مسخره ترین طزحی که میشد ارایه داد همینه . میگه خودرو و قطعه صادر کنید. کدام خودرو . کدام قطعه . به کدام کشور فلک زده ؟
بابا برید خودتونو مسخره کنید . این چه طرحیه اخه ؟
دوستان نماینده زحمت بکشن برن همین ترکیه بغل دستیمون ببینند اونا دارن چکار می کنند که سالی ۲۵ میلیارد دلار خودرو و قطعه صادر می کنند ؟ ادعای خودرو سازی هم ندارن .
بابا المان با بنز و بی ام او . چنین شرطی نگداشته . شما چطور رویتان میشه با پراید چهل سال از رده خارج چنین ادعایی کنید . خوب خیلی راحت بگید . ای مردم ما دوست نداریم شما خودروی با کیفیت و با استاندارد سوار بشید . همین پراید هم از سرتون زیاده
در ارتباط بین دولت و مجلس و تصمیم گیری ها 3 موضوع تمکین و اقناع سازی و نظارت اگر وجود نداشته باشد هر مصوبه ای که از مجلس خارج شود عملا بی فایده است و مجلس هر چند مدت باید نظارت کند که آیا تمکین در اجرای مصوبه رخ داده است و یا خیر و اگر تمکین صورت نمی گیرد از طریق اقناع سازی و اصلاح مصوبه آنرا در حالت تمکین قرار دهد
در خصوص تصمیم یکطرفه مجلس در خصوص خودرو در حالی که وزیر صمت مخالف آن است ممکن است در تمکین مصوبه با اخلال مواجه شود.
با این طرح در قیمت خودرو داخلی تاثیری ایجاد نمیشود حتی ممکن است با افزایش قیمت ارز مجددا افزایش قیمت پیدا کنند.
به هر حال طبقه متوسط و پایین خریدار خودرو داخلی هستند که اگر خودرو خارجی هم وارد شود با قیمت دلار و حقوق گمرکی همچنان قیمت ارزانترین خودرو حداقل حدود هشتصد تا یک میلیارد خواهد بود که عملا در توان طبقه خریدار خودرو داخلی نمیباشد و لذا مشتری خودرو داخلی تغییری نمیکند تازه این در شرایطی است که خودرو خارجی بدون واسطه و افزایش دلالی وبا تعداد مناسب وارد بازار شود.
به نظر میرسد سود این طرح فقط به جیب دولت و دلالان خواهد رسید و مطابق همیشه سر مردم بی کلاه است و فقط منت آن بر سر مردم است
یعنی الان چطورشده که واردات آزاد شده؟ ارز زیاد شده؟ تحریمها برطرف شده؟ حسابهای ارزی آزادشده اند که می خواهید بجای سرمایه گذاری و هزینه های عقب افتاده، باهاش خودرو واردکنید؟ با کدام ارز می خواهید خودرو وارد کنید؟!؟ اگر واردات خودرو واقعا آزادشه، دهها میلیارد دلار ارز می خواد.
متاسفانه مردمی هم که با شنیدن بوی واردات هیجانزده شده اند نمی دانند که بوی کباب نیست؛ نمی گیرند که باید یه چیزی صادرکنید که بجاش واردکنید. الان تو وسط این کرونا و تحریم چه رونق صادراتی شکل گرفته که رونق واردات می خواهید؟ دلار میره بالاتر و به قیمت سوارشدن عده ای بر ماشین خارجی، عده بسیار بیشتری، بشدت فقیرتر خواهند شد.
با سلام واحترام
اقدام درستی انجام شده، لیکن برای تکمیل آن و نجات مردم از مافیای خودرو، قانون "آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر" باید تصویب شود. تا مردم ایران هم مثل بسیاری از مردم جهان آزاده وعادلانه خودرو بخرند.
