من هم در این مورد بارها به مشکل برخوردم و هیچ اژانسی حاضر به ابطال نیست و واقعا باعث تاسف است. زمانی هم که در سامانه ارتباط با مشتریان پیام گذاشتم کوچکترین زحمتی برای تماس با من به خودشان ندادند. الیته شرکتی که رانت دولتی دارد باید هم همینطور باشد. متاسفم برای این شرکت فشل که جا را برای شرکتهای خلاق و پاسخگو تنگ کرده.
من هم گرفتار همچین مشکلی شدم. و جالب اینکه با توجه به نوع کارم میدانستم راه اهن تقاضای استفاده و اتصال به سامانه ثبت احوال را دارد. اما با توجه به اینکه یکی از چهارنفری که بلیتشان را میخواستم بگیرم یک حرف نام خوادگی اش اشتباه تایپ شده بود با وجود تماس با مرکز پشتبانی فنی، تنها با خنده پیشنهاد دادند که هر چهار بلیط را استرداد کنم و 10 درصد از هر بلیط کسر گردد. وقتی با مقاومت من و اطلاع من از امکان چک کردن با سامانه ثبت احوال روبرو شدند. گفتند امکان دارد تا یک ساعت پس از خرید از بانک ملت پول را بصورت اینترنتی بگیرم، و دقیقا این راهکار را وقتی عنوان کردند که فقط ده دقیقه وقت داشتم و البته من در این ده دقیقه توانستم و پول را از دست عزیزان گرفتم. واقعا متاسفم که راه آهن ملی چنین بلایی به سر مشتریان میاورد
اغلب ادارات به همین شکل هستند. اعتراض هم بکنی کارت را یا کلا گره می اندازند یا اینکه عقب می اندازند.
در یکی از کلانشهرها طبق اطلاعات درج شده در سایت مخابرات مربوطه برای انتقال یک خط تلفن به یکی از دفترهای خدمات ارتباطی مراجعه کردم و درخواست را ثبت کردم و مبلغ ده هزار تومان هم پرداختم. طبق مطالب درج شده در سایت باید حداکثر ده روزه خط به محل جدید وصل میشد. اما حالا دنباله ماجرا:
1- دفتر خدماتی نه رسید مبلغ را داد نه پرینت ثبت درخواست.
2- بعد از یک هفته با دفتر خدماتی تماس گرفتم گفتند مخابرات درخواست را با دلیل واضح نبودن آدرس رد کرده است. آدرس با توضیحات بیشتر را به دفتر گفتم و آنها هم گفتند درخواست را مجدد ثبت کردند.
3- با مرکز مخابرات مربوطه تماس گرفتم که گفتند هیچگونه نقل و انتقال در آن مرکز انجام نمی دهند و اگر شرایط خاصی هست باید شخصا مراجعه کنم و درخواست بدهم تا بررسی کنند!
4- شخصا مراجعه کردم و درخواست هم دادم و ...کلی اصرار برای اینکه پرونده را در سیستم بررسی کنند. برای کاری که حداکثر چند ثانیه طول میکشد حدود 10 دقیقه مقاومت کردند!
5- قرار شد مامور برای بازدید بفرستند... مامور هم فرستادند و حالا پس از دو هفته از درخواست شخصی هنوز خط را وصل نکردهاند!
اسم شهر را هم به دلیل امکان کارشکنی نمیتوانم اعلام کنم.
جدای از سامانه مشکل دار و استردادهای پردردسر، خود قیمت بلیت ها هم خصوصا در مسیرهای پرزائری مثل تهران مشهد و قم مشهد فوق العاده گران شده. در حالی که گاها بلیت هواپیما با قیمت های نزدیک به 200 تومان موجود هست بلیت قطار تهران مشهد حتی با قیمت های 300 و 400 هزار تومان به فروش میرسه...
حالا اگر یک قطار یا دو قطار لاکچری باشه باز مشکلی نیست ولی ظاهرا مسئولین دولتی و راه آهن تجاهل میکنند که قطار وسیله ای برای قشر متوسط و ضعیف جامعه است نه قشر پولدار و مرفه...
واگذار کردن راه آهن به صورت صوری و پراشکال به بخش خصولتی واقعا از بزرگترین اشتباهات تاریخ راه آهن ایران بود...
صد البته که راه آهن یکی از بدترین شرکت های دولتی هست . مساله این نیست که امکان بروز رسانی سیستم ها و روش ها وجود نداره. مشکل جای دیگه هست.
کاش روزی بشه که قوه قضاییه به وضعیت شرکت راه آهن و اشاهات مدیرانش به خصوص در زمان وزیر قبلی رسیدگی کنه.
در مورد قانون استرداد بلیط قطار طبق مقررات در صورت استرداد بلیط قبل از یکساعت جریمه ای محاسبه نمیشود ما در صورتی که صرفا از طرف آژانس یا نمایندگی صادرکننده بلیط درخواست استرداد انجام بشود وقتی که مسافر از طریق اینترنت اقدام به خرید بلیط نموده باشد یا باید در مهلت یکساعت از طریق دفتر همان سایت اقدام به استرداد نماید یا مشمول جرائم استرداد گردد.توضیحاتی که در ذیل بلیط قید شده مزبوط به خریدهایی ست که از دفاتر و. نمایندگیها صورت گرفته