بازدید 57016
جوسازي يا بي‌اطلاعي؟

سرنوشت اتهامات تازه رئيس‌جمهور

اين فرد كه ظاهرا از سوي رئيس‌جمهور سالم معرفي شده است، با توجه به قيمت فروش سيگار خارجي در داخل و كسر هزينه‌هاي توزيع و حقوق گمركي، از مجموع 364 ميليون دلار واردات سيگار، حداكثر به درآمدي حدود صد ميليارد تومان در سال دسترسي پيدا مي‌كند كه با اين حساب، پنج ميليارد دلار باج طلب‌شده توسط اين فرد، برابر با پنجاه سال درآمد اوست!
کد خبر: ۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۶ 21 April 2008
در حالي كه پنج روز از سخنان جنجالي رئيس‌جمهور در قم درباره مفاسد اقتصادي مي‌گذرد، هنوز ابعاد اين سخنان مورد بررسي قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، رئيس‌جمهور در اين سخنان از درخواست يكي از مسئولان از يك واردكننده سيگار براي پرداخت پنج ميليارد دلار و دخالت يك بانك در تورم خبر داده بود.

صرف نظر از آن‌كه انگيزه دكتر احمدي‌نژاد از اظهار اين مطلب چه بوده است و آيا اصل اين جريان، رنگ واقعيت دارد يا همانند بخش‌هاي ديگري از همين سخنراني، درباره عدم اعلام اسامي كشته‌هاي 11 سپتامبر و تزريق 1500 ميليارد تومان پول توسط يك بانك براي گراني مسكن، حاصل اشتباه مشاوران رئيس‌جمهور است، اين پرسش در افكار عمومي مطرح مي‌شود كه آيا اصولا امكان دارد در ايران، كسي باج پنج ميليارد دلاري براي واردات سيگار طلب كند؟ مساله ديگراين نيست كه اقاي احمدي ن‍ژاد در صحبت هاي خود تصريح كرده كه كسي به گفته هاي آن مقام تمكين نكرد و خواسته هاي ايشان را عملي نساختند . پس كجاي آن فساد صورت گرفته است.

اما نگاهي به ابعاد و حجم اقتصاد سيگار در ايران به اين پرسش فوق پاسخ مي‌دهد.
 
بنا بر آخرين گزارش گمرك ايران، مجموع سيگار خارجي وارد شده در كشور در سال 1386، معادل 7/360 ميليون دلار بوده است كه اين حجم از سيگار، توسط چهارده شركت طرف قرارداد شركت دخانيات ايران انجام مي‌شود.

بنابراين، حتي اگر هر چهارده شركت مذكور در اختيار يك فرد باشد، اين فرد كه ظاهرا از سوي رئيس‌جمهور سالم معرفي شده است، با توجه به قيمت فروش سيگار خارجي در داخل و كسر هزينه‌هاي توزيع و حقوق گمركي، از مجموع 360 ميليون دلار واردات سيگار، حداكثر به درآمدي حدود صد ميليارد تومان در سال دسترسي پيدا مي‌كند كه با اين حساب، پنج ميليارد دلار باج طلب‌شده توسط اين فرد، برابر با پنجاه سال درآمد اوست!

از سوي ديگر، بنا بر اعلام رسمي شركت دخانيات و وزارت بهداشت، مصرف سيگار در ايران، سالانه حدود هزار ميليارد تومان بوده كه با كسر توليدات داخلي و واردات رسمي، مجموع گردش مالي ساليانه سيگار قاچاق در كشور، كمتر از صد ميليارد تومان مي‌شود كه اين رقم نيز قابل مقايسه با رقم پنج هزار ميليارد توماني اعلام‌شده از سوي رئيس‌جمهور نيست.
اكنون اين پرسش مطرح مي‌شود كه صرف‌نظر از رقم مطرح‌شده، آيا اصل اين ادعا در اساس داراي اطلاعات درستي است يا نوعي مانور تبليغاتي است؟

سوابق اين‌گونه افشاگري‌هاي رئيس‌جمهور، نشان مي‌دهد كه ايشان در اين افشاگري‌ها، فضاي تبليغاتي و پيامدهاي سياسي را بيشتر مدنظر دارند تا طرح حقيقت. درباره پرونده بيمه ايران، كمتر از دو روز پس از افشاگري و عزل تمامي اعضاي هيأت مديره به دستور رئيس‌جمهور، بيشتر اعضاي هيأت مديره اين شركت به دليل بي‌پايه بودن دستور رئيس‌جمهور، ابقا شدند و در رابطه با پرونده بانك پارسيان نيز مديرعامل اين بانك، پس از صدور حكم ديوان عدالت اداري، بار ديگر در پست خود، ابقا شد و رئيس‌جمهور براي دلجويي، وي را به عضويت كارگروه اصلاح سيستم بانكي منصوب كرد.

