موش و انواع جانورهای موذی همچون سوسک با خود حمل می کنند.

وی با بیان اینکه موش ها پس از مدتی زاد و ولد کرده و جمعیت آنان روز به روز بیشتر شده است، گفت: گونه بومی موش در بوشهر بسیار کوچک بوده اما موش هایی که در شهر بوشهر شکار و کشته می شوند بسیار بزرگ و اندازه آنها بیش از حد نرمال است.

وی با تایید اجرای این طرح گفت: هرچند زاد و ولد موش ها بسیار زیاد است و در هر بار زادو ولد کردن کمتر از 5 تا 6 بچه تولید نمی کنند اما به دلیل عمر کم این جاندار می توان جمعیت آنان را کنترل و کاهش داد.

کارشناس محیط زیست استان بوشهر افزود: باید با ایجاد محیطی سالم و بدون آلودگی و دفع صحیح زباله ها که نقش بسزایی در زندگی موش ها دارد و اجرای صحیح این طرح امیدوار بود جمعیت موش ها کمتر شود.

موش ها بر اساس محیط، رژیم غذایی خود را تغییر می دهند

محمودی گفت: موش ها این توانایی را دارند بر اساس محیط زندگی خود رژیم غذایی خود را تغییر دهند و بر اساس موادی که در اطراف خود دارند، تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه مسیل ها و آبراهه ها، انبارها، میادین، مراکز تجمع ضایعات و زباله، اماکن مخروبه و کارگاه ها مهمترین مناطق زندگی موش هاست، اظهار داشت: رعایت نکردن بهداشت عمومی، ریختن زباله در جوی ها و انباشت آن در مناطق شهری و خانه های قدیمی عاملی برای افزایش موش در شهر بوشهر شده است.

هر موش ناقل 30 نوع بیماری است

محمودی با بیان اینکه موش ها علاوه بر خسارت اقتصادی فراوان عاملی تهید کننده برای سلامت جامعه بشمار می روند، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته هر موش دست کم ناقل 30 نوع بیماری به انسان خواهد بود.

وی افزود: برخی از این بیماری ها موجب خواهد شد تا فرد مبتلا به این بیماری حتی جان خود را از دست بدهد.

طرحهای پیشین شهرداری بوشهر نشان می دهد همتی در این باره وجود داشته اما اقدامی کارشناسی که بتواند با این جانداران موذی و باهوش مبارزه کند هیچگاه در شهر بوشهر اجرایی نشده است.

به هرحال اجرای این طرح هرچند امیدوار کننده به نظر می رسد اما امیدواریم همانند دیگر طرحهای که طی چند سال اخیر در شهر بوشهر اجرایی شده است مقطعی نبوده و به صورت بلند مدت اجرا شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
خوب یه عده ممکنه از این سوء استفاده کنند و مزرعه پرورش موش و موشدونی راه بندازند!
خیلی خوب کلی اشتغال ایجاد می شود
نکنه این موشها هم مثل تورم وارداتی هستند؟
راهکار مناسب برای کاهش نرخ بیکاری !!
بشتابید بسوی تولید موش و عرضه آن به شهرداری بوشهر
شهر ما بيرجند باز گربه مازاد بر نياز داره!!!شهرداران دو كلانشهر!!!بيرجند و بوشهر ميتونند ضمن عقد قرارداد خواهر خواندگي بين اين دو شهر،شكم گرسنه گربه هاي بخت برگشته بيرجند ما رو از عزا دربيارن........!!!
پس بریم سراغ پرورش موش
واقعاٌ به صرفه است هم ازدیادشون خوبه و هم پرورش شون هزینه آنچنانی نداره قیمتشم نسبت به مرغ میصرفه
شورای شهر هم میتونه اگر بازاری تو کشور پیدا نکرد صادر کنه آسیای جنوب شرقی
اینم یه طرح اشتغال زایی جدید .
چون سایز موش ها در نرخگذاری انجام شده متفاوت خواهد بود پس بهتر است مردم بوشهر در مبارزه با موشها تعجیل نکنند تا یک کم بزرگتر شوند و پول بیشتری کیرشان بیاید
نتيجه را هم در چند روز آينده اعلام كنيد
در بندرعباس هم از اين موشها زياد است - اينها به موشهاي نروژي معروف هستند و سالها پيش همراه بار كشتيها به بنادر وارد شده اند . اين موشها بسيار بزرگ و كثيف هستند و در كانالهاي فاضلاب و جويها به راحتي جولان ميدهند . گونه هاي بومي موش كه دور از رطوبت و در مكانهاي خشك زندگي ميكنند اندازه كوچكي دارند و از تميزي برق ميزنند .
شهرداری بندر امام خمینی 15 سال پیش این کار رو انجام داد.
اگر درتهران هم اجرا شود فكرميكنم مفيد واقع گردد.
امیدواریم این مصوبه منجر به پرورش موش از جانب برخی افراد سودجو نشود که مشکل را دوچندان کند
منطق و خوب است اما همه کشور باید با هم اجرا شود. صرف یک شهر فایده ای ندارد. از همی تهران می شود 1000 تا موش گرفت و برد بوشهر پلش را بگیری و برگردی
پيشنهاد:
يك ويا چند موش به صورت زنده شكار كرده وروي انها ردياب نصب شده تا با رديابي ان بيشترين نقطه تجمع آن بررسي تا محل زندگي و زاد وولد آنها پيدا كرده تا بتوان آنها را نابود كرد.azadgole
از فردا در بوشهر دامپروری موش گسترش می یابد
پرورش موشهم تو اين بازار بايد كار پردرامدي بشه.
با سلام
ایده جالبی بود - میتوان به این صورت نیز عمل نمود که کسانی که دارای جرمهای کوچک هستند بجای پرداخت جریمه نیز به ازای آن تعدادی موش تحویل دهند و یا با برگزاری مراسمی به بیشترین تحویل دهنده موش نیز جایزه ای فراخور آن تقدیم شود که مطمئنا با برگزاری چنین مراسمی و اهدا جوایز نفیس بزودی از شر این جانور موذی خلاص شوید
ايندفعه از شهرهاي ديگه موش به بوشهر قاچاق ميشه و شايد هم در خود بوشهر پرورش موش راه بيندازند از ما ايرانيها اين كارها بعيد نيست
موش پرورش بديم و به شهرداري بفروشيم (اين هم از خريد تضميني موش)
فقط به این شرط مفیده که اون 30 نوع بیماری به خاطر تلاش مردم برای شکار موش به مردم منتقل نشه.
فکر بسیار جالبی اگر کسی در یک انباری کوجک پرورش موش راه بندازد در مدتی کوتاهی میتواند پول هنگفتی را براحتی نسیب شود خرج پرورش موش زیاد نیست
ایتجوری مردم پرورش موش راه میندازن !!!
هیچ فکر کردید که گرفتن این موشها توسط مردم خودش عامل انتقال سریعتر بیماری بین مردم خواهد بود ! بجای این کار بهتر است مسئولین محترم ش.رای شهربوشهر در ایام فراقت و یا بصورت گروهی در جلسات شورا چند فیلم سینمائی انهم ازنوع هالیودی که موجودات زنده مختلف به شهرها حمله می کنند وسرانجام با تمهیدات جالب و تنها توسط یک زوج که تصادفا یکی زیست شناس و دیگری جانور شناس است قضیه ختم به خیر میشود مشکل موشهای بوشهر را حل کنند!!!
عقلشان نمي رسد مردم طاعون مي گيرد چه اقدام خوبي؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل