یکی از ابهامات دیگر درباره حادثه نفتکش ایرانی، نجات کشتی برخورد کننده است. کشتی فلهبر «سیاف کریستال» به نفتکش ایرانی برخورد کرد اما نه سرنشینان آن کشته شدند و نه کشتی غرق شد.
هادی حق شناس، معاون بنادر و کشتیرانی ایران درباره سالم بودن کشتی چینی گفت: «کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب میپرند و بهوسیله قایق و بالگرد نجات مییابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.»
اما نکته ابهام آمیز این است که دولت چین اجازه سئوال از سرنشینان کشتی چینی درباره اتفاق شنبه شب را به ایرانی ها نداد. معاون بنادر و کشتیرانی ایران روز دوشنبه گفت: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند؛ در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.
یک ابهام دیگر ماجرای حادثه کشتی ایرانی خاموش بودن سیستم ناوبری آن ساعتها قبل از حادثه است. وال استریت جورنال در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشته این غیر عادی است. بخصوص که به گفته مقام بنادر و کشتیرانی ایران، منطقه محل حادثه جزو نقطه کور راداری نبود.
فعلا مقام های ایران همه چیز را به بررسی جعبه سیاه نفتکش ایرانی منوط کرده اند؛ جعبه سیاهی که در دست طرف چینی است و شاید چند ماه بررسی آن طول بکشد.
به معاون وزیر راه و رئیس سازمان بنادر
پیشنهاد می شود
1.عندالزوم کشتی های نفتکش و تجاری اسکورت شوند
2.با همکاری سازمان جهانی کشتیرانی در اقیانوس ها و دریاها کشتی هایی ثابت در حکم مرکز هدایت تمام کشتی های در حال تردد مستقر شوند بویژه در مناطق حادثه خیز تا از وقوع حوادث جلوگیری شود (همانند دالان هوایی) همچنین در همین مناطق کشتی های ثابت امدادی مستقر شوند. با تشکر
یکم. میلیون ها دلار یا میلیون ها دلار؟
دوم. در سال میلادی گذشته جمعا چند تصادف کشتی یا تانکر گزارش شده؟
سوم. سوال اصلی علت وقوع تصادف هست نه فرضیاتی در مورد اتفاقات یا انگیزه ها ی بعدی.
تابناک، با تمام احترامی که برای کارکنان دریایی و این مهندس برق کشتی قایل هستیم، علت این حادثه و اتفاقات احتمالی بعدی را از یک کاپیتان باید پرس و جو کنید تا به نتیجه فنی و درست تری برسید. معلوم است که ایشان در حال صحبت کردن از ایده آل های خود است.
از فیلم اولیه انفجار که توسط چینی ها گرفتاه شده نشون میده کل کشتی عین کوره در حال سوختن بوده امکان داره همشون در جا سوخته باشن حتی کار به خفگی هم نرسیده چه برسه به فرار
ذهن من بسیار درگیر این موضوع شده که چرا طرف چینی تو اون شرایط بسیار پرریسک که هر لحظه احتمال انفجار و غرق شدن کشتی وجود داشت، آدم فرستاد تو سانچی که جعبه سیاهش رو بردارند. به قول جناب وزیر، برای همهی کارشناسان چینی و غیرچینی اظهرمنالشمس بوده که هیچ کدوم از خدمه بعد از ۷-۸ روز زنده نیستند. پس برای چی ریسک کردند و رفتند تو کشتی برای درآوردن جعبه سیاه؟! چرا جعبه سیاه رو طبق مقررات بینالمللی به پاناما تحویل ندادند و نگهداشتند در چین که بعد با حضور طرف ایرانی و پانامایی بررسی بشه؟ احتمالاً جعبهی سیاه حاوی اطلاعات ارزشمندی هست، و امیدوارم که یه روزی اطلاعاتش بدون تغییر به مردم منتقل بشه.
هادی حق شناس، معاون بنادر و کشتیرانی ایران درباره سالم بودن کشتی چینی گفت: «کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب میپرند و بهوسیله قایق و بالگرد نجات مییابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.»
اما نکته ابهام آمیز این است که دولت چین اجازه سئوال از سرنشینان کشتی چینی درباره اتفاق شنبه شب را به ایرانی ها نداد. معاون بنادر و کشتیرانی ایران روز دوشنبه گفت: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند؛ در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.
یک ابهام دیگر ماجرای حادثه کشتی ایرانی خاموش بودن سیستم ناوبری آن ساعتها قبل از حادثه است. وال استریت جورنال در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشته این غیر عادی است. بخصوص که به گفته مقام بنادر و کشتیرانی ایران، منطقه محل حادثه جزو نقطه کور راداری نبود.
فعلا مقام های ایران همه چیز را به بررسی جعبه سیاه نفتکش ایرانی منوط کرده اند؛ جعبه سیاهی که در دست طرف چینی است و شاید چند ماه بررسی آن طول بکشد.