برای منم یه اتفاقی افتاد که از مسببان امر هیچوقت نخواهم گذشت حالا اگه همه ی دنیا جمع بشن -چرا خانواده مقتول رو تحت فشار می زارن -هیچکس نمی تونه خودش رو جای اونا بذاره
کسانی که برای قاتل عمدی از خانواده مقتول طلب بخشش و گذشت می کنند آیا اگر کسی فرزند خودشان را نیز عمدا به قتل رساند حاضرند چنین کاری کنند ؟ این که به اصرار و اجبار و جمع کردن جمعی از مردم اولیا دم را تحت فشار روانی قرار دهند کار انسانی نیست .
گاهی جوان ها به دلیل نداشتن مهارت در کنترل خشم کارهایی می کنن که نتیجه ای جز ندامت نداره در کنار ترویج بخشش لازمه همه ی زمینه های تربیتی در آموزش مهارت خشم هم رواج پیدا کنه واین مهم وظیفه ی مدارس ودانشگاه ها وهمه ی مراکزی است که با جوان ها سرو کار دارند. از پدرو مادری که از خون فرزندشان گذشتند باید به نیکی یاد کرد واز همبستگی مردم هم باید ممنون بود.
به خدا راضی به مرگ هیچکس نیستم. وقتی هم مراسم اعدام یکنفر برای قصاص و حتی بمبگذاری در ملاء عام انجام می شود ، مسیر خود را انچنان دور می کنم که از نزدیک جمعیت هم رد نشوم . انسان که هیچ ! اگر گوسفندی که برای ذبح پروار می کنیم هم اغلب جایی می روم که شاهد ذبح آن نباشم ! وقتی در بمباران به سبب اظطراب عمومی که ایجاد شد دست یا پای گربه ای زیر چرخ ماشین قرار گرفته و کنده شد، هنوز تلخی ماجرا از ذهن و روحم پاک نشده است؛ یعنی پس از گذشت 30 سال ؛ امّا چه می شود کرد قتل و آدم کشی با همین کارها زیاد می شود ؛ اشخاصی هم به من ظلم می کنند که می توانم با تهیه اسلحه آنها را بکشم ! ولی آیا فرد مجاز است اسلحه گرم و سرد حمل کند ؟ و اگر حمل کرد تا کمی ناملایمات دید دست به اسلحه نمی برد و از آن استفاده نمی کند ؟ این بخشش ها به نظر من مخالف دین است ... چرا که : «و لکم فی القصاص حیاةٌ یا اولی الاباب» در فرهنگ خودمان هم داریم که ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان! خانواده قاتلین یاد گرفته اند که با استفاده از پول و امکانات رسانه های برای فرار قاتل از مجازات استفاده می کنند ! رسانه های دیداری، شنیداری ، کانالهای اطلاع رسانی دیجیتال و ...
یادمان باشد ممکن است کسی که مورد بخشش قرار می گیرد ، دیگر مرتب قتل نشود! امّا یقین بدانید که این بخشش موجب قتل های بیشتری توسط افراد دیگر می گردد . چون همه می دانند اگر کسی را بکشند اوّلاً دادگاه حکم او را آنقدر به تأخیر می اندازد تا ماجرای قتل به اتفاقی عادی تبدیل گردیده و مشمول مرور زمان بشود و از طرفی مردم و مسئولین که اگر مؤمن و متدینی اشتباهی کوچک شد و به صورت کاملاً تصادفی دستش به بدن کسی برخورد کرد خواستار اعدام او می شوند ، آشکارا به دفاع از قاتل عمدی برخواسته و مدافع او می گردند !.... آیا با این رفتار انتظار کاهش آدم کشی را هم داریم ؟
یادمان باشد آیت الله مدنی را چه کسی شهید کرد ؟ همان کسیکه ظاهراً مورد رأفت اسلامی قرار گرفته بود !
خداوند متعال در نص صریح قرآن می فرماید : که ... آنها را بگیرید ، بکشید ، دار بزنید ، یا دست و پای آنها را به صورت ضربدری (مخالف جهت هم) قطع کنید و یا تبعید نمایید ؛ نکته بسیار قابل تأمل اینست که : «مگر اینکه قبل از دست یابی شما بر آنان توبه کنند....» نکته اصلی همان مگر است .... یعنی قبل از دستگیری و نه بعد از دستگیری ....
به همه چیز اشاره شد الا به یک نکته مهم !! چرا در جامعه ایران قتل و دعوای خیابانی و پرخاشگری بیداد می کند ؟؟! واقعا چرا؟ چرا جامعه شناسان و روانشناسان به کمک طلبیده نمی شوند ؟ روزی نیست که در خبرها نخوانیم کسی دیگری را سر مسایل بسیار بی اهمیت کشت ؟ ...
در کشورهای غربی بجای درس حساب در پایه های اول کار گروهی وکنترل خشم را یاد مدهند چون خودم معلم هستم بچه ها بسیار عصبانی هستند و رفتار اجتماعی بلد نیستند اگر اداب وفرهنگ کنترل خشم را یاد بدهیم بهترین درس به بچه ها است
اینائیکه رضایت میگیرند یعنی خانواده شهروند درجه یک هستند و پارتی دارند وگرنه قاتلی که بخشیده بشود یک قتل دیگر خواهد کرد مگر اینکه سهوی گامل باشد که نزاع خیابانی نیست
ای کسانی که ایمان آوردهاید! دربارهی کشتگان، (قانون مساوات و دادگری) قصاص بر شما فرض شده است (و باید در آن کسی را به گناه دیگری نگرفت، و بلکه): آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن است. پس اگر کسی (از جنایتش) از ناحیهی برادر (دینی) خود، گذشتی شد (و یکی از صاحبان خونبها کشنده را بخشید، و یا حکم قصاص تبدیل به خونبها گردید، از سوی عفو کننده) باید نیک رفتاری شود و (سختگیری و بدرفتاری نشود، و از سوی قاتل نیز به ولی مقتول) پرداخت (دیه) با نیکی انجام گیرد (و در آن کم و کاست و سهلانگاری نباشد). این (گذشت از قاتل و اکتفاء به دیهی مناسب) تخفیف و رحمتی است از سوی پروردگارتان. پس اگر کسی بعد از آن (گذشت و خوشنودی از دیه) تجاوز کند (و از قاتل انتقام بگیرد) او را عذاب دردناکی خواهد بود.