با سلام -در شرکت ها یک اصطلاح قدیمی وجود دارد به نام زیان انباشته که البته مسئولین ممتاز شرکت ها با دست بردن در داریی ها و افزایش سرمایه های تصنعی و سایر ابزار های مالی این زیان ها را مخفی می کنند وعملا ناکارآمدی شرکت در بخش سوددهی را به سال های بعد حواله می دهند که امروز خودروسازهای ما هم گرفتار این انحراف هستند وبه عبارتی آن روزی که دلار در ایران قیمتش 3 برابر شد ناقوس مرگ شرکت های خودروسازی وسایر شرکت های عریض وطویل به صدا درامد اما کو گوش شنوا -دومینوی صنایع دولتی ایران دراینده نه چندان دور به سونامی موسسات مالی واعتباری دچار خواهد شد
اگر این دو خودروساز به دو شرکت معتبر خودروسازی بین المللی واگذار شوند با توجه به هزینه کم کارگری و انرژی در ایران در کمترین زمان هم دولت به صادرات و سود می رسد و هم مردم می توانند با قیمت مناسب خودروهای با کیفیت برانند ادامه فعالیت این دو شرکت با مدیریت دولتی 100 سال بعد هم وضعیت همین است
اگر بخواهیم یکی یکی روی هر کالا یا محصول بحث و بررسی کنیم تا ۲ سال دیگه هم مشغول هستیم ...........
مشکل کل قیمت های بهم ریخته بازار ایران دلار است قیمت دلار در دو هفته ۲ هزار تومان افزایش یافت ......... یعنی ۱۸ درصد افزایش قیمت
سه گروه دنبال این افزایش قیمت دلار هستند :
کسانی که با رانت دلار ۴۲۰۰ را در اختیار دارند و در بازار آزاد با نرخ ۱۵ هزار تومان می فروشند
کسانی که دلارهای ارز مبادلاتی را در بازار آزاد با قیمت 15 هزار تومان می فروشند
صادر کنندگان که از برق و آب و نفت و بزنین دلاری ۴۲۰۰ استفاده می کنند و محصولات خود را صادر می کنند یا در بازار داخل به قیمت دلار ۱۵ هزار تومان به فروش می رسانند
این سه گروه اجازه تثبیت دلار را در ایران نخواند داد و تا روزی که قیمت دلار ثابت و تک نرخی نشود هر روز یک افزایش قیمت را شاهد هستیم تنها راه آن ارز تک نرخی در یک قیمت تعادلی است.