اگر مصوبه با دقت و بدون سنگ اندازی و به درستی انجام شود حتی برای قطعه سازان خودرو هم خوب و باعث افزایش افزوده و بالا رفتن کیفیت قطعات آنها می شود
مثلاً با قراردادهایی که بین قطعه سازان خودرو و شرکت های خودروسازی خارجی بسته می شود قطعات خودرو های خارجی در داخل ایران ساخته و در کشورهای خارجی در ساخت خودرو های خارجی بکار رفته و از آنها خریداری و وارد کشور شود و فکر کنم که آنها هم برای فروش خودروهایشان و استفاده از قطعات ارزانتر استقبال کنند
واردات باید به شرط رقابت با جهان آزاد باشد. یعنی اگر خودرویی که قیمتش 13000 دلار است اگر در سطح معقولی از آن حقوق و عوارض گمرکی اخذ شود (مثلاً 15 تا 25 درصد که در اکثر نقاط دنیا مرسوم است) آن وقت بازار خودروسازهای داخلی کساد خواهد شد و این به عدالت نزدیک تر است و به یک عمر اجحاف در حق مردم پایان خواهد داد. ولی اگر بنا بر این باشد که دولت چند برابر قیمت یک خودرو را حقوق و عوارض گمرکی بگیرد آن وقت از سه منظر بی عدالتی و اجحاف در حق ملت صورت خواهد گرفت: (1) مجبور کردن مردم (به ویژه قشر متوسط و پایین) به خرید خودروهای فاقد کیفیت و ایمنی تولید خودروسازان داخلی به قیمتی که گران تر از قیمت یک خودرو استاندارد ساخت یک خودروساز در سطح جهانی است، (2) تبدیل شدن خودرو وارداتی به یک کالای لوکس و افزایش هر چه بیشتر فاصله ی طبقاتی و تبعات اجتماعی و سیاسی بعدی آن که به ملت و بعداً به دولت تحمیل خواهد شد. (3) جلوگیری از حضور مردم از خرید یک خودرو استاندارد به قیمت رقابتی جهانی. از هر منظر که بنگریم اینها بی عدالتی است. کسانی که خیل عظیم نیروی کاری (مثلاً چند ده هزار نفری) خودروسازان را دستمایه ی سیاست های نادرست خود کرده اند دانسته یا ندانسته مصالح یک ملت هشتاد و اند میلیونی را فدای مصالح این عده ی قلیل (در ظاهر) و (در اصل) خودروسازان و کسانی که مستقیماً و یا غیر مستقیم از آنها منتفع می شوند نموده اند. این دیگر برای همه معلوم است که قطعات خودروهای داخلی هم ساخت بی کیفیت ترین تولید کننده های خارجی است. دستگیری رئیس گروه عظام و موارد اتهامی آن خود اثباتی است بر این مدعا هر چند که اگر بیشتر پیش بروند دست های بیشتری هم پیدا خواهد شد.
دادفر در خصوص کاهش قیمت خودروهای خارجی پس از آزادسازی واردات به گسترش نیوز گفت: شاید تصویب این طرح در موضوع خودروهای صفر کیلومتر نتواند 80 تا 50 درصد قیمت خودروهای صفر کیلومتر را کاهش دهد اما در دست دوم ها حتما تا 70 درصد کاهش قیمت خواهیم داشت. ضمن این که این مصوبه در صورت تصویب شاید حتی بازارشکن نباشد انحصار شکن خواهد بود. حتی اگر واردات خودرو هم آزاد نشود و تصویب این طرح منتفی شود اهمیت آن این است که اعضای کمیسیون صنایع مجلس حداقل به این نظر و آگاهی رسیدند که ایجاد فرصت عادلانه برای همه بازار را از انحصار خارج کند.
بابا برید خودتونو مسخره کنید . این چه طرحیه اخه ؟
دوستان نماینده زحمت بکشن برن همین ترکیه بغل دستیمون ببینند اونا دارن چکار می کنند که سالی ۲۵ میلیارد دلار خودرو و قطعه صادر می کنند ؟ ادعای خودرو سازی هم ندارن .
بابا المان با بنز و بی ام او . چنین شرطی نگداشته . شما چطور رویتان میشه با پراید چهل سال از رده خارج چنین ادعایی کنید . خوب خیلی راحت بگید . ای مردم ما دوست نداریم شما خودروی با کیفیت و با استاندارد سوار بشید . همین پراید هم از سرتون زیاده