درصد زیادی از پول خودرو به قطعه سازان داده می شود که هیچ نظارتی بر روی آنها نیست. پس بهتر در خصوص انحصار قطعه سازی هم مطالبی بیان شود. آیا کسی جرات می کنه وارد شهر ممنوعه شود؟
این سوال در این شرایط از تابناک بعید است. بهانه به دست دشمن دادن که دیدید بزرگترین صنعت ایران را هم توانستیم تعطیل کنیم.
به فرض که چنین شود. با این تحریم ها قیمت پراید می شود 100 میلیون و اون هم گیر نمیاد
لطفا از این صنعت حمایت کنید تا این ، به خوبی و با حداکثر توان خون مردم رو تو شیشه کنه. یه سئوال مهم، مدیران این صنعت توسط چه کسی عزل و نصب میشن و اوون مدیران با چه مکانیزمی مدیران پایین دست رو انتخاب میکنند؟ اصولا آیا بازخواستی از عملکرد اونها داریم؟ چه امکاناتی برای این مدیران هست که علاقه زیادی به این جایگاه ها دارند؟!
حرکت خودرو به سمت قیمت گذاری دولتی، عاملی برای ایجاد رانت
در ادبیات سیاسی، شرایطی که امتیاز یا انحصار خاصی برای تولید کننده خودرو در نظر گرفته میشود، که دیگران نمیتوانند از آن بهرهمند باشند، عرضه آن محصول محدود خواهد بود و در نتیجه افزایش تقاضا، قیمتها افزایش یافته و رانت اقتصادی را نصیب آن تولیدکننده میکند.
در علم اقتصاد رانت درآمدی است که بیتلاش به دست میآید. رانت خوارها با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی شان یا از طریق آشنایانی که صاحب این نفوذ هستند به صورت غیرقانونی به منابع مالی دست پیدا میکنند و به کسب ثروت میپردازند.
در صورتی که واردات خودرو آزاد باشد و مشتری بین خودرو داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشد، بکار خود ادامه دهند. در این صورت فضای رقابتی ایجاد شده و از انحصار خارج خواهد شد. همینطور بحث قیمت گذاری. اگر قرار است خودرو خارجی وارد شود، با قیمت روز دنیا باشد نه قیمت روز دلار و حتی چند برابر در ایران.