در سخنراني قم، پس از اعلام تزريق 1500 ميليارد تومان اعتبار بانكي توسط يك شبكه بخش مسكن براي ايجاد گراني، مشخص شد بزرگترين استفاده‌كنندگان از سيستم بانكي، نخست شركت فولاد مباركه با هزار ميليارد تومان است كه به دليل تغييرات مديريتي در دولت نهم، با بحران مالي روبه‌رو شده و مجبور به استقراض شد و دومين شركت «سايپا» با 950 ميليارد تومان بدهي است كه مديرعامل آن روابط ويژه‌اي با رئيس‌جمهور دارد و هيچ بانك دولتي يا خصوصي حتي يك درصد مبلغ مورد ادعاي رئيس‌جمهور را به فرد يا شبكه اقتصادي پرداخت نكرده است.

اگر درباره اظهارات رئيس‌جمهور خوش‌بينانه بنگريم و انگيزه‌هاي سياسي مانند تحت‌الشعاع قرار دادن تغييرات در وزارت كشور همزمان با انتخابات يا فرافكني مشكلات اقتصادي يا ... را در نظر نگيريم، تنها يك احتمال باقي مي‌ماند و آن اشتباه ديگري از سوي مشاوران و ارايه اطلاعات نادرست يا مغرضانه به رئيس‌جمهور است كه در اين صورت، بايد در عملكرد نهاد رياست‌جمهوري تجديدنظر جدي شود.

هرچند ممكن است برخي از هواداران شيفته رئيس‌جمهور، همچنان بر صحت دست‌كم بخشي از اين ادعا پافشاري كنند كه در اين صورت نيز تنها راه روشن شدن آن، دستور شفاف رئيس‌جمهور و پيگيري آن توسط شركت دخانيات، وزارت اطلاعات و قوه قضائيه برخورد قاطع با مافياست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به نظر من این مقاله بیشتر جنبه ی سیاسی و تبلیغاتی داشت تا سخنان رئیس جمهور! سخنان رئیس جمهور درواقع بیان بخشی از مشکلات ناشی از حاکمیت تفکر کاپیتالیسم در اذهان مدیران دولتهای اصلاحات و سازندگی بود ، کسانی از این سخنان رنج می برند که منافعشان با این سخنان به خطر می افتد(فاعتبرو یا اولی الابصار)
جاي بسيار خوشحالي است كه اين امكان نقد منصفانه و بدر از هر گونه تعصب سخنان رئيس جمهور را دارد.
اگر سخنان ايشان نقد نشود ايشان ضرورتي براي توجه به درستي و نادرستي حرفهاي خود نخواهد داشت.مشكل عمده اين است كه ممكن است اين حرفها بزرگان كشور را هم به اشتباه بيندازد و گوش شنوايي براي حرف نقادان نماند.
مواظب باشید که هواداران شیفته رئیس جمهور دوباره سایتتان را فیلتر نکنند
با سلام
رئيس جمهوري يک کشور ابرو دار ملت دولت و جامعه ان کشور است.
وقتي رئيس جمهوري بدون...، سخنان خود و در حقيقت سخناني از جانب يک ملت را ....اهميت پست رياست جمهوري و در حقيقت اهمين آبروي جامعه بخطر مي افتد.
در نهايت اين مردم عادي جامعه هستند که جوابگو و پرداخت کننده تاوان اين گونه ...گويي ها هستند...
از روزي كه ايشان رييس جمهور شدند،به صورت تمام قد و با همه امكانات و تبليغات سعي در زير سوال بردن همه دولتهاي بالاخص پس از انقلاب دارند و البته در اين ميان،صحبتهاي ... بسيار زده شده است. دليل اين كار نيز به نظر من ... است چرا كه ...
من يك پيشنهاد دارم:
سايت تابناك به عنوان يك سايت خبري بدون غرض، يك تحقيق آماري در رابطه با همه تصميمات به اصطلاح كارشناسي شده دولت كه پس از مدتي نتيجه كاملاً عكس آن به اثبات رسيده انجام دهد. ذز اين آمار مي توان ميزان خسارتهاي ناشي ازاين تصميمهاي غلط اعم از تورم، فشار رواني، بحثهاي و جدالهاي وقتگير و غيره گنجانده شود. مي توان اي آمار را با آمارهاي دولتهاي گذشته مقايسه كرد تا بهتر نتيجه گيري نمود كه كدام دولت كارامدتر بوده است؟
اصل قضيه را ول كرديد به فرع آن چسبيديد. حالا گيرم اشتباه در بيان باشد آيا در اصل اينكه 5 ميليون دلار باشد يا 5 ميليارد دلار فرقي در اصل فاجعه دارد؟ اصل فاجعه تخلف در اين قضيه است نه مبلغ دقيق آن. متاسفانه سياست هاي شما ... دستخوش تغييرات منفي بسزايست و آن عدالت محوري و صراحت بيان در عين صداقت كم رنگ شده است و فقط به دنبال نقصي در طرف مقابل براي حمله همه جانبه هستيد نه نقد سازنده و نه ارايه طريق.
باسلام
به طور قطع ویقین هیچ عقل سلیمی این فرافکنی ها را ازسوی دولت نهم نمی تواند باور کند.
خداهمه را به راه راست وراستگوئی هدایت نماید.
انشاالله
لعنت خدا بر کسی که اتهامات بی اساس به مردم وارد می کند.
اگر ايشان از مسائل گفته شده اطلاعات كامل ندارند بهتر است تحقيق بيشتري كنندوگرنه با اين اشتباهات در ديگر جاهايي كه تخلفاتي گسترده انجام شود ممكن است مغفول بماند وكسي ديگر آنها را باور نكند.
سلام.
نقد زیبائی بود. خود باوری ارزشمند است لاکن خود بزرگ بینی خلاف ارزش است.
گاهی اوقات سکوت بزرگان بی اعتباری انقلاب را در پی خواهد داشت.
ساده نگیرید.
والا ميترسم حرف بزنم
خدا خودش به داد اين ملت برسه
اصولا سوراخ كردن كشتي كه همه بر آن سوارند كار اشتباهي است اگر رييس جمهور ادعا دارد سراسر مملكت را فساد گرفته ديگر سنگ روي سنگ بند نمي شود سردمداران كه اينجوري بگويند واي به حال بقيه!
حامیان و شیفتگان آقای احمدی نژاد کافی است منصفانه و بدور از تعصب خروجی های بخشهای مختلف مانند اقتصاد،فرهنگ،صنعت،تورم،گرانی،فشار به قشری که اکثریت جامعه میباشد و... را با خروجی های همین بخشها در دول گذشته مقایسه کنند تا به ابعاد بحران بوجودآمده پی ببرند
البته بدون تعصب و با انصاف کامل!
دليل نوشتن اين مقاله چيست؟ اولش كه گير دادين يه يك اشتباه لبي كه ما نفهميديم اشتباه از رييس جمهور بوده يا از اطلاع رساني؟ ولي در هر صورت مطلب مهم اينه كه برخي افراد از اين راه كسب درآمد مي كنن بعضي ها هم دستشون به هيجي نمي رسه و هميشه بدبختن!
در ادامه مقاله هم صحبت از 1500 ميليارد تونان مي كنين و اون ربط به فولاد مباركه و سايپا ميدين!
عزيز من مگه قراره همه 1500 ميليارد تومان به يه نفر داده بشه كه اين جوري مقايسه و اظهار نظر مي كني؟
بعد هم وام فولاد مباركه رو به تعويض مدير ربط ميدي!! آخه عزيز من با تعويض مدير نياز به وام 1000 ميلياردي پيدا ميشه؟ چرا اشاره نمي كني كه فولاد مباركه طرح افزايش ظرفيت داره و مي خواد ظرفيتش رو دو برابر كنه!
به نظر من همون گيري كه به احمدي نژاد در مورد 5 ميليارد دلار دادين، كاملا در خودتون وجود داره
فرقش اينه كه اون اشتباه لبي و لي شما براي توجيه وام 1000 ميلياردي رو به تعويض مدير ربط ميدي!
خدا خيرتان دهد به خدا شما وظيفه داريد اطلاع رساني كنيد اقاي نيازي رئيس بازرسي كل كشور هم رسما اعلام كردند مافياي وجود ندارد اقاي ...اشتباهات مبرهن و آشكار اقتصادي خود را چرا فرافكني مي كند تمام اقتصاد دانان مملكت از 2 سال پيش به ايشان درباره عملكرد اقتصادي اخطار مي دادند ايشان به جز خودشان حرف هيچ متخصصي را قبول ندارند !!!!!
بدون تعارف ماچاكردولت نهم هستيم حتي اگرتمام حقوق مان پايمال شود.
حضرت امیر به یکی از خلفای وقت فرمودند:هر کجای این مملکت که آفتاب بر آن میتابد اگر ظلم و بی عدالتی صورت گیرد من و تو مقصریم!. حال یا حرفهای آقای احمدی نژاد اشتباه هست که تهمت و افترا فرد رو حتما باید به دادگاه بکشونه! یا اینکه واقعیت داره که در این صورت به فرموده حضرت امیر بدا به حال رئیس دولتی که این همه مشکل در بدنه دولتش وجود داره و تازه میخاد دنیا رو هم کنترل کنه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها