بازدید 34717
گزارش «تابناک» از یک پیش‌بینی قانونی؛

قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور چه می گوید؟ / تشکیل چند کمیته اضطراری در دولت؛ مخبر عهده‌دار امور دولت شد / انتخابات زودهنگام در پیش است

در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸ 20 May 2024

به گزارش «تابناک»؛ اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد.

این قانون می‌گوید: شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

همچنین شنیده شده، در نشست امروز هیات دولت ۸ کمیته تخصصی برای پیشبرد امور مختلف در دولت تشکیل شده و هر یک از وزرا مسئولیت برخی از موضوعات را بر عهده گرفته اند. بر اساس پیش بینی‌هایی که در قانون اساسی پیرامون حادث شدن چنین وضعیتی در کشور صورت گرفته، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور از امروز و با موافقت رهبر انقلاب عهده دار امورات دولت و اختیارات رئیس جمهور تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری خواهد بود.

در همین زمینه، روز گذشته، رهبر انقلاب اسلامی در خصوص ایجاد چنین شرایطی برای کشور فرمودند: مردم عزیزمان مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند، با جدیت چند برابری مشغول کار‌های خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم، به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کار‌های کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کار‌هایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام می‌گیرد. مردم نگران و دلواپس نباشند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی