چون در این 40 ساله هر روز ارزش پول ملی کم و کمتر شده، و. مردم میدانند که با سیاست های مسئولان هیچ وقت وضع بهتر یا ثابت نخواهد ماند، بلکه رو به خرابی پیش خواهد رفت.
به عقیده بنده ریشه در ژنتیک ما ایرانیان دارد.زمانی که هلوکاست ایرانیان توسط استعمار بریتانیا اتفاق افتاد و میلیونها ایرانی در قحطی تلف شدند،بازماندگان کسانی بودند که برای خود کالا و اذوقه انبار کرده بودند و همانها بودند که تکثیر شدند و نسل فعلی ایران را ساختند و بعنوان مثال دو پیرمرد در فامیل میشناسم که میلیاردها میلیارد ملک و املاک دارند و حاضر به فروش و خرج ان نیستند و با دوچرخه چینی ۲۸ تردد میکنند واین واقعیت تلخ جامعه ماست. که باید جامعه شناسان راجع به ان نظر تخصصی بدهند
پاسخ ها
مهدی
||
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
ژنتیک اشتباه است ولی فرهنگ درست است.
این ملت با برخی مسئولان سود جو طرف بوده است و زرنگی و کلاهبرداری و. پز دادن و... تبلیغ شده و کم سوادی و اطلاعات غلط بلای این سرزمین شده است.
میلیمتر
||
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
تمام این بی فرهنگیها بی شعوریها نابسامانیها و دروغگوییها هیچ ارتباطی با ژنتیک ندارند
تابناک عزیز اصل اقتصادی می گه که : مردم برای خرید هر آنچه گران می شود هجوم می برند.بهتره اصول آدام اسمیت و کینز را مطالعه فرمایید.اصول اقتصادی مستحکم هست و حتی نیو کنزی ها هم تلاش کردند در اصول دستی ببرند نشد و علت این هست اینها اصل های اقتصادی هستند.چاره راه تنها و تنها پیوستن به اقتصاد جهانی هست و دولتهای ما تا کنون از ترس آمپول عفونت را به تمامی اقتصاد تسری داده اند.تولید در مجری رقابت مفهوم دارد.مثلا کارخانجات مستهلک آهن و مس و روی ما سودشان از محل سوبسید انرژی هست و در واقع عمده کارخانجات سودشان از محل جیب مردم و نفت هست.در ایران ما برای کارخانه معادلی که در ترکیه حقیر راهبری می کنم ماهانه 70 میلیون تومان پول برق می دهند و ما اینجا 500 میلیون تومان و سود همان کارخانه سالانه10 میلیارد تومن بود.و ماده معدنی را نصف قیمت جهانی می خرد.این یعنی عملا سود ده میلیارد تومنی از محل انرژی ارزان بوده است و در واقع نه خری آمد و نه خانی رفت! همان کارخانه ای که حقیر با صد و پنجاه نفر به زور راهبری می کردم اینجا با سی نفر راحت راهبری می کنم.اینجا از باطله کنسانتره تولید می کنیم.تفاوت تنها زمانی ایجاد می شود و ایجاد تحرک می کند که شرکت ایرانی 500 میلیون پول برق بدهد و ماده معدنی را با قیمت جهانی بخرد.نتیجه این می شود که یا ورشکست می شود و یا راندمان را بالا می برد و سود ده می شود.طی این مسیر شایسته سالاری رخ می دهد و مدیران سفارشی برکنار می شوند.در هر حال یک کارخانه سود ده متولد می شود.آن ده میلیارد تومن که سود الکی اعلام می شود و در جی دی پی تاثیری ندارد صرف بهداشت و آموزش می گردد تا کسانی را تربیت کنند که جسم و عقل سلیم داشته باشند.خصوصی سازی و حرفهای مسخره اقتصادی صرفا شعار هست و تا زمانی که رقابت نباشد هیچ تحرکی نخواهد بود.خصوصی سازی کردین و بعدش از جیب دولت سوبسید دادین باز دست دولت هست.پله به پله و این ها همه داستان هست.رقابت و شفاف سازی در ایران وجود ندارد.
بهتر است بجاي اين بيهوده گويي از خود بپرسيم كه مردم ايران را چقدر بدبخت و بيچاره كرديم كه براي يك باك بنزين خود رابه اب واتش مي دهند اين انتخاب مردم نبوده....
بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود.
در حال حاضر عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني( زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد( 7000 تومان) به حساب سرپرست خانوار توسط دولت است.
هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد( 7000 تومان) را دارد.
توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد. 3000 تومان مازاد باید تجهیز و بازسازی مدارس, تجهیز بیمارستان و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست شود. توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
صرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي درون شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.
با توجه به موارد یاد شده هیچ دلیلی برای گران کردن کرایه حمل بار و حمل مسافر وجود ندارد, باید در این خصوص نظارت دقیقی شود و با متخلفین جریمه های سنگین نقدی و خلع همیشگی از فعالیت در نظر گرفته شود.
در ضمن با ایجاد و توسعه سرویس خودروهای عمومی ( انواع تاکسی - وانت بار و ...) زمینه ایجاد اشتغال زیادی را به وجود آورد. فقط کافی است کمی از خود خوا بکاهیم و به شرایط حاد و خاص کشور بیندیشیم.
مهرداد رجبی - دکترای انرژی
بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود.
در حال حاضر عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني( زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد( 7000 تومان) به حساب سرپرست خانوار توسط دولت است.
هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد( 7000 تومان) را دارد.
توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد. 3000 تومان مازاد باید تجهیز و بازسازی مدارس, تجهیز بیمارستان و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست شود. توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
صرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي درون شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.
با توجه به موارد یاد شده هیچ دلیلی برای گران کردن کرایه حمل بار و حمل مسافر وجود ندارد, باید در این خصوص نظارت دقیقی شود و با متخلفین جریمه های سنگین نقدی و خلع همیشگی از فعالیت در نظر گرفته شود.
در ضمن با ایجاد و توسعه سرویس خودروهای عمومی ( انواع تاکسی - وانت بار و ...) زمینه ایجاد اشتغال زیادی را به وجود آورد. فقط کافی است کمی از خود خوا بکاهیم و به شرایط حاد و خاص کشور بیندیشیم.
مهرداد رجبی - دکترای انرژی
پاسخ ها
ناشناس
||
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دکتر جون اونجا که اسم ۳۰۰۰ تومان مازاد را آوردی یعنی اینکه حق و حساب باید کنار بزاریم. مرد حسابی اگه قراره آزاد حساب بشه و باید کل اختلافش به حساب مردم واریز بشه. اگر اینکار هزینهای هم داره از محل سود ناشی از عدم قاچاق تامین میشه دیگه