تاسف آوره هنوز یک خط تبلیغی وجودداره برای اینکه مردم را واکسن داخلی بترسونه... آنرا با صنعت خودروی داخلی مقایسه می کنه.. مسئله حیرت آور اینه که چرا با سایر تولیدات دارویی و حتی واکسنهایی که برای مدتها در داخل کشور تولید می شدند و کمتر کسی توجه کرده بودد، نمی خواهند مقایسه کنند؟؟
درصورتیکه واکسن کووید را حتی با صنعت داروسازی کشور هم نباید مقایسه کرد. یک کالای خاص است... خط تولیدش فقط همین تک محصول را تولید می کند. با قدری از منابع دولتی، و بیشتر از منابع غیر دولتی، به اندازه ای که باید تولید خواهدشد و بعد هم تمام. حالا شاید دزهای یادآوری سالیانه داشته باشیم یا نه، و همینطور، یکسری تجربیات باقی می ماند که بعدا - مثلا - قراراست استفاده شود.
درحالیکه صنعت خودرو یک محصول بسیار بسیار پیچیده است که باید مجموعه های بسیار زیاد فنی و صنعتی و مالی و واردات و بازاریابی و غیره باهم کار کنند، تا تازه ببینند می خواهند یا می توانند با محصول خارجی رقابت کنند یا نه؛ که فعلا حتی به سمت خودروی قابل رقابت حتی نزدیک هم نشده ایم. میشه گفت صنعت خودرو تقریبا بدترین مثالی است که میشه زد. همه می گن خب ما که موشک تولید می کنیم، خودرو که نباید پس کاری داشته باشد.
درحالیکه برعکس، سختتر از خودرو در بین صنایع بزرگ با مشتری عام، وجود ندارد. شاید هواپیماهای مسافربری، ولی آنها هم مشتری عام ندارند و بنوعی بازار اختصاصی خودشان را با تنها دو تولیدکننده دارند. یعنی خیلی بخودشان زحمت بدهند باید این دو تولیدکننده (بوئینگ و ارباس) رقابت کنند که عجله چندانی هم (به اندازه خودروسازها) ندارند.
آقا ول کنید این خزعبلات رو! مگه همه کشورهای دنیا رفتن سراغ ساختن واکسن تا بهشون واکسن دادند؟ این حرف های موهون رو تمام کنید! تولید واکسن زیاد شده و خریدش با توجه به واکسیناسیون گسترده کشورهای دیگه داره کمتر میشه و معلومه که عرضه داره با تقاضا متعادل میشه. همین
دقیقا همین طور است، خاطرم هست وقتی اولین نمونه خودرو هیبرید توسط ایرانخودرو در حیاط ساختمان هیئت دولت چرخید، ارسال تویوتا هیبرید بعنوان هدیه به دولت و سپس فروش در بازار کلا پروژه را منهدم کرد، وطنم .....
درصورتیکه واکسن کووید را حتی با صنعت داروسازی کشور هم نباید مقایسه کرد. یک کالای خاص است... خط تولیدش فقط همین تک محصول را تولید می کند. با قدری از منابع دولتی، و بیشتر از منابع غیر دولتی، به اندازه ای که باید تولید خواهدشد و بعد هم تمام. حالا شاید دزهای یادآوری سالیانه داشته باشیم یا نه، و همینطور، یکسری تجربیات باقی می ماند که بعدا - مثلا - قراراست استفاده شود.
درحالیکه صنعت خودرو یک محصول بسیار بسیار پیچیده است که باید مجموعه های بسیار زیاد فنی و صنعتی و مالی و واردات و بازاریابی و غیره باهم کار کنند، تا تازه ببینند می خواهند یا می توانند با محصول خارجی رقابت کنند یا نه؛ که فعلا حتی به سمت خودروی قابل رقابت حتی نزدیک هم نشده ایم. میشه گفت صنعت خودرو تقریبا بدترین مثالی است که میشه زد. همه می گن خب ما که موشک تولید می کنیم، خودرو که نباید پس کاری داشته باشد.
درحالیکه برعکس، سختتر از خودرو در بین صنایع بزرگ با مشتری عام، وجود ندارد. شاید هواپیماهای مسافربری، ولی آنها هم مشتری عام ندارند و بنوعی بازار اختصاصی خودشان را با تنها دو تولیدکننده دارند. یعنی خیلی بخودشان زحمت بدهند باید این دو تولیدکننده (بوئینگ و ارباس) رقابت کنند که عجله چندانی هم (به اندازه خودروسازها) ندارند.