کسانی که ذرت الوده وارد کرده اند اسم دارند یا نه .........از کجا معلوم بعد از ترخیص به خورد مردم بینوا داده نشود ........در مورد دپوی میلگرد هم ایا وارد کننده اش گم شده ومعلوم نیست یا مال یه از خدا بیخبر وطماعی هست که ارز دولتی گرفته ومیخواد ازاد بفروشه وبر مال حرامش اضافه کنه ..........
بعد از برجام که یه سری از شرکتهای خارجی اومدن ایران سرمایهگذاری کنن خیلیا خوشحال شدن که بعله ماشین خوب داره میاد. اما غافل از این بودن که اون ماشینهای خوب با پول 2-3 سال پیش بالای 150 میلیون و 7-8 برابر پراید قیمت داشت. ما تو همین ماشینهای تولید داخل هم آمارو نگاه کنیم خواهیم فهمید که اکثریت توان خرید ماشینهای نسبی خوب داخلی رو هم ندارن.
اگر تو این لحظه یه ماشین در حد سانتافه تو خود ایران تولید شه قیمت تموم شده اون بالای 300 تومن درمیاد. به فرض که تولید شه چند نفر از اونایی که در رویای پراید 48 میلیونی هستن میتونن ماشین 300 میلیونی تولید داخل بخرن؟
یجوری حرف نزنیم که انگار با پول پراید و سمند میشه ماشین خوب تولید کرد. یه سر به بازار بزنین فاصله قیمتی ضبط خوب رو با ضبط معمولی ببنید متوجه میشین که مشکل اقتصاد ما فقط تولید نشدن ماشین خوب نیست.
اطلاع دارم که تو خود بخش توسعه سایپا و ایرانخودرو ماشینهای خیلی فوقالعادهای طراحی میشه ولی از اونجایی که بازار داخلی کشور ما ظرفیت قیمت تمام شدهی چندین برابری رو نداره طرحها مسکوت میمونن.
هرچند که توجه به این نکته هم ضروری هست که ما به دلیل نداشتن بعضی از تکنولوژیهای پایهای مثل سیانسیها قیمت تمام شدهی محصولاتمون بالاتر از کشورهای دیگر هست.