چند سال پیش شیراز زمانیکه پشت چراغ قرمز توقف کردم .دیدم راننده ماشینی که پشت ماشینم بود دستشو گذاشته روی بوق ومیگه حرکت کن..گفتم جناب چراغ قرمزه وشروع کرد به بد وبیراه گفتن ..اونجا بود که فاتحه ایران وایرانی رو برای همیشه خوندم
از سال 2003 تعدادی از ایرانیان خارج از کشور به همراه تعداد زیادی از متخصصین داخلی در این رابطه فعال بوده اند که علبرقم کارشکنی های مسولین و همکاری های با اکراه انها تا بحال سه کنفرانس تخصصی کاهش حوادث و تلفات رانندگی در دانشگاه تهران برگزار شده و چهارمی ان برای سال ایده در راه است. جالب است که اقای ریس جمهور که متخصص ترابری هم هستند و قرار بود در افتتاحیه اولین کنفرانس (در سال 84) شرکت کنند این سخنرانی را بعلت خستگی ملغی کردند و حتی برای یک ساعت هم به جلسه نیامندند ولی بک روز کامل را در کنفرانس هولوکوست در همان هفته صرف کردند. بالطبع این اولویتهای مسولین را در رسیدگی به مسایل نشان میدهد.
به هر حال عده کثیری از ایرانیان متخصص در خارج از کشور در این رابطه اظهار نگرانی کرده و نمایل خود را به همکاری به متخصصین داخلی برای حل این مساله اعلام داشته اند و بدنیال پی گیری های بسیار از دو طرف، مرکز تحفیقاتی در دانشگاه تهران تاسیس شده است که نیاز به تفویت دارد. علت شروع کار در دانشگاه تهران هم این است که حل این مساله نیاز به همکاری در زمینه های مختلف فنی، حقوقی، پزشکی، علوم انسانی، قانونی و اعمال قانون (پلیس)، اموزش عمومی، فرهنگ سازی، تبلیغات، و غیره دارد که در یک دانشگاه مادر یافت میشود. ولی باید به خاطر داشت که موفقیت در این زمینه نیاز یه اراده در مردم و مسولین و حمابت مالی و عملی دراز مدت دارد. از دوستانی که در این رابطه علاقه مند به همکاری هستند درخواست میشود که به مرکر تحقیقات مربوطه در دانشگاه تهران تماس بگیرند. بیاد داشته باشیم که قربانیان این حوادث به تلقات جانی محدود نبوده و تعداد زیادی معلولیتهای جسمی را هم بدنبال دارد که عمدتا در قشر جوان و مولد جامعه هستند. این خسارات فقط عدد و امار نیستندو بلکه انسانهایی هستند که حفظ سلامتشان برای همه الزام اور است و در واقع برادرو خواهر و پدر و مادر های ما و در یک کلام هموطن و پاره تن ما هستند. حتی یک کشته و مجروح هم زیاد است.
دوستان، هموطنان، همتی باید کرد و قدم اول این راه با احترام به جان و سلامت دیگران در حال رانندگی است.
یه چیزو یاداوری می کنم و اون اینه که :
تا خودمان درست نشیم هیچی درست نمیشه !!!!!!!!!!
فکر کردید چند درصد مردم رعایت می کنند ...ها ؟ چند درصد ؟
حتی خود افرادی که دید انتقادی دارند در این سایت ....
لطفاً قضاوت عادلانه داشته باشید ...
در ضمن من دکتر نیستم!
به نظر من برای اینکه فقط مقداری از این آمار را کم کنیم باید وروده همه ی ماشین ها به داخل کشور باز شود تا شاید البته دوباره می گم شاید شاید رقابتی بین سازندگان خودرو انجام شود
چندین چیز باعث میشه که رانندگی بی خطری داشته باشیم :
1- مهارت فرد
تو این شکی نیست که ایرانی ها واقعا تو رانندگی آخرشن وقتی با پراید 170 km/h رانندگی میکنن و از هر 100 نفر یکیش تصادف میکنه دیگه حرفی بای نمیمونه
2-خودرو
چی بگم....
3-جاده
از ترس دستام مییلرررزززهههه.....
البته این آمار کشته شده ها اکثرا موتور سوارن
چرا هی میگید فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اکثر افراد قوانین رو رعایت میکنن اون چیزی که رعایت نمیشه محدودیت هاست بعنوان مثال شما چند نفر رو دیدید که از چراغ قرمز ردشن یا چند نفر رو دیدید که سر چهار راه ماشینشو پارک کنه یا چیزای دیگه پس اون چیزی که رعایت نمیشه محدودیت هایه که به خاطر ضعف خودشون و جادهاشون و ماشین های منتاژی دهه 1980 وطنیه هست
آخه یکم انصاف هم خوب چیزیه آخه این درسته به طرف بگی یه ماشین بدی به طرف 3 الی 4 برابر قیمتی که پای خودت در میاد بعد به طرف بگی 85 تا بیشتر نری تو سر بالایی و سر پائینی هم 60 تا بیشتر نری چون این ماشین بدنش ضعیفه ، ایربگ نداره ، احتمال هر گونه نقص فنی شامل بریدن فرمان ،عمل نکردن ترمز ،به هم خوردن تعادل خودرو به علت رد شدن خودروی دیگر و.....وجود داره با این اوصاف شما 200 km مسیر رو تو 5 ساعت میریرد چون هر نیم ساعت باید بزنید کنار و یه نفس تازه کنید نیست بس صندلی ها راحته و فضای کابین هم آرام و بی سر و صدا ست تازه بعد از اینکه رسیدی باید به یه ارتوپد هم مراجعه کنی
این ها کوچکترین مشکلاتی بود که من گفتم به نظر شما با این اوصاف اعصابی واسه راننده باقی میمونه !!!!!!!!!!
فقط تورو خدا نگید شرایط سخته که از یه آدم مرد میسازه