می توانیم با ایجاد قوه قضاییه آنلاین ، شکایت و اعتراض و رسیدگی به بسیاری از شکایات را آنلاین کرد. شما یک فرم از پیش طراحی شده را پر می کنید و آن را می فرستید و شماره پیگیری می گیرید. در خیلی از موارد هم نیاز به حضور در دادگاه نیست و دادخواست و دفاعیه را آنلاین می فرستی و قاضی در صورت نیاز جلسه حضوری می گذارد. هر سال هم تعداد پرونده تشکیل شده در هر موردی زیاد باشد متوجه نقص قوانین در آن زمینه می شوند و تغییراتی در قوانین داد.
کارمندانی که در دادسرا ها و دادگاه ها در کنار قضات به عنوان کارمندان دفتری کار می کنند عمدتا در وضع بد اقتصادی به سر می برند.
در دادگستری اضافه کار مشخص برای کارمندان دفتری وجود ندارد لذا این کارمندان علاقه ای برای ماندن در خارج از وقت اداری ندارند.
تبعیض شدیدی در دادگستری بین قضات و کارمندان وجود دارد و بین خود کارمندان نیز بین کارمندان صف و ستاد تبعیض شدیدی وجود دارد.
کادر اداری و نحوه ارتقا کارمندان نیز نیازمند بازنگری اساسی هست.
تا این مشکلات حل نشود دادگستری همچنان خواهد لنگید.
اگه به نکات زیر دقت کنین متوجه میشین:
1- پرونده ها اولویت ندارن. هرکی تو دادگاه کنه بشه زودتر کارش راه میفته.مثلا رسیدگی به اعسار به اندازه رسیدگی به پرونده قتل یک جور و یک زمان می بره . راه انداختن پرونده های کوچک می تونه حجم رو کم کنه
2- استعلامهای داخل مجموعه قوه خیلی زمان بره و سیستم هشدار نداره . مثلا کارشناسی های خط و جعل و پزشک قانونی گاها برای ارجاع به هیات های کارشناسی متعدد یک سال لازم داره
3- عدم استفاده قوه از ابتدایی ترین امکانات مخابراتی . مثلا دفاتر دادگاه ها عملا هیچ وقت تلفن جواب نمیدن و حتما طرف باید بره حضوری
4- فرایند دادگاه های تجدیدنظر بسیار کند هست و گاها تا یک سال معطل میشه. در حالی که پرونده در دادگاه تجدیدنظر تکمیله و فقط کنترل باید بشه.
5- نداشتن ردیف ویژه برای پرونده ها. مثلا مثل پست پیشتاژ. مرکز قضایی یه سهمیه اضافه کاری برای دادگاه در نظر بگیرن و تو ردیف ویژه و خارج نوبت پرونده هایی که شاکی پول رسیدگی رو آزاد حساب کرده . با رعایت ملاحضات زمان استعلامها و غیره هفته ای مختومه کنن.که البته استعلام ها هم باید 24 ساعته بیاد. و پولش رو بدن به خود قاضی و عوامل دادگاه
6-نداشتن سامانه هشدار پرونده تو دادگاه ها . مثلا پرونده ای معطل واریز وجه معترض به رای هست و تا زمانی که طرف نیاد پول بده پرونده خاک می خوره.که باید سامانه هشدار دادگاه رو فعال کنه . نه پیگیری طرفین.
7- خستگی مفرط قضات و مسئولین که من ندیدم یه امکان رفاهی برای این بندگان خدا فراهم کرده باشن و مثل چی از این بندگان خدا کار می کشن.
8- عدم ارایه اطلاعات به طرفین پرونده و مشاوره اجباری. خیلی از شکایت ها درست عنوان نمیشه و بعد از رسیدگی تازه طرف میفهمه که باید شکایت دیگه ای رو مطرح کنه و این طرف سالها با عناوین مختلف باید سر یک موضوع شکایت کنه. درحالی که گه از اول میدونست چی بگه مشکل حل بود.
9- عذم استفاده از اسناد الکترونیک و کاغذی بودن شدید سیستم
10- عدم اطلاع رسانی در مورد محل دادگاه ها و تغییرات در قوانین. مثلا مجتمع قضایی سه ساله جابجا شده ولی در در دیوار نوشته ها و سایت هنوز آدرس سه سال پیش رو میدن.
اگه واقعا ایشون خودشو وقف کار کنه . جوان هست و موفق میشه انشا الله
علت این همه پرونده قوانین دست وپا گیر وبخشنامه هایی که فقط کارمردم رابا مشکل مواجه میکند دوم مردم ازاری ادارات دولتی وشبه دولتی مثل ایران خودرو شهرداری ها بانکها و..
اونایی که میدونن هیچ ولی اونایی که نمیدونن آمریکا جلوی ایران کم اورده دیگه حریف نمیشه حالا رفتن دست به دامن این و آن شدن برای میانجیگری،نوبتی هم باشه نوبت پیدا کردن دشمنان داخلیه
بازپرس ها و قضات حتی در پرونده های ساده و محرز، دادرسی را ماه ها و سالها طول می دهند طوری که از شکایت کردن و دنبال حق مان پشیمان می شویم یک شهرستان کوچک است و یک دادسر بنابراین ما نمی توانیم شکایت کنیم اگر از بالا کاری کنند
انباشته شدن دهها میلیون پرونده قضایی در قوه قضائیه و داشتن یکی از بالاترین رکوردهای جهانی دعوا ی مردم در
محاکم و در بین کشورهای منطقه و جهان ، حکایت از :
الف : عدم رواج و تربیت و فرهنگسازی و کارکرد واقعی دینداری اصولی و عملی در بین مردم بخاطر کم کاری و بد کاری مسولین به صورت علمی و روز آمد
و تنزل دین باوری بعنوان عامل اصلی بازدارندگی از گناه و فساد در بین اکثریت مردم و غافل شدن مسولینه مربوطه از کار اصلی خود .
ب : اشاعه فقر و فساد گسترده در اکثریت مردم و دست زدن به خلاف و جرم از روی ناچاری و هدف قرار دادن ثروتمند شدن به هر قیمت و لطمه دیدن وجدان و انصاف اجتماعی و عدم ترس از گناه و جرم
و وجود پارتی بازی و طولانی بودن بیش ازحد مراحل رسیدگی به دادخواهی میباشد .