بازدید 34614
تابناک گزارش می دهد؛

واکنشهای بین المللی به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران

پس از انتشار خبر وقوع حادثه برای بالگرد ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، کشورهای مختلف به این حادثه واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰ 19 May 2024

وقوع حادثه برای بالگرد «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه وی با واکنش‌های مختلفی از سوی کشورهای جهان همراه بوده است.
جمهوری آذربایجان
«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان امروز به اخبار منتشره پیرامون حادثه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد و با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این خصوص نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم.
«الهام علی اف» در این خصوص ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها می‌باشد.
ترکیه
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز با انتشار پیامی اعلام کرد: از سانحه بالگرد حامل برادرم ابراهیم رئیسی و هیأت همراهش بسیار متأثر شدم. آماده ارائه هرگونه حمایت لازم به ایران هستیم.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار پیامی اعلام کرد: تحولات درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را با نگرانی دنبال می‌کنیم. امیدواریم رئیس جمهور و مسئولان ایرانی سلامت باشند.
هند
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز یکشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«عمیقاً از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متاسفم. ما در این ساعت سخت با مردم ایران اعلام همبستگی  کرده و برای رئیس جمهور و هیات همرا دعا می‌کنیم.»
پاکستان
«شهبار شریف» نخست وزیر نیز پاکستان با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خبر ناراحت کننده‌ای از ایران در مورد بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور شنیدم. با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوب هستیم. دعا و آرزوی ما سلامتی رئیس جمهور محترم و همه ملت ایران است.»
روسیه
در واکنش به حادثه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بیانیه ای را صادر کرد.
در بیانیه صادره از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه آمده است: اطلاعات مربوط به سانحه بالگرد حامل مقامات بلندپایه ایران از جمله رئیس جمهور این کشور را از نزدیک رصد می کنیم.
بیانیه صادره از سوی «ماریا زاخارووا» اضافه می کند: امیدواریم سرنشینان بالگرد در سلامت باشند و خطری جانشان را تهدید نکند. روسیه آماده کمک به جستجوی بالگرد مفقود شده حامل رئیس جمهور ایران و تحقیقات درباره علت این حادثه است.
اتحادیه اروپا
«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا نیز امروز یکشنبه به اخبار منتشره پیرامون سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد و با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: اخبار مربوط به گزارش‌هایی مبنی بر فرود غیرمنتظره بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را دنبال می‌کنیم.
«چارلز میشل» در ادامه افزود: هنوز وضعیت آنها مشخص نیست. ما همراه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکائمان، وضعیت را از نزدیک رصد می‌کنیم.
آمریکا
وزارت خارجه آمریکا نیز غروب یکشنبه اعلام کرد که از نزدیک گزارش‌های مربوط به سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه  ایران را دنبال می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «وزارت خارجه  از نزدیک گزارش‌های مربوط به سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و وزیر امور خارجه  این کشور را دنبال می‌کند.
عربستان
وزارت خارجه عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با نگرانی فراوان اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌ها در خصوص بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما بر ایستادگی عربستان در کنار کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار کنونی تاکید می‌کنیم.
وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما بر آمادگی عربستان برای ارائه هرگونه کمکی که ارگان‌های ایرانی به آن نیاز داشته باشند تاکید می‌ورزیم.
دولت موقت افغانستان
وزارت خارجه دولت موقت افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به حادثه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کرد: وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت بالگرد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و تعدادی از همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌نماید.
بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه دولت موقت افغانستان در این ارتباط اضافه می‌کند: اظهار امیدواری می‌کنیم که گروه‌های نجات بتوانند با موفقیت آقای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان شأن را نجات دهند.
این بیانیه می‌افزاید: امارت اسلامی افغانستان در این وضعیت دشوار در کنار دولت و ملت برادر و همسایه ایران قرار دارد و امیدواریم اتفاقی ناخوشایندی روی نداده باشد.
عراق
نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، دستور کمک به ایران برای یافتن بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را صادر کرد.
باسم العوادی سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: السودانی به وزارت کشور، هلال احمر عراق و طرف‌های مرتبط برای ارائه امکانات موجود به جمهوری اسلامی ایران برای یافتن بالگرد رئیس جمهوری ایران که در شمال ایران ناپدیده شده، دستور داده است.
 حماس
جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس با اهتمام و نگرانی فراوان پیگیر اخبار مربوط به حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان در شمال غرب ایران و قطع ارتباط با آن‌ها هستیم.
حماس افزود: ما به دنبال این حادثه دردناک و ناگوار، همدردی کامل خود را با رهبری، دولت و ملت ایران اعلام کرده و از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز ایران دور نماید.
جهاد اسلامی
جنبش جهاد اسلامی فلسطین به سقوط بالگرد حامل آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنان واکنش نشان داد.
بر این اساس «علی ابو شاهین» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران ابراز هم‌بستگی می‌کنیم.
همچنین این عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: از خداوند سلامتی و نجات‌یافتن آقایان رئیسی و عبداللهیان و هیأت همراه آنان را مسئلت داریم.
پیش از این نیز «عزت الرشق» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرده بود: دل‌های ما با ملت برادرمان، ایران است.
عزت الرشق با دعای خیر برای رئیس جمهور کشورمان و هیأت همراه وی گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم که رئیس‌جمهور ایران، وزیر خارجه این کشور و همراهان آن‌ها را